Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset eivät osta sähköautoja, vaikka hallituksella on sellainen tavoite ja muissa maissa ostetaan?

Hiilivetyjä, hiilimonoksidia, hiilidioksidia, typenoksideja
28.06.2018 |

Esimerkiksi Norjassa sähköautoja on jo ruuhkaksi asti. Monissa muissakin maissa ostetaan sähköautoja paljon enemmän kuin Suomessa. Näistä maista roudataan vanhat kärryt Suomeen elämään uutta elämää.

Miksi suomalaiset sitten ovat ottaneet erivapauden ajaa vanhoilla saastuttavilla kotteroilla, vaikka hallituksen tavoite on nostaa sähköautojen osuus merkittäväksi?

Olisikohan vaikutusta sillä, että suomalaisten palkansaajien ostovoimaa on leikattu kohta lähes 10 vuoden ajan nollakorotuksilla ja samalla inflaatio on kuitenkin juossut?

Kommentit (229)

Vierailija
61/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautoja ei saa vielä käytettyinä. Minulla on auton vaihto lähiaikoina edessä, mutta ei puhettakaan, että voisin ostaa uuden auton. Olen tyytyväinen, jos saan max 10 vuotta vanhan. Sen lisäksi omalla paikkakunnalla taitaa olla vain kaksi sähköauton latauspistettä, ihan liian vähän.

Kannattasko muuttaa ihan sivistyksen ääreen. Ainakin täällä meilläpäin "latauspisteitä" eli töpseleitä on lukemattomia. Minulla tässä huoneessa jo yksistään  10 kpl. Ja ulkona myös. Toki lataaminen kestää vähän pidempään noilla, mutta autot seisovat 80% ajasta, niin se ei ole ongelma.

Mistä löysit kämpän jonne auton voi ajaa sisälle? Vähän pidempään = 1h -> 16h...

Kannattaisko vetää pää pois perseestä?

Kumma kun kaikilta parkkipaikoilta löytyy töpselit lohkolämmittimiä varten, mutta sähköautoa on täysin mahdoton missään saada ladattua?

Taidat olla kommunisti tai vihervassari. Jokainen maksakoot omat sähkönsä. Sähkötolppien ja pääkeskusten muuttaminen laskutukseen sopiviksi maksaa taloyhtiölle putkiremontin verran. Myös niille joilla ei ole sähköautoa.

Asun omassa talossa ja saman sähkömittarin takana tuo ulkopistoke kuin kaikki muukin. Ei ole mitään ongelmaa sen suhteen.

Sähkötolpille voi asentaa kulutusmittarit ja laskuttaa käytön mukaan. Energiamittari maksaa halvimmillaan alle 50 € kappele. Siihen työt päälle sun muut. Ollaan vielä todella kaukana putkiremontin hinnasta.

https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Sho…

-

Joo, mut bensalenkkarit haluaa lietsoa tappiomielialaa.

Vierailija
62/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautoja ei saa vielä käytettyinä. Minulla on auton vaihto lähiaikoina edessä, mutta ei puhettakaan, että voisin ostaa uuden auton. Olen tyytyväinen, jos saan max 10 vuotta vanhan. Sen lisäksi omalla paikkakunnalla taitaa olla vain kaksi sähköauton latauspistettä, ihan liian vähän.

Kannattasko muuttaa ihan sivistyksen ääreen. Ainakin täällä meilläpäin "latauspisteitä" eli töpseleitä on lukemattomia. Minulla tässä huoneessa jo yksistään  10 kpl. Ja ulkona myös. Toki lataaminen kestää vähän pidempään noilla, mutta autot seisovat 80% ajasta, niin se ei ole ongelma.

Mistä löysit kämpän jonne auton voi ajaa sisälle? Vähän pidempään = 1h -> 16h...

Kumma kun kaikilta parkkipaikoilta löytyy töpselit lohkolämmittimiä varten, mutta sähköautoa on täysin mahdoton missään saada ladattua?

Ei kestä vanhoissa taloissa sulakkeet ladata joka paikalla sähköautoa. Kallista repiä koko piha auki ja vetää uudet piuhat + uusi pääkeskus usein ja liittymä.

Miten ne moottorinlämmittimet ei hajota johtoja?

Meinaatko että jok'ikinen autopaikan haltija hankkii sähköauton?

Voihan niitä ladata työpäivänkin aikana.

Kun jälleen kerran 100% ihmisistä ei tee matkatyötä.

Samalla tavoin kuin usein on kiellettyjä sisätilalämppärit. Sähköauton lataus imaisee hieman eri tahtiin sitä energiaa.

Kaikilla ei töissä ole tolppapaikkaa, vaikka ei matkatyötä tekisikään.

Itse ostaisin heti sähköauton jos saisi alle 10keur hinnalla vastaavanlaisen kuin nykyinen 6keur arvoinen bensa-auto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, oli jo puoli vuotta sitten teslaa leasingkäytöstä myynnissä käytettynä.

Silmät auki.

Niiden hinta on käytettyinäkin liian kallis, samalla hinnalla saa uuden auton. Mutta laita toki linkki, jos sähköauton saa max viidellä tonnilla.

Edelleenkään kaikki ei osta Suomessa 5000€ autoja.

Melkoisen moni ostaa 15000-25000€ ja myydään niitä vieläkin kalliimpia!

Vierailija
64/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL. Koska ne on ihan helvetin kalliita vielä ainakin 50 vuotta... Tämän maailman ongelma on se, että heti kun joku keksii jonkun hyvän jutun, niin kaikki mahdolliset tahot haluaa lypsää siitä kaikkia mahdolliset asiat pihalle niin kauan kuin mahdollista.

Vierailija
65/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto ladataan ensisijaisesti kotona, toissijaisesti esim. työpaikalla, kauppakeskuksen parkkihallissa, kaupan parkkipaikalla, ravintolan edustalla ja esim. matka-ajossa huoltoasemien latauspisteillä. Tosin kodin lähellä oleva pikalatauspiste on ollut monesti hyödyllinen jos on tullut välillä ajosta kotona käymään ja on pitänyt lähteä uudelleen niin vartin lataus kodin lähellä olevan ABC-kaupassakäynnin aikana on monesti ollut ihan hyödyllinen.

Vierailija
66/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton hinnalla saa kolme pikkuautoa.

Vierailija
67/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekosyyt ammutaan alas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.autotalli.com/vaihtoautot/listaa/polttoaine/ELECTRICITY

Kyllähän noita löytyy.

Joo, halvimmat maksavat 15000 euroa. Jos saisin puoleen hintaan, niin ostaisin. Nuo on tolkuttoman kalliita.

No luuletko olevasi mediaanissa muutenkaan jos alle 8000€ koslia ostelet?

Missä mediaanissa?

Niin just.

Että tämmöinen taso sähköautojen kiivailla vastustajilla.

Vierailija
68/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutosvastarinta on suomalaisilla verissä. Parempi tuttu paha kuin tuntematon hyvä.

Vierailija
69/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, oli jo puoli vuotta sitten teslaa leasingkäytöstä myynnissä käytettynä.

Silmät auki.

Niiden hinta on käytettyinäkin liian kallis, samalla hinnalla saa uuden auton. Mutta laita toki linkki, jos sähköauton saa max viidellä tonnilla.

Edelleenkään kaikki ei osta Suomessa 5000€ autoja.

Melkoisen moni ostaa 15000-25000€ ja myydään niitä vieläkin kalliimpia!

Ja edelleenkin syyllistetään niitä jotka ajavat vanhoilla autoilla, jotka saastuttavat eniten. Yleensä nämä ovat ihmisiä joilla on varaa max. 2keur autoon, jos siihenkään.

Vierailija
70/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiöllä taitaisi olla asiaa, jos laittaisin parvekkeen kautta jatkojohtoja autolle asti. Kielto tulisi siinäkin tapauksessa, jos lataisin autoa lämmitystolpan kautta. Enkä ihmettele, senkin sähkön joutuisivat muut maksamaan. Tolpassa on kahden tunnin ajastin, joten sitä joutuisi sitten kahden tunnin välein säätämään.

Tajuatko että 16h latausajalla akusto saadaan täyteen niin pienellä virralla ettei johdotuksien uusimista tarvita?

2h ajastimet ovat energiansäästöä varten jotta polttomoottoria ei talvella lämmitettäisi sähköllä koko päivää turhaan.

Silti se 2 tunnin ajastin on koko ajan käytössä, ei sitä voi ohittaa. Oma taloyhtiö laskuttaa sähkötolpan käytöstä, sisätilanlämmittimestä pitää maksaa vielä erikseen. Naapurit ei edelleenkään halua maksaa siitä, että minä lataan autoni akkua ilmaiseksi päivittäin.

Vierailija
71/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autojen hinta on ihan #itun sairas. Pelkkää peltiä, pari johtoa ja kasa rautaa. Auton keskihinnan pitäisi olla siellä 5-10tonnissa... On tämä Suomi kyllä periferia.

Vierailija
72/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikin arvattavaa että autokanta sitten pakko toimilla uudistetaan ja palataan sitten status symbolin tielle kuten 60 luvulla.Myös sitten kohta parku miksi sitten työvoimaa sitten sivussa oleville palvelualuille saada.Suomi kyllä hiukan outo maa kun kuitenkaan ostovoimalla pysty kuitenkaan uusimaan autokanta aivan uudeksi.

Vierailija
73/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauton hinnalla saa kolme pikkuautoa.

Markkinahintaisellakin sähköllä ajaa sata kilometriä murto-osalla bensan hinnasta.

Vierailija
74/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisille ei jotenkin sovi se, että muut joutuvat maksamaan heidän sähkönkulutuksensa. Auton lataaminenhan on maksutonta.

Useimmiten siinä ladataan aurinkosähköä ja useimmiten sähköauto ladataan kotona, joko edullisesti verkkovirralla tai ilmaiseksi aurinkosähköllä, jolla saadaan kotiin sähköä ja lämmöt ajokilometrien lisäksi.

Vierailija
75/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla kommunisti tai vihervassari. Jokainen maksakoot omat sähkönsä. Sähkötolppien ja pääkeskusten muuttaminen laskutukseen sopiviksi maksaa taloyhtiölle putkiremontin verran. Myös niille joilla ei ole sähköautoa.

No voihan toki yön yli ladata ihan normaalilla sulakkeella.

Onhan ne lohkolämppäritkin aamulla kaikki samoihin aikoihin päällä.

Eikä 100% suomalaisista asua kerrostaloissa.

Terveisin eri kommari/vihervas

Ja herätä 2h välein säätämään sitä ajastinta tolpasta? Tai jos on katkova tolppa (pakkasen mukaan säätyvä), niin kesällä ei sitten ladata ollenkaan ja talvella 15-30min pätkissä, jos senkään vertaa..

Taas vitsiniekka/daiju.

Siihen sähköautoopaikkaan laitetaan tietysti sellainen uusi "älykello" joka arpoo 1-60min väliltä sen "katkomisen" ja laittaa sitten s-postia älykelloon.

Että saa tyhmä sähköauton ostaja juosta talvipakkasillakin vetämässä kelloa ulkona öisin.

Vierailija
76/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan meidän taloyhtiön pihalla saa ladata. Paikallinen kyylä käy kellottamassa lämmitysaikojakin ja kuuntelee ettei ole sisälämmitin päällä. Jos siellä autoa lataisi, niin kyylä saisi varmaan sydänkohtauksen. Toisaalta, se ei olisi välttämättä huono asia.

Vierailija
77/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun omassa talossa ja saman sähkömittarin takana tuo ulkopistoke kuin kaikki muukin. Ei ole mitään ongelmaa sen suhteen.

Sähkötolpille voi asentaa kulutusmittarit ja laskuttaa käytön mukaan. Energiamittari maksaa halvimmillaan alle 50 € kappele. Siihen työt päälle sun muut. Ollaan vielä todella kaukana putkiremontin hinnasta.

https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Sho…

-

Et taida olla energia-tai sähköalan ammattilainen mutta yritän selittää yksinkeraisesti. Taloyhtiön jakokeskus menee jo tilan puolesta uusiksi kun sinne työnnetään etäluettavat kulutusmittarit vaikka 50 autopaikalle kuten meillä. Samalla on syytä uusia 16A latauspaikka kohtainen kaapelointi 32 tai 64 A pikalatauskelpoiseksi. Tämä tarkoittaa että talokeskuksen syöttökaapeli ja sulake menee myös uusiksi. Tässä kohtaa mennään jo putkirempan hinnoissa.

Harvassa taloyhtiössä kaikki haluavat sähköautopaikan joten latausta läyttäville tulisi korkeampi autopaikkamaksu jolla muutos maksetaan. Jos nyt uudistus edes menisi yhtiökokouksessa läpi.

Vierailija
78/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekosyyt ammutaan alas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.autotalli.com/vaihtoautot/listaa/polttoaine/ELECTRICITY

Kyllähän noita löytyy.

Joo, halvimmat maksavat 15000 euroa. Jos saisin puoleen hintaan, niin ostaisin. Nuo on tolkuttoman kalliita.

No luuletko olevasi mediaanissa muutenkaan jos alle 8000€ koslia ostelet?

Missä mediaanissa?

Niin just.

Että tämmöinen taso sähköautojen kiivailla vastustajilla.

En minä vastusta sähköautoja, päin vastoin. Ne on vaan niin kalliita, että ainakaan minulla ei ole niihin varaa. Sähköauto sopisi minulle hyvin ja sellaisen ostaisin, jos ne olisivat samaa hintaluokkaa mitä muutkin käytetyt autot. Kun eivät ole, niin en osta.

Tuliko sinulle hyvä mieli, kun pääsit tölväisemään minun "tasoani"? Se minun "taso" johtuu ihan siitä, että jouduin suht nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle. Jos tähän ketjuun saa kirjoittaa vain hyvätuloiset, niin se olisi kannattanut kertoa jo aloituksessa.

Vierailija
79/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autojen hinta on ihan #itun sairas. Pelkkää peltiä, pari johtoa ja kasa rautaa. Auton keskihinnan pitäisi olla siellä 5-10tonnissa... On tämä Suomi kyllä periferia.

Vertasin joskus uusien autojen hintoja Suomessa ja olosuhteiltaan hyvin samanlaisessa Kanadassa. Ei olisi kannattanut, tuli paha mieli kun näki, kun täällä kiskotaan perusdieselistä kaksinkertaista hintaa kuin siellä saman merkin V6:sta kaikilla herkuilla.

Vierailija
80/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kestä vanhoissa taloissa sulakkeet ladata joka paikalla sähköautoa. Kallista repiä koko piha auki ja vetää uudet piuhat + uusi pääkeskus usein ja liittymä.

Miten ne moottorinlämmittimet ei hajota johtoja?

Meinaatko että jok'ikinen autopaikan haltija hankkii sähköauton?

Voihan niitä ladata työpäivänkin aikana.

Kun jälleen kerran 100% ihmisistä ei tee matkatyötä.

Samalla tavoin kuin usein on kiellettyjä sisätilalämppärit. Sähköauton lataus imaisee hieman eri tahtiin sitä energiaa.

Kaikilla ei töissä ole tolppapaikkaa, vaikka ei matkatyötä tekisikään.

Itse ostaisin heti sähköauton jos saisi alle 10keur hinnalla vastaavanlaisen kuin nykyinen 6keur arvoinen bensa-auto.

Meinaatko että se auto vetää mitä haluaa sähköä niin että johdot sulaa?

Yritä nyt keksiä jotain uutta.

Ei ne tolpat ole ongelma ellei haluta 15min aikana ladata tyhjästä täyteen.