Sydän hakkaa hulluna herätessä
Mulla on seuraavanlainen ongelma, ollut muutaman kuukauden, ehkä puolisen vuotta. Ongelma on satunnainen, ei siis toistu päivittäin, mutta kuitenkin viikoittain. En kuitenkaan löydä itse mitään juurisyytä asiaan elintavoista tms.
Keissi menee siis näin: herään päiväunilta (mielestäni varsin syvästä unesta- olen aika väsynyt) säpsähtäen yleensä joko johonkin ääneen (vauvanitku itkuhälyttimessä, ovikello, puhelin) tai nähtyäni jotain unta. Herättyäni sydän hakkaa tuhatta ja sataa ja tuntuu kuin tulisi rinnasta ulos, lisäksi olen hikinen. Syke on säännöllinen, mutta erittäin nopea. Veikkaisin luokkaa 130-150 kertaa minuutissa. Syke tasaantuu itsestään normaaliksi muutaman minuutin aikana. Ei kipuja eikä hengenahdistusta. Ja tosiaan yleensä tämä tapahtuu vain päiväunilta herätessä, ei yöunilta.
En tupakoi tai käytä alkoholia. Ylipainoa on reilusti. Mieheni mukaan en kuitenkaan kuorsaa tai saa nukkuessani mitään hengityskatkoksia. Verenpaineeni on luokkaa 120-130/70-80. Leposykkeeni hereillä luokkaa 55-60. Sydänfilmejä on elämäni aikana otettu jokunen, ne olleet aina kunnossa. Elämäntaparemontti käynnissä parhaillaan. Painoa tippunut n. 10kg viimeiseen vuoteen.
Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ollut jo toista vuosikymmentä, siihen lääkitys. Olen kärsinyt myös ahdistuneisuudesta vuodesta 2009 alkaen, ollen välissä 4 vuotta lääkkeetön ja oireeton. Nyt taas oireilua ollut vuoden verran on/off, lääkityksenä Brintellix viimeisen 2kk. Sitä ennen Cipralex joka vaihdettiin pois loputtomien haittavaikutusten vuoksi. Tätä ”unitykyttelyä” siis molempien lääkkeiden aikana. Tällä hetkellä ahdistuksen osalta tilanne kuitenkin hyvin rauhallinen.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Pitääköhän tässä pelätä ettei herää enää unesta kun nukahtaa, vaan saa jonkun sydärin... :O
Lääkäriin varasin jo ajan, mutta terveyskeskuksessa kesälomat päällä, niin sain ajan vasta elokuun lopulle. :|
Kommentit (25)
Onko lääkitys tehnyt kilpirauhaseen liikatoiminnan? Aiheuttaa paniikkikohtauksia, ahdistuneisuutta, puutumista ja pelkoja.
":Lääkäriin varasin jo ajan, mutta terveyskeskuksessa kesälomat päällä, niin sain ajan vasta elokuun lopulle. :"
Tama on mukamas maailman parasta terveydenhoitoa! Henkilokunta lomilla, ala sairastu. Ei tulisi kuuloonkaan USAssa jonka terveydenhoitoa aina mollataan. Jos omalaakari on lomalla hanella on aina sijainen. Sydanjutuissa loytyy aina aika paivan, parin paahan. Jo aikaa tilatessa ensimmainen lause on: "Jos asiasi on kiireellinen, soita ambulanssi."
Minulle on maaratty muutama laboratoriokoe. Kun soitan, kerron niille milloin minulle sopii, ei toisinpain.
Kiitos vastauksistanne. Vielä ei siis taida olla kohtalotoveria löytynyt?
Kilpirauhasarvot pääsivät talven aikana mataliksi (tsh jotain 0,2), maaliskuussa lääkitystä vähennettiin ja arvo kontrolloitu sen jälkeen kahdesti. Viimeisimmät arvot toukokuulta, jolloin tsh 0,81 ja t4v 16. Eli noususuunnassa ovat.
Tosi pelottavaa tuo herääminen tuollaisena vaikka syke tasaantuukin nopeasti. :/
-Ap
Rytmihäiriöitä (googleta tiheälyöntisyys), joita ylikuormitus/väsymys/stressi aiheuttaa. Ilmenevät juuri noin, itsellä ainakin. Aina levosta/unesta äkillisesti havahtuessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko lääkitys tehnyt kilpirauhaseen liikatoiminnan? Aiheuttaa paniikkikohtauksia, ahdistuneisuutta, puutumista ja pelkoja.
Näkyisi todennäköisesti verenpaineessa ja mitatussa sykkeessä ja olisi muitakin oireita. Puutumista ja pelkoja? Enpä ole tuommoisista vaikutuksista kuullut.
Minulla myös tuo tiheälyöntisyys aamuisin, mutta se kestää kauan ellen ota siihen määrättyä propralia. Verikokeet vaan otettiin ja ekg, ei muita tutkimuksia. Joskus tuo iskee myös syönnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne. Vielä ei siis taida olla kohtalotoveria löytynyt?
Kilpirauhasarvot pääsivät talven aikana mataliksi (tsh jotain 0,2), maaliskuussa lääkitystä vähennettiin ja arvo kontrolloitu sen jälkeen kahdesti. Viimeisimmät arvot toukokuulta, jolloin tsh 0,81 ja t4v 16. Eli noususuunnassa ovat.
Tosi pelottavaa tuo herääminen tuollaisena vaikka syke tasaantuukin nopeasti. :/
-Ap
Aina ne vahtaavat tuota TSH:ta, vaikka matala TSH ei tarkoita että tyroksiinin annos on liian iso, jos kilpirauhashormonit viitteissä ja olo hyvä. Ei se matala TSH aiheuta niitä liikatoimintaoireita eikä haittoja sydämelle, luustolle, jne. vaan liian korkeat kilpirauhashormonien määrät, jos niitä on. Älä nyt suostu ainakaan enempää vähentämään tyroksiinia, vaikka lääkäri haluaisi sen TSH:n 1-2 välille niinkuin oppikirjassa seisoo. Silloin voi t4-v jo pudota turhan alas.
Mullakin on ollut tuollaista. Tulee aina silloin, kun olen aivan liian väsynyt ja on pitkittynyttä univajetta. Menee lepäämällä pois. Mainitsit vauvan - kuinka hyvin saat nukuttua, onko sulla paha univaje?
Erittäin tyypillinen uniapnean oire/seuraus. Eli nukkuessa tulee hengityskatkoksia ja pidemmän katkoksen jälkeen keho tosiaan on vähän paniikkitilassa. Voi siis herätä hikisenä, vaikkei olisi kuuma ja sydän hakkaa, sekä olo on muutenkin levoton.
Muita selviä oireita on kurkkukipu tai kurkun karheus aamuisin, närästys, yleinen väsymys ja päänsärky. Ja tietty se, että kumppani tai kanssanukkuja kuulee selviä korahduksia ja hengityskatkoja nukkuessasi.
Propral tabu auttaa tähän vaivaan.
Jos kärsisin uniapneasta, niin kai näitä tykyttelyjä tulisi sitten myös yöunilta herätessä eikä vain päiväunilta? Ja tosiaan puolisoni on herkkäuninen, eikä ole koskaan kuullut minun kuorsaavan/ hengityskatkoksia.
Refluksista kärsin lähinnä päiväsaikaan, mutta en äänen käheydestä/kurkkukivuista/päänsäryistä.
Mulla on ollut enemmän tai vähemmän stressi päällä vuodesta 2004 saakka... Ja ahdistus on/off kuvioissa joulusta 2009 alkaen.
Verenpaine kuitenkin ihan ok ja pulssi muuten rauhallinen. Olen huonouninen- heräilen paljon ja unimäärä yöllä on yleensä n. 6-7 tuntiin ja sekin useissa pätkissä. Puren hampaita yöllä kovasti yhteen ja narskutan, purentakiskosta huolimatta.
Thyroxin- annos oli 0,1mg x 1,5 per päivä, kunnes nyt laskettu annokseen 0,1 x1 per päivä.
-Ap
Selvisikö tämä ongelman syy koskaa? Itsellä sama juttu, kun herään päiväunilta sydän hakkaa kovaa ja tasoittuu n. minuutin kuluessa. Ei aamuisin, ainoastaan jos torkun päivisin ja herään väkisin esim herätyskelloon. Olen 30v nainen ja normaalipainoinen.
Minulla oli samaa, mutta yöheräilyssä. Lääkärin mukaan liittyi stressiin. Melatoniinia ja säännöllisiä elintapoja lääkkeeksi.
Minulla samaa öisin, yöllistä ahdistuneisuutta. Lääkkeenä Cymbalta 30 mg.
Parasympaattinen hermosto se vain on ja noradrenaliinin eritys. Ihme olisi jos heräisi johonkin itkuhälyttimeen aivan levollisena, syke 50 lyöntiä minuutissa.
Älkää stressatko.
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea.
Teilläpä on täällä ollut sisälukutaito aivan paska.
Niin ja se unohtui vielä laittaa, että en siis tiedä heräänkö siihen tykytykseen vai alkaako se siitä heräämisestä. Olen ollut siinä uskossa, että se alkaa siitä kun herään johonkin ”ärsykkeeseen”.
Ja olen 30-vuotias nainen siis.
-Ap