Bensaveron ja jakeluvelvoitteen alentaminen on suuri puhallus huolto-asemayrittäjille. KULUTTAJILLE EI HYÖTYÄ
Moni kauhistelee kalliita polttoainemaksuja ja odottaa veroalen myötä pumppuhintojen pienentymistä.
Tosiasiassa bensaveronalentaminen on yritystuki, jolla tuetaan varsinkin syrjäseutujen kannattomia huoltoasemia. Asemien kannattavuuttaa syö sähköautoihin siirtyminen ja muu yleinen kysynnän väheneminen erisyistä, kuten kaupungillistuminen, maaseutupaikkakuntien ikärakenne ja rapistuvien osakeasuntojen/asunto-osakeyhtiöiden arvonalenemat/konkurssit.
Nyt kaavailtu bensaveron alentaminen tuskin näkyy pumppuhinnoissa vaan todennäköisempää on samanlainen ilmiö kun taannoin partureille annetussa ALV alessa, eli veroale ei siirtynytkään kuluttajahintoihin. Jää nähtäväksi, että rahoitetaanko ruuan ALV korotuksilla, huoltoasemayrittäjiä (?). Ja todennäköistä on että veroalesta huolimatta osasta pikkupaikkakuntia ne huolto-asemat vain häviävät.
https://vatt.fi/-/parturi-kampaamopalveluiden-hinnat-eivat-laskeneet-al…
https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/lakkautettu-suomi-500-huoltoasemaa-l…
https://www.kiinteistolehti.fi/taloyhtioiden-on-aiempaa-vaikeampi-saada…
Kommentit (13)
Sähköautoilla ei vielä pitkään aikaan ole tulevaisuutta syrjäseuduilla.
Ja me huoltoasemayrittäjät olemme olemme tässä jakeluvelvoitehuumassa pärjänneet kohtuullisesti.
Jokainen polttoaineen hinnankorotus sataa meidän ei -komissiomyyjien laariin.
Hyvin taittuu päivittäiset työmatkat tojotalla. päivässä ajoja kertyy kesät talvet 100-400 km ja latauspiste autotallissa
arvasin tämän, että joku sumuverho tähänkin veroaleen liittyy!
Persujen koko agenda on pelkkää tuuleen puhallusta. Ja Jussi nauraa päälle että näin helppoa on viedä rahat köyhiltä!
Vierailija kirjoitti:
Persujen koko agenda on pelkkää tuuleen puhallusta. Ja Jussi nauraa päälle että näin helppoa on viedä rahat köyhiltä!
Ota nyt edes sen verran asioista selvää, että koko jakeluvelvoitteen kasvattaminen eli käytännössä kalliin biodieselin lisääminen fossiiliseen dieseliin on pelkkää huijausta. Tavoitteesta ei voi luopua, koska ilmastolahkoa ei faktat kiinnosta.
Tutkijan väite: Nesteen biodiesel lisää reippaasti ilmastopäästöjä
Euroopan unioni on kieltämässä palmuöljyn käytön liikennepolttoaineena vähitellen vuoteen 2030 mennessä sen haitallisten ilmasto- ja ympäristövaikutusten takia. Syy on se, että palmuöljyn tuotanto vaatii sademetsien raivaamista. Se taas pienentää hiilinieluja ja aiheuttaa isoja ilmastopäästöjä. Myös EU:n liikenteen päästövähennystavoitteet ovat lisänneet palmuöljyn käyttöä, vaikka sen tuotanto aiheuttaa ongelmia sademetsissä.
Täyttä tekohengitystä polttoaineen kylmäasemille, pian jokainen tankkaa auton omasta pistorasiasta.
Pienituloiset maksaa bensaveroalen ruokakassillaan. Kallis ja toimimaton ratkaisu, polttoaineen myynnin rakennemuutoksen vauhti on karu.
O P E H
Olen Paska En Hievahda
Orpo Purra Essayah Henriksson
-> Asemasotaa
Jakeluvelvoitteen vaikutus bensan hintaan on vähäinen (IS 9.6.2023 klo 18.45)
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009644454.html
Jakeluvelvoite Purralaisten kynnyskysymys
EVVK. juuri tulossa sopivasti uusi sähkäri ni saa halpoja kilometrejä.
Sähköautot toimii, eikä tarvii päivästä puoltatuntia kuluttaa tankilla käyntiin. Sähköautoilla säästää aikaa ja rahaa!
Mihin autoa tarvitsee?? Kasvukeskuksissa pienemmät kokonaisasumiskustannukset ja terveydenhuoltopalvelut paremmat. Kaupat, koulut ja harrastukset on lähellä. Lastenkaan ei tarvii kolomee tuntia vuorokaudessa käyttää koulumatkoihinsa aikaa.
Tsykällä ja skuutillakin pääsee jos julkisia ei jaksa joskus käyttää.
Ruoka se vain kallistuu