Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sydän hakkaa hulluna herätessä

Vierailija
27.06.2018 |

Mulla on seuraavanlainen ongelma, ollut muutaman kuukauden, ehkä puolisen vuotta. Ongelma on satunnainen, ei siis toistu päivittäin, mutta kuitenkin viikoittain. En kuitenkaan löydä itse mitään juurisyytä asiaan elintavoista tms.

Keissi menee siis näin: herään päiväunilta (mielestäni varsin syvästä unesta- olen aika väsynyt) säpsähtäen yleensä joko johonkin ääneen (vauvanitku itkuhälyttimessä, ovikello, puhelin) tai nähtyäni jotain unta. Herättyäni sydän hakkaa tuhatta ja sataa ja tuntuu kuin tulisi rinnasta ulos, lisäksi olen hikinen. Syke on säännöllinen, mutta erittäin nopea. Veikkaisin luokkaa 130-150 kertaa minuutissa. Syke tasaantuu itsestään normaaliksi muutaman minuutin aikana. Ei kipuja eikä hengenahdistusta. Ja tosiaan yleensä tämä tapahtuu vain päiväunilta herätessä, ei yöunilta.

En tupakoi tai käytä alkoholia. Ylipainoa on reilusti. Mieheni mukaan en kuitenkaan kuorsaa tai saa nukkuessani mitään hengityskatkoksia. Verenpaineeni on luokkaa 120-130/70-80. Leposykkeeni hereillä luokkaa 55-60. Sydänfilmejä on elämäni aikana otettu jokunen, ne olleet aina kunnossa. Elämäntaparemontti käynnissä parhaillaan. Painoa tippunut n. 10kg viimeiseen vuoteen.

Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ollut jo toista vuosikymmentä, siihen lääkitys. Olen kärsinyt myös ahdistuneisuudesta vuodesta 2009 alkaen, ollen välissä 4 vuotta lääkkeetön ja oireeton. Nyt taas oireilua ollut vuoden verran on/off, lääkityksenä Brintellix viimeisen 2kk. Sitä ennen Cipralex joka vaihdettiin pois loputtomien haittavaikutusten vuoksi. Tätä ”unitykyttelyä” siis molempien lääkkeiden aikana. Tällä hetkellä ahdistuksen osalta tilanne kuitenkin hyvin rauhallinen.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Pitääköhän tässä pelätä ettei herää enää unesta kun nukahtaa, vaan saa jonkun sydärin... :O

Lääkäriin varasin jo ajan, mutta terveyskeskuksessa kesälomat päällä, niin sain ajan vasta elokuun lopulle. :|

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänongelmia voi aiheuttaa mm. isot sähkölaskut, lumityöt sekä kokaiinin käyttö.

Yst. Terv.

HUS & THL

Vierailija
22/25 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että uniapnea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selkästi uniapnean oireita.

Vierailija
24/25 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä vaivasta kärsii 1/5 ihmisestä. Itsekin myös. Jossain lehdessä joskus oli juttua, mutta mun mielestä lopputulema oli se, ettei siihen tiedetty mitään varsinaista syytä.

Vierailija
25/25 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tuota samaa pari vuotta. Uniapneaa ei löydetty. Refluksi ja palleatyrä on. Olen normaalipainoinen ja syön terveellisesti, en enää keksi mitään miten parantaa refluksia.