Mies oli luvannut, että menen hänen siskonsa lapsen rippijuhliin keittiöapulaiseksi!
Tosi kiva. Ensimmäiset yhteiset sukujuhlat, olen tietysti tavannut sukua useasti, ja nyt minulta kysymättä on päätetty, että vietän juhlat tiskaten :( Tekisi mieli jättää kokonaan väliin, ehkä jätänkin.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva. Ensimmäiset yhteiset sukujuhlat, olen tietysti tavannut sukua useasti, ja nyt minulta kysymättä on päätetty, että vietän juhlat tiskaten :( Tekisi mieli jättää kokonaan väliin, ehkä jätänkin.
Tietysti jätät. Sulle tulee vatsatauti edellisenä iltana.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kuitenkin mennä tuonne keittiöön:( eivät muuten kuulemma saa juhlia hoidettua.
Ja kissanviikset menet! Jos kokonainen rippijuhla lepää sinun hartioillasi, niin on kyllä poikkeuksellisen saamaton ja itsekeskeinen suku! * Ärräpää soikoon *
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveäää...
-mies lupaa
-miehen suvun juhlat
-jonkun lapsen juhlat
Tuosta ei selviä millään.... ihan oikeasti aikuiset, ettekö ole olleet koskaan sukulaisten juhlissa auttamassa? Ihan tuntemstonta touhuako?
MINUN suvussani ainakin porukka on sen verran kyvykästä että kykenee hoitamaan ihan itse kotona pidettävät juhlat. Täytyy olla tavallisen avuton jos tarvitsee apukäsiä niin pieniin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä päivänä nuo rippijuhlat ovat? Jos ovat sunnuntaina, niin silloin on tuplapalkka. Meillä oli lakkiaiset sunnuntaina ja vaikka saatiin alennusta tuntihinnasta, niin se oli silti 50€/h.
On aika törkeää yrittää säästää omissa juhlamenoissa orjuuttamalla sukulaisia. Kaiken lisäksi juhlanjärjestäjän miehen vaimo on vielä läheistä sukua ja pitäisi olla yksi tärkeimmistä vieraista. Jos halutaan sukua käyttää apuna juhlissa, silloin on sopivampaa pyytää joku hieman etäisempi sukulainen ja luonnollisesti sopia maksusta. Esim. joku serkun lapsi tai muu, joka tunnetaan mutta joka ei ole niin läheinen, että häntä olisi kutsuttu juhliin.
Siis häh?
Eikö tää ollut veljen vaimo?
Meillä taas juuri me "veljesten vaimot" olemme toimineet toistemme juhlissa ns. keittiöapuna. Ei noissa perhejuhlissa koko aika kulu keittiössä, mutta on ollut mainiota, että isäntäväki ehtii seurustella vieraiden kanssa ja esim. papin ja isosten kanssa (jos ovat tulleet vierailulle). Lähinnä tarkoittaa tiskikoneen täyttöä ja tarjoilusta huolehtimista niin, että täydentää tarjoiluja sitä mukaan kun astiat tyhjenevät. Ei se tarkoita että se joku jumii siellä keittiössä koko juhlan ajan. Itse olen ainakin noissa tilanteissa hyvin ehtinyt myös seurustelemaan.
Juuri siksi, että olemme suht läheisiä ja vierailleet toistemme luona usein, tunnemme suunnilleen toistemme keittiöt että mitä missäkin on.
Kälyn kanssa teimme rippijuhlissa myös niin, että vastavuoroisesti huolehdimme tarjoilujen esillepanosta sillä aikaa kun isäntäväki oli kirkossa. Tämä ei tietenkään onnistu jos tapana on, että koko juhlaväki menee kirkkoon - meillä vain oma perhe, isovanhemmat ja kummit.
Toki ei tämä niin toimi että luvataan toisen puolesta ja lisäksi pitää luonnollisesti olla vastavuoroista.
Ihanaa! Ketjun ensimmäinen mun silmissä normaali ihminen. Mä autan aina. Usein sovitusti, siskon lasten juhlissa automaattisesti. Teen tätä myös työni puolesta. Mikä hlvetti siinä on, ettei voi auttaa?
Just niin. Mikä ihme siinä on, ettei voi ajastaa antaa muutamaa tuntia toisten hyväksi ja auttaa, kun joku tarvitsee apua.
Vai onko nämä samat ihmiset, jotka valittavat turvaverkoston puutteesta, eivät koskaan itse auta toisia ja sitten valitetaan, kuinka yksin on, kun auttaminen on vastavuoroisuutta.
Varmasti juuri näin. Tässä ketjussa kiteytyy suomalaisten itsekkyys ja ainoastaan oman edun ajattelu. Meillä on autettu aina. Aina. Kuinka vaikeaa voi olla auttaa jossain juhlissa? Siinä se menee samalla, kun juttelee ja vaihtaa kuulumisia toisten kanssa. Mun mielestä on mukavaa puuhata, jos se auttaa jotain, niin hyvä.
No minä voisin mennäkin, jos mies olisi minut keittiöavuksi luvannut. Mutta tekisin vain sitä, mitä pitää eli tiskaisin. Ei minun tarvitse siinä seurustella, hoitakoon mies sen.
Herranen aika sentään! Millä vuosituhannella elät?
-jos mies olisi minut keittiöavuksi luvannut..... Mikä oikeus kenelläkään on toista ihmistä luvata yhtään minnekään kysymättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveäää...
-mies lupaa
-miehen suvun juhlat
-jonkun lapsen juhlat
Tuosta ei selviä millään.... ihan oikeasti aikuiset, ettekö ole olleet koskaan sukulaisten juhlissa auttamassa? Ihan tuntemstonta touhuako?MINUN suvussani ainakin porukka on sen verran kyvykästä että kykenee hoitamaan ihan itse kotona pidettävät juhlat. Täytyy olla tavallisen avuton jos tarvitsee apukäsiä niin pieniin juhliin.
MINUN suvussani on palvelusväki palkattuna juhlatilaisuuksiin. Ja astioita on niin paljon ettei tarvitse välillä tiskata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveäää...
-mies lupaa
-miehen suvun juhlat
-jonkun lapsen juhlat
Tuosta ei selviä millään.... ihan oikeasti aikuiset, ettekö ole olleet koskaan sukulaisten juhlissa auttamassa? Ihan tuntemstonta touhuako?MINUN suvussani ainakin porukka on sen verran kyvykästä että kykenee hoitamaan ihan itse kotona pidettävät juhlat. Täytyy olla tavallisen avuton jos tarvitsee apukäsiä niin pieniin juhliin.
MINUN suvussani on palvelusväki palkattuna juhlatilaisuuksiin. Ja astioita on niin paljon ettei tarvitse välillä tiskata.
MINUN suvussani pienet juhlat menee talkoomeiningillä, mutta silloin tarjoudutaan auttamaan tai kysytään avuksi. Ei aikuista ihmistä luvata minnekään kysymättä!
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kuitenkin mennä tuonne keittiöön:( eivät muuten kuulemma saa juhlia hoidettua.
No ei tietenkään täydy. Miehesi voi tiskata. Jos ei voi, ei ehkä ole sellainen suku, johon kannattaa pidempään aikaa tuhlata.
Menet nyt vaan niin ei tule mitään takkua. Siitä saat hyvänmielen kun olit auttamassa 👍
Vierailija kirjoitti:
Menet nyt vaan niin ei tule mitään takkua. Siitä saat hyvänmielen kun olit auttamassa 👍
Älä, ap, ota tuollaisia kommentteja tosissasi. ⬆️
Vierailija kirjoitti:
Minä menisin mielelläni. Keittiössä saa hengähtää kun muut joutuu patsastelemaan kahvikuppi kourassa.
Itse taas mielelläni juttelen ihmisten kanssa joita harvoin näen kuin tiskaan toisten tiskejä juhlatamineissa.
Entäs sitten, tämä ei liity apn pointtiin jossa hänet luvattiin keittiöorjaksi kysymättä haluaako hän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveäää...
-mies lupaa
-miehen suvun juhlat
-jonkun lapsen juhlat
Sama täällä. Kutsuvieraat ja pitopalvelu ovat kaksi eri asiaa, joita ei ainakaan MINUN sukuni juhlissa ole tapana yhdistää.
Onkohan apn mies lupautunut juhlien ajan toimimaan lastenvahtina ja
-viihdyttäjänä vai aikooko juhlien ajan pilkkoa puita siskolleen kun kerran pitää niin autella?
Vai koskeeko tämä auttamisvelvollisuus vain naisia ja mies aikoo rauhassa ryypiskellä kahviaan kun ap tiskailee ja kerää likaisia astioita?
Mua oikeesti kiinnostaa, ap, onko mies miten itse ajatellut panostavansa juhlien onnistumiseen muuten kuin tuomalla karismaattisen luonteensa juhliin?
Vierailija kirjoitti:
Minä menisin mielelläni. Keittiössä saa hengähtää kun muut joutuu patsastelemaan kahvikuppi kourassa.
Minäkin menisin mielelläni, jos minua olisi PYYDETTY! Ei luvattu piiaksi KYSYMÄTTÄ!
Vierailija kirjoitti:
Onkohan apn mies lupautunut juhlien ajan toimimaan lastenvahtina ja
-viihdyttäjänä vai aikooko juhlien ajan pilkkoa puita siskolleen kun kerran pitää niin autella?Vai koskeeko tämä auttamisvelvollisuus vain naisia ja mies aikoo rauhassa ryypiskellä kahviaan kun ap tiskailee ja kerää likaisia astioita?
Mua oikeesti kiinnostaa, ap, onko mies miten itse ajatellut panostavansa juhlien onnistumiseen muuten kuin tuomalla karismaattisen luonteensa juhliin?
Nimenomaan näin. Jos auttaminen on vain naisten juttu ja miehet saavat juhlia, ei minusta ole suku, johon kannattaa tutustua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä päivänä nuo rippijuhlat ovat? Jos ovat sunnuntaina, niin silloin on tuplapalkka. Meillä oli lakkiaiset sunnuntaina ja vaikka saatiin alennusta tuntihinnasta, niin se oli silti 50€/h.
On aika törkeää yrittää säästää omissa juhlamenoissa orjuuttamalla sukulaisia. Kaiken lisäksi juhlanjärjestäjän miehen vaimo on vielä läheistä sukua ja pitäisi olla yksi tärkeimmistä vieraista. Jos halutaan sukua käyttää apuna juhlissa, silloin on sopivampaa pyytää joku hieman etäisempi sukulainen ja luonnollisesti sopia maksusta. Esim. joku serkun lapsi tai muu, joka tunnetaan mutta joka ei ole niin läheinen, että häntä olisi kutsuttu juhliin.
Siis häh?
Eikö tää ollut veljen vaimo?
Meillä taas juuri me "veljesten vaimot" olemme toimineet toistemme juhlissa ns. keittiöapuna. Ei noissa perhejuhlissa koko aika kulu keittiössä, mutta on ollut mainiota, että isäntäväki ehtii seurustella vieraiden kanssa ja esim. papin ja isosten kanssa (jos ovat tulleet vierailulle). Lähinnä tarkoittaa tiskikoneen täyttöä ja tarjoilusta huolehtimista niin, että täydentää tarjoiluja sitä mukaan kun astiat tyhjenevät. Ei se tarkoita että se joku jumii siellä keittiössä koko juhlan ajan. Itse olen ainakin noissa tilanteissa hyvin ehtinyt myös seurustelemaan.
Juuri siksi, että olemme suht läheisiä ja vierailleet toistemme luona usein, tunnemme suunnilleen toistemme keittiöt että mitä missäkin on.
Kälyn kanssa teimme rippijuhlissa myös niin, että vastavuoroisesti huolehdimme tarjoilujen esillepanosta sillä aikaa kun isäntäväki oli kirkossa. Tämä ei tietenkään onnistu jos tapana on, että koko juhlaväki menee kirkkoon - meillä vain oma perhe, isovanhemmat ja kummit.
Toki ei tämä niin toimi että luvataan toisen puolesta ja lisäksi pitää luonnollisesti olla vastavuoroista.
Ihanaa! Ketjun ensimmäinen mun silmissä normaali ihminen. Mä autan aina. Usein sovitusti, siskon lasten juhlissa automaattisesti. Teen tätä myös työni puolesta. Mikä hlvetti siinä on, ettei voi auttaa?
Just niin. Mikä ihme siinä on, ettei voi ajastaa antaa muutamaa tuntia toisten hyväksi ja auttaa, kun joku tarvitsee apua.
Vai onko nämä samat ihmiset, jotka valittavat turvaverkoston puutteesta, eivät koskaan itse auta toisia ja sitten valitetaan, kuinka yksin on, kun auttaminen on vastavuoroisuutta.
Varmasti juuri näin. Tässä ketjussa kiteytyy suomalaisten itsekkyys ja ainoastaan oman edun ajattelu. Meillä on autettu aina. Aina. Kuinka vaikeaa voi olla auttaa jossain juhlissa? Siinä se menee samalla, kun juttelee ja vaihtaa kuulumisia toisten kanssa. Mun mielestä on mukavaa puuhata, jos se auttaa jotain, niin hyvä.
No minä voisin mennäkin, jos mies olisi minut keittiöavuksi luvannut. Mutta tekisin vain sitä, mitä pitää eli tiskaisin. Ei minun tarvitse siinä seurustella, hoitakoon mies sen.
Herranen aika sentään! Millä vuosituhannella elät?
-jos mies olisi minut keittiöavuksi luvannut..... Mikä oikeus kenelläkään on toista ihmistä luvata yhtään minnekään kysymättä?
Siksi kirjoitin konditionaalissa. Oma mies ei tuollaista ole tehnyt eikä tee, mutta jos nyt nuorempana olisin jonkun taulapään kanssa erehtynyt seurustelemaan. Olisin siis mennyt ja tiskannut, mutta siinä se suhde sitten olisi ollut. Vihaisena en muutenkaan ole juttutuulella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveäää...
-mies lupaa
-miehen suvun juhlat
-jonkun lapsen juhlat
Ihan voi pieniinkin juhliin PALKATA jonkun keittiöön. Ei gourmetkokkia tarvi, mutta jonkun joka vähän osaa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kirjoitin konditionaalissa. Oma mies ei tuollaista ole tehnyt eikä tee, mutta jos nyt nuorempana olisin jonkun taulapään kanssa erehtynyt seurustelemaan. Olisin siis mennyt ja tiskannut, mutta siinä se suhde sitten olisi ollut. Vihaisena en muutenkaan ole juttutuulella.
Nuorempana olisin itsekin sortunut menemään tiskipiiaksi ennen lopullista eroa. Tosin olisin kyllä saattanut tiskata niin helevetin huonosti, ettei toista kertaa olisi taatusti pyydetty. No, enpä kyllä olisi sellaiseen sukuun jäänytkään, ei sen puoleen. Astioitakin olisi tiskivuorollani hajonnut "vahingossa"; etenkin, jos kyseessä olisi ollut kallisarvoisia perinneastioita. Kaiken kukkuraksi olisin karannut keittiöstä viimeistään puolen tunnin päästä vaikka ikkunan kautta ja jättänyt loput tiskit typerysten hoidettavaksi. Olisin myös jäänyt sille tielleni siitä suvusta sen sileän tien.
Nyt keski-ikäisenä olen jo oppinut sanomaan ei ihan suoraan asianomaiselle ja olemaan välittämättä siitä, että se ilmaista työvoimaa kärkkyvä hyväksikäyttäjä suuttuu minulle silmittömästi ja alkaa esimerkiksi haukkumaan ja nälvimään suureleisesti. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollu lukuisissa sukujuhlissa, joiden jälkeen on haukuttu miniät. Jos syntyy tiskikaaosta tai kukaan ei kaada kahvia, ihmetellään miten miniä vaan istuskeli eikä tajunnut auttaa. Juuri eilen yksi mummo valitti kuinka passaa kesälomalaisia, ja miniä vain keinuu kiikussa. Epäilen että mummo ei kehtaa pyytää apua ja miniällä ei ole pelisilmää.
Mitenkä lie sen miniän miehen pelisilmä? ihmettelee mamma 50+