Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies oli luvannut, että menen hänen siskonsa lapsen rippijuhliin keittiöapulaiseksi!

Vierailija
27.06.2018 |

Tosi kiva. Ensimmäiset yhteiset sukujuhlat, olen tietysti tavannut sukua useasti, ja nyt minulta kysymättä on päätetty, että vietän juhlat tiskaten :( Tekisi mieli jättää kokonaan väliin, ehkä jätänkin.

Kommentit (203)

Vierailija
101/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tuo asenne, ei kannata sitten ihmetellä, miksi jäät vieraamaksi miehen suvussa, etkä ystävysty. Eikä sukulaiset anna riemusta kiljuen lastenhoito-, remppa- tai muuta apua, silloin kun sinä sitä kipeimmin tarvitset.

Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.

Sinä siis tarkoitat, että tuosta vaan kysymättä sitten saa päättää, että joo miehen siskon mies tulee sitten meille rempan tekemään ja sisko ottaa viikon päästä lapset hoitoon. Koska kyllähän pitää auttaa. Sori vaan itse ainakin mieluummin maksan selvällä rahalla palvelut, joita tarvitsen enkä oleta että edes sukulaisilla on velvollisuus minulle töitä tehdä. Miksi suomalaisille tämä ammattilaisten käyttö ja työstä maksaminen on niin vaikeaa. Ihmeellistä mafiameininkiä tuollainen palvelusten verkosto.

Meitä on neljä sisarusta ja annetaan apua puolin ja toisin ja se on tehnyt elämän paljon helpommaksi ja sovittaa työ ja perhe. Ja yhdessäolo on tosi kivaa ja antoisaa.

Esim meidän lapset ovat saaneet pienestä pitäen koko kesän lomaa ja se on tehnyt vain hyvää ja lähentänyt serkuksia entisestään, kun ovat saaneet temmeltää serkkujen kanssa yhdesdä mökillä ja me vanhemmat vuorollaan pidämme huolta 1-2vk kesälomasta.

Ja lapset nauttii. Ja tässä tapauksessa vieraan palkkaaminen olisi riski.

Onko sinulle käynyt useinkin, että miehesi sopii sinulle lastenhoitovuoroja kysymättä sinulta asiasta mitään? Joku kerta huomaat saavasi kotiisi kymmenen lasta tunneiksi eikä miestä näy missään.

Vierailija
102/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tuo asenne, ei kannata sitten ihmetellä, miksi jäät vieraamaksi miehen suvussa, etkä ystävysty. Eikä sukulaiset anna riemusta kiljuen lastenhoito-, remppa- tai muuta apua, silloin kun sinä sitä kipeimmin tarvitset.

Sinä siis tarkoitat, että tuosta vaan kysymättä sitten saa päättää, että joo miehen siskon mies tulee sitten meille rempan tekemään ja sisko ottaa viikon päästä lapset hoitoon. Koska kyllähän pitää auttaa. Sori vaan itse ainakin mieluummin maksan selvällä rahalla palvelut, joita tarvitsen enkä oleta että edes sukulaisilla on velvollisuus minulle töitä tehdä. Miksi suomalaisille tämä ammattilaisten käyttö ja työstä maksaminen on niin vaikeaa. Ihmeellistä mafiameininkiä tuollainen palvelusten verkosto.

Meitä on neljä sisarusta ja annetaan apua puolin ja toisin ja se on tehnyt elämän paljon helpommaksi ja sovittaa työ ja perhe. Ja yhdessäolo on tosi kivaa ja antoisaa.

Esim meidän lapset ovat saaneet pienestä pitäen koko kesän lomaa ja se on tehnyt vain hyvää ja lähentänyt serkuksia entisestään, kun ovat saaneet temmeltää serkkujen kanssa yhdesdä mökillä ja me vanhemmat vuorollaan pidämme huolta 1-2vk kesälomasta.

Mitä tekemistä tällä on ap:n tilanteen kanssa?

Varmaan ajatuksena, että puolin ja toisin autetaan, ja kaikki hyötyy.

Ei auttamista ole se että lupaa vaimon auttamaan vaimolta kysymättä... törkeää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minutkin luvattiin muuttoavuksi lomamatkan sijaan.  Mies on entinen.

Vierailija
104/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekemistä tällä on ap:n tilanteen kanssa?

Varmaan ajatuksena, että puolin ja toisin autetaan, ja kaikki hyötyy.

Kärräsittekö te ne lapsenne siskosi miehen hoidettavaksi ilman että häneltä oli kysytty asiasta? Silloin kyseessä olisi asiaan liittyvä tilanne.

Vierailija
105/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollu lukuisissa sukujuhlissa, joiden jälkeen on haukuttu miniät. Jos syntyy tiskikaaosta tai kukaan ei kaada kahvia, ihmetellään miten miniä vaan istuskeli eikä tajunnut auttaa. Juuri eilen yksi mummo valitti kuinka passaa kesälomalaisia, ja miniä vain keinuu kiikussa. Epäilen että mummo ei kehtaa pyytää apua ja miniällä ei ole pelisilmää.

Mummoille ei ole oikein tuo tasa-arvo iskostunut vielä päähän. Miksi juuri miniä? Miksi ei oma poika?

Huh, onneks olen itse opettanut poikani toisenlailla. Isänsä toki antanut vielä hyvän mallin.

Vierailija
106/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen suvussa tää sama kuvio että naiset passaa hiki hatussa ja miehet seurustelee.

En ole koskaan suostunut ko kuvioon. Mies hoitaa sukunsa, minä hoidan omani.

Vierailija
107/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä päivänä nuo rippijuhlat ovat? Jos ovat sunnuntaina, niin silloin on tuplapalkka. Meillä oli lakkiaiset sunnuntaina ja vaikka saatiin alennusta tuntihinnasta, niin se oli silti 50€/h. 

On aika törkeää yrittää säästää omissa juhlamenoissa orjuuttamalla sukulaisia. Kaiken lisäksi juhlanjärjestäjän miehen vaimo on vielä läheistä sukua ja pitäisi olla yksi tärkeimmistä vieraista. Jos halutaan sukua käyttää apuna juhlissa, silloin on sopivampaa pyytää joku hieman etäisempi sukulainen ja luonnollisesti sopia maksusta. Esim. joku serkun lapsi tai muu, joka tunnetaan mutta joka ei ole niin läheinen, että häntä olisi kutsuttu juhliin.

Siis häh? 

Eikö tää ollut veljen vaimo? 

Meillä taas juuri me "veljesten vaimot" olemme toimineet toistemme juhlissa ns. keittiöapuna. Ei noissa perhejuhlissa koko aika kulu keittiössä, mutta on ollut mainiota, että isäntäväki ehtii seurustella vieraiden kanssa ja esim. papin ja isosten kanssa (jos ovat tulleet vierailulle). Lähinnä tarkoittaa tiskikoneen täyttöä ja tarjoilusta huolehtimista niin, että täydentää tarjoiluja sitä mukaan kun astiat tyhjenevät. Ei se tarkoita että se joku jumii siellä keittiössä koko juhlan ajan. Itse olen ainakin noissa tilanteissa hyvin ehtinyt myös seurustelemaan.

Juuri siksi, että olemme suht läheisiä ja vierailleet toistemme luona usein, tunnemme suunnilleen toistemme keittiöt että mitä missäkin on.

Kälyn kanssa teimme rippijuhlissa myös niin, että vastavuoroisesti huolehdimme tarjoilujen esillepanosta sillä aikaa kun isäntäväki oli kirkossa. Tämä ei tietenkään onnistu jos tapana on, että koko juhlaväki menee kirkkoon - meillä vain oma perhe, isovanhemmat ja kummit.

Toki ei tämä niin toimi että luvataan toisen puolesta ja lisäksi pitää luonnollisesti olla vastavuoroista.

Ihanaa! Ketjun ensimmäinen mun silmissä normaali ihminen. Mä autan aina. Usein sovitusti, siskon lasten juhlissa automaattisesti. Teen tätä myös työni puolesta. Mikä hlvetti siinä on, ettei voi auttaa?

Just niin. Mikä ihme siinä on, ettei voi ajastaa antaa muutamaa tuntia toisten hyväksi ja auttaa, kun joku tarvitsee apua.

Vai onko nämä samat ihmiset, jotka valittavat turvaverkoston puutteesta, eivät koskaan itse auta toisia ja sitten valitetaan, kuinka yksin on, kun auttaminen on vastavuoroisuutta.

Varmasti juuri näin. Tässä ketjussa kiteytyy suomalaisten itsekkyys ja ainoastaan oman edun ajattelu. Meillä on autettu aina. Aina. Kuinka vaikeaa voi olla auttaa jossain juhlissa? Siinä se menee samalla, kun juttelee ja vaihtaa kuulumisia toisten kanssa. Mun mielestä on mukavaa puuhata, jos se auttaa jotain, niin hyvä.

Tässä suurin ongelma on se, että ap on odottanut pääsevänsä VIERAAKSI ensimmäisiin yhteisiin sukujuhliin eikä suinkaan keittiöavuksi. t: ohis

Vierailija
108/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä päivänä nuo rippijuhlat ovat? Jos ovat sunnuntaina, niin silloin on tuplapalkka. Meillä oli lakkiaiset sunnuntaina ja vaikka saatiin alennusta tuntihinnasta, niin se oli silti 50€/h. 

On aika törkeää yrittää säästää omissa juhlamenoissa orjuuttamalla sukulaisia. Kaiken lisäksi juhlanjärjestäjän miehen vaimo on vielä läheistä sukua ja pitäisi olla yksi tärkeimmistä vieraista. Jos halutaan sukua käyttää apuna juhlissa, silloin on sopivampaa pyytää joku hieman etäisempi sukulainen ja luonnollisesti sopia maksusta. Esim. joku serkun lapsi tai muu, joka tunnetaan mutta joka ei ole niin läheinen, että häntä olisi kutsuttu juhliin.

Siis häh? 

Meillä taas juuri me "veljesten vaimot" olemme toimineet toistemme juhlissa ns. keittiöapuna. Ei noissa perhejuhlissa koko aika kulu keittiössä, mutta on ollut mainiota, että isäntäväki ehtii seurustella vieraiden kanssa ja esim. papin ja isosten kanssa (jos ovat tulleet vierailulle). Lähinnä tarkoittaa tiskikoneen täyttöä ja tarjoilusta huolehtimista niin, että täydentää tarjoiluja sitä mukaan kun astiat tyhjenevät. Ei se tarkoita että se joku jumii siellä keittiössä koko juhlan ajan. Itse olen ainakin noissa tilanteissa hyvin ehtinyt myös seurustelemaan.

Juuri siksi, että olemme suht läheisiä ja vierailleet toistemme luona usein, tunnemme suunnilleen toistemme keittiöt että mitä missäkin on.

Kälyn kanssa teimme rippijuhlissa myös niin, että vastavuoroisesti huolehdimme tarjoilujen esillepanosta sillä aikaa kun isäntäväki oli kirkossa. Tämä ei tietenkään onnistu jos tapana on, että koko juhlaväki menee kirkkoon - meillä vain oma perhe, isovanhemmat ja kummit.

Toki ei tämä niin toimi että luvataan toisen puolesta ja lisäksi pitää luonnollisesti olla vastavuoroista.

Ihanaa! Ketjun ensimmäinen mun silmissä normaali ihminen. Mä autan aina. Usein sovitusti, siskon lasten juhlissa automaattisesti. Teen tätä myös työni puolesta. Mikä hlvetti siinä on, ettei voi auttaa?

Just niin. Mikä ihme siinä on, ettei voi ajastaa antaa muutamaa tuntia toisten hyväksi ja auttaa, kun joku tarvitsee apua.

Vai onko nämä samat ihmiset, jotka valittavat turvaverkoston puutteesta, eivät koskaan itse auta toisia ja sitten valitetaan, kuinka yksin on, kun auttaminen on vastavuoroisuutta.

Varmasti juuri näin. Tässä ketjussa kiteytyy suomalaisten itsekkyys ja ainoastaan oman edun ajattelu. Meillä on autettu aina. Aina. Kuinka vaikeaa voi olla auttaa jossain juhlissa? Siinä se menee samalla, kun juttelee ja vaihtaa kuulumisia toisten kanssa. Mun mielestä on mukavaa puuhata, jos se auttaa jotain, niin hyvä.

No minä voisin mennäkin, jos mies olisi minut keittiöavuksi luvannut. Mutta tekisin vain sitä, mitä pitää eli tiskaisin. Ei minun tarvitse siinä seurustella, hoitakoon mies sen.

Vierailija
109/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen mökki ja vieraiden lasten hoitaminen lomalla kyllä kuulostaa todella ikävältä. En kyllä suostuisi tuollaiseen.

Vierailija
110/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen suvussa tää sama kuvio että naiset passaa hiki hatussa ja miehet seurustelee.

En ole koskaan suostunut ko kuvioon. Mies hoitaa sukunsa, minä hoidan omani.

Samaa ihmettelen minäkin, jotkut kaakattaa että keittiössähän ne parhaat juhlat on, niin varmasti, siksi ne miehet kippaa kahvia rennosti sohvalla ja naiset liottaa käsiään kuumassa vedessä altaan äärellä ja tiskaa.

MIKSI YHÄ AJATELLAAN, ETTÄ MINIÄN KUULUU AVITTAA JUHLISSA? Tiskaa, leivo, siivous ja mitä se mies sitten tekee?

Nainen ennen juhlia käy töiden jälkeen siivoamassa juhlapaikan ja leipoo juhliin (+kotihommat näiden jälkeen). Etsii lapsille ja itselleen juhlavaatteet ja kengät, pesee ja silittää valmiiksi. Juhlapäivänä pukee lapset ja itsensä ja meikkaa itsensä valmiiksi. Mies pukee itsensä valmiiksi puolituntia ennen, kiroaa kun ei tahdo löytyä yhtään puhdasta sopivaa paitaa ja vinkuu pettyneenä kun vaimo kieltäytyy silittämästä sitä kaiken muun kiireen ohessa. Juhlissa sitten mies lösähtää sohvalle kuppi kourassa ja kakku lautasella, ei katso lasten perään vaan illan mittaan siirtyy muiden miesten kanssa naureskellen kittaan kaljaa jonnekin nurkkaukseen. Nainen juhlapaikalla anoppi häätää kuppeja pesemään keittiööm, hiki tukassa kuumana päivänä tiskaat, kaadat kahvia ja siivoot astioita pois joita tervejalkaiset vieraat eivät edes keittiöön osaa kantaa. Samalla yrität valvoa ettei lapsesi riko mitään tai tappele tai taita niskaansa takapihan trampoliinissa!

Helv kun ärsyttää, 2000 luku ja edelleen sua katsoo niin miehet kuin naiset kuin vierasta sikaa, jos et iloisesti hyppelehdi keittiöön orjaksi vaan laitat vauvan miehen syliin, nappaat kahvia ja kakkua ja menet isomman lapsen kanssa seurustelemaan muiden vieraiden kanssa.

Vierailija
111/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajatuksia herättäisi, jos nämä olisikin ap. suvun perhejuhla ja ap. mies kieltäysi kaikesta ap. pyynnöistä, mitä hän ehdottaa juhlajärjestelyihin?

Todennäköisesti, ehdotettiin pikaista eroa, koska mies on saamaton lurjus.

Tämä tilannehan olisi ihan toinen, sillä itsekin kirjoitat, että mies keltäytyisi  kaikesta ap:n pyynnöstä......

Ap:n mies ei ollut pyytänyt ap:ltä mitään, oli luvannut sisarelleen pyytämättä!

Vierailija
112/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kuitenkin mennä tuonne keittiöön:( eivät muuten kuulemma saa juhlia hoidettua.

Vierailija
113/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis häh? 

Etkö sinä jo ymmärrä, että suurin osa vastanneista auttaisi mielellään, eli turhaan kyselet, että miksi ei voida auttaa!

Kerrataan vielä: Kyllä autetaan ja todella mielellään autetaan. Itsekin kirjoitit, että sovitusti auttelette siskon lasten juhlissa, niin SOVITUSTI!

Hyviin ja normaaliin käytöstapoihin kuuluu kysyä itse avuksi tulevalta, mikäli hän ei ole jotenkin holhouksen alainen  ja joku on määrätty päättämään hänen omista asioistaan!

Vierailija
114/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä kertoo nyt enemmän ap:n miehestä ja heidän suhteestaan kuin suvusta, joten miksi ihmeessä te pidätte sitä sukua törppönä? Mies on mennyt lupaamaan, että muija hoitaa keittiön. Suku luulee, että ap ihan ilokseen on avuksi ja ainoa, joka tässä nyt ällittelee, on ap.

Ydinkysymys: miksi ap:n mies tuntee ap:n noin huonosti?

Ja jatkona: jos teet provon, niin tee siitä uskottava.

Miksi edelleen kysellään sitä, että miksi mies tuntee ap:n niin huonosto!?!

Ei kyse ole kenenkään tuntemisesta, vaikka tietäisikin, että toinen tykkää auttaa niin silti ei ketään luvata keittiöpiiaksi! Voidaan luvata KYSYÄ toista avuksi, mutta ei luvata.

Jos mies tuntisi ap:n paremmin, niin hän ei lupaisi mitään.

Toisen puolesta ei luvata mitään!  Tuntee tai ei tunne toista!

Vierailija
115/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis häh? 

Mistä näitä lukutaidottomia sikiää? AUTETAAN JA AUTETAAN JA VIELÄ KERRAN AUTETAAN, MUTTA KENENKÄÄN MUUN MÄÄRÄÄMÄTTÄ!

Vierailija
116/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kuitenkin mennä tuonne keittiöön:( eivät muuten kuulemma saa juhlia hoidettua.

No sitten jää juhlat juhlimatta jos kaatuu koska yksi ihminen ei oo kippoja pesemässä.

Miten ihmeessä he voisivatkaan selvitä, ajattele jos tiskari aka miniä sairastuisi? Olisihan se miniän velvollisuus joko vatsataudissa tulla leikkaan kakkua ja kaataan kahvia kuppeihin tai vähintään palkata omasta pussistaan tarjoilijan hoitamaan hänen virkansa?

Miniäthän ovat korvaamattomia siihen asti kun heistä on apua, mutta kun heistä ei apua saa, niin uutta kehiin vai mitä? ;)

Vierailija
117/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt vaan suostu. Törkeää käytöstä mieheltäsi!

Vierailija
118/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mieheltä asiallista luvata työpanosta keneltäkään muulta kuin itseltään.

Ihmeellisiä laumasieluvastauksia täällä: etenkin jos on ensimmäiset isommat suvun kekkerit johon AP on kutsuttu, niin silloin hän on vieraan asemassa, ja vierasta ei panna töihin ellei vieras erikseen itse tarjoudu.

Huomatkaa, itse. Eikä olisi hirveän sopivaa etukäteen tarjoutuakaan: antaa sellaisen vaikutelman että vieras ei usko oman väen kykyyn hoitaa hommat kotiin.

Itse kun järjestetään juhlat, niin ne järjestetään oman väen voimin, tai sitten palkataan apua. On ihan tyypillistä että omissa juhlissaan harvoin saa ihan vain juhlia, mutta juhlia järjestetäänkin ennemmin koska silloin saa itse järjestää niin kuin haluaa, ei jotta saisi itse juhlia niin kuin haluaa. Jos haluaa rauhassa itse bilettää niin sitten maksetaan muille palkkaa siitä järjestämisen hoitamisesta.

Vieraana saa sitten juhlia niissä muiden ihmisten juhlissa järjestämisvelvollisuuksista vapaana. Toki vieraalla on hyvän vieraan velvollisuudet: sopiva lahja jos on sellaisista kutsuista kyse ja tilaisuuteen ja omaan tyyliin istuva pukeutuminen ja juhlamieli.

Tämän ymmärtäminen tuntuu välillä olevan ihmisillä hakusessa.

Vierailija
119/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän on sitä perinteistä naisten pitää olla ilmaisena työntekijöinä, miehet tietenkin saavat ottaa iisisti.

Vierailija
120/203 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tän keskustelun pointti on se, että toiselta kysymättä ja toisen puolesta ei luvata yhtikäs mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi