Mies oli luvannut, että menen hänen siskonsa lapsen rippijuhliin keittiöapulaiseksi!
Tosi kiva. Ensimmäiset yhteiset sukujuhlat, olen tietysti tavannut sukua useasti, ja nyt minulta kysymättä on päätetty, että vietän juhlat tiskaten :( Tekisi mieli jättää kokonaan väliin, ehkä jätänkin.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollu lukuisissa sukujuhlissa, joiden jälkeen on haukuttu miniät. Jos syntyy tiskikaaosta tai kukaan ei kaada kahvia, ihmetellään miten miniä vaan istuskeli eikä tajunnut auttaa. Juuri eilen yksi mummo valitti kuinka passaa kesälomalaisia, ja miniä vain keinuu kiikussa. Epäilen että mummo ei kehtaa pyytää apua ja miniällä ei ole pelisilmää.
Mitä "pelisilmää". Nuorena saatoin anoppiani auttaa kotitöissä ja keksiä puheenaiheita kyläillessä. Mutta kun mieheni keskittyi vain lukemiseen sohvalla tuppisuuna vuodesta toiseen, otin saman linjan.
Miksi naisen tulisi olla ilmainen piika sekä viihdyttäjä ja miehen palveltava herra?
Vierailija kirjoitti:
Mun anoppi hövelisti lupasi, kuinka miehen sisko mielellään tulee kahvinkeitto/tiskausapulaiseksi esikoisen ristiäisiin. Ei muuten sisko tuonut edes omaa kahvikuppiaan tiskiin. En tiedä, oliko juhlakalun tädille edes kerrottu tästä piikomispestistä :D Eikä haittaa vaikka ei auttanutkaan, keittiöapu oli kyllä etukäteen sovittu, kun tiedän suhtautua anopin sanomisiin varauksella (tykkää tuoda esiin omaa ja tyttärensä erinomaisuutta)
Mutta joo, ei ikinä pitäisi mennä lupaamaan mitään toisen puolesta.
Aviovaimo on poikkeustapaus. Aviovaimohan on todennäköisesti jo valassa vannonut, että niin myötä kuin kotitaloustöissäkin (mukaanlukien miehen siskon kissanristiäisetkin). :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi ihan hyvin itse auttaa siskoaan ja tiskata jos niin haluaa. Kumppaninsa puolesta ei tuollaista voi tältä kysymättä luvata. Itse en kyllä osallistuisi tuossa tilanteessa koko tapahtumaan. Ylipäätään en lähde piikomaan ja passaamaan sukulaisia olipa ne kenen hyvänsä. Jos ei saa itse asioitaan järjestettyä niin ei ole minun ongelma. En itsekkään oleta saavani mistään ilmaista talkootyötä.
Mies varmaa n auttaakin siskoaan, koska hän haluaa olla osana järjestämässä rippijuhlia.
Ongelma tässä onkin, ettei mies tuntenut ap. ja tässä tilanteessa miehen olisi pitänyt älytä pyytää apua ulkopuolisilta, kun ap. pahoitti pyynnöstä mielensä.
Ehkä seuraavan kerran mies ymmärtää soittaa vaikka pitopalveluun.Miksi se ei mene jakeluun, että ap ei pahoittanut pyynnöstä mieltään, hän pahoitti mielensä kun hänet luvattiin pyytämättä!
Minusta taas on itsestään selvää, jos on pienimuotoiset perhejuhlat, jota ne ovat jos pidetään kotona, niin kutsuvieraat auttavat keittiössä isänparia, jos ei ole erikseen palkattua palvelusväkeä. Ja tämä kuuluu jo alkeellisimpiin käytöstapoihin.
Ikävä kyllä olen nähnyt kutsuvieraissa myös näitä jotka eivät auta tai edes seurustele vieraiden kanssa, vaan istua pönöttävät ja heille tulisi tarjota viiden tähden palvelut ja nämä ovat poikkeuksetta naisia, kun kokevat isäntäperheen auttamisen ihmisarvoa alentavaksi, kun taustalla on heikko itsetunto. Ja sitten ihmetellään, kun on vieraantunut puolison suvusta tai ystäväpiiristä.
Miksi Suomessa on niin vaikea palkata juhliin keittiöapua? Sitten pitää puolipakottaa perheenjäseniä.
Minä päivänä nuo rippijuhlat ovat? Jos ovat sunnuntaina, niin silloin on tuplapalkka. Meillä oli lakkiaiset sunnuntaina ja vaikka saatiin alennusta tuntihinnasta, niin se oli silti 50€/h.
On aika törkeää yrittää säästää omissa juhlamenoissa orjuuttamalla sukulaisia. Kaiken lisäksi juhlanjärjestäjän miehen vaimo on vielä läheistä sukua ja pitäisi olla yksi tärkeimmistä vieraista. Jos halutaan sukua käyttää apuna juhlissa, silloin on sopivampaa pyytää joku hieman etäisempi sukulainen ja luonnollisesti sopia maksusta. Esim. joku serkun lapsi tai muu, joka tunnetaan mutta joka ei ole niin läheinen, että häntä olisi kutsuttu juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollu lukuisissa sukujuhlissa, joiden jälkeen on haukuttu miniät. Jos syntyy tiskikaaosta tai kukaan ei kaada kahvia, ihmetellään miten miniä vaan istuskeli eikä tajunnut auttaa. Juuri eilen yksi mummo valitti kuinka passaa kesälomalaisia, ja miniä vain keinuu kiikussa. Epäilen että mummo ei kehtaa pyytää apua ja miniällä ei ole pelisilmää.
Mitä "pelisilmää". Nuorena saatoin anoppiani auttaa kotitöissä ja keksiä puheenaiheita kyläillessä. Mutta kun mieheni keskittyi vain lukemiseen sohvalla tuppisuuna vuodesta toiseen, otin saman linjan.
Miksi naisen tulisi olla ilmainen piika sekä viihdyttäjä ja miehen palveltava herra?
Niimpä, tässä tapauksessa mummo oli palveluja ja rahoittaja;(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei tunne sinua. Itse menisin kyllä auttamaan, vaikka en pidä siitä että puolestani luvataan asioita. Kai siellä on joku toinenkin tiskari? Voisit puolittaa hommat toisen kanssa. Seuraavan kerran kun teillä on juhlat, voitte pyytää siskoa tai hänen lasta tiskariksi.
Isommissa juhlissa on hyvä että on joku tiskivastaava koska muuten juhlien järjestäjät eivät ehdi nauttia juhlista. Älä vielä polta välejä sukuun jos on tarkoitus olla miehen kanssa loppu elämäMiksi kirjoitit, että voitte PYYTÄÄ siskoa tai hänen lastaan tiskariksi? Sulla ja sun miehellä ei ole tulevaisuutta
Teillähän on se tapa, että HEIDÄT MÄÄRÄTÄÄN tiskareiksi!
Minäkin menisin auttamaan jos minua pyydetään, mutta ei kai nyt aukuisia ihmisiä MÄÄRÄTÄ, LUVATTA JÄRJESTETÄ tiskareiksi ja apumiehiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsepä oli poikansa tuollaiseksi kasvattanut eli sellaiseksi, että on ok olla auttamatta. Ymmärsin tästä, että se on toivottu tapa minunkin kohdallani.
Omia vanhempiani kyllä autan edelleen kyläillessä. Ei nykyinen ex-mieheni sielläkään koskaan autellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten monen sadan ihmisen kalaasit sinne on tulossa, kun tarvitaan tiskaaja? Eikö tiskikonetta muka ole? Vie kertakäyttöisiä mukaan, problem solved.
Ei juhlissa ole aikaa pyöritellä astioita tiskikoneessa, jos on tulossa seuraavat kahvinjuojat ja kuppeja on vain määränsä.
Minua ei ole pyydetty keittiöhommiin, mutta edustan kai sitten edellisiä sukupolvia, jossa osa perheen ja suvun naisista menee automaattisesti keittiöön juurikin tiskaamaan, koska emäntä hoitelee tarjoilupuolta.
Keittiöissä on ollut kivaa ja on saanut jutella jo tuttujen sukulaisten kanssa tai on tutustunut uusiin kasvoihin.
Jos mies on nyt tämmöisen lupauksen antanut, olen nro 8:n kanssa samaa mieltä: Pisteet kotiin, älä nolaa miestäsi (ja samalla itseäsi, koska teitä tarkastellaan yksikkönä), mutta jos on kipeä kysymys, keskustelkaa siitä, miten jatkossa toimitte.
Itselleni tämä on todella ollut tapa tutustua ihmisiin ja pitää hauskaa juhlissa. Kyllä silti ehtii seurustella muidenkin vieraiden kanssa jos haluaa. Juhlissa pönötystä en kauan jaksa, mutta osallistuminen näihin juhlien sujumiskuvioihin tekee niistä mukavia ja vieraammat vieraat saavat sujuvasti kahvinsa ja pönötyskuvionsa :).
Miksei vaan ota kaikkea suosiolla pitopalvelusta tai palkkaa vaikkapa alan opiskelijoita keittiöhommiin. Tosi typerää järjestää juhlia ja laskea sen varaan , että osa kutsuvieraista pyörittää käytännössä koko homman. Itse en kyllä tuollaisiin talkoisiin osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsepä oli poikansa tuollaiseksi kasvattanut eli sellaiseksi, että on ok olla auttamatta. Ymmärsin tästä, että se on toivottu tapa minunkin kohdallani.
Omia vanhempiani kyllä autan edelleen kyläillessä. Ei nykyinen ex-mieheni sielläkään koskaan autellut.
Lisäyksenä vielä, että kyllähän anoppikin meillä kylässä ollessaan istui vain sohvalla ja nautti tarjoiluista. Mun suvussa taas on ollut tapana auttaa puolin ja toisin.
Ei liity juhliin, vaan toisen puolesta lupaamisiin. Äidilläni oli joskus muinoin tapana lupailla minua avuksi sinne ja tuonne, kysymättä minulta mitään. Joskus puhelin soi, ja joku puolituttu tai jopa minulle täysin tuntematon sanoi äitini luvanneen minun tehdä jotain pientä remontointia tms. Joskus kyse oli myös asioista, joita en pysty tekemään - minulla kun ei ole esimerkiksi sähkölupia.
Vielä tuota kotiin soittamistakin ärsyttävämpi tapa äidillä oli luvata tuttavalleen, että minä soittaisin ja sopisin milloin menisin auttamaan. Kun sanoin, etten todellakaan aio mennä, äitini "pahoitti mielensä" ja yritti sälyttää perumisenkin minun niskoilleni. Eli minun pitäisi itse soittaa tälle autettavalle etten aio mennä. Vaikken alunperin ollut edes tietoinen mistään sopimuksista!
Vierailija kirjoitti:
Minä päivänä nuo rippijuhlat ovat? Jos ovat sunnuntaina, niin silloin on tuplapalkka. Meillä oli lakkiaiset sunnuntaina ja vaikka saatiin alennusta tuntihinnasta, niin se oli silti 50€/h.
On aika törkeää yrittää säästää omissa juhlamenoissa orjuuttamalla sukulaisia. Kaiken lisäksi juhlanjärjestäjän miehen vaimo on vielä läheistä sukua ja pitäisi olla yksi tärkeimmistä vieraista. Jos halutaan sukua käyttää apuna juhlissa, silloin on sopivampaa pyytää joku hieman etäisempi sukulainen ja luonnollisesti sopia maksusta. Esim. joku serkun lapsi tai muu, joka tunnetaan mutta joka ei ole niin läheinen, että häntä olisi kutsuttu juhliin.
Siis häh?
Eikö tää ollut veljen vaimo?
Meillä taas juuri me "veljesten vaimot" olemme toimineet toistemme juhlissa ns. keittiöapuna. Ei noissa perhejuhlissa koko aika kulu keittiössä, mutta on ollut mainiota, että isäntäväki ehtii seurustella vieraiden kanssa ja esim. papin ja isosten kanssa (jos ovat tulleet vierailulle). Lähinnä tarkoittaa tiskikoneen täyttöä ja tarjoilusta huolehtimista niin, että täydentää tarjoiluja sitä mukaan kun astiat tyhjenevät. Ei se tarkoita että se joku jumii siellä keittiössä koko juhlan ajan. Itse olen ainakin noissa tilanteissa hyvin ehtinyt myös seurustelemaan.
Juuri siksi, että olemme suht läheisiä ja vierailleet toistemme luona usein, tunnemme suunnilleen toistemme keittiöt että mitä missäkin on.
Kälyn kanssa teimme rippijuhlissa myös niin, että vastavuoroisesti huolehdimme tarjoilujen esillepanosta sillä aikaa kun isäntäväki oli kirkossa. Tämä ei tietenkään onnistu jos tapana on, että koko juhlaväki menee kirkkoon - meillä vain oma perhe, isovanhemmat ja kummit.
Toki ei tämä niin toimi että luvataan toisen puolesta ja lisäksi pitää luonnollisesti olla vastavuoroista.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Pyydetään apuväeksi sellaisia sukulaisia, tuttavia tai ammattilaisia, joita ei kutsuttaisi juhliin vieraaksi muutenkaan ja heille maksetaan tehdystä työstä korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi ihan hyvin itse auttaa siskoaan ja tiskata jos niin haluaa. Kumppaninsa puolesta ei tuollaista voi tältä kysymättä luvata. Itse en kyllä osallistuisi tuossa tilanteessa koko tapahtumaan. Ylipäätään en lähde piikomaan ja passaamaan sukulaisia olipa ne kenen hyvänsä. Jos ei saa itse asioitaan järjestettyä niin ei ole minun ongelma. En itsekkään oleta saavani mistään ilmaista talkootyötä.
Mies varmaa n auttaakin siskoaan, koska hän haluaa olla osana järjestämässä rippijuhlia.
Ongelma tässä onkin, ettei mies tuntenut ap. ja tässä tilanteessa miehen olisi pitänyt älytä pyytää apua ulkopuolisilta, kun ap. pahoitti pyynnöstä mielensä.
Ehkä seuraavan kerran mies ymmärtää soittaa vaikka pitopalveluun.Miksi se ei mene jakeluun, että ap ei pahoittanut pyynnöstä mieltään, hän pahoitti mielensä kun hänet luvattiin pyytämättä!
Minusta taas on itsestään selvää, jos on pienimuotoiset perhejuhlat, jota ne ovat jos pidetään kotona, niin kutsuvieraat auttavat keittiössä isänparia, jos ei ole erikseen palkattua palvelusväkeä. Ja tämä kuuluu jo alkeellisimpiin käytöstapoihin.
Ikävä kyllä olen nähnyt kutsuvieraissa myös näitä jotka eivät auta tai edes seurustele vieraiden kanssa, vaan istua pönöttävät ja heille tulisi tarjota viiden tähden palvelut ja nämä ovat poikkeuksetta naisia, kun kokevat isäntäperheen auttamisen ihmisarvoa alentavaksi, kun taustalla on heikko itsetunto. Ja sitten ihmetellään, kun on vieraantunut puolison suvusta tai ystäväpiiristä.
Eli se varsinainen sukulainen eli ap:n mies saa kyllä pönöttää, mutta ap ei?
Olisivat kysyneet suoraan sinulta. Toisaalta ainakin itselleni oli tosi vaikeaa kieltäytyä ja sen jälkeen mennä paikalle vain juhlimaan. Varmaankin sanoisin miehelle ettei lupaa kysymättä enää minnekään, ehkä hänellekin kysymys tuli yllättäen, eikä ajatellut loppuun asti. Parhaat bileet on yleensä keittiössä, ja varmasti tiskausapu on tarpeen kun ovat kysyneet. Toivottavasti jos nyt tiskaan menet, muistavat vähintään kiittää avusta. Ja toivottavasti kukaan juhlissa ei oleta että jatkossakin olet perhejuhlissa tiskarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis häh?
Eikö tää ollut veljen vaimo?
Meillä taas juuri me "veljesten vaimot" olemme toimineet toistemme juhlissa ns. keittiöapuna. Ei noissa perhejuhlissa koko aika kulu keittiössä, mutta on ollut mainiota, että isäntäväki ehtii seurustella vieraiden kanssa ja esim. papin ja isosten kanssa (jos ovat tulleet vierailulle). Lähinnä tarkoittaa tiskikoneen täyttöä ja tarjoilusta huolehtimista niin, että täydentää tarjoiluja sitä mukaan kun astiat tyhjenevät. Ei se tarkoita että se joku jumii siellä keittiössä koko juhlan ajan. Itse olen ainakin noissa tilanteissa hyvin ehtinyt myös seurustelemaan.
Juuri siksi, että olemme suht läheisiä ja vierailleet toistemme luona usein, tunnemme suunnilleen toistemme keittiöt että mitä missäkin on.
Kälyn kanssa teimme rippijuhlissa myös niin, että vastavuoroisesti huolehdimme tarjoilujen esillepanosta sillä aikaa kun isäntäväki oli kirkossa. Tämä ei tietenkään onnistu jos tapana on, että koko juhlaväki menee kirkkoon - meillä vain oma perhe, isovanhemmat ja kummit.
Toki ei tämä niin toimi että luvataan toisen puolesta ja lisäksi pitää luonnollisesti olla vastavuoroista.
Ihanaa! Ketjun ensimmäinen mun silmissä normaali ihminen. Mä autan aina. Usein sovitusti, siskon lasten juhlissa automaattisesti. Teen tätä myös työni puolesta. Mikä hlvetti siinä on, ettei voi auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat miehelle, että essu päälle ja omin kätösin tiskaamaan.
Meillä olisi helvetti irti, jos mies menisi minulta kysymättä minua johonkin pikkuapuriksi lupaamaan. Kertoisi tasan sen, ettei kunnioittaisi minua ja kohtelisi kuin omaisuutta, tyyliin: "joo voin mä tota porakonetta lainaa remonttiin ja vaimoa keittiöhommiin".
Porakonetta en kyllä lainaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajatuksia herättäisi, jos nämä olisikin ap. suvun perhejuhla ja ap. mies kieltäysi kaikesta ap. pyynnöistä, mitä hän ehdottaa juhlajärjestelyihin?
Todennäköisesti, ehdotettiin pikaista eroa, koska mies on saamaton lurjus.
Ongelmahan onkin, ettei kukaan pyytänyt apltä yhtään mitään, vaan mies järkkäsi tämän duunin häneltä kysymättä. Et voi luvata toisen tekevän jotain työtä jollekkin kolmannelle osapuolelle ilman, että tältä oletetulta työntekijältä kysytään itseltään. Jos sitä apua olisi pyydetty apltä niin toki hänellä on oikeus joko myöntyä tai kieltäytyä. Tässä oli virheellinen oletus, että hän menee ja tekee . Miksei mies itse mene auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä kertoo nyt enemmän ap:n miehestä ja heidän suhteestaan kuin suvusta, joten miksi ihmeessä te pidätte sitä sukua törppönä? Mies on mennyt lupaamaan, että muija hoitaa keittiön. Suku luulee, että ap ihan ilokseen on avuksi ja ainoa, joka tässä nyt ällittelee, on ap.
Ydinkysymys: miksi ap:n mies tuntee ap:n noin huonosti?
Ja jatkona: jos teet provon, niin tee siitä uskottava.
Miksi edelleen kysellään sitä, että miksi mies tuntee ap:n niin huonosto!?!
Ei kyse ole kenenkään tuntemisesta, vaikka tietäisikin, että toinen tykkää auttaa niin silti ei ketään luvata keittiöpiiaksi! Voidaan luvata KYSYÄ toista avuksi, mutta ei luvata.
Jos mies tuntisi ap:n paremmin, niin hän ei lupaisi mitään.
Mun anoppi hövelisti lupasi, kuinka miehen sisko mielellään tulee kahvinkeitto/tiskausapulaiseksi esikoisen ristiäisiin. Ei muuten sisko tuonut edes omaa kahvikuppiaan tiskiin. En tiedä, oliko juhlakalun tädille edes kerrottu tästä piikomispestistä :D Eikä haittaa vaikka ei auttanutkaan, keittiöapu oli kyllä etukäteen sovittu, kun tiedän suhtautua anopin sanomisiin varauksella (tykkää tuoda esiin omaa ja tyttärensä erinomaisuutta)
Mutta joo, ei ikinä pitäisi mennä lupaamaan mitään toisen puolesta.