Suomen verotuksesta ja siitä valittamisesta
Mikä siinä niin risoo, että joutuu antamaan valtiolle ja yhteiskunnalle takaisin siitä mitä on saatu itse? Tuleeko teille tosiaan yllätyksenä että se perusterveydenhuolto, peruskoulu + toisen asteen tutkinto, lapsilisät, äitiyspakkaukset, opintotuet ja maksuttomat korkeakoulut eivät ole ilmaisia? Tämä kaikki on teille varmasti kelvannut, miksi ette suostu maksamaan siitä takaisin? Olisiko tosiaan parempi ettei näitä olisi? Ei mitään toimeentuloturvaa, jos jäisit työttömäksi? Jos on, miksi olet yhä Suomen rajojen sisäpuolella?
Tästä verotuksesta kuulee tämän tästä valitusta kun menee palkasta niin paljon veroihin. Haluaisin todella tietää, että onko täällä ihmisillä mitään käsitystä paljonko vähintään teidän kouluttautuminen, terveydenhuolto tms. on tähän mennessä maksanut ja paljonko tulette vielä maksamaan? Ilmeisesti porukka kuvittelee sen summan olevan ihan mitätön.
Kommentit (107)
Sitä tässä valitetaan että poliitikot jakaa verorahaa ympäri maapallon ja mikä on jakaessa kun ei itse tarvi niitä kustantaa vaan voi koko ajan nostaa omaan palkkaansa.
Suomalaisen ei muutenkaan tarvi elättää maailman köyhiä, jos joku haluaa omia rahojaan antaa niin siitä vaan mutta ei verovaroja näihin pitäisi käyttää.
Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mitään käsitystä valtion budjetin muodostumisesta ja siitä mistä verot edes kertyvät.
Jokainen veroista valittava ja edelleen Suomeen verovelvollinen nauttii yhteiskunnasta, joka on rahoitettu veroilla. Mikäli Suomen yhteiskunta ei kiinnosta, rajat ovat auki ja kukaan ei estä valitsemasta uutta kotimaata.
Vierailija kirjoitti:
Sitä tässä valitetaan että poliitikot jakaa verorahaa ympäri maapallon ja mikä on jakaessa kun ei itse tarvi niitä kustantaa vaan voi koko ajan nostaa omaan palkkaansa.
Suomalaisen ei muutenkaan tarvi elättää maailman köyhiä, jos joku haluaa omia rahojaan antaa niin siitä vaan mutta ei verovaroja näihin pitäisi käyttää.
Tämä toki eri asia. Moni valittaa vain yleisesti sitä, että palkasta menee veroja yhteiskunnalle. Ettei saa pitää bruttopalkkaa itse.
Ap
Niin no kyllähän se joskus nettomaksajana (kyllä, tiedän olevani sellainen), kyrsii. Kun tietää että noiden järkevien verojen käyttökohteiden lisäksi maksan myös oman terveytensä tietoisesti rikkoneiden sarjasairastujien lääkärimaksuja, perusteettomia tukia ja muiden eläkkeitä, kun en niistä todennäköisesti itse edes pääse nauttimaan.
On mustavalkoista ajatella, että valittaja valittaa koko paketista. Maksan mielelläni veroja, mutta en kaikkiin käyttökohteisiin joihin tänäpäivänä rahaa syydetään. Deal with it. Valitan jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mitään käsitystä valtion budjetin muodostumisesta ja siitä mistä verot edes kertyvät.
Jokainen veroista valittava ja edelleen Suomeen verovelvollinen nauttii yhteiskunnasta, joka on rahoitettu veroilla. Mikäli Suomen yhteiskunta ei kiinnosta, rajat ovat auki ja kukaan ei estä valitsemasta uutta kotimaata.
Nautitko pakkomonikultturista?
Sitä mietin että miksi minun pitää tehdä töitä koko maailman elättämiseksi? En koe että on oikein ottaa pakolla minun työni tuloksia ja jakaa tämä maailmalle. Maksan mielelläni veroa oman yhteisöni hyvinvoinnin puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Niin no kyllähän se joskus nettomaksajana (kyllä, tiedän olevani sellainen), kyrsii. Kun tietää että noiden järkevien verojen käyttökohteiden lisäksi maksan myös oman terveytensä tietoisesti rikkoneiden sarjasairastujien lääkärimaksuja, perusteettomia tukia ja muiden eläkkeitä, kun en niistä todennäköisesti itse edes pääse nauttimaan.
On mustavalkoista ajatella, että valittaja valittaa koko paketista. Maksan mielelläni veroja, mutta en kaikkiin käyttökohteisiin joihin tänäpäivänä rahaa syydetään. Deal with it. Valitan jatkossakin.
Hyvinvointivaltio, jossa halutaan pitää kaikista huolta. Miksi et muuta muualle jos et halua olla tällaisessa hyvinvointivaltiossa?
Minusta olisi kohtuullista, että saisin pitää 2/3 tuloistani itselläni. Silti maksaisin arvonlisäveron ja muiden haittaverojen muodossa yli puolet tuloistani veroja. Työnantajani maksamasta summasta saan itselleni 1/3.
Olen taatusti maksanut yhteiskunnalta saamani takaisin jo ajat sitten. Silti ymmärrän, että veroilla pidetään huolta ihmisistä, joista itsestään ei siihen ole, kuten lapsista, vanhuksista, sairaista tai vammaisista. Mutta jos terve ja työkykyinen ihminen miettii, kannattaako mennä töihin, ei ainakaan paranna veronmaksuhalukkuuttani.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mietin että miksi minun pitää tehdä töitä koko maailman elättämiseksi? En koe että on oikein ottaa pakolla minun työni tuloksia ja jakaa tämä maailmalle. Maksan mielelläni veroa oman yhteisöni hyvinvoinnin puolesta.
Kerro kuinka suuri Suomen valtion budjetti esimerkiksi vuonna 2016 oli ja paljonko siitä käytettiin tähän "koko maailman elättämiseen". Odotan vastausta miljardeissa, eksaktia tietoa. En mutuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointivaltio, jossa halutaan pitää kaikista huolta. Miksi et muuta muualle jos et halua olla tällaisessa hyvinvointivaltiossa?
Asuin hetken ulkomailla. Tulin takaisin. Miksi ei saisi asua täällä ja valittaa? Ilman valittajia ja rakentavaa palautetta ongelmakohdista ei päästä koskaan. On parempi vaikuttaa omassa yhteisössä kuin muuttaa pois; joka paikassa on omat ongelmansa joita yritetään ratkoa. Hyvinvointivaltioon liittyy ongelma siitä, mihin asti se ulotetaan ja millä tavoin. Hyvinvointivaltio ei kehity, jollei osoiteta mikä on omasta mielestä huonosti ja miten sen voisi korjata.
Mustavalkoistat asiaa turhaan.
Lähinnä ärsyttää Suomen progresiivinen verotus. Täällä ketään ei saa olla rikas tai hyvätuloinen.
Joo. Tulkaapa kokeilemaan tänne eteläeurooppalaiseen EU-maahan.
Bruttopalkkani on 4700 euroa (7 vuoden yliopisto-opintojen ja 20 vuoden työuran jälkeen). Käteen tästä jää 2400.
Lasten koulukirjat on ostettava ala-asteella lähtien itse (tänä vuonna lukiolaisen ja yläasteelaisen kirjat yhteensä n. 1100 e). Kouluruokailu on utopiaa (eväät mukaan).
Lukion käynti maksaa hieman alle satasen vuodessa (+loppukoemaksut).
Yliopistossa tiedekunnasta riippuen lukukausimaksu alkaen 1400.
Moottoritiet huonommassa kunnossa kuin vanhempien mökille menevä soratie. Sillat romahtelevat, tai jos hyvin käy, suljetaan pysyvästi liikenteelle 10-20 vuoden ajaksi. Maan pääkaupungin kadut ovat täynnä lähinnä pommituksen tai kranaattien jälkiä muistuttavia kraattereita (viimeinen sota jossa maa oli mukana oli 2. maailmansota).
Koulurakennukset kaatuu niskaan, talvella istutaan luokassa toppavaatteet päällä ja keväällä/syksyllä saunotaan.
Kirjastoja tai uimahalleja ei ole.
Terveydenhoito maksaa eikä aikoja ole, ellet satu olemaan tyyliin sairaalan ylilääkärin pikkuserkku. Jos satut pääsemään hoitoon, pääset viimeistään sairaalassa hengestäsi, eikä kukaan joudu ikinä vastuuseen, koska oikeuslaitos on niin hidas, että rikokset vanhenevat ennen oikeuskäsittelyä.
Poliisia ei kiinnosta rikokset eikä minkäänlainen valvonta. Rahaa bensaan ei ole, eli istuvat poliisilaitoksella tai huoltsikoilla tyhjän panttina.
Palokuntalaiset syyttelevät vapaa-ajallaan metsäpaloja, jotta pääsisivät ylitöihin. Palokunnan helikoptereille tai pienlentokoneille bensaa riittää 2-3 viikolle kesäkuukausina.
Vettäkään ei ole, ja julkisten vesiputkien hävikki on 70%.
Sähkö maksaa vähintään tuplaten kuin Suomessa.
Jne jne jne.
Onneksi kuitenkin poliitikot voivat hyvin. Jopa pienen kunnan valtuustoon valitut tienaavat saman verran tai enemmän kuin Niinistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te verojen rakastajat ette muuta johonkin, jossa verot ovat korkeammat ja palvelut paremmat?
Tyhmät kysymykset kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te verojen rakastajat ette muuta johonkin, jossa verot ovat korkeammat ja palvelut paremmat?
Sellaista ei ole ja ei minulla ole mikään ongelma olla Suomessa. Meni arkaan paikkaan kun noin provosoiduit :DD
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät kysymykset kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ei ole ja ei minulla ole mikään ongelma olla Suomessa. Meni arkaan paikkaan kun noin provosoiduit :DD
Kanssaihmisten tyhmyys on arka paikkani. 😂
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että suurin osa niistä verorahoista menee Suomelle.
Niin mitä niillä verorahoilla sitten saa...
Hammaslääkäriajan vuoden päähän.
Siskoni lapsen koulutuksen, tosin koulu on homeessa ja kaikki jatkuvasti sairaana, lapsi tarvitsisi tukea opiskeluun mutta avustajaa ei palkata.
Äitini makaa omissa paskoissaan vuodeosastolla, suihkuun pääsee ehkä kerran viikossa. Kuolisi varmaan nälkään jos en kävisi syöttämässä
Viime talvena sammutettiin katuvalot jotta rahaa säästyisi, tie on niin huonossa että hyvä kun uskaltaa autolla ajaa. Talvella odotellaan aurausta monta tuntia.
Joo, kyllä moni asia on hyvin mutta kyllä asioista valittaakkin saa.
Vierailija kirjoitti:
Valtion pitäisi lopettaa korvaamasta lääkkeitä
Sittenhän lisääntyisi vain käynnit terveydenhuollossa ja sairauskohtaukset, joten mitä järkeä?
Valtion pitäisi lopettaa korvaamasta lääkkeitä