Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tampereelle muutto oli pahin virhe ikinä!

Vierailija
27.06.2018 |

- Ei ole töitä ellet satu olemaan lähihoitaja tai IT-alalla (ja sielläkin nousukausi alkoi vasta hiljattain).

- Törkyhintaiset asunnot: esimerkiksi nyt keskusta-alueen uudemmista asunnoista pyydetään melkein yhtä kovia hintoja kuin Helsingin keskustassa. Vuokrat ovat yhtä lailla karanneet käsistä.

- Olen tähän asti ollut ratikan kannalla, mutta nyt liikennejärjestelyt ovat räjähtäneet käsiin. Ratikan rakennusalueen (puhutaan useista kilometreistä) poikkeusjärjestelyt tökkivät pahasti, autoilijoiden reitit on merkitty huonosti ja jalankulkijoita kierrätetään ja pompotellaan minne sattuu.

- Tampere3-hankkeen piti nostaa kaupungin vetovoimaisuutta sekä koulutuksen laatua entisestään, mutta nyt näyttää siltä, että se on ollut vain iso suhmurointi teknologiateollisuuden taskuun kun TTY oli vielä hetki sitten taloudellisissa vaikeuksissa. Humanististen alojen tulevaisuus näyttää epävarmalta ja parhaat tutkijat pakkaavat jo tavaroitaan häipyäkseen muualle. Tässäkin Tampere pilaa yhden niistä asioista, jotka tekivät aiemmin Tampereesta erityisen (yliopisto).

- Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat menneet karmealle tolalle ihan muutamassa vuodessa. Mielenterveyshoitajalle tai hammaslääkäriin ei edes pääse. Kiireettömiä aikoja ei ole ollut joissain terveyskeskuksissa tarjolla koko kesälle. Kuulin myös, että jopa sosiaalipalveluiden ja lastensuojelun puolella on pahat jonot. Saa nähdä, millaista satoa Tampere niittää 10 vuoden päästä...

- Kaupunki on muuttovoittoinen hyvän maineensa takia, mutta käytännössä tänne muuttaa lähinnä työttömiä sekakäyttäjiä hengailemaan. Suurin poismuuttava ryhmä on 25-35-vuotiaat korkeakoulutetut naiset, jotka ovat kaikista halutuimpia muuttajia. Muuttoliike suuntautuu tietenkin Helsinkiin töiden perässä. Tampereella heille ei ole töitä eikä esim. lapsiperheiden palvelut tai perheasunnot ole tasolla, joka houkuttelisi jäämään Tampereelle.

- Vaikka yhä useammat lapsiperheet haluavat asua kaupungissa ja tämä trendi on ollut meneillään jo pitkään, Tampereelle rakennetaan edelleen vain yksiöitä asuntosijoittajia varten. Perheet pakenevat ympäryskuntiin asuntojen perässä. Lisäksi keskustan päiväkodit pullistelevat ylisuurien ryhmien takia, kun kehitystä ei ole tajuttu ajoissa.

- Tamperelainen kulttuuri on vitsi. Täällä eletään edelleen Popeda-Kummeli-mustamakkara-elämää ja hassataan kaupungin rahat jättihankkeisiin (tunneli, ratikka, areena). Samaan aikaan palkitut ja arvostetut toimijat (mainitaan nyt vaikka Teatteri Telakka) kärvistelevät muualta tulevan säätiörahoituksen varassa, jos edes pysyvät pystyssä.

Ja tässä ei ollut edes kaikkea, mikä Tampereessa närästää. Taitaa jo olla aloituksen merkkimäärä täynnä. Käytännössä kuitenkin kaikki, mitä olin Tampereelta odottanut ja mitä pidin kaupungissa hyvänä, on pistetty viime vuosina lihoiksi tai muuten pilattu - yleensä poliittisin päätöksin. Ainoa täällä viihtyvä ryhmä näyttää olevan keskustan vallanneet päihdeongelmaiset. Hoitoonhan täällä ei nimittäin pääse ja poliiseja ei tietenkään ole riittävästi (vaikka heitä koulutetaan täällä).

Kommentit (271)

Vierailija
181/271 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella myös mielenkiintoista on ollut se, että vaikka jollekin alueelle kaavoitetaan uusia asuma-alueita, palveluja ei kuitenkaan lisätä lainkaan. Odotan jo nyt kauhulla mitä tapahtuu kun Teiskontien varteen nykyiselle golf-kentälle isketään muutama tuhat uutta asukasta, jotka kaikki jonottavat Tammela-keskuksen terveyskeskukseen, johon ei ole palkattu yhtäkään uutta lääkäriä.

Tämähän ollaan ratkaisemassa Kauppiin rakennettavalla Super-TK:lla mihin aiotaan kasata kaikki potilaat Kalevasta, Tammelasta, Petsamosta, Ruotulasta, jne. Joku raja keskittämisellä, pienemmät yksiköt olisivat toimivampia! TAYS:kin alkaa olla jo niin kolossaalinen että siellä varmaan aiotaan hoitaa kaikki ihmiset Vantaalta ylöspäin

Vierailija
182/271 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävisivätpä päättäjät joskus vaikka Hipposkylässä katsomassa kuinka oman kaupungin köyhät asuu. Olisi varmaan silmät avaava kokemus. Niissä kämpissä on ikkunat rikki ja seinistä näkee läpi. Paloturvallisuutta ei ole, koska 1940-luvun puurakennukset nyt ovat mitä ovat. Eikä niitä todellakaan ole kunnostettu nykyajan vaatimuksia vastaaviksi.

..eikä aiotakaan kunnostaa, vaan ainakin puolet ellei enemmän puretaan pois. Hipposkyläläisillä on hyvä meininki ja oma yhteisö, miksei köyhät saa olla rauhassa missään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/271 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere, katso itse millaista täällä on ja tulee olemaan vielä vuosikausia tamperelaisen hitauden tunttien. https://i.redd.it/hpfnhbgkq9q01.jpg

Vierailija
184/271 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere tunnetaan nykyisin kovana huumekaupunkina sekä anabolisten steroidien ykköspaikkana Suomessa, siksi sairaanhoitokulut Tampereella tulevat tulevaisuudessa olemaan todella kovat ja se raha otetaan pois jostain muusta, kuten esim. vanhustenhoidosta.

Vierailija
185/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampere, katso itse millaista täällä on ja tulee olemaan vielä vuosikausia tamperelaisen hitauden tunttien. https://i.redd.it/hpfnhbgkq9q01.jpg

Tamperehan näyttää tuossa kuvassa ihan suurkaupungilta. Mutta kun kävelee aseman toiselle puolelle ja jonkin matkaa Itsenäisyydenkatua, kaupunki on autio. Tammelan kadut ovat keskellä kirkasta kesäpäivää tyhjät ja autiot, yksi yksinäinen mummeli pyörätuolillaan on ehkä nauttimassa auringosta jossain parkkipaikalla. Muuten ei ketään näy missään. Ei mitään elämää. Ehkä työttömyys ja köyhyys ovat sulkeneet tamperelaiset tiukasti omiin asuntoihinsa.

Vierailija
186/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa sama juttu; kaduttaa, että muutin Hgistä tänne.

Vierailija
187/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol, suurin osan kuvan ahtaudesta johtuu objektiivista. Eikö ihmisillä ole minkäänlaista kuvantulkinnallista kriittisyyttä?

Vierailija
188/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tamperehan näyttää tuossa kuvassa ihan suurkaupungilta. Mutta kun kävelee aseman toiselle puolelle ja jonkin matkaa Itsenäisyydenkatua, kaupunki on autio. Tammelan kadut ovat keskellä kirkasta kesäpäivää tyhjät ja autiot, yksi yksinäinen mummeli pyörätuolillaan on ehkä nauttimassa auringosta jossain parkkipaikalla. Muuten ei ketään näy missään. Ei mitään elämää. Ehkä työttömyys ja köyhyys ovat sulkeneet tamperelaiset tiukasti omiin asuntoihinsa.

Tu Hervantaa, on elämää!

Paljonko on ihmisiä liikkeellä keskellä päivää jossain Ullanlinnassa tai Katajanokan kujilla? Ihmiset on töissä. Työttömät lonnijat löytyy sillon työttömien kaupunginosista.

Vierailija
189/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt h*lvetissä ainakaan Helsinkiin muuttako. Täydellinen ojasta-allikkoon ilmiö.

Vierailija
190/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tu Hervantaa, on elämää!

Paljonko on ihmisiä liikkeellä keskellä päivää jossain Ullanlinnassa tai Katajanokan kujilla? Ihmiset on töissä. Työttömät lonnijat löytyy sillon työttömien kaupunginosista.

Kyllä pitäisi näin loma-aikana olla päivisin elämää kaupungissa. Matkalle/uimarannalle/torille/alennusmyynneille menossa olevaa porukkaa. Lapsia hakemassa kaupasta jäätelöä, mitä tahansa ohikulkijoita.

Sitä paitsi: työaikoja on hyvin erilaisia. Kaikki eivät ole töissä päivisin, vaan moni käy töissä iltaisin tai öisin, tai osapäiväisesti. Mutta "nettoveronmaksajien" päähän mahtuu vain yksi malli: kaikki ovat vakipäivätyössä 8-16 ja jos eivät ole, ovat työnvieroksujia.

Vierailija
191/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta depressiivistä paatosta pelkän ratikkatyömaan takia. Varmasti muutaman vuoden päästä, kun raiteet ja kadut on saatu kuntoon, on Tampere aivan upea paikka, johon monet haluavat tulla tutustumaan ja asumaan. Hetken kestävän remontin takia ei kannata lähteä. Viimeistään kun Tampere on Euroopan Kulttuuripääkaupunki 2026, on täällä aivan mahtava ympäristö asua ja elää.

Suurin ongelma tässä on tuo kaupungin velkataakka, mistä tamperelaiset ovat huolissaan. Olin tosi innoissani ratikasta ja valitsin asuntoni sijainnin siksi läntiseen kaupunkiin.

Nyt kulkevat 3AB 10min. välein ja kaupungilta tullessa pysäkki ihan nurkalla. Suunnitteilla kolmosen lopettaminen, eikä se kulje Lielahden ostarin kautta ja ratikkapysäkki 700m päähän. Mitä järkeä siinä, että et pääse lähimmälle, monipuoliselle ostarille bussilla tai sillä ratikalla edes? Siellä on myös kirjasto ja terveysasema.

Kävin esittelypalaverissa, jossa kaupungin edustajat esittelivät uutta ratikkalinjausta ja hehkuttivat Hiedanrannan asuttamista (25.000as.) He eivät edes tienneet hyvistä bussiyhteyksistä, eikä heitä kiinnosta Lielahti ja sen kehittäminen, kun se on yksityistä maata. Muistaakseni yli 7000 ihmisen adressi, mikä ei päättäjiä vakuuttanut. Läntisellä Treella ei taida päättäjiä asua.

Lyly lupaili mahdollista pistoraidetta joskus Lielahteen. Sellaista rahaa ei koskaan löydy.

Eli selvästi on tehty ratikan linjaus gryndereitten ja sijoittajien ehdoilla, ei kaupunkilaisten näkökulmasta. Heillä selkeästi visiona siirtää liikekeskustaa Lielahdesta Hiedanrantaan.

Vierailija
192/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere on tyyliin aina valittu Suomen parhaimmaksi kaupungiksi. :D

Vierailija
193/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampere on tyyliin aina valittu Suomen parhaimmaksi kaupungiksi. :D

Höpsis.

https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/622569-stt-kyselytutkimus-tamper…

Lisäksi on olemassa mielikuva- ja muuttohalukkuus, jossa Tampere on ollut ykkösenä. Kysely, jossa kysytään "voisitko kuvitella muuttavasi Tampereelle?" ei kerro silti yhtään mitään ihmisten viihtymisestä Tampereella tai siitä, muuttaisivatko he edes tosiasiassa Tampereelle. 

Vierailija
194/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis *mielikuva- ja muuttohalukkuustutkimus. 

Vierailija
195/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi tehdä vaihteeksi tutkimuksen "Muuttaisitko nykyisestä kotikaupungistasi pois, jos voisit?". Minä muuttaisin pois Tampereelta, mutta kun olen vailla työtä ja säästöjä, niin ei poiskaan pääse. Kaikkia mahdollisia työpaikkoja ympäri Suomen olen hakenut, mutta ei kutsuta edes haastatteluun. No eipä olisi enää varaakaan haastattelumatkoihin.

Vierailija
196/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihan ku mun suusta! Olen syntyperäinen tamperelainen. Muutin kouluiässä pois ja asuin siellö sun täällä ympäri Suomea. Lopulta parikymppisenä sydän kaipasi takasin tänne ja tuntui vihdoin että olen takaisin kotona kun muutimme. Olen aina rakastanut tätä kaupunkia, ihmisiä ja kulttuuria. Olen asunut melki kaikialla muualla paitsi pääkaupunkiseudulla. Ajattelin aina etten ikinä sinne muuttaisi. Nyt parin v aikana tämä kaupunki on alkanut ahdistaan ihan hirveesti. Tää on lopulta ihan älyttömän pieni kylä. Samat tutut naamat joka paikassa, yöelämä on aivan kamala. Mitään mielenkiintoisia töitä ei oikeen ole. Kaupunki on muutenki aika ruma lopulta esim Hki verrattuna.Olen ollut samassa duunissa 3v enkä tiedä Mihin vaihtaa kun tämän parempia töitä ei ole mun alallaVuokrien hinnat alkaa hipoa Hki hintoja jne. Nyt mulla sellanen tilanne että asun Tampereen sivukylässä ja mun on pakko muuttaa kohta tästä asunnosta. Tää on liian iso ja kallis koska esikoinen muutti isälleen ja asun kahden nuoremman kanssa. Olen aivan loppu mun työhön, ja olen katsellut Hki töitä. Voi miten kivoja paikkoja siellä on avoinna ja ihania asuntoja. Mun pitäs tehdä nyt päätös kohta muutanko treelle keskustaan ja homehdun samassa duunissa mitä inhoan. Valmistun koulusta 2kk päästä joten voisin alkaa hakea Hki töitä ja asuntoa. Onko järkeä mitä ootte mieltä?

Vierailija
197/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaa on paras.

Sinkkumies

Vierailija
198/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Tampereelta selvästi pienempään kaupunkiin. Minulla ei ole ajokorttia ja olin suhtautunut Tampereen "nysseihin" itsestäänselvyytenä. Täällä iski todellisuus päin tajuntaa: lasten harrastukset valitaan sillä perusteella, mihin pääsee bussilla. Kyllä täälläkin joukkoliikenne on, mutta paljon, paljon suppeampi. Kaiholla muistelen aikoja, jolloin bussi meni noin vartin välein.

Vierailija
199/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ikävöin Tampereelle. :( olen asunut Lahdessa, Espoossa, Tampereella ja nyt Espoossa taas. Mun mielestä Tampere on kaunis kaupunki jonka tunnelma on ihan omaa luokkaansa. Kamala joku Lahti on, ihmiset ennakkoluuloisia yms, ja en taas tykkää espoolaisten pinnallisuudesta. Tamperelaiset on ehkä juntteja, mutta pääosin mukavia sellaisia. Lisäksi siellä on hyvä valikoima kirppiksiä ja pukeutuminen rennompaa muutenkin. Murre on ihana! Täällä Espoossa sekä nuoret naiset että miehet puhuvat samalla raivostuttavalla lässyttävällä aksentilla LVt olalla ja pyllyt pystyssä..

En tajua tätä että joidenkin mielestä juntit ovat leppoisia ja mukavia, kyllä ne ovat kaukana siitä. Tamperelaisjuntit pääsääntöisesti inhoavat ulkomaalaisia, seks vähemmistöjä ja varsinkin "hesalaisia". Juntit ovat kyllä aika vaarallisia varsinkin kun he ajavat autoillaan ja pyörillään myös jalkakäytävillä, kyllä vain päälleni on yritetty ajaa pari kertaa keskustassa kun autoilija on koukannut jalkakäytävän kautta.

Juntit äänestävä myös pääasiassa persuja jotka taas ajavat kovaa oikeistopolitiikkaa.

Ja juovat viinaa ja käyttävät päihteitä. Että semmoisia leppoisia tamperelaisjuntteja.

Mikä ihmeen sekopää Tampere-vihaajaa täällä taas oikein trollaa? Vai että tamperelaisjuntit pääasiassa vihaavat ulkomaalaisia? Voi olla että niistä junteista jotkut saattaa vihatakin. Itse en vaan ainuttakaan tällaista "junttia" tunne. Kannattaisiko sinun vaihtaa kaveripiiriäsi, jos tuollaisissa piireissä liikut? Kun tunnut sitä Helsinkiä niin ihailevan, niin poikkeappa Itä-Helsingissä. Voipi olla, että jokunen "ulkomaalaisvihaajajuntti" sielläkin vastaasi kävelee ja kenties "muutama" juoppokin ;)

Koskaan en ole kenenkään autoiljan nähnyt koukkivan jalkakäytävien kautta. Todella naurettava väite ja saa epäilemään kirjoittajan mielenterveyttä.

En ole tuo, jolle vastasit, mutta meillä Tammelassa sitä tapahtuu aivan jatkuvasti erityisesti Tammelantorin kohdalla. Vanhat ihmiset eivät jaksa nähdä vaivaa kiertääkseen yksisuuntaisia katuja pitkin ja koukkivat torin ympäristössä miten sattuu. Kaksi kertaa ollaan meinattu jäädä allekin. Tamperelainen junttius näkyy minun mielestäni eniten tuollaisena itsekeskeisenä etuiluna ja muiden huomioon ottamattomuutena.

Missä kohtaa toria? Itse kun olenTammelantorin tolpalla muutama tuhat tuntia elämästäni aikaa viettänyt, niin en ole ainuttakaan koukkijaa nähnyt.

Vierailija
200/271 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin Tampereelta selvästi pienempään kaupunkiin. Minulla ei ole ajokorttia ja olin suhtautunut Tampereen "nysseihin" itsestäänselvyytenä. Täällä iski todellisuus päin tajuntaa: lasten harrastukset valitaan sillä perusteella, mihin pääsee bussilla. Kyllä täälläkin joukkoliikenne on, mutta paljon, paljon suppeampi. Kaiholla muistelen aikoja, jolloin bussi meni noin vartin välein.

Ei pikkukaupungeissa mitään busseja tarvita. Täällä harrastuksiin mennään fillarilla, tai kävellen. Kaikki on lähellä, se on pikkukaupungeissa parasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan