onko 9 km/suunta liian pitkä työmatka säännölliseen pyöräilyyn?
Harkitsen vaihtavani työpaikkaa, jolloin työmatka pitenisi 2,5 km -> 9 km. Tällä hetkellä kuljen työmatkat pyörällä, ja se olisi jatkossakin paras vaihtoehto, koska julkiset yhteydet ovat huonot ja autoa ei ole.
Te joilla kokemusta on, jaksaako tuollaista työmatkaa säännöllisesti polkea?
Kommentit (368)
Jos on tottunut pyöräilijä, 9 km:n matka ei ole ollenkaan liian pitkä. Itsellä oli työmatka 10 km/suunta eli päivässä tuli 20 km. Kuljin matkan sulan maan aikana aina vanhuuseläkkeelle saakka. Mutta esim. talvella, kun lunta oli tullut 20 cm. eikä aura-autoa täällä maaseudulla näe ennen kuin iltapäivällä. en olisi lähtenyt filllarilla matkaan. Viekä sekin, että "rakastan" pyöräilyä. Jos sinusta tuntuu, että se fillarointi on sulle pakkopullaa, älä vaihda työpaikkaa, "Ei kaikkien naisten tarvitse tehdä käsitöitäkään", sanoi jo aikoinaan Minna Canth
Yhdeksän kilometrin työmatkalla kuluu fillaroiden puolisen tuntia, aivan aloittelijalla ehkä heiman enemmän. Matka tuskin sujuu nopeammin julkisilla kulkuvälineillä ovelta ovelle odottamisineen ja vaihtoineen, mikä tarkoittaa että pyöräillen saa ilmaista liikunta kun siihen käytetty aika ei ole pois vapaa-ajasta. Suihkussa tietysti menee hieman aikaa, mutta toisaalta aamupesu vain siirtyy kotoa työpaikalle.
Suosittelen ehdottomasti, minä olen pyöräillyt jo 80-luvulta lähtien työmatkani eri työpaikoille ja matkanikin on ollut kaikkiin niistä reilusti pidempi.
Onko tänne pesiytynyt joku sähköpyörien maahantuoja!? En ole itse sellaista ikinä edes kokeillut. Varmaan ihan hyvä keksintö. Minusta ainakin tuollainen 9 km matka on tavallisella polkupyörällä kesäkelillä tosi kevyt matka. Nehän on laskeneet, että kaupungissa alle 7 km matkat on pyörällä nopeinta kulkea. Nopeampi kuin julkinen liikenne tai oma auto.
Vierailija kirjoitti:
Onko tänne pesiytynyt joku sähköpyörien maahantuoja!? En ole itse sellaista ikinä edes kokeillut. Varmaan ihan hyvä keksintö. Minusta ainakin tuollainen 9 km matka on tavallisella polkupyörällä kesäkelillä tosi kevyt matka. Nehän on laskeneet, että kaupungissa alle 7 km matkat on pyörällä nopeinta kulkea. Nopeampi kuin julkinen liikenne tai oma auto.
Totta, tässä keskustelussa on sähköpyörätuputus karannut lapasesta. Minulla oli sähkö(avusteinen)pyörä kokeiltavana yhden työmatkan (2*20+km) verran. Olihan se kevyt polkea ja matka taittui pari minuuttia nopeammin, mutta pitäydyn toistaiseksi perinteisessä fillarissa. Se on kunnon kannalta parempi, vaikka ei sähköpyöräkään itsekseen kulje ja sellainen sähköpyörä jonka kelpuuttaisin työmatka-ajoon maksaa kolmisen tonnia. Nykyisessä työpaikassani ei ole niin turvallista säilytyspaikkaa että uskaltaisin sillä kulkea.
Maailmalla sähköpyöriä käyttävät paljon eläkeläiset, jotka eivät jaksa tai viitsi lähteä tavallisella fillarilla, mutta me työikäiset pääsemme aivan yhtä hyvin omin voimin.
Ei ole liian pitkä matka kulkea. Matkaan tottuu nopeasti, kunto kasvaa ja matka-aika lyhenee. Työmatkapyöräilystä ei ole kuin hyötyä. Mukava tietenkin olisi päästä suihkuun töihin mennessä ja kannattaa kysyäkin onko mahdollisuutta käydä suihkussa. Bonuksena voi tulla sellainen tapa, että kulkee muitakin matkoja fillarilla kun kerran makuun pääsee. Itse pyöräilen työmatkat ympäri vuoden sekä kaikki muutkin matkat - viime vuonna kiersin yo-juhlia fillarilla. Autoa käytän vain kesällä mökkimatkoihin (75km liikaa lemmikkien kanssa).
Vierailija kirjoitti:
Kysytäänpä nyt näiltä sähköpyörien puolesta liputtavilta:
- kuinka hyvin sähköpyörä kestää ja kuinka huoltovapaa se on? Kestääkö esim. pyörä 2-3 vuotta ok?
- pystyykö sitä itse huoltamaan, vai pitääkö aina viedä fillariliikkeeseen?Kollega osti saksalaisen sähköpyörän, mutta siinä on aina ollut laittamista. Siirtyi vähän ajan jälkeen takaisin bussiin.
Onkohan täällä palstalla se kaveri joka suurinpiirtein kesät talvet ajaa vastaan sähköpyörällä pilkkihaalari ja suojalasit päässä?
Kestävyys ei ongelma, sähköosat ovat huoltovapaita. 10 vuotta menee akun uusimisella. Mekaanisesti huolto ei poikkea hikipyörästä. Toki on järkevää ostaa yleinen moottoritekniikka paikkakunnan liikkeestä, takuu- huolto ja vikatapausten varalta. En suosittele eksoottista postimyyntiostosta ulkomailta.
Sähköpyörä on ratkaisu jos matka tuntuu raskaalta, ei halua aina hikoilla ja haluaa ajaa huonommillakin säillä. Vaihtoehtoja ei ole, mutta ei tarvitakaan. Tonnilla saa käyttökelpoisen ja eikun naattimaan ;-) Kannattaa unohtaa nämä periaatteesta räkättäjät.
Vierailija kirjoitti:
Onko tänne pesiytynyt joku sähköpyörien maahantuoja!?
Tai sitten yllättävän moni sähköavusteisen pyörän hankkinut kertoo myönteisistä omakohtaisista kokemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla sähköpyöriä käyttävät paljon eläkeläiset, jotka eivät jaksa tai viitsi lähteä tavallisella fillarilla, mutta me työikäiset pääsemme aivan yhtä hyvin omin voimin.
Löytyihän viimein eläkeläis/vanhus kortti. : )
Suomessa sähköavusteisia pyöriä nähtävästi kaupattiin aluksi tälle ryhmälle josta ala sai sitten kärsiä aika monta vuotta. Itseasiassa siinä on nähtävästi punnittu aika monen itsetuntoa kun olen tarjonnut omaa sähköavusteista kokeiltavaksi. Ennakkoluulot ovat lujassa. Siinä vaan on käynyt niin että lopulta 99% on kokeillut ja kaikki palanneet hymy korvissa. Prosentin verran nyrpeästi suhtautuneita ei toisaalta ole minkäänlaisen pyörän päällä näkynyt ainakaan työmatkapyöräilyn muodossa. ; )
En minä oikein ymmärrä mihin sitä sähköavustusta tarvitsee noin lyhyellä matkalla. Puoli tuntia kevyttä pyöräilyä tuskin tuntuu kenenkään mielestä erityisen rasittavalta. Jos nyt puhutaan peruskunnoltaan normaalista aikuisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten yllättävän moni sähköavusteisen pyörän hankkinut kertoo myönteisistä omakohtaisista kokemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sähköavusteisia pyöriä nähtävästi kaupattiin aluksi tälle ryhmälle josta ala sai sitten kärsiä aika monta vuotta. Itseasiassa siinä on nähtävästi punnittu aika monen itsetuntoa kun olen tarjonnut omaa sähköavusteista kokeiltavaksi. Ennakkoluulot ovat lujassa. Siinä vaan on käynyt niin että lopulta 99% on kokeillut ja kaikki palanneet hymy korvissa. Prosentin verran nyrpeästi suhtautuneita ei toisaalta ole minkäänlaisen pyörän päällä näkynyt ainakaan työmatkapyöräilyn muodossa. ; )
Ja facebookryhmän mukaan haltioituneimmat sähköpyöräilijät löytyvät rautareisistä maastopyöräilijöistä fätteineen ;-)
On kuitenkin otettava huomioon se, että on kokonaan eri asia polkea vapaa-aikanaan harrastusmielessä, kuin joka päivä ja kun on työpaikan säilyttääkseen ihan pakko.
Jos työ vaatii esim. vain jotain tietokoneella istumista tai on muuten fyysisesti kevyttä, vähän jaloilla liikuntaa vaativaa niin ehkä.
Mutta jos kyseessä on esim. apuhoitajan tai siivoojan työ, niin takaan että olet joka ilta ihan naatti etkä kotiin tultuasi jaksa paljon mitään enää , ellei sinulla ole jo valmiiksi jotain melkein urheilijan kuntoa.
Ja vastassa voi sitten olla joku yllättävä säänmuutos tai esim. lumipyry...
Vierailija kirjoitti:
Juhannus meni jo...
Vierailija kirjoitti:
En minä oikein ymmärrä mihin sitä sähköavustusta tarvitsee noin lyhyellä matkalla. Puoli tuntia kevyttä pyöräilyä tuskin tuntuu kenenkään mielestä erityisen rasittavalta. Jos nyt puhutaan peruskunnoltaan normaalista aikuisesta.
No ei se 9 km ole mikään puoli kilometriä !
Jos meinaa sen matkan puolessa tunnissa taittaa, niin saa kyllä olla melko tasaista, kesäkeli, hyvä retkipyörä ja mieluiten vielä suht' navakka myötätuuli apuna.
Mitään kevyttä pyöräilyä se ei kyllä siltikään ole, vaan ehtiäksesi tuossa ajassa saat kyllä painaa oikein tosissasi ja hiki hatussa, etkä paljon risteyksissä jouda pysähtelemään, etkä juuri kelloakaan ranteessasi katsomaan.
Minulla esim. on pankkiini matkaa n. 4 km. Kesällä se menee reippaasti polkien kyllä allekin puoleen tuntiin, mutta talvella kannattaa kyllä varata melkein tunti siihenkin matkaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhannus meni jo...
Joo, mutta odotahan kunhan ollaan lähempänä joulua ja katso sitten ikkunasta ulos aamulla mikä keli sattuu olemaan.
Sähköpyörä olisi hyvä vaihtoehto myös alle 3km matkoille. Nimittäin sellaisille ihmisille jotka kulkevat moisen matkan aina autolla, kun ovat liian laiskoja hikipyöräilemään. Kun tämmöisillä ei ole usein pyöräilykokemusta kuin varhaislapsuudesta, he eivät tiedä esim. sitä, että talvella parin kilometrin matka on näppärämpi tehdä pyörällä kuin jäisellä ja lumisella autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se 9 km ole mikään puoli kilometriä !
Jos meinaa sen matkan puolessa tunnissa taittaa, niin saa kyllä olla melko tasaista, kesäkeli, hyvä retkipyörä ja mieluiten vielä suht' navakka myötätuuli apuna.
Mitään kevyttä pyöräilyä se ei kyllä siltikään ole, vaan ehtiäksesi tuossa ajassa saat kyllä painaa oikein tosissasi ja hiki hatussa, etkä paljon risteyksissä jouda pysähtelemään, etkä juuri kelloakaan ranteessasi katsomaan.
Minulla esim. on pankkiini matkaa n. 4 km. Kesällä se menee reippaasti polkien kyllä allekin puoleen tuntiin, mutta talvella kannattaa kyllä varata melkein tunti siihenkin matkaan .
Johan siinä alkaa hammasrattaat sammaloitus jos polkee neljä kilometriä tunnnissa! Reippaat kävelijät menee jo tuossa vauhdissa ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan suhtaudu sähköpyörään nyrpeästi. Olen kokeillut ja tiedän että se on toimiva ratkaisu, mutta en tarvitse sellaista. Jaksan aivan hyvin polkea työmatkani perinteiselläkin ja sähköpyörässä on aivan samat huollontarpeet kuin tavallisessakin + jonkin verran lisää, varsinkin huoltohintaan. Paljon pyöräilevälle pyöräily ei ole ilmaista ja sähköpyörä on jo käytössäkin kalliimpi, ostohinnasta puhumattakaan.
Pyöräilen myös jonkin verran pitkiä retkiä välillä yöpyen. Niillekään en uskaltaisi ottaa sähköpyörää joka on järkyttävän raskas polkea ilman sähköavustusta akun tyhjennyttyä. Muutenkin pyöräily on nautinnollista kun alla on kevyt ja kevytkulkuinen pyörä. Sähköpyörä on kevyt polkea, mutta muuten raskas, ajokokemuksena kuin traktori henkilöautoon verrattuna.
Ja väitän edelleen että niin Saksassa kuin Kanariallakin sähkäpyörillä liikkuivat pääsääntöisesti eläkeläiset.
Mä olen miettinyt että hankkisinko sähköpyörän työmatkapyöräilyä varten. Mulla on 14km työmatka, mäkinen maasto. Olen ylipainoinen ja kunto on aika huono, joten tiedän että perusfillarilla tuo matka olis mulle liian raskas. Mutta jos hommaisin sähköpyörän, niin keventäiskö se ajamista siten, että se kävisi kevyestä kuntoa kohottavasta peruskestävyysliikunnasta? Sähköpyörän ohella käytettävissä olisi linja-auto pahoille keleille.
9km on oikeastaan aika ihanteellinen matka. Ei liian lyhyt, mutta ei todellakaan mikään pitkäkään. Ja halutessaan tuo menee jo kätevästi kuntoilustakin, jos laittaa lisää vastusta.
Miehenä kannatan naisten perinteistä työmatkapyöräilyä (ei sähkö). Tämä koska pyöräily kiinteyttää reidet ja pyöristää pakarat. Ts. työmatkapyöräilyllä voi olla hyvinkin mukavia seurannaisvaikutuksia.