Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko 9 km/suunta liian pitkä työmatka säännölliseen pyöräilyyn?

Vierailija
27.06.2018 |

Harkitsen vaihtavani työpaikkaa, jolloin työmatka pitenisi 2,5 km -> 9 km. Tällä hetkellä kuljen työmatkat pyörällä, ja se olisi jatkossakin paras vaihtoehto, koska julkiset yhteydet ovat huonot ja autoa ei ole.
Te joilla kokemusta on, jaksaako tuollaista työmatkaa säännöllisesti polkea?

Kommentit (368)

Vierailija
21/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä poljin ton verran lukioon joka päivä, ja alkuväsymyksen (koulupäivän ja matkojen jälkeen halusin vain sänkyyn nukkumaan) jälkeen jaksoin hyvin, vaikka olin ihan peruskuntoinen enkä ollut ennenkään harrastanut muuta kuin hyötyliikuntaa. Inhottavaa oli vaan, että kesäkuumalla ei sen jälken kovin hehkeältä näyttänyt. Matkan aikana oli aina iltapäivisin kova vastatuuli keskellä peltoja ja 5 ylämäkeä.

Kevättalvella en tosin uskaltanut polkea, koska reitillä ei mennyt pyörätietä, ja olisin joutunut jääkelillä ajamaan autonrenkaiden uria pitkin mutkaisella maantiellä. Ei houkuttanut kuolla ennen ylppäreitä.

Vierailija
22/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan itsestäsi kiinni, minusta ei lainkaan paha matka. Kai sinulla on mahdollisuus vaikka kulkea bussilla, jos pyöräily ei olekkaan se sun juttu....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään mikään paha matka. Silloin kun sain itse vielä pyöräillä töihin suunnilleen tuon verran, niin nautin. Nyt on pitkä matka ja joudun kulkemaan autolla. Muista, että kuntosikin nousee pian ja matka menee lopulta melko jouheasti. Tulee kuntoilut hoidettua samaan syssyyn:)

Vierailija
24/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olis liikaa.... työpäivän jälkeen vielä tommonen niin hoh hoh..

Vierailija
25/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maasto on melko tasaista, oman kodin lähellä on ensin työpaikalle päin pitkä alamäki, ja takaisin tullessa sitten tietysti sama mäki ylöspäin. Näin päin on tietysti hyvä, koska sitten kunnon hien saa pintaan vasta paluumatkalla.

Onko kukaan hommannut sähköpyörää tuollaiselle matkalle? Tuossa työmatkassa itseäni houkuttaisi se kunnon pysyminen yllä hyötyliikunnalla, joten veisikö sähköpyörä sitten tämän edun mennessään? Mutta juuri se vastatuuli taas ajatuksena kauhistuttaa, 9 km kunnon vastatuulessa on kuitenkin aika pitkä matka.

AP

No sähköpyöräähän voi käyttää pienemmällä avustuksella tai ilman, että sinusta kai se riippuu laiskistutko käyttämään koko ajan.

Vierailija
26/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku oikeasti sitä mieltä että 9 kilometriä pyörällä voi olla liikaa?

Vierailija
27/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän 9 kilsaa ole mitään.

Menee helposti.

Entiseen duuniin ajoin aina sen 12 kilsaa suuntaansa. Siihen kauppareissu päälle ja koriin 20 kilon ostokset ja reppuun vielä lisää.

Tuntee tehneensä mutta kunto pysyy hyvänä.

Vierailija
28/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku oikeasti sitä mieltä että 9 kilometriä pyörällä voi olla liikaa?

No minusta voi olla. Asun Oulun korkeudella, maalla. Pakkasta voi siis olla pitkään ja hurjasti, lunta on eikä pyöräteitä ( joita minullakaan ei osan matkasta edes ole) hoideta ja aurata hyvin. Hyvä jos ei ole tiet kokonaan ummessa siihen aikaan kun työssäkäyvät joutuvat kulkemaan.

Ja facesta olen lukenut valituksia kuinka pyöräteitä ei siivota keväälläkään ( ilmeisesti kesäkuun puolelle menee) sorasta ja hiekasta ja pyöräily on vaikeaa.

Vierailija
29/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuuko nykyinen matka sinusta rasittavalta tai hankalalta? Jos ei, niin todennäköisesti totut tuohon vähän pidempäänkin matkaan. Sähköpyörä voisi olla myös hyvä vaihtoehto keventämään matkantekoa.

Tuo 2,5 km nyt ei missään tunnu, eihän siinä edes mene kuin 10 minuuttia. Hyppy lähes nelinkertaiseen matkaan tuntuu kuitenkin isolta muutokselta. Toisaalta hyvällä kelillähän se on vaan iso plussa päästä ulkoilemaan heti aamusta ja töiden jälkeen, mutta sitten kun ulkona on pilkkopimeää, sataa ja tuulee vastaan, niin mietityttää että kaduttaako jos luovun nykyisestä lyhyestä työmatkasta. 

Vierailija
30/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole liian pitkä matka pyöräiltäväksi. Minä, kuusikymppinen setämies, poljen yli 20 kilometrin työmatkat kesät talvet eikä tunnu missään.

Vierailija
31/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole pitkä matka!! Ite talvisin kävelin tuon matkan!! En enää ku nyt on 35km töihin matkaa

Vierailija
32/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvi on minusta isoin ongelma, matkahan on sinänsä melko lyhyt. Miten toimit, kun tiet ovat peilijäässä? Onko sinulla talvella nastarenkaat?

Tähän mennessä olen talvikuukaudet kävellyt töihin, mutta 9 km työmatkalla se ei enää tulisi kysymykseen. Sitten täytyisi mennä hitaammin bussilla, ellen talvipyöräilyä yrittäisi ottaa haltuun. Asun Etelä-Suomessa, joten nelisen kuukautta varmaan suunnilleen on jäätä pyöräteillä. Ja lumisimpina päivinä niitä ei varmaan heti aamusta saada aurattua, joten sellaisina päivinä pitäisi ainakin mennä bussilla.

Vierailija
33/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pyöräreitti miten liikenteen seassa vai onko matkalla parit hassut liikennevalot? Jos joutuu koko ajan pysähtelemään milloin mistäkin syystä niin se puolen tunnin ajo venyy helposti tunniksi.

Vierailija
34/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

cannondale kirjoitti:

Yleensä näihin vastaa ne jotka käy kerran pari kesällä  hyvällä kelilla ajelemassa 25kilsaa muutamassa tunnissa.

Todellisessa elämässä tuo on jo aika pitkä matka, ainakin Oulun seudulla, on räntää ja lunta + vaatteet joutuu joskus vaihtamaan.  Ja oletko hyvä nukkuja? Väsyneenä ärsyttävä ajella joka ikinen aamu.

Minullakin eräs kaveri sanoi että kyllä hänkin jaksaa pyöräillä,  ei jaksanut ekan päivän jälkeen kun pitikin herätä aikaisin yms. Ja kyseessä oli 4km matka.

Pyöräilen töihin päivittäin 8km. Ei se ole juuri mitään, 20-25 minuutissa pinkasee.

Vierailija
35/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi päivää peräkkäin tahkottavaksi tuo on mielestäni liikaa.

Jos tuota vertaa esim. tyypilliseen päivittäiseen harrasteliikuntasuoritteeseen, on niissä semmoinen ero, että esim. tunnin kestoinen Iltalenkki tehdään aina samaan aikaan illalla, jolloin palautumisaikaa jää 23 tuntia, kun taas työmatka ajetaan aamuin, illoin jolloin palautus jää lyhyemmäksi.

Entäs jos vetäisisi joka toinen päivä sähkiksellä ja joka toinen luomulla. Kun olisi varapyörä, pääsisi töihin vaikka toinen pyörä menisi rikki.

Vierailija
36/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt pyöräilyä, mutta varsinkin töihin meno mietityttää. Miten kauan peruskuntoiselta menee 9 km polkemiseen? Monta vaihdetta pyörässä?

Vierailija
37/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pyöräreitti miten liikenteen seassa vai onko matkalla parit hassut liikennevalot? Jos joutuu koko ajan pysähtelemään milloin mistäkin syystä niin se puolen tunnin ajo venyy helposti tunniksi.

Vauhtina 9 km/h keskinopeus on jo todella hidasta pyöräilyä. Tavalliselle sunnuntaipyöräilijälle 20 km/h keskinopeus on ihan tavanomainen. Harrastelijat ajelee 30 km/h vauhtia satoja kilometrejä päivässä.

Vierailija
38/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekat seitsemän km pääsisi polkemaan ilman valoja, mutta sitten viimeisen kahden kilometrin pätkällä taitaa olla useammatkin valot. Google mapsin mukaan matka-aika pyörällä olisi n. 37 minuuttia, mutta luulen että omalla vauhdillani kestäisi muutaman minuutin pidempään. Ja varmaan niiden valojen takia tosiaan tulisi vielä muutama minuutti lisää. AP

Vierailija
39/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisi päivää peräkkäin tahkottavaksi tuo on mielestäni liikaa.

Jos tuota vertaa esim. tyypilliseen päivittäiseen harrasteliikuntasuoritteeseen, on niissä semmoinen ero, että esim. tunnin kestoinen Iltalenkki tehdään aina samaan aikaan illalla, jolloin palautumisaikaa jää 23 tuntia, kun taas työmatka ajetaan aamuin, illoin jolloin palautus jää lyhyemmäksi.

Entäs jos vetäisisi joka toinen päivä sähkiksellä ja joka toinen luomulla. Kun olisi varapyörä, pääsisi töihin vaikka toinen pyörä menisi rikki.

Tosi hyvä idea tuo, että sähköpyörä kakkospyöräksi tarpeen mukaan käytettäväksi! Itse en mustavalkoisella ajattelullani sellaista vaihtoehtoa ollut edes tullut ajatelleeksi. 

Olen aina ollut arjessani aktiivinen, ja harrastanut lähinnä hyötyliikuntaa (esim. kävelen paljon, pyöräilen pikkumatkat jne.), mutta en ole koskaan sellaista liikuntaa harrastanut, että olisi pitänyt palautumisaikoja miettiä. Voiko olla niin, että 2 x 40 min pyöräilyä / päivä on liikaa kehon palautumisen kannalta? Luulen, että pyöräilyvauhtini tulisi olemaan noin 15 km / h. AP

Vierailija
40/368 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauhtina 9 km/h keskinopeus on jo todella hidasta pyöräilyä. Tavalliselle sunnuntaipyöräilijälle 20 km/h keskinopeus on ihan tavanomainen. Harrastelijat ajelee 30 km/h vauhtia satoja kilometrejä päivässä.

Aha, okei, no mä olen sitten varmaan todella mummovauhtinen, koska en pyöräile 20 km tuntiin tai 10 km puoleen tuntiin. Ajan mäkistä maastoa töihin ja mulla menee 25 min, vaikka matkaa ei ole kuin joku 6,5 km.

Mä ajaisin sen 9 km työmatkan varmaan 40-50 minuuttiin, riippuen maastosta. Jos on paljon ylämäkiä, kokonaisvauhti hidastuu merkittävästi. Samoin liikennevalot hidastavat matkantekoa.

En luultavasti jaksaisi ajella 9 km työmatkaa suuntaansa jatkuvasti, koska myös sää vaikuttaa. Lisäksi saan jalat tukkoon, jos joka päivä poljen. Tuossa matkassa ehtii tulla hiki, joten työmatkaan tulisi varata aikaa suihkussa käymiseen, ja työpaikalla pitäisi olla suihku.

Sellaiselle, joka pyöräilee muutenkin päivittäin, tuo matka saattaisi olla ihan piece of cake.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi