Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita, jotka yllättivät ikääntymisessä?

Vierailija
27.06.2018 |

Aloitan: uurteiset kynnet. En vaan ollut koskaan tullut ajatelleeksi, että kynnetkin ikääntyisivät.

Muita?

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosista vouhkataan niin paljon, joten yllätti etten ole 60 ikään vielä minkaanlaisia ikäviä oireita kokenut. Pelkkää hyvää, kun vuodot loppuivat 20 vuotta sitten

Sul on hyvät geenit !

Vierailija
82/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kuvittelin, että sairaudet iskevät vasta vanhana. Varsinkin, kun elin terveellisesti: en juonut alkoholia, olin normaalipainoinen, liikuin ja muutenkin oli elämäntavat mallillaan.

26-vuotiaana sairastuin virusinfektion seurauksena vaikeaan migreeniin. Sain heittää hyvästit keikoille ja meluisille tapahtumille. Sairastumisen jälkeen en ole enää kestänyt valvomista, on mentävä aikaisin nukkumaan. On syötävä säännöllisesti, muuten iskee migreeni jne. 30-vuotiaana kohdalle osui toinen sairaus, joka aiheuttaa päivittäisiä kipuja, monenlaisia oireita ja liikuntakyvyn rajoittumista. Sairautta ei voida parantaa. Sairauksien myötä meni viemäristä alas nousujohteinen työura ja lapsiluku jäi toivottua pienemmäksi. 

Olisinpa tiennyt, että terveys voi mennä jo pari-kolmekymppisenä. Olisin nauttinut terveydestä ja kivuttomuudesta huomattavasti enemmän, nuorena en siitä osannut nauttia. Ja on tuntunut pahalta olla kolmekymppisenä yhtä raihnainen kuin moni on kasikymppisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että miesten huomion väheneminen tuntuu vain hyvältä.

Vierailija
84/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino: ei tarvitse kuin kävellä herkkuhyllyn oli ja TAAS tuli kilo lisää

Vierailija
85/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvat vaalenee.

Vierailija
86/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että mieli ei ikäänny ollenkaan.

Tämä!

Eriävä mielipide. Palaset loksahtelevat ja menneisyyden maisema jäsentyy eri tavalla. Valikoin enemmän ajatuksella, olen lopettanut miellyttämisen, en pysty enää ahmimaan jotain samalla tavoin kuin nuorena, esim leffoja. Toisaalta vointi on jotenkin tyynempi ja tyytyväisempi.

Vierailija
87/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitan: uurteiset kynnet. En vaan ollut koskaan tullut ajatelleeksi, että kynnetkin ikääntyisivät.

Muita?

Yksilöllistä. Minulla on kauniit kynnet lähes 6-kymppisenäkin. Olen aina ollut ylpeä pitkistä ja kauniista kynsistäni ja nuorena ne huomattiinkin, kun kaikilla oli luonnolliset kynnet.

Minulla on edelleen kauniit ja vahvat kynnet, ei yhtään uurretta ole. Hivenaineiden puutosta jos kynsissä on uurteita. Olen 74 v. 

Vierailija
88/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pääse enää lattialta ylös, jos sinne kaadun. Reuma ja ikä yhdessä. Pelottaa, jos kaadun yksin ollessa. Kertakaikkiaan ei ole voimia lihaksissa ja kankeat nivelet eivät taivu. En olisi uskonut 61-vuotiaana olevani tällainen.

Lihaksien vahvistamista ja joka viikko harjoittelemaan sieltä lattalta ylös pääsyä!

Kyllä 61 v. pitää päästä vielä hyvin lattialta ylös. Kaatuminen aiheutuu proteiinin vähyydestä ruokavaliossa. Itselläni on nivelrikko mutta kyllä lattialta pääsen hyvin edelleen ylös enkä ole vielä kaatunut kertaakaan. N75.

Vierailija
89/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ikääntyminen alkoi niin aikaisin. Ajattelin aina, että ikääntyminen alkaisi myöhemmin.

Ekat rypyt bongasin joskus 25 v iässä.

Alle kolmekymppisenä rupesi näkökentässä välillä näkymään "läpinäkyviä rihmoja". Silmälääkärin mukaan näön ikääntymisen merkki, kun noita ilmestyy.

+30 v iässä bongasin ekat harmaat. 

Hormonitoiminnassa alkoi näkyä jo +30 v iässä esivaihdevuosiin viittaavia piirteitä, vaikka munasarjat toimivatkin normaalisti.

Vierailija
90/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että elämä alkaa tuntua helpommalta.

Vierailija
91/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että iho tuntuu kuivuvan enemmän kuin aiemmin, ei ole enää nuorekkaan pehmeä ja kimmoisa. Osasin odottaa veltostumista ja löystymistä mutta en tätä kuivumista. Rystysetkin töröttää ihan erilailla kuin nuorempana.

Ja tulihan se veltostuminenkin yllätyksenä vaikka kuinka olisi osannut sitä odottaa. :(

Niin ja hiukset tippuu täälläkin päästä vaikka olen nainen. Käytän rogainea ja siitä on ollut mukavasti apua.

Hiusten harveneminen. Mulla on aina ollut paksu ja kaunis tukka, nyt päälaki näkyy hiusten välistä. Tosi kurjaa.

Tutkikaa onko Teillä keliakia, se aiheuttaa hiustenlähtöä jos ei käytä gluteenittomia tuotteita.

Vierailija
92/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä täytyy sanoa että ehdottomasti hiustenlähtö.

Muistan kun vielä olin jotain parikymppinen niin ihmettelin vanhempien miesten hiustenlähtöä ja nyt olen samassa kelkassa, harmillista kun asialle ei voi tehdä mitään. En voi treenata hiuksia kasvamaan ja se vaikuttaa ulkonäköön niin kielteisesti

-kokeileppa rosmariinivettä tai öljyä.Itse keittelin tuoreesta rosmatiinistä vettä , jonka panin suihkepulloon .(säilyy jääkaapissa). Minun päähän on alkanut kasvaa uusia karvoja vanhojen sekaan.En tiedä toimiiko kaikilla, mutta jotain taikaa siinä on.

Vierailija
93/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka yhdentekevää kaikki on, sillä hyvällä tavalla. Aivan kaikki ryppyotsainen suorittaminen on jäänyt ja käsitys ihmisistä lajina muuttunut epäonnistuneesta surkuhupaisaksi. Ei me mihinkään muututa, elämä on niin lyhyt, ettei mikään muu ehdi mennä eteenpäin kuin lelujen hienous, ja niillä ei ole merkitystä. Joten miksei siis suhtautua lempeällä huumorilla sekä omiin että kanssakulkijoiden edesottamuksiin, ei se niin vakavaa ole. Ja siitä se sitten lähti paranemaan, joskus 45 paikkeilla.

Vierailija
94/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että olen säilynyt niin hyvin. Olen 35-vuotias mies, mutta edelleen näytän ainakin kymmenen vuotta nuoremmalta, ja edelleenkin pystyn helposti deittailemaan saman ikäisiä naisia kuin 15 vuotta sitten. Tämä oli minulle odottamatonta. 

Vierailija
95/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein 18-vuotiaat pojat tekevät aloitteita. 18-vuotiaana en juurikaan saanut ikäisiltäni huomiota.

N34

Vierailija
96/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että en ikäänny ollenkaan! Olen nyt 43v yhtä hyvässä kunnossa kuin parikymppisenä ja pystyn edelleen samoihin huippusuorituksiin kuin nuorena. (Olen salibandy maalivahti) Ei vaivoja ei kolota mikään.

Muut kaverit vilisee että aamuisin särkee ja kolottaa eikä jaksa juhlia viikonloppuna. No minä jaksan ei mitään ongelmaa. 

Vierailija
97/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että vitutuksen määrä on vakio, eri asiat vain vituttaa yli 50-vuotiaana mm. vaihdevuodet, vaivat.

Vierailija
98/102 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muita?

Yksilöllistä. Minulla on kauniit kynnet lähes 6-kymppisenäkin. Olen aina ollut ylpeä pitkistä ja kauniista kynsistäni ja nuorena ne huomattiinkin, kun kaikilla oli luonnolliset kynnet.

Minulla on edelleen kauniit ja vahvat kynnet, ei yhtään uurretta ole. Hivenaineiden puutosta jos kynsissä on uurteita. Olen 74 v. 

Eikä ole mitään hivenaineiden puutosta vaan monessa tapauksessa ihon ja kynsien kuivuudesta johtuvaa.

Vierailija
99/102 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pääse enää lattialta ylös, jos sinne kaadun. Reuma ja ikä yhdessä. Pelottaa, jos kaadun yksin ollessa. Kertakaikkiaan ei ole voimia lihaksissa ja kankeat nivelet eivät taivu. En olisi uskonut 61-vuotiaana olevani tällainen.

Ota yhteyttä oman kuntasi kotihoidosta vastaavaan yksikköön ja kerro tilanteeseesi. Tarvitset ehdottomasti turvarannekkeen. On todella vaarallista kaatua pääsemättä ylös, pahimmassa tapauksessa voit löytyä kuolleena, mutta rabdomyelyysikin iskee nopeasti.

Kiitos kauniista huolenpidostasi! Onneksi minulla on tuo pappa täällä vielä koko ajan kanssani (paitsi kun käy kaupassa ja asioilla kaupungilla). Yhdessä pärjätään. Mutta yksin en uskalla olla, joten pappa on "sidottuna" minuun, mutta senhän hän on luvannut 42 vuotta sitten. Yritän olla kiltti potilas.

Lattialta nousemiseen on olemassa ohjeet. Liikkeiden järjestys ei ole sama kuin nuorempana, mutta hätätilanteessa saatat pystyä kampeamaan itsesi niillä pystyyn. Jos ei netistä löydy, tilaa terkkarista aika fysioterapeutille ja käytte yhdessä asian läpi. Jonkinasteinen omatoimisuus keventää papankin kuormaa. 

Vierailija
100/102 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miten monet miehet ovat hirveän vaativia naisen painon ja ulkonäön suhteen. Varsinkin sellaiset miehet, joilla itsellään on reippaasti ylimääräistä painoa.

Kun olin alle kolmekymppinen, lapseton ja mitoiltani 163/58, niin keräsin paljon katseita. Meikkasin kevyesti. Osa miehistä tosin jo tuolloin valitteli, että mun pitäisi olla hoikempi ja pukeutua vartalomyötäisiin vaatteisiin.

+30 v iässä sain lapsen, kropan malli muuttui ja paino nousi 163/65. Meikkaan harvakseltaan kevyesti, usein laitan pelkän cc-voiteen ja usein kuljen meikittä. Enää ei katseita tule ollenkaan ja onpa muutama urpo tullut kommentoimaan, miten olen heistä aivan liian lihava.

Se on kyllä kiva, että setämiehet eivät enää katsele limaisesti ja tule ehdottelemaan. Siitäkin olen yllättynyt, että on todella mukavaa olla rauhassa ja minuun halutaan tutustua ihan vain minuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän