Kaverini oli viikon Kreikassa ja nyt kertoi innostuneena "matkakokemuksestaan". Mieleni teki sanoa että miksi turhaan vaivautua lomalle jos lomailee tuolla tavalla...
Olivat perustason hotellissa, ihan kivat palvelut allas jne. Kaunis kaupunki, kulttuuria ja ravintoloita paljon, tekemistä ja näkemistä olisi ollut paljon. Hyvät ostosmahdollisuudet ja kivoja paikallisia putiikkeja. Myös retkille mahdollisuudet ja ranta kaikkine palveluineen vieressä. Nämä asiat selvisivät kun kysyin mitä kaikkea siellä oli.
Noh, kertoikin että poistua hotellilta kolme kertaa viikon aikana ruokakauppaan. Muuten olivat koko reissun hotellissa, omassa huoneessaan ja altaalla. Yhden kerran söivät ulkona ja kyseessä oli mäkkäri. Muuten tekivät itse ruuat hotellihuoneessa keittolevyllä. Kysyin että ostivatko jotain paikallisia ruoka-aineita ja niistä sitten tekivät. No eivät, kuulemma ihan kaurapuuroa aamuisin ja nakkikastiketta+makaroonia ja sen sellaista. Muuten voileipiä. Kaupunkia eivät käyneet tutkimassa ja missään kohteessa ei käyty. Kaljaa altaalla. Rannalle ei huvittanut mennä.
Siis lomailkoon kukin tyylillään mutta MIKSI vaivautua maksamaan hotellit, lennot yms mennäkseen makaamaan hotellihuoneeseen ja keittämään kaurapuuroa? Täälläkin on kesä, samapa se makaako täällä kalja kädessä nurmikolla. En vain ymmärrä miten jaksaa matkustaa jos loma menee vain omassa hotellissa makoiluun ja suurin aktiviteetti on käydä ruokakaupassa ostamassa nakkipaketti. Tietysti loma on nautiskelua ja rentoutumista ja jos sen noin haluaa hoitaa niin mikäpä siinä sitten. Itselleni rentoutumista kylläkin olisi tietysti altaslla rentoutuminen mutta MYÖS ravintoloita, kahviloita, merenranta, kaupunkiin tutustuminen ja kulttuurikohteet.
No kuulemma mukavaa oli.
Kommentit (251)
Jokainen lomailkoon tyylillään, edelleen toistan samaa kuin muut. Jos tykkäsivät niin eihän se meiltä ole pois.
MUTTA. Tämä on keskustelupalsta. Tänne todellakin saa laittaa aloituksia itseä kiinnostavista asioista. Kyllä täällä saa keskustella jonkun toisen lomasta, en ymmärrä miksei saisi pohtia. Ei ap:n ole pakko ymmärtää tai pitää kaurapuuro/nakkikastike -tyylisestä lomailusta, mutta kyllä hän saa siitä täällä pohtia ilman että mammat syyllistää. Se on sitten eri asia, mitä ap on sanonut kaverille päin naamaa. Jos ap on haukkunut vaan niin eihän se ole ok. Vertaa: itse et pidä kaverisi uudesta punk-tyylisestä pukeutumisesta. Ei sun tarviikaan, mutta ei ole myöskään hyväksyttävää sanoa päin naamaa ”näytät ihan hirveältä nykyään”. Saahan siitä täällä av:llä avautua kunhan ei ihan solvaamaan lähde.
Ja joo, en itsekään näe mitään syytä lomailla noin. Eikä mua silti kiinnosta jos ap:n kaveri lomailee noin. Mutta kyllä ihmettelisin jos joku oma (läheinenkin) kaveri lomailisi tolla tavoin, kaverit kun yleensä valitaan/saadaan yhteisten kiinnostuksenkohteiden avulla.
Huoh, olisikin rahaa lähteä Kreikkaan...
Olivatko ensimmäisellä ulkomaanmatkallaan? Aika monelle on varmaan käynyt samoin, tuttuja ruokia ja altaalla oloa. Hotelli on se lomakohde. Seuraavalla kerralla sitten rohkeammin.
Vierailija kirjoitti:
Aika turhaa maksaa kalliit lentoliput ja hotellit vain, että pääsee uima-altaalle ja sisätiloihin nyhjäämään. Paljon halvempaa ja vaivattomampaa olisi vain jäädä Suomeen. Kyllähän täälläkin on ainakin pari maauimalaa, ainakin Turussa taitaa olla.
Juu, näin on ja mukavaa toki niille, joilla on lomaa koko kesä ja asuvat Turun seudulla. Sitten kun on lomaa se kokonaiset kaksi viikkoa kesäkuussa, on suuret mahdollisuudet siihen, että niiden viikkojen aikana sataa tihuuttaa ja lämpötila pyörii 5-15 välillä. Ei paljon maauimaloissa viihdytä sellaisella säällä. Varsinkin kun yhtään maauimalaa ei ole 100 kilometrin säteellä kotoa.
Väärin lomailtu?! Huoh tätä maata.
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi itselleni painajaista. Itse kuulun niihin, jotka yrittää koluta koko kaupungin läpi lyhyessä ajassa ja hotellilla käydään lepäämässä vasta siinä vaiheessa, kun jalat ei jaksa enää kävellä. :D Mutta meitä on erilaisia.
Minulle taas tuo sinun mallisi olisi painajainen. Vähän sama meininki, kuin niissä mökillä työleiriä harrastavissakin, eli pakko painaa pitkää päivää lomallakin.
Toki en itsekään jää pelkästään hotelliin makaamaan lomillani, vaan tietysti haluan myös nähdä ja kokea kohteeni nähtävyyksiä elämää, sekö totta kai syödä hyvin. En kuitenkaan tee sitä hampaat irvessä ja jalat rakoilla, vaan sen verran kun huvittaa. Jos jonain päivänä ei jaksa kaupungille, tai edes rannalle lähteä, niin sitten voin ihan hyvällä omalla tunnolla vaan löhötä hotellin uima-altaalla ja nauttia auringosta.
Päasia lomallamatkoillani on se, että silloin otetaan rennosti ja väkisin ei tehdä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä on ihan taivaallista löhötä viikko hotellilla mitään tekemättä, uskallatteko kertoa rehellisesti alkoholinkäytöstänne loman aikana?
Viikon löhölomasta käytän parina päivänä alkoholia. Toisena päivänä saatetaan miehen kanssa käydä illalla baarissa ja ottaa vähän enemmänkin. Muuten ollaan vaan ja nautitaan siitä, ettei tartte tehdä mitään eikä ole kiire minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä on ihan taivaallista löhötä viikko hotellilla mitään tekemättä, uskallatteko kertoa rehellisesti alkoholinkäytöstänne loman aikana?
Viikon löhölomasta käytän parina päivänä alkoholia. Toisena päivänä saatetaan miehen kanssa käydä illalla baarissa ja ottaa vähän enemmänkin. Muuten ollaan vaan ja nautitaan siitä, ettei tartte tehdä mitään eikä ole kiire minnekään.
Mutta mitä te siis sen viikon teette? Luetteko? Katsotteko telkkua? Surffaatte av:lla niin kuin tuo yksi lomaileva "juristi"? Tuijotatte eteenpäin? Kommentoitte ohikulkijoita? Seksiä ei harrasta kukaan kellon ympäri.
En halua olla ilkeä, ihmettelen vain aidosti, kun en mitenkään jaksaisi olla tekemättä mitään paria tuntia enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi itselleni painajaista. Itse kuulun niihin, jotka yrittää koluta koko kaupungin läpi lyhyessä ajassa ja hotellilla käydään lepäämässä vasta siinä vaiheessa, kun jalat ei jaksa enää kävellä. :D Mutta meitä on erilaisia.
Minulle taas tuo sinun mallisi olisi painajainen. Vähän sama meininki, kuin niissä mökillä työleiriä harrastavissakin, eli pakko painaa pitkää päivää lomallakin.
Toki en itsekään jää pelkästään hotelliin makaamaan lomillani, vaan tietysti haluan myös nähdä ja kokea kohteeni nähtävyyksiä elämää, sekö totta kai syödä hyvin. En kuitenkaan tee sitä hampaat irvessä ja jalat rakoilla, vaan sen verran kun huvittaa. Jos jonain päivänä ei jaksa kaupungille, tai edes rannalle lähteä, niin sitten voin ihan hyvällä omalla tunnolla vaan löhötä hotellin uima-altaalla ja nauttia auringosta.
Päasia lomallamatkoillani on se, että silloin otetaan rennosti ja väkisin ei tehdä yhtään mitään.
Siis tämä. Loma on rentoutumista ja mitään ei ole pakko. Ihana vain olla mutta ihana päästä katselemaan myös paikkoja. Mutta jos seitsemän päivää löhöää hotellihuoneessa ja altaalla nakkeja ja kaljaa vetäen niin EDELLEEN mielestäni on turhaa tuota mennä toimittamaan Kreikkaan asti. Ja se että kun YHDEN kerran menevät ravintolaan niin minkä valitsevat: MÄKKÄRIN. Kaikkia ihania iltaravintoloita ja musiikkia...nakkeja, kaljaa ja krapulassa mäkkäriin.
Sanokaa mitä vaan mutta mielestäni edelleen loman ja rahan tuhlaamista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ap:n ole pakko ymmärtää tai pitää kaurapuuro/nakkikastike -tyylisestä lomailusta, mutta kyllä hän saa siitä täällä pohtia ilman että mammat syyllistää.
Eikö ihan oikeasti aikuinen ihminen pysty ymmärtämään tällaista asiaa? Eikö pysty keksimään yhden yhtä syytä, miksi joku haluaa maksaa hotellilomasta?
Minä uskon, että pystyy. Jos haluaa tehdä asiasta aloituksen av:lle, niin hieman on provoa ilmassa, ja varmasti myös tietoutta, että täällä saa kaikenlaisia vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Saan tällä varmaan kaikkien av-mammojen vihat päälleni, mutta itse mietin tällaista matkailukulttuuria vähän luonnonkin kannalta. Jos lomassa tärkeintä on se, että saa uida altaassa ja joku siivoaa nakkikastikeroiskeet hotellihuoneesta, miksi pitää lentää pösöttää toiselle puolelle Eurooppaa? Hotelleita on lähempänäkin, puurohiutaleista puhumattakaan. Kotimaan lomalla tukee myös kotimaisia palveluita.
Ja kyllä, ihan yhtä lailla se museoissa ja raunioilla ramppaaja käyttää lentokonetta. Mutta silti voisi vähän miettiä, mitä lähtee hakemaan ja mikä on sen kokonaishinta rahassa ja luonnonvaroissa. Sanokaa nyt, että olen tekopyhä ja tuomitsija.
Olet tekopyhä ja tuomitsija. Jos joku haluaa lentää hotelliin Kreikkaan, se kuluttaa luonnonvaroja tasan yhtä paljon kuin se, että joku lentää hotelliin Kreikkaan siksi, että voi käydä töllistelemässä raunioita. Samaa voi sanoa Kanarialla golfin pelaajille, on sitä kenttiä täälläkin. Miksi mennä New York City maratonille, kun Seinäjoen kaupunki maratonille pääsee pyörällä? Miksi mennä Alpeille laskettelemaan, kun Ski-Sappeelle pääsee kimppakyydillä kaksi pariskuntaa?
Kotimaan lomalla tuet kotimaisia palveluja, Kreikan lomalla kreikkalaisia. Ihan samoin (ehkä jopa kipeämmin) ne kreikkalaiset niiden turistien rahaa tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Taidat reissata aika vähän? Mulla ainakin osa lomista on all inclusive ja toiset omatoimi. Reissaillut jo niin paljon, että ei hirveesti kiinnosta mitkään patsaat tai aikataulutus. Alle 2 kk:n lomareissuilla nyt ei hirveesti sitä kohdemaan autenttisuutta koe. Ei, vaikka mitä väität ja kuinka vaellat siellä "ei turistirysässä".
Äitini ei ole hirveästi reissaillut ja on juuri tuollainen hirveä sählä. Pitää sitä, pitää tätä ja hirveät suunnitelmat. Sitten suututaan kun sanon, etten jaksa esimerkiksi ajaa yhtenä päivänä 200 km suuntansa katsomaan jotain patsasta. Aikataulua, aikataulua ja aikataulua. Sitä on helvetin väsynyt kun pääsee takas kotiin. Siksi en käy enää hänen kanssa reissuissa.
Mitäpä tuosta, jokainen lomailee tavallaan
Vierailija kirjoitti:
Olivat perustason hotellissa, ihan kivat palvelut allas jne. Kaunis kaupunki, kulttuuria ja ravintoloita paljon, tekemistä ja näkemistä olisi ollut paljon. Hyvät ostosmahdollisuudet ja kivoja paikallisia putiikkeja. Myös retkille mahdollisuudet ja ranta kaikkine palveluineen vieressä. Nämä asiat selvisivät kun kysyin mitä kaikkea siellä oli.
Noh, kertoikin että poistua hotellilta kolme kertaa viikon aikana ruokakauppaan. Muuten olivat koko reissun hotellissa, omassa huoneessaan ja altaalla. Yhden kerran söivät ulkona ja kyseessä oli mäkkäri. Muuten tekivät itse ruuat hotellihuoneessa keittolevyllä. Kysyin että ostivatko jotain paikallisia ruoka-aineita ja niistä sitten tekivät. No eivät, kuulemma ihan kaurapuuroa aamuisin ja nakkikastiketta+makaroonia ja sen sellaista. Muuten voileipiä. Kaupunkia eivät käyneet tutkimassa ja missään kohteessa ei käyty. Kaljaa altaalla. Rannalle ei huvittanut mennä.
Siis lomailkoon kukin tyylillään mutta MIKSI vaivautua maksamaan hotellit, lennot yms mennäkseen makaamaan hotellihuoneeseen ja keittämään kaurapuuroa? Täälläkin on kesä, samapa se makaako täällä kalja kädessä nurmikolla. En vain ymmärrä miten jaksaa matkustaa jos loma menee vain omassa hotellissa makoiluun ja suurin aktiviteetti on käydä ruokakaupassa ostamassa nakkipaketti. Tietysti loma on nautiskelua ja rentoutumista ja jos sen noin haluaa hoitaa niin mikäpä siinä sitten. Itselleni rentoutumista kylläkin olisi tietysti altaslla rentoutuminen mutta MYÖS ravintoloita, kahviloita, merenranta, kaupunkiin tutustuminen ja kulttuurikohteet.
No kuulemma mukavaa oli.
Minulla ei ole tuollaisia kavereita ja jos olisi, en kertoisi heistä täällä palstalla, koska kaveripiiri kertoo jotain aina myös itsestäni.
Jos he eivät muuta halunneet, niin anna olla. Kaikenlaisia lillukanvarsia ihmiset täällä kelaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat reissata aika vähän? Mulla ainakin osa lomista on all inclusive ja toiset omatoimi. Reissaillut jo niin paljon, että ei hirveesti kiinnosta mitkään patsaat tai aikataulutus. Alle 2 kk:n lomareissuilla nyt ei hirveesti sitä kohdemaan autenttisuutta koe. Ei, vaikka mitä väität ja kuinka vaellat siellä "ei turistirysässä".
Äitini ei ole hirveästi reissaillut ja on juuri tuollainen hirveä sählä. Pitää sitä, pitää tätä ja hirveät suunnitelmat. Sitten suututaan kun sanon, etten jaksa esimerkiksi ajaa yhtenä päivänä 200 km suuntansa katsomaan jotain patsasta. Aikataulua, aikataulua ja aikataulua. Sitä on helvetin väsynyt kun pääsee takas kotiin. Siksi en käy enää hänen kanssa reissuissa.
Ehkä sinä matkustat hieman liiankin paljon, jos mikään ei kohteissa kiinnosta etkä jaksa edes vanhan äitisi vauhdissa. Tai sitten sulla on tosi huono kunto tai jokin diagnosoimaton perussairaus.
T. Eräs, joka on asunut monessa maassa ja edelleen jaksaa kiinnostua niistä patsaistakin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paniikkihäiriö ja jos vielä joskus elämässä saan itseni raahattua Kreikkaan olisin ihan äärettömän onnellinen vaikka vain hotellilla, ravintolassa, altaalla ja rannalla olemisesta. En ole aina ollut tällainen. Koittakaa ymmärtää heitä, jotka eivät ole samanlaisia kanssanne.
Meinaatko että sinulle ei myydä lippua vai mikä on ongelmasi?
Olin itsekin taannoin ensimmäistä kertaa erään kaverin kanssa Etelä-Amerikassa ja koko 3 viikon reissun ajan hän ei syönyt suunnilleen mitään muuta kuin ranskalaisia perunoita, kokista tai sämpylöitä. Olihan se minusta vähän koomista, mutta eipä toisaalta vaikuttanut omaan ruokailuuni millään lailla. Pyytäkööt ihan mitä haluaa ja minä oman annokseni ravintolassa. Toki oli jo suuri kynnys häneltä lähteä niinkin kauas, joten ei nyt ihan sellaisesta "hyvä jos tallinnassa käyneestä" - hyvin kokemattomasta matkajaasta saa kertaiskulla kaikkea outoa katuruokaa kokeilevaa urbaania seikkailijaa. Eikä kaikkien tarvitse sellaisia ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkikastiketta en halua, mutta itseäni odottaa Kreikanmatka parin viikon päässä ja aion todellakin liikkua vain akselilla hotelli - ranta - allas. Ehkä voi raahautua lähikylään lähettämään mummolaan postikortin. Mulla on raskas työ ja arki, ei kiinnosta hankkia rakkoja etelässä pyyhältämällä joltain muistomerkiltä toiselle. Sitten jos mennään citylomalle jonnekin suurkaupunkiin, niin ne on sitten eri lomia. Nyt haluan vaan rentoutua ja nauttia meressä uinnista ja auringonotosta. Hotelli oli uusi ja hieno ja ruoka ilmeisesti hyvää myös.
Me ollaan kaikki niin erilaisia.
Sinä menetkin rannalle, mereen uimaan. Joten puhut eri asiasta. En minäkään ymmärrä näitä, jotka ovat hotellin altaalla koko viikon. Lomassa parasta on ne rantamaisemat, hiekassa kävely ja lämpimässä meressä uiminen. Ja kylmän cocktailin tilaaminen rantabaarista :) En minäkään ihmeemmin kiertele nähtävyyksiä katselemassa, mutta meri on tärkeä. Altaaseen pääsee Suomessa milloin vain!
Sinun mielestäsi parasta on rantamaisemat ja hiekassa kävely, jonkun toisen mielestä lomassa parasta voi olla se löhöäminen altaalla ja lukea vaikka kirjoja. Ei tuo sinun lomanviettotapasi ole yhtään sen oikeampi ja parempi kuin mikään muukaan tapa.
Vierailija kirjoitti:
Aika turhaa maksaa kalliit lentoliput ja hotellit vain, että pääsee uima-altaalle ja sisätiloihin nyhjäämään. Paljon halvempaa ja vaivattomampaa olisi vain jäädä Suomeen. Kyllähän täälläkin on ainakin pari maauimalaa, ainakin Turussa taitaa olla.
Kreikka on kyllä Kreikka ja Suomi on Suomi. Maauimala - hui kauhistus.
Syömään makaroonia ja kännäämään. Hienoa suomimammat!!!