Kaverini oli viikon Kreikassa ja nyt kertoi innostuneena "matkakokemuksestaan". Mieleni teki sanoa että miksi turhaan vaivautua lomalle jos lomailee tuolla tavalla...
Olivat perustason hotellissa, ihan kivat palvelut allas jne. Kaunis kaupunki, kulttuuria ja ravintoloita paljon, tekemistä ja näkemistä olisi ollut paljon. Hyvät ostosmahdollisuudet ja kivoja paikallisia putiikkeja. Myös retkille mahdollisuudet ja ranta kaikkine palveluineen vieressä. Nämä asiat selvisivät kun kysyin mitä kaikkea siellä oli.
Noh, kertoikin että poistua hotellilta kolme kertaa viikon aikana ruokakauppaan. Muuten olivat koko reissun hotellissa, omassa huoneessaan ja altaalla. Yhden kerran söivät ulkona ja kyseessä oli mäkkäri. Muuten tekivät itse ruuat hotellihuoneessa keittolevyllä. Kysyin että ostivatko jotain paikallisia ruoka-aineita ja niistä sitten tekivät. No eivät, kuulemma ihan kaurapuuroa aamuisin ja nakkikastiketta+makaroonia ja sen sellaista. Muuten voileipiä. Kaupunkia eivät käyneet tutkimassa ja missään kohteessa ei käyty. Kaljaa altaalla. Rannalle ei huvittanut mennä.
Siis lomailkoon kukin tyylillään mutta MIKSI vaivautua maksamaan hotellit, lennot yms mennäkseen makaamaan hotellihuoneeseen ja keittämään kaurapuuroa? Täälläkin on kesä, samapa se makaako täällä kalja kädessä nurmikolla. En vain ymmärrä miten jaksaa matkustaa jos loma menee vain omassa hotellissa makoiluun ja suurin aktiviteetti on käydä ruokakaupassa ostamassa nakkipaketti. Tietysti loma on nautiskelua ja rentoutumista ja jos sen noin haluaa hoitaa niin mikäpä siinä sitten. Itselleni rentoutumista kylläkin olisi tietysti altaslla rentoutuminen mutta MYÖS ravintoloita, kahviloita, merenranta, kaupunkiin tutustuminen ja kulttuurikohteet.
No kuulemma mukavaa oli.
Kommentit (251)
Jep, tuo yksi kyllä on raivokas (ja ei, tuon kirjoittaja en edelleenkään ollut minä eli ap)...kävipä mielessä että kaurapuurokaveriniko se siellä kirjoittelee :)
Koska suomalainen pelkää. Sen takia moni suomalainen aloittaa aamun alkoholilla ulkomailla, koska pelkää. Enää ei olla kotona, enää ei voi soitella suuta miten sattuu, koska voi käydä hassusti.
Tunnistan suomalaisen ulkomailla naamasta. Kaikki muut sulautuvat katukuvaan, mutta suomalaisen lärvi huutaa väkijoukon keskeltä, se ei sovi vain sinne.
Av:n vakiohahmo eli hymiöragettaja bongattu. Rauhaa ja suvaitsevaisuutta kaikille muille paitsi keskustelukumppaneille. Ja niin, rutosti hymiöitä.
Jokaisella on oma tapansa rentoutua. He viettivät viikon lämpimässä "mökillä" ja valtaosa suomalaisista hakeutuu hyttysten syötäväksi johonkin rämeeseen.
Minä pidän kaupunki- ja kulttuurilomista ja joku toinen matkustaa katsomaan, kuinka ajetaan kilpaa autoilla. Jälkimmäinen on mielestäni mystinen harrastus, mutta jokaisella on omat huvinsa.
Mua kyllä vähän harmittaa näiden matkailijoiden puolesta, tuntuu että paljon hyvää matkaa meni hukkaan ja jäivät paitsi uusista kokemuksista. Mutta jos tykkäsivät niin eihän se muille oikeastaan kuuluu.
Itse tykkään aktiivilomista, olipa sitten ranta tai kaupunki kyseessä. Tykkään nähdä paljon paikallista elämää, se avartaa kummasti näkökulmaa.
Anoppini matkustaa pari kertaa vuodessa samaan kohteeseen, samaan all inclusive-hotelliin ja poistuu hotellin alueelta parin viikon aikana kerran. Hän kokee savaansa kunnon loman, mulle tuo olisi painajainen.
Vierailija kirjoitti:
Koska suomalainen pelkää. Sen takia moni suomalainen aloittaa aamun alkoholilla ulkomailla, koska pelkää. Enää ei olla kotona, enää ei voi soitella suuta miten sattuu, koska voi käydä hassusti.
Tunnistan suomalaisen ulkomailla naamasta. Kaikki muut sulautuvat katukuvaan, mutta suomalaisen lärvi huutaa väkijoukon keskeltä, se ei sovi vain sinne.
On kuin peiliin katsoisi.
Vierailija kirjoitti:
Av:n vakiohahmo eli hymiöragettaja bongattu. Rauhaa ja suvaitsevaisuutta kaikille muille paitsi keskustelukumppaneille. Ja niin, rutosti hymiöitä.
Haha en ole ennen muistaakseni hymiöragettajaa bongannut mutta taidan tietää ketä tarkoitat tässä keskustelussa 😂 Ihan hauska!
Vierailija kirjoitti:
Odotan sitä argumenttia, etteivät korkeasti koulutetut, vastuullisessa työssä olevat ja rikkaat ihmiset jaksa suorittaa lomillaan, ja siksi he menevät rannalle löhöämään sillä aikaa, kun työtön roskaväki käy teatterissa ja taidemuseoissa.
No mutta näinhän se just menee.
Kulttuuria ei voi ymmärtää jos tulee maasta missä hädin tuskin on muuta kulttuuria kuin tehdä töitä selkä paskana porvarille.
Kaverisi kertoi innostuneena matkakokemuksestaan ja sinä arvostelet hänen kokemustaan? Jokaisen tapa lomailla on hänen oma tapansa lomailla. Ehkäpä seuraavalla kerralla lähtee kokemaan muutakin, se onko se vaikka nudistirantaa tai oopperaa, se on hänen tapansa. Tällä palstalla tuntuu olevan outoja ihmisiä jotka tuovat kovin hanakasti esiin omaa tapaansa lomailla.
Ja yllätys, olen joskus saattanut kuulla, että jotkut voivat rakastella ja halailla lähes koko lomaviikon kun mahdollisuus siihen on.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siellä se sinunkin pällinaama oikein loistaa väkijoukon keskellä.
Kyllähän löhöilykin voi lomasta käydä, mutta se että jättää Kreikassa syömättä ravintoloissa niin paljon kuin kerkeää, on kyllä erittäin omituista. Ihanaa ruokaa ja todellakin en lähtisi lomalle kokkailemaan.
Joku kesämökkeilykin on minulle raskasta, koska sielläkin pitää koko ajan kokkailla, valmistella seuraavaa ruokaa ja tiskata astioita, elämä on siis kuin kotona mutta kaikki on paljon hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siellä se sinunkin pällinaama oikein loistaa väkijoukon keskellä.
En ole suomalaisen näköinen. Enkä edes suomalainen teidän mielestä.
Hmm, itse työskentelen lakimiehenä kiireisessä toimistossa ja arki on hyvin hektistä. Olen erittäin kiinnostunut historiasta ja kulttuurista ja luenkin niistä mielelläni vapaa-ajalla Suomessa tai katson dokumentteja. Perusluonteeltani olen arjestani huolimatta aika laiska ihminen, pidän rauhasta enkä jaksa käveleksiä pitkiä matkoja vaan liikun mieluummin autolla. Olen tällä hetkellä juurikin Kreikassa lomalla ja heräilin vasta aamupalan jälkeisiltä päikkäreiltä. Nyt voisin lähteä tästä sängyltä altaalle läppärin kanssa tekemään muutaman pakollisen työhomman ja illemalla ehkä pyörähtää miehen kanssa rantabulevardilla drinkillä. All inclusive tarjoaa ruuat ja hyvää on ollut. Käytiin yhtenä päivänä vanhassa kaupungissa kävelemällä ja sain rakot jalkoihini ja oli tukalan kuuma.
Minua ihmetyttää joidenkin tarve asettaa ihmisten lomailutyylit johonkin arvojärjestykseen. Huvittavaa seurata niitä, jotka tekevät kaikkensa että ”kukaan ei ajattelisi että olen jollain junttilomalla, kun olen jalat tuusan nuuskana kiertänyt jokaisen erikoisputiikin ja antikvariaatin, sekä linnoituksen.” Eikä siinä, jotkut tykkää sellaisesta. Itse olen lukenut niin paljon historiaa, että aistin sen kreikkalaisen tunnelman ja kulttuurin ihan hotellin pihaltakin. Toki saatan loppulomasta innostua käymään kauempana jossain historiallisessa kohteessa, jos jaksan. Joku täti-ihminen varmaan katsoo, että mikä juntti olen, kun läpsyttelen rantasandaalit jalassa allasalueella ja istun jokaisella aterialla ensimmäisten joukossa. ;D Itse nautin kuitenkin täysin rinnoin, kun ei tarvitse tehdä mitään. Junttia on arvostella toisia ihmisiä sen perusteella, miltä heidän lomansa ulkopuolisen silmin näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta all inglusive on taivas kun voi ottaa olutta altaalla ja löhötä.
Erityisesti kun lapset jäävät pois matkalta eikä tarvitse tehdä ruokaa.Jos taas lapset lähtee matkaan niin juuri tuo oman keittiön saaminen all inglusive -paketilla on hyvä.
Muutaman todella nirson kaverin kanssa olen oppinut ettei kaikki tahdo syödä hotellien ruokia ja ruuan laittaminen ei ole asia jota matkalla pitää vältellä niin voi tehdä niitä omia lemppareita.
Pääasia on rentoutuminen matkalla ja ihmiset haluaa matkoilta monia asioita.Itse taas en välitä siitä että lomalla pitää suorittaa ja olla joka turistirysässä, mielummin allas!
Inglusive..?
Teillä tainnut matkakumppani varata all-inclusivet
Yhdessä ollaan varattu. Sori toi kännykän tekstikorjaus 😂
Paketeista löytyy monesti keittiöllisiä huoneistoja joissa voi tehdä nakkikastikkeen jos on nirso.Itse taas perheellisenä näkisin että jos lapset ovat eri ikäisiä on keittiö helppo niin voi syödä eri aikoihin myös kuin ahtautua syömään kun toinen lapsi herää ja toinen nukahtamaisillaan. Silti saa altaan limsoineen heille.
Samanlailla jotkut parit elää, ollaan vähän eri rytmissä tai toinen ei tahdo koittaa uusia ruokia (tai lapset).
Silti ihanaa kun siivooja käy, joissain paikoissa muutaman kerran päivässäkin. Se on monelle matkustajalle parhaita asioita kun joku muu siivoaa.
Ruoanlaittoa moni silti rakastaa..
voisit tunnustaa ettet osaa kirjoittaa inclusivea.
ei mikään ennakoiva tekstinsyöttö ehdota sanaa inglusive koska se ei tarkoita mitään. ellet sitten ole käyttänyt sitä sanaa ennenkin.
Onhan hotellissa olo ihan eri asia kuin kotona olo! Mä rakastan hotelleja. Matkustan useimmiten niin että käyn kaupungilla ja rannalla, on retkiä ja nähtävyyksiä. Mutta rakastan myös kunnon löhölomaa hotellissa. Haluaisin hotelliin ihan omassa kotikaupungissa, mutta en ole vielä viitsinyt mennä. Jos on yhtään hienompi hotelli, on hotellihuone paljon tyylikäämpi kuin oma kotini. Rakastan hotellin peittoja. Otan aina huoneen isolla sängyllä. Ihan eri lailla pääsee lomafiilikseen kun makaa hotellin sängyllä katsomassa telkkaria kuin että makaisi kotisohvalla katsomassa telkkaria.
Vierailija kirjoitti:
miten niin ei voi? eihän ne siellä kaukomaissa ymmärrä suomea!
Vierailija kirjoitti:
Nakkikastiketta en halua, mutta itseäni odottaa Kreikanmatka parin viikon päässä ja aion todellakin liikkua vain akselilla hotelli - ranta - allas. Ehkä voi raahautua lähikylään lähettämään mummolaan postikortin. Mulla on raskas työ ja arki, ei kiinnosta hankkia rakkoja etelässä pyyhältämällä joltain muistomerkiltä toiselle. Sitten jos mennään citylomalle jonnekin suurkaupunkiin, niin ne on sitten eri lomia. Nyt haluan vaan rentoutua ja nauttia meressä uinnista ja auringonotosta. Hotelli oli uusi ja hieno ja ruoka ilmeisesti hyvää myös.
Me ollaan kaikki niin erilaisia.
Sinä menetkin rannalle, mereen uimaan. Joten puhut eri asiasta. En minäkään ymmärrä näitä, jotka ovat hotellin altaalla koko viikon. Lomassa parasta on ne rantamaisemat, hiekassa kävely ja lämpimässä meressä uiminen. Ja kylmän cocktailin tilaaminen rantabaarista :) En minäkään ihmeemmin kiertele nähtävyyksiä katselemassa, mutta meri on tärkeä. Altaaseen pääsee Suomessa milloin vain!
No mä en kyllä ymmärrä että pitää lentää toiseen maahan asti makaamaan. Lentomatkustaminen saastuttaa todella paljon ja maata voi kotimaassakin. Hiton itsekästä.
Odotan sitä argumenttia, etteivät korkeasti koulutetut, vastuullisessa työssä olevat ja rikkaat ihmiset jaksa suorittaa lomillaan, ja siksi he menevät rannalle löhöämään sillä aikaa, kun työtön roskaväki käy teatterissa ja taidemuseoissa.