Kaverini oli viikon Kreikassa ja nyt kertoi innostuneena "matkakokemuksestaan". Mieleni teki sanoa että miksi turhaan vaivautua lomalle jos lomailee tuolla tavalla...
Olivat perustason hotellissa, ihan kivat palvelut allas jne. Kaunis kaupunki, kulttuuria ja ravintoloita paljon, tekemistä ja näkemistä olisi ollut paljon. Hyvät ostosmahdollisuudet ja kivoja paikallisia putiikkeja. Myös retkille mahdollisuudet ja ranta kaikkine palveluineen vieressä. Nämä asiat selvisivät kun kysyin mitä kaikkea siellä oli.
Noh, kertoikin että poistua hotellilta kolme kertaa viikon aikana ruokakauppaan. Muuten olivat koko reissun hotellissa, omassa huoneessaan ja altaalla. Yhden kerran söivät ulkona ja kyseessä oli mäkkäri. Muuten tekivät itse ruuat hotellihuoneessa keittolevyllä. Kysyin että ostivatko jotain paikallisia ruoka-aineita ja niistä sitten tekivät. No eivät, kuulemma ihan kaurapuuroa aamuisin ja nakkikastiketta+makaroonia ja sen sellaista. Muuten voileipiä. Kaupunkia eivät käyneet tutkimassa ja missään kohteessa ei käyty. Kaljaa altaalla. Rannalle ei huvittanut mennä.
Siis lomailkoon kukin tyylillään mutta MIKSI vaivautua maksamaan hotellit, lennot yms mennäkseen makaamaan hotellihuoneeseen ja keittämään kaurapuuroa? Täälläkin on kesä, samapa se makaako täällä kalja kädessä nurmikolla. En vain ymmärrä miten jaksaa matkustaa jos loma menee vain omassa hotellissa makoiluun ja suurin aktiviteetti on käydä ruokakaupassa ostamassa nakkipaketti. Tietysti loma on nautiskelua ja rentoutumista ja jos sen noin haluaa hoitaa niin mikäpä siinä sitten. Itselleni rentoutumista kylläkin olisi tietysti altaslla rentoutuminen mutta MYÖS ravintoloita, kahviloita, merenranta, kaupunkiin tutustuminen ja kulttuurikohteet.
No kuulemma mukavaa oli.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
No mä en kyllä ymmärrä että pitää lentää toiseen maahan asti makaamaan. Lentomatkustaminen saastuttaa todella paljon ja maata voi kotimaassakin. Hiton itsekästä.
No makaapa kuule keskenäsi vesisateessa sitten.
Voisinkin tänään tehdä nakkikastiketta. Kävin aamulla uimastadikalla uimassa.
Ei tarvinnut lähteä Kreikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en kyllä ymmärrä että pitää lentää toiseen maahan asti makaamaan. Lentomatkustaminen saastuttaa todella paljon ja maata voi kotimaassakin. Hiton itsekästä.
No makaapa kuule keskenäsi vesisateessa sitten.
Kuule kyllä niitä aurinkoisia päiviä suomessakin on.
Mutta saastuta sä toki maapalloa niin paljon kun haluat, itsekäs kun olet.
Lomallakaan ei voi enää käydä ilman että joku pahoittaa mielensä tästä.44844
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkikastiketta en halua, mutta itseäni odottaa Kreikanmatka parin viikon päässä ja aion todellakin liikkua vain akselilla hotelli - ranta - allas. Ehkä voi raahautua lähikylään lähettämään mummolaan postikortin. Mulla on raskas työ ja arki, ei kiinnosta hankkia rakkoja etelässä pyyhältämällä joltain muistomerkiltä toiselle. Sitten jos mennään citylomalle jonnekin suurkaupunkiin, niin ne on sitten eri lomia. Nyt haluan vaan rentoutua ja nauttia meressä uinnista ja auringonotosta. Hotelli oli uusi ja hieno ja ruoka ilmeisesti hyvää myös.
Me ollaan kaikki niin erilaisia.
Sinä menetkin rannalle, mereen uimaan. Joten puhut eri asiasta. En minäkään ymmärrä näitä, jotka ovat hotellin altaalla koko viikon. Lomassa parasta on ne rantamaisemat, hiekassa kävely ja lämpimässä meressä uiminen. Ja kylmän cocktailin tilaaminen rantabaarista :) En minäkään ihmeemmin kiertele nähtävyyksiä katselemassa, mutta meri on tärkeä. Altaaseen pääsee Suomessa milloin vain!
Juu, mutta ulkoaltaaseen ilman että huulet on mustikanväriset pääsee Suomessa suht harvoin :) Mä oon vilukissa, tervetuloa Kreikan +40. Olen valmis.
No joo. Mulle tuollainen loma olisi pahin painajainen, kun en yhtään siedä aurinkoa tai kuumuutta, eikä altaalla loikoilu tai rannalla paahtuminen turistivilinässä houkuta yhtään. (Sinänsä melkein surkuhupaisaa, että asun töiden puolesta maassa, jossa mittari näyttää tälläkin hetkellä +33... :D) Mutta vaikka en samaistu ihmisiin, jotka tuollaista lähtevät hakemaan, ymmärrän kyllä että moni juuri tuosta nauttii, ja se heille suotakoon. :) Minä en tunge moisille lomille mukaan, enkä myöskään tuon tyypin ihmistä lähtisi puoliväkisin raahaamaan omalle unelmalomalleni jonnekin syksynsateiselle Irlannin saarelle majakoita ja kirjakauppoja kiertelemään. Tuntuuko tuollainen lomailu musta "turhalta"? Kyllä, tietyllä tavalla, koska väkisinkin peilaan ajatusta omaan arvomaailmaani. Tuntuisiko mun lomanvietto monista kamalalta? No ihan varmasti.
Joten kukin tavallaan--joskin myönnän, että olen pari kertaa joutunut syömään sanani, kun en ole halunnut jonnekin tiettyyn kaupunkiin lähteä tai jotakin kokeilla mutta silti on menty, ja kokemus olikin oikein positiivinen. :) Uusia kokemuksia ei kannata ihan aina vieroksua tai jättää väliin. :)
Minä käsitän löhölomaksi sen, että on puolihoito, päivät vietetään meren rannalla ja illalla käydään tavernassa syömässä. Joskus voi Kreikassa ollessa kokeilla myös kreikkalaista pikaruokaa, esim. souvlaki maksaa noin 3 euroa ja on herkullista!
En ikinä ole ymmärtänyt näitä altaalla makaajia, jotka syövät suomibaareissa lihapullia viikon! Miksi mennä ulkomaille? Esimerkiksi Flamingossa on paremmat altaat ja lihapulliakin saa.
Vierailija kirjoitti:
Minä käsitän löhölomaksi sen, että on puolihoito, päivät vietetään meren rannalla ja illalla käydään tavernassa syömässä. Joskus voi Kreikassa ollessa kokeilla myös kreikkalaista pikaruokaa, esim. souvlaki maksaa noin 3 euroa ja on herkullista!
En ikinä ole ymmärtänyt näitä altaalla makaajia, jotka syövät suomibaareissa lihapullia viikon! Miksi mennä ulkomaille? Esimerkiksi Flamingossa on paremmat altaat ja lihapulliakin saa.
Joo, en minäkään. Espanjan reissulla kauhistuin, kuinka täynnä suomalaiset ravintolat olivat. Ja paikallinen ruoka on loistavaa. En ymmärrä en.
Tämän provon kirjoittaja voisi kertoa vielä oliko perheellä omat kaurahiutaleet mukana aamupuuroa varten kun ei niitä muualla Euroopassa kaupoista löydy. Mites ne nakit, kreikkalainen makkaravalikoimakin varmaan erikoisempi eikä hookoota missään.
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Me tykätään mökkeillä ja useinmiten tietenkin ollaan omalla mökillä. Toisinaan kuitenkin vuokrataan muutamaksi päiväksi mökki jostain päin Suomea, missä emme ole ennen käyneet. Oma koti ja oma mökki ovat rakkaita, mutta vuokramökissä on oma jujunsa. Siellä näkee maisemia, joita ei ole ennen nähnyt ja kaikki kodin ja oman mökin puhdetyöt loistavat poissaolollaan. Vuokramökillä saa tosissaan rentoutua niin, että ei tarvitse huolehtia mistään muusta kuin itsestään ja kissoista. Siellä ei tarvitse miettiä ikkunoiden ja mattojen pesemistä, suursiivousta tai puusavottaa. Voi vaan olla ilman huolta huomisesta.
Vuokramökki kotimaassa on hieman eri, niissä lomaillaankin yleensä kuten kirjoitit. Etelänmatkan voisi siis hyvin jättää välistä ja mennä mökille.
Juu, mutta ei mökkilomailukaan kaikille sovi. Jos haluaa aurinkoloman, hotellitason majoituksen ja palvelut uima-altaineen päivineen, ei kannata vuokrata mökkiä Suomesta. Silti ihminen, vaikka ei muuta kaipaisi kuin saada löhötä altaalla ja syödä nakkikastiketta, saattaa kaivata lomallaan pois kotiympyröistä.
Tässä ketjussa ihmeteltiin, miksi matkustaa Kreikkaan asti löhöämään kun löhötä voisi kotonakin. Meiltä taas on kysytty, että mitä järkeä on vuokrata kallis mökki jostain korvesta, kun voisimme ihan yhtä hyvin ja paljon halvemmalla mennä sinne omalle mökillemme hyttysten syötäväksi. Idea lienee molemmissa tapauksissa sama: halu päästä itselle mieluisaan paikkaan, josta arjen murheet ja touhut puuttuvat. Maisemanvaihdos virkistää vaikka ei museoissa kiertelisikään tai elämää suurempia elämyksiä etsisikään.
Yleensä olen lomalla erittäin aktiivinen, mutta kerran olin all inclusive -matkalla Kreikassa ja nautin siitä todella paljon. Se oli ihan täydellinen loma rentoutumiseen. Parilla järjestetyllä retkellä kävin, mutta muuten olin vain hotellilla, altaalla ja rannalla.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin on kesä, samapa se makaako täällä kalja kädessä nurmikolla.
Tänä vuonna sattuu olemaan hyvä kesä, ja nurtseille on päässyt makoilemaan. Aina ei kuitenkaan ole, ja matkat usein ostetaan kuukausia ennakkoon.
Kuinka vanhaksi olet elänyt, ettet tätä tiedä? Ihmiset lähtevä aurinkorannnikoille saadakseen edes yhden takuuvarmasti lämpimän viikon (vaikka joskus sekin epäonnistuu).
Outoo jos pitää muiden tapaa lomailla ihmetellä ja kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea vuodatus. Miksi et vaan olisi iloinen, että toisella oli kivaa?
Eninä sillä, ihan kiva että oli mukavaa. En vain itse ymmärrä tuollaista lomailua kun kaiken tuon olisi voinut hoitaa jäämällä kotiin. Menee lomamatka mielestäni ihan hukkaan makaamalla paikoillaan vetämässä nakkikastiketta.
Asuuko kaverisi siis jossain sellaisessa maassa, jossa on lähes takuuvarmasti kesäkuussa aurinkoa ja helteitä juuri sen heidän lomaviikon ajan? Onko heillä kotipihalla uima-allas ja drinkkibaari sekä kotiapulainen siivoamassa sisällä? Jos näin on, niin sitten minäkin ihmettelen miksi menivät Kreikkaan. Mutta jos he ovat tavallinen suomalainen perhe, heillä tuskin on uima-allasta ja kotiapulaista eikä ainakaan mitään helletakuuta, joten niitä varten on pakko matkustaa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea vuodatus. Miksi et vaan olisi iloinen, että toisella oli kivaa?
Eninä sillä, ihan kiva että oli mukavaa. En vain itse ymmärrä tuollaista lomailua kun kaiken tuon olisi voinut hoitaa jäämällä kotiin. Menee lomamatka mielestäni ihan hukkaan makaamalla paikoillaan vetämässä nakkikastiketta.
Kyllähän ruokakulut voivat lohkaista ison osan budjetista. Ainakin itseä hirvittää ruokkia teinipoikia matkoilla - kun ei ihan paskaakaan viitti syödä. Jotain 150-200 e per pv kun käytiin kaupunkireidussa meni ruokaan.
Itse olen tympääntynyt siihen kävelyyn - 20-30 km ollaan kävelty päivässä...
Minä taas ihmettelen kun ne viinakset maistuu monelle. Viinaa saa Suomessakin.
Sitten baareissa istuskelu yms tai shoppailu. Rytkyjä saa Suomessakin.
Ihania on taas kirkot, puistot ja yleisesti luonto.
Aika turhaa maksaa kalliit lentoliput ja hotellit vain, että pääsee uima-altaalle ja sisätiloihin nyhjäämään. Paljon halvempaa ja vaivattomampaa olisi vain jäädä Suomeen. Kyllähän täälläkin on ainakin pari maauimalaa, ainakin Turussa taitaa olla.
Te, joiden mielestä on ihan taivaallista löhötä viikko hotellilla mitään tekemättä, uskallatteko kertoa rehellisesti alkoholinkäytöstänne loman aikana?
Ehkä heistä oli todella rentouttavaa päästä vähäksi aikaa kauaksi tuomitsevista ja nipottavista tutuista.
Mutta jos tuo on toiselle paras loma niin kuka siihen on mitään sanomaan. Kuka on sanomaan mikä on oikea tapa tapa lomailla. Se on se mikä kenestäkin tuntuu kivalta. Jos ei kaupat, ravintolat ja nähtävyydet kiinnosta niin miksi pitäisi pakottaa itsensä tekemään sitä vain siksi koska muut tykkää tehdä sellaisia asioita lomalla.
Mitä jos joku pakottaisi ap:n hengailemaan hotellilla ja kokkailemaan nakkikastiketta, jos se olisi oikea tapa lomailla ja vain niin on kivaa matkalla.