Ero pitkästä suhteesta vain haluttomuuden vuoksi?
Olen elänyt elämäni onnellisimmat vuodet hyvän miehen kanssa, ja lapsetkin ovat jo kasvaneet isoiksi. Kaikki muu toimii, paitsi seksi! Melkein tuntuu, että luemme toistemme ajatukset, meillä on yhteiset mielenkiinnon kohteet ja harrastukset, olemme molemmat ihan hyväkuntoisia ja kivan näköisiä, talous ja työ tasapainossa, luottamus kunnossa, yhteistä huumoria löytyy jne. Voisin sanoa, että minulla on täydellinen mies, joka huomioi minut kaikessa, paitsi haluttomuudessani.
Jo silloin, kun olin nuori ja kokematon tyttönen, en kokenut halua seksiin, mutta suostuin sinnikkään piirittämisen jälkeen, kun ajattelin sen kuuluvan asiaan. Tulin raskaaksi, ja mieheni ällötti minua. Ajattelin sen johtuvan raskaudesta. Pikkulapsiaikana ajattelin sen johtuvan väsymyksestä. Mutta vieläkään haluttomuus mieheni seksiin johtavaan kosketukseen ei ole väistynyt, vaikka elämä muuten on jo helppoa ja tasaista. Olen yrittänyt ajatella itseni himokkaaksi, olen ottanut omaa aikaa ja tehnyt asioita, jotta olisin itseeni tyytyväinen, mutta ei, en vain halua miestäni. En ymmärrä tätä halun puutetta, kun kaiken järjen mukaan mieheni on kaikkea mitä haluan, ja mitä aika moni muukin haluaisi. Olemme muiden silmissä ns. ihannepari.
Mieheni ei halua erota, mutta loukkaantuu ja pahoittaa mielensä toistuvasta torjutuksi tulemisesta. Minä pahoitan mieleni, kun tiedän loukkaavani miestäni, enkä todellakaan tahtoisi. Mutta siitäkin tulee paha olla, kun antaa toisen mieliksi. Tulee käytetty ja likaiken olo, kun mies kuitenkin tietää, kuinka pahalta minusta tuntuu, ja silti hän on valmis ottamaan omansa. Inhoan hänen kiihkeää huohotustaan ja kourimistaan. Inhoan meitä molempia seksin jälkeen.
Olen puhunut haluttomuudestani ja eron mahdollisuudesta pitkään, mutta koska mieheni ei ole halunnut erota, vaan on vakuutellut kuolematonta rakkauttaan minuun, luvannut muuttua paremmaksi vuokseni (ei tuosta enää paremmaksi voi tulla!!!), en ole vienyt ajatusta suunnitelmien asteelle. Toisaalta on myös pelottanut luopua kaikesta muusta hyvästä, hauskasta ja turvallisesta, ydinperheestä. En tiedä, miten osaisin elää ilman häntä, kun hän on ollut kanssani koko aikuiselämäni. Ehkä en osaisikaan, kuolisin ikävään ja suruun siitä, että pakottaisin meidät molemmat heittämään vakaan, yhdessä suunnitellun tulevaisuuden hukkaan. Miehelleni se olisi erityisen epäreilua, kun hän ei sellaista halua, vaan tahtoo kanssani loppuelämän, jonka nuorena hänelle lupasin.
Minun on kuitenkin kaiken ihanan keskellä välillä tosi paha olla, koska seksi ällöttää ja ahdistaa, ja koen olevani huono puoliso, joka ei anna toiselle sitä, minkä hän ansaitsee. Voiko tämä vielä muuttua paremmaksi tästä? Onko kukaan eronnut vastaavassa tilanteessa? Kaduitko?
Nyt ajatuksiani ja tunteitani vielä sekoittaa havainto, että maailmassa on ihminen, jonka lähellä minäkin koen pökerryttävää halua, palavaa rakkautta ja hellyyttä. Sellaista, jota en uskonut voivani kokea. Se olisi siis mahdollista minullekin... Voisi olla. Miksi en voisi saada sitä mieheni kanssa, joka sen ansaitsisi? Olen sekaisin ja surullinen. En tiedä, mitä minun pitäisi tehdä. Olen kuitenkin aina ajatellut, että olen yhden miehen nainen.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Sofie75 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kysyn saman kysymyksen minkä aikaisemminkin? Miksi kunnolliset hyvät miehet eivät saa naista haluamaan seksiä? Miksi välinpitämättömät pelimiehet saavat?
Ja miksi naiset menevät kimppaan sellaisten miesten kanssa joita eivät edes oikeasti halua?
Omalta osaltani vastaan, että en minä mennyt kimppaan sellaisen miehen kanssa, jota en halua.
Halusin häntä tosi paljon alussa ja sitä kesti monen vuoden ajan. Tämä haluttomuus on vasta viime vuosina tullut ongelma (jonka takana on ehkä suhteessa olleet muut ongelmat). Mutta vaikka montaa muuta asiaa ollaan saatu työstettyä (jopa pariterapian avulla), niin tämä haluttomuusongelma ei katoa
Kyse ei ollut halujen hiipumisesta vaan siitä, että mennään yhteen muehen kanssa jota kohtaan ei ole edes tuntenut kunnolla seksuaalista halua.
Totta, AP:n tapauksessa näin. Mutta luulisin, että itseni kaltainen tilanne on myös yllättävän yleinen. Eli halua on joskus ollut, mutta syystä tai toisesta, vuosien saatossa, halukkuus on kadonnut, vaikka suhteessa kaikki muu ok
Toisaalta voin myös ymmärtää sen, että nuori (ja mahdollisesti aika kokematon) ihminen ei välttämättä osaa arvioida, onko suhteessa oikeaa intohimoa. Kun törmää ns. "hyvään mieheen", voi paine pariutua tuntua aika suurelta ja siksi päätyy suhteeseen, jossa ei ole kunnollista seksuaalista halua
Ei vaikuta harvinaiselta ja kun toimivaan hyvään seksiin tarvittaisiin että kaikki osapuolet haluavat ja voivat kokea olevansa haluttuja kumppaninsa silmissä.
Mietin tätä paljon. Oma suhde oli alkuun todella intohimoinen ja seksi toimi hyvin. Nyt 20 yhteisen vuoden jälkeen, ei voisi vähemmpää kiinnostaa
Vai onko niin, että on kohtuutonta vaatia, että 20 vuoden jälkeen toinen vielä herättäisi intohimon?
Kyse ei ollut halujen hiipumisesta vaan siitä, että mennään yhteen muehen kanssa jota kohtaan ei ole edes tuntenut kunnolla seksuaalista halua.