Sekasaunasta kieltäytyminen - miksi jotkut loukkaantuvat?
En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...
Kommentit (579)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette ole oikeita suomalaisia, kun ette uskalla mennä muiden kanssa alasti saunaan. Menkää pois Suomesta!
Juuri tämänkaltaista asennetta en ymmärrä. Mikä siinä on niin vaikeaa suvaita ettei kaikki halua sinne helvetin sekasaunaan?!
Miksi SINUN näkemyksesi on muka ainoa oikea? Miksi ei voi suvaitseva sitä, että jokaisella on oikeis saunoa juuri niinkuin haluaa eikä se kuulu kenellekään?
En ole Ap, mutta itsellä takana hyvin samankaltainen vääntö asiasta kaveriporukalla juhannuksena, miksi tähän ketjuun eksyinkin ja vituttaa tuollainen kykenemättömyys ottaa toiset ja heidän erilaiset näkemykset huomioon.Random-mies saa panna sinua kovaa peppuun ja suuhun, mutta hyvät ja luotettavat ystävämiehet eivät saa olla samassa tilassa kanssasi, jos et ole visusti verhoutunut?
Kyllä, juuri näin. Hyvin olet ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tulisi kyllä mieleeni lähteä kekkaloimaan nakuna saunaan muiden kuin oman mieheni kanssa tai naisporukalla. Voihan sitä yhteissaunoa, toiset pitää uikkarit tai pyyhkeen, ja toiset nakuilee. Ei yhteissauna tarkoita, että kaikkien pitää olla alasti vaan sitä, että saunotaan yhdessä.
Aivan. Mutta mä esim. haluan kyllä myös valita kuka mun kanssa on alasti, joten ite en halua edes sellaseen sekasaunaan, jossa itse oon uikkarit ja pyyhe päällä ja muut alasti. Ap:n kuvaamalla lailla kyse on mulla yksityisyydestä, omasta tilasta. Lisäksi haluan pitää alastomuuden vain mun ja miehen välisenä intiiminä juttuna.
Tämä on ongelmallista, koska se ylläpitää ajatusta siitä, että naisen vartalo on salaisuus, joka pysyy visusti piilossa kaikilta paitsi harvoilta ja valituilta. Siitä kumpuaa ajatus siitä, että seksin harrastaminen on naisen valloittamista, voittamista ja jopa merkitsemistä.
No mikäli asia on näin - mitä sitten? Jokainen saa verhota vartalonsa ja pitää sen salaisuutena.
Itse asiassa olisi hyvä juttu, jos suomalaiset miehet pitäisivät vartalonsa tiukemmin salassa ja piilossa. Onko pakko mennä terassille ilman paitaa? Onko pakko kekkuloida munasillaan festareilla, mökillä ja kaikkialla? Eivät ne teidän meisselinne niin hienoja ole, että niitä pitäisi kaikille näytellä.
Ongelma on se, että alastoman naisen näkeminen on hemmetin iso juttu ja saavutus. Se taas johtaa palstamiesmäisiin ajatuksiin naisten ”saamisesta”.
No voi voi? Pitäisikö kaikken naisten ruveta esittelemään vartalojaan (niinkuin osa naisista sitä ei tekisi) ettei sitä koettaisi saavutukseksi miesten taholta? Oma vartalo on jokaisen oma asia.
Kyllä. Olisi hienoa, jos alastomuus ja seksuaalisuus normalisoituisivat.
Itse kyllä ottaisin etäisyyttä moiseen junttiporukkaan.
Mulla on pakarat täynnä herpesarpia. Ja uusia yllätyksiä saattaa poksahdella yllärinä.
Millos saunotaan??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tulisi kyllä mieleeni lähteä kekkaloimaan nakuna saunaan muiden kuin oman mieheni kanssa tai naisporukalla. Voihan sitä yhteissaunoa, toiset pitää uikkarit tai pyyhkeen, ja toiset nakuilee. Ei yhteissauna tarkoita, että kaikkien pitää olla alasti vaan sitä, että saunotaan yhdessä.
Aivan. Mutta mä esim. haluan kyllä myös valita kuka mun kanssa on alasti, joten ite en halua edes sellaseen sekasaunaan, jossa itse oon uikkarit ja pyyhe päällä ja muut alasti. Ap:n kuvaamalla lailla kyse on mulla yksityisyydestä, omasta tilasta. Lisäksi haluan pitää alastomuuden vain mun ja miehen välisenä intiiminä juttuna.
Tämä on ongelmallista, koska se ylläpitää ajatusta siitä, että naisen vartalo on salaisuus, joka pysyy visusti piilossa kaikilta paitsi harvoilta ja valituilta. Siitä kumpuaa ajatus siitä, että seksin harrastaminen on naisen valloittamista, voittamista ja jopa merkitsemistä.
No mikäli asia on näin - mitä sitten? Jokainen saa verhota vartalonsa ja pitää sen salaisuutena.
Itse asiassa olisi hyvä juttu, jos suomalaiset miehet pitäisivät vartalonsa tiukemmin salassa ja piilossa. Onko pakko mennä terassille ilman paitaa? Onko pakko kekkuloida munasillaan festareilla, mökillä ja kaikkialla? Eivät ne teidän meisselinne niin hienoja ole, että niitä pitäisi kaikille näytellä.
Ongelma on se, että alastoman naisen näkeminen on hemmetin iso juttu ja saavutus. Se taas johtaa palstamiesmäisiin ajatuksiin naisten ”saamisesta”.
No voi voi? Pitäisikö kaikken naisten ruveta esittelemään vartalojaan (niinkuin osa naisista sitä ei tekisi) ettei sitä koettaisi saavutukseksi miesten taholta? Oma vartalo on jokaisen oma asia.
Silläkö se normalisoituu, että painostetaan kaveria yhteissaunaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmikymppinen mies, jolla on pieni penis ja poikuus tallella. Lopetin kaveriporukan illanistujaisissa ja mökkireissuilla käymisen, kun siellä alettiin sekasaunoa ja katsoa kieltäytyjää pahalla silmällä. Saunokoot kauniit ihmiset keskenään.
Älä huoli, ei sua halutakaan sinne tirkistelemään.
Miten tämä loukkaantuminen tuli esille?
Meidän kaveriporukassa on tapana sekasaunoa. Porukkaan kuuluu yksi nainen, joka ei halua sekasaunoa, joten hän saunoo yksin muiden jälkeen. Minulle vähän huono omatunto siitä, että tuo joutuu olemaan yksin, mutta en kyllä suoraan sanottuna ala saunoa sen kanssa kahdestaan. Tyyppi on aika kuivakka, eikä meillä ole juuri yhteistä, ja saunon mieluummin niiden hyvien kavereiden kanssa.
Jos harmittelisin hänelle sitä, ettei tule saunaan, se johtuisi siitä, että minua jotenkin nolottaa se, että hän joutuu saunomaan yksin, ja tunnen huonoa omaatuntoa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatat siis sitä ettei olisi itsemääräämisoikeutta omasta kropasta?
Eivät kaikki halua olla kuin eläimet metsässä. Eikä se tarkoita sitä etteikö alastomuus tai seksuaalisuus olisi normaalia, vaan että ei kaikki halua jakaa sitä kaikkien kanssa.
Kaikki saavat itse päättää. Ahdistuneita ihmisiä ei saa painostaa sellaiseen, mitä he eivät kestä. Toisaalta yhteissaunassa ei "esiinnytä", eikä "esitellä" itseään. Siellä saunotaan. Olen joskus ollut yleisessä saunassa yhtä aikaa "rintapuolen" naisen kanssa, eikä kukaan pudonnut lauteilta tai juossut huutaen pois. Aikuistuessa turhat estot yleensä vähenevät.
M60
Eli tämä on lapsettomien ketju, koska kukaan sekasaunasta kieltäytyvä ei halua edes lastensa kanssa mennä saunaan. Joopa joo.
Tässäkin ketjussa on useita kommentteja, joiden mukaan saunassa on pakko olla jotain seksuaalista. Ahdistaa tuollainen. Ei tarvitse tulla mukaan, mutta ei mulle kyllä sekasaunassa ole mitään seksuaalista. En lapsenakaan tirkistellyt pikkuveljiä, ja saunakulttuuri on kehittynyt varsin epäseksuaaliseksi saunassa. Saunassahan katsellaan kiuasta tai silmiin sitä jolle puhutaan, johan se herättäisi huomiota jos istuisi kaula kenossa tiirailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vallitsee monta erilaista saunakulttuuria. Joku saunoo vain yksin, joku oman perheen kanssa, toinen vain samaa sukupuolta olevien, toinen kenen kanssa vain. Jokaisen tapa on yhtä oikea ja olet aivan oikeassa siinä, että jokaisen tapaa pitää kunnioittaa!
Kuulostaa kyllä aika erikoiselta tuon porukan suhtautuminen. Hyvä kuitenkin, kun pidit pääsi etkä painostuksesta huolimatta suostunut johonkin sinulle epämukavaan.
Kaikesta sitä toiset saakin näköjään ongelman.
Minustakin outoa. Kenelle saunomisen kokoonpanot yleensäkään ovat noin ratkaisevan tätkeä juttu, että pitää oikein ottaa nokkiinsa.
Vierailija kirjoitti:
On se kummallista että sauna on Suomessa niin pyhä asia, että se menee itsemääräämisoikeudenkin ohi.
Jos yhteishenki ei tule muuten kuin saunomalla, porukassa on jotain vikaa.
Joukossa on muutama jotka haluavat nähdä kaikki ilman vaatteita, ja loppuja ei kiinnosta kuka saunoo ja kuka ei.
Amen. Porukassa on todellakin vikaa, jos yhteishenki tulee vain saunomalla. Valitettavasti oon itsekin ollut tällaisessa porukassa, itseasiassa ex-poikaystävän isä oli tällaisia yhteissaunadiktaattoreja. Luojan kiitos kyseessä on ex niin ei tarvi enää yhtäkään juhannusta ja joulua tapella mistään saunavuoroista ja siitä joutuuko appikokelasta katsomaan munasillaan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silläkö se normalisoituu, että painostetaan kaveria yhteissaunaan?
Osittain kyllä. Samalla tavalla kuin naisia nostetaan hallituksiin tai leffoissa näytetään tummaihoisia. Pikku hiljaa syntyy mielikuva, että tämä on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Sekasaunat ovat usein niin perseestä. Hirveätä teeskentelyä, ettei muka joku katso toista sillä silmällä. Miehet vakuuttelevat, etteivät katso, ja jotkut naivit naiset jopa uskovat. Kun tarpeeksi kuuntelee miesten rehellisiä juttuja, tajuaa, että osa heistä todellakin katsoo naisia sekasaunassa sillä silmällä. Minä ainakin olen niin eroottinen ihminen (nainen), että alaston vartalo saattaa herättää minussa eroottisia tunteita. En halua herättää sellaisia tuntemuksia miehissä, joita kohtaan en tunne mitään seksuaalista himoa.
Lisäksi teeskennellään, että tilanne on tosi rento ja luonnollinen. Jos minä menen joskus mökille, jossa sekasaunotaan, voinkin vaikka seuraavana aamuna ilmestyä aamupalalle alasti ja syödä sen ilman rihmankiertämää. Jos joku nipottaa, aion vedota luonnollisuuteen. Ja jos päätyisin sekasaunaan, voisin oikein työntää tissejä törölle ja pyllistellä niin, että kaikki näkyy. Jos siitä valitetaan, vetoan siihen, että kukaanhan ei täällä katso ketään.
Kyllä meillä on sekasaunan yhteydessä myös tapana olla ja kulkea alasti jos ei aina jaksa pyyhettä tai kylpytakkia hakea, ja varmaan siinä istuskellessa ja hengaillessa tulee töröteltyä, leviteltyä ja pyllisteltyä suuntaan jos toiseen. Katsoo jos katsoo, mitä väliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vallitsee monta erilaista saunakulttuuria. Joku saunoo vain yksin, joku oman perheen kanssa, toinen vain samaa sukupuolta olevien, toinen kenen kanssa vain. Jokaisen tapa on yhtä oikea ja olet aivan oikeassa siinä, että jokaisen tapaa pitää kunnioittaa!
Kuulostaa kyllä aika erikoiselta tuon porukan suhtautuminen. Hyvä kuitenkin, kun pidit pääsi etkä painostuksesta huolimatta suostunut johonkin sinulle epämukavaan.
Kaikesta sitä toiset saakin näköjään ongelman.Minustakin outoa. Kenelle saunomisen kokoonpanot yleensäkään ovat noin ratkaisevan tätkeä juttu, että pitää oikein ottaa nokkiinsa.
Joillekin kyse on ilmeisesti jostain kummallisesta periaattesta. Omasta mielestäni aika yksinkertaista ja pikkumaista ottaa nokkiinsa tuollaisesta. Ja ennen kaikkea epäkypsää, jos ei pysty ymmärtämään muita.
Vaikutat aikamoiselta tunnelmanpilaajalta, jos suoraan sanotaan. Ymmärrän toki, että sekasauna saattaa jollakin tasolla jännittää, mutta onko yhdellä oikeutta pilata viiden muun mökkiviikonloppua diivailemalla? Mielestäni ei. Helposti vaan tulee fiilis, että kieltäytyjä on ylimielinen.
Sekaan vaan ja saunomaan. Ei voi olla niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatat siis sitä ettei olisi itsemääräämisoikeutta omasta kropasta?
Eivät kaikki halua olla kuin eläimet metsässä. Eikä se tarkoita sitä etteikö alastomuus tai seksuaalisuus olisi normaalia, vaan että ei kaikki halua jakaa sitä kaikkien kanssa.
En tarkoittanut ”pitämistä” siinä mielessä, että siihen pakotettaisi, vaan että olisi hienoa, jos ihmiset itse tekisivät niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmikymppinen mies, jolla on pieni penis ja poikuus tallella. Lopetin kaveriporukan illanistujaisissa ja mökkireissuilla käymisen, kun siellä alettiin sekasaunoa ja katsoa kieltäytyjää pahalla silmällä. Saunokoot kauniit ihmiset keskenään.
Älä huoli, ei sua halutakaan sinne tirkistelemään.
Olen saunonut monessa maassa ja missään ei ole ollut mittanauhaa mulkkuja varten.
Ei riitä, koska sekasaunassahan ei kukaan tirkistele ketään. Eihän?