Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sekasaunasta kieltäytyminen - miksi jotkut loukkaantuvat?

Vierailija
25.06.2018 |

En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...

Kommentit (579)

Vierailija
21/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tulisi kyllä mieleeni lähteä kekkaloimaan nakuna saunaan muiden kuin oman mieheni kanssa tai naisporukalla. Voihan sitä yhteissaunoa, toiset pitää uikkarit tai pyyhkeen, ja toiset nakuilee. Ei yhteissauna tarkoita, että kaikkien pitää olla alasti vaan sitä, että saunotaan yhdessä.

Aivan. Mutta mä esim. haluan kyllä myös valita kuka mun kanssa on alasti, joten ite en halua edes sellaseen sekasaunaan, jossa itse oon uikkarit ja pyyhe päällä ja muut alasti. Ap:n kuvaamalla lailla kyse on mulla yksityisyydestä, omasta tilasta. Lisäksi haluan pitää alastomuuden vain mun ja miehen välisenä intiiminä juttuna.

Vierailija
22/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tulisi kyllä mieleeni lähteä kekkaloimaan nakuna saunaan muiden kuin oman mieheni kanssa tai naisporukalla. Voihan sitä yhteissaunoa, toiset pitää uikkarit tai pyyhkeen, ja toiset nakuilee. Ei yhteissauna tarkoita, että kaikkien pitää olla alasti vaan sitä, että saunotaan yhdessä.

Aivan. Mutta mä esim. haluan kyllä myös valita kuka mun kanssa on alasti, joten ite en halua edes sellaseen sekasaunaan, jossa itse oon uikkarit ja pyyhe päällä ja muut alasti. Ap:n kuvaamalla lailla kyse on mulla yksityisyydestä, omasta tilasta. Lisäksi haluan pitää alastomuuden vain mun ja miehen välisenä intiiminä juttuna.

Tämä on ongelmallista, koska se ylläpitää ajatusta siitä, että naisen vartalo on salaisuus, joka pysyy visusti piilossa kaikilta paitsi harvoilta ja valituilta. Siitä kumpuaa ajatus siitä, että seksin harrastaminen on naisen valloittamista, voittamista ja jopa merkitsemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette ole oikeita suomalaisia, kun ette uskalla mennä muiden kanssa alasti saunaan. Menkää pois Suomesta!

Juuri tämänkaltaista asennetta en ymmärrä. Mikä siinä on niin vaikeaa suvaita ettei kaikki halua sinne helvetin sekasaunaan?!

Miksi SINUN näkemyksesi on muka ainoa oikea? Miksi ei voi suvaitseva sitä, että jokaisella on oikeis saunoa juuri niinkuin haluaa eikä se kuulu kenellekään?

En ole Ap, mutta itsellä takana hyvin samankaltainen vääntö asiasta kaveriporukalla juhannuksena, miksi tähän ketjuun eksyinkin ja vituttaa tuollainen kykenemättömyys ottaa toiset ja heidän erilaiset näkemykset huomioon.

Vierailija
24/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tietysti yhden illan alfa-urosten kanssa.

Vierailija
25/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkää menis, ihan oikein teit kun pidit puolias. Jokanen saa itse päättää mitä haluaa tehdä ja mitä ei.

Vierailija
26/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mene kenenkään muun kanssa saunaan kuin mieheni, paras on yksin. En tee asiasta ongelmaa, joten pärjään.

Ja jännämiesten.

Vierailija
27/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mökillä ei voi oikein ilman saunaa peseytyä, tai siis pysyyhän se vesi padassa lämpimänä aamuun asti, mutta ei kyllä kaikilla mökeillä ole vaihtoehtona tuo täällä ehdotettu "jätä sit saunomatta".

En minäkään sekasaunoissa käy, jos joku siitä suuttuu niin kannattaisi hankkia elämäänsä oikeita ongelmia.

Meillä saunotaan mökillä, riippuen siitä kuinka paljon porukkaa siellä kerralla on, joko miehet keskenään ja naiset keskenään tai pariskunnittain/perheittäin.

Yksin saa myös käydä, jos ei halua tai kerkeä saunomaan "omalla" vuorolla.

Vierailija
28/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua saunoa edes naisporukassa. Yksin tai mieheni kanssa, mutta en muuten.

Vierailija
29/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kummallista että sauna on Suomessa niin pyhä asia, että se menee itsemääräämisoikeudenkin ohi.

Jos yhteishenki ei tule muuten kuin saunomalla, porukassa on jotain vikaa.

Joukossa on muutama jotka haluavat nähdä kaikki ilman vaatteita, ja loppuja ei kiinnosta kuka saunoo ja kuka ei.

Vierailija
30/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mene sekasaunaan, koska minulta puuttuu toinen rinta. Riittääkö syyksi?

Vierailija
31/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ongelmallista, koska se ylläpitää ajatusta siitä, että naisen vartalo on salaisuus, joka pysyy visusti piilossa kaikilta paitsi harvoilta ja valituilta. Siitä kumpuaa ajatus siitä, että seksin harrastaminen on naisen valloittamista, voittamista ja jopa merkitsemistä.

No mikäli asia on näin - mitä sitten? Jokainen saa verhota vartalonsa ja pitää sen salaisuutena. 

Itse asiassa olisi hyvä juttu, jos suomalaiset miehet pitäisivät vartalonsa tiukemmin salassa ja piilossa. Onko pakko mennä terassille ilman paitaa? Onko pakko kekkuloida munasillaan festareilla, mökillä ja kaikkialla? Eivät ne teidän meisselinne niin hienoja ole, että niitä pitäisi kaikille näytellä. 

Vierailija
32/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokainen saa päättää ja pitää oman vartalonsa juuri niin salassa kuin haluaa. Siinä mitään ongelmaa ole.

Vierailija
33/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mene kenenkään muun kanssa saunaan kuin mieheni, paras on yksin. En tee asiasta ongelmaa, joten pärjään.

Ja jännämiesten.

Minkä ihme jännämiesten

Vierailija
34/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä et laittanut itse pyyhettä tai uimapukua päälle, vaikka muut olisivat olleet alasti? 

Vierailija
35/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette ole oikeita suomalaisia, kun ette uskalla mennä muiden kanssa alasti saunaan. Menkää pois Suomesta!

Juuri tämänkaltaista asennetta en ymmärrä. Mikä siinä on niin vaikeaa suvaita ettei kaikki halua sinne helvetin sekasaunaan?!

Miksi SINUN näkemyksesi on muka ainoa oikea? Miksi ei voi suvaitseva sitä, että jokaisella on oikeis saunoa juuri niinkuin haluaa eikä se kuulu kenellekään?

En ole Ap, mutta itsellä takana hyvin samankaltainen vääntö asiasta kaveriporukalla juhannuksena, miksi tähän ketjuun eksyinkin ja vituttaa tuollainen kykenemättömyys ottaa toiset ja heidän erilaiset näkemykset huomioon.

Random-mies saa panna sinua kovaa peppuun ja suuhun, mutta hyvät ja luotettavat ystävämiehet eivät saa olla samassa tilassa kanssasi, jos et ole visusti verhoutunut?

Ohis, mutta wtf? No, en harrasta yhden illan juttuja, mutta sata kertaa mieluummin valitsisin kuuman yön haluamani miehen kanssa kuin vaivautuneen, ahdistavan saunareissun ystävämiesten kanssa. Eihän nämä asiat liity mitenkään toisiinsa, joten ei voi kuin nauraa.. : D En ikinä esim. saunoisi isäni tai veljienikään kanssa. Saunominen muiden miesten kuin poikaystäväni kanssa on vaan tooooodella vaivaannuttavaa ja epämiellyttävää. Miksi haluaisin saunaan, jossa en nauti tai rentoudu..Niin, en miksikään. Olen siis Ap:n kanssa ihan samaa mieltä siitä, että tosi tökeröä käytöstä. Aika urpoja kavereita sulla. :(

Vierailija
36/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikäli asia on näin - mitä sitten? Jokainen saa verhota vartalonsa ja pitää sen salaisuutena. 

Itse asiassa olisi hyvä juttu, jos suomalaiset miehet pitäisivät vartalonsa tiukemmin salassa ja piilossa. Onko pakko mennä terassille ilman paitaa? Onko pakko kekkuloida munasillaan festareilla, mökillä ja kaikkialla? Eivät ne teidän meisselinne niin hienoja ole, että niitä pitäisi kaikille näytellä. 

Ongelma on se, että alastoman naisen näkeminen on hemmetin iso juttu ja saavutus. Se taas johtaa palstamiesmäisiin ajatuksiin naisten ”saamisesta”.

Vierailija
37/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas oli erikoista porukkaa. Vaikea kuvitella, että tuollaisesta saa ongelman.

Meillä oli 15 hengen mökkiporukka juhannuksena ja jokainen pääsi saunomaan ihan rauhassa ja siinä porukassa kun halusi tai sai halutessaan olla kokonaan saunomatta.

Saunan sai lämmittää koska tahansa ja tänä juhannuksena aamusauna tuntui olevan suosituin.

Vierailija
38/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun pidit puolesi. Minä saunon vain mieheni kanssa tai yksin, koen äärimmäisen kiusaannuttavana alasti olemisen muiden edessä enkä oikein uikkareissakaan tykkää olla muiden näkösällä. Taustalla on vuosien syömishäiriö ja taistelu kehonkuvan kanssa, nykyään hyväksyn itseni sellaisena kuin olen, mutta en silti halua alasti kekkaloida tuttavien edessä, en osaisi rentoutua ollenkaan sellaisessa tilanteessa. Eikä mulla ole halua nähdä kavereiden peniksiä tai muutenkaan alastonta kehoa.

Jotkut suuttuu, mitä sitten, rohkeutta on kieltäytyä tilanteesta jota ei koe mukavana. Esimerkiksi anoppini ehdottelee usein yhteissaunaa, en minä halua ja kieltäydyn, ei siinä pitäisi olla mitään henkilökohtaista.

Vierailija
39/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että alastoman naisen näkeminen on hemmetin iso juttu ja saavutus. Se taas johtaa palstamiesmäisiin ajatuksiin naisten ”saamisesta”.

No voi voi? Pitäisikö kaikken naisten ruveta esittelemään vartalojaan (niinkuin osa naisista sitä ei tekisi) ettei sitä koettaisi saavutukseksi miesten taholta? Oma vartalo on jokaisen oma asia.

Vierailija
40/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mene ja jankutus on loppunut kun olen sanonut alastomuuden olevan minulle aina seksuaalista ja aivan varmasti katsovani "sillä silmällä" muita jos kerran ollaan alasti. Hirveän vaivaannuttavaa jos on kyse kavereista. Saunon vain yksin tai mieheni kanssa.

Valtaosa nyt muutenkin valehtelee tuosta katsomisesta. Myös tänne kirjoittajat, joille saunassa ei mukamas ole mitään seksuaalista. Ei se varmasti olisi niin kynnyskysymys jos ei olisi kyse juurikin siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi