Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sekasaunasta kieltäytyminen - miksi jotkut loukkaantuvat?

Vierailija
25.06.2018 |

En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...

Kommentit (579)

Vierailija
561/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin perhesaunat ja kaikki yhteissaunat, kun tulin murrosikään. En halua nähdä ihmisten alastomia, hikoilevia vartaloita enkä halua muiden näkevän omaani.

Njams, vartalosi kiihottaa! Kesäyönä terassi-illan jälkeen yön hämäryydessä on nähtävissä ainakin muutamille valituille jännemmille...? ;)

Vierailija
562/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin perhesaunat ja kaikki yhteissaunat, kun tulin murrosikään. En halua nähdä ihmisten alastomia, hikoilevia vartaloita enkä halua muiden näkevän omaani.

Njams, vartalosi kiihottaa! Kesäyönä terassi-illan jälkeen yön hämäryydessä on nähtävissä ainakin muutamille valituille jännemmille...? ;)

Enkä maininnut edes sukupuoltani!!   t: tuo ekana lainattu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua mutta oli pakko tulla kommentoimaan että AP olen täysin samoilla linjoilla! Minulla ei onneksi ystäväpiiriin kuulu saunomis intoilijoita mutta tuttavapiiriin kyllä. Minä en siis halua mennä saunaan kun yksin taikka sitten mieheni tai äitini kanssa. Minulla on ihan tavallinen, nättikin keho varmaan oikeasti mutta minä häpeän jostain syystä sitä silti enkä halua näyttäytyä alasti. Eikä minusta muutenkaan ole kiva olla niin lähellä ihmisiä alasti tai uimapuvussakaan! Olen tästä syystä ihan kieltäytynyt mökkireissuista. Minulle tulee myös herkästi migreeni ja jos yhtään on tunne että voisi olla ns. otollinen hetki sille niin en todellakaan tee mitään mikä sen voisi laukaista. Ja tämäkin tuntuu olevan niin vaikea joidenkin ymmärtää. Saunokoot muut vaikka kuusi tuntia putkeen alasti ja sylikkäin se ei minua vaivaa mutta minä en halua joten sitä en tee. En myöskään pidä uimisesta ja vesi on minusta aina liian kylmää, mutta kun sauna auttas... en halua kumpaakaan 😄

Vierailija
564/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

oi voi minä niin ahdistuin, äkkiä heiluttelemaan lippua

Vierailija
565/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä maininnut edes sukupuoltani!!   t: tuo ekana lainattu

Olen bi.

Vierailija
566/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea ketjua mutta oli pakko tulla kommentoimaan että AP olen täysin samoilla linjoilla! Minulla ei onneksi ystäväpiiriin kuulu saunomis intoilijoita mutta tuttavapiiriin kyllä. Minä en siis halua mennä saunaan kun yksin taikka sitten mieheni tai äitini kanssa. Minulla on ihan tavallinen, nättikin keho varmaan oikeasti mutta minä häpeän jostain syystä sitä silti enkä halua näyttäytyä alasti. Eikä minusta muutenkaan ole kiva olla niin lähellä ihmisiä alasti tai uimapuvussakaan! Olen tästä syystä ihan kieltäytynyt mökkireissuista. Minulle tulee myös herkästi migreeni ja jos yhtään on tunne että voisi olla ns. otollinen hetki sille niin en todellakaan tee mitään mikä sen voisi laukaista. Ja tämäkin tuntuu olevan niin vaikea joidenkin ymmärtää. Saunokoot muut vaikka kuusi tuntia putkeen alasti ja sylikkäin se ei minua vaivaa mutta minä en halua joten sitä en tee. En myöskään pidä uimisesta ja vesi on minusta aina liian kylmää, mutta kun sauna auttas... en halua kumpaakaan 😄

Montako miestä olet päästänyt panemaan sinua?

Vierailija
567/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, huono itsetuntoa aiheuttaa paljon ongelmia tässä maailmassa.

Vierailija
568/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en voi käsittää tätä. Itse en ikinä suostuisi sekasaunaan mutta eipä sellaista tilannetta ole missään eteen tullutkaan. Meidän porukoissa uikkarisauna on aivan selviö tilanteessa jossa on mukana miehiä ja naisia.

Kuka on keksinyt että muun kuin perheen kanssa alasti saunominen on normi...? Huhhuh.

Toiset kampanjoivat free the nipple -meiningin puolesta, kuten oikein onkin. Sinä vedät uikkaria tiukemmin päälle. Kiitos, että edistät yhteiskuntaa ja tasa-arvoa.

Miten ihmeessä sekasaunominen/saunomatta jättäminen liittyy tasa-arvoon? :D Kaikkien on oltava alasti ennen kuin tasa-arvo toteutuu?

/554

Moni on kertonut syyksi saunomattomuudelle esimerkiksi miesten mahdollisen käpälöinnin. Jotain on pielessä, jos tuollainen syy tulee edes mieleen.

Miehet paljon useammin ja vapautuneemmin pyörivät alasti ilman huolen häivää. Kyllä se tunne etuoikeus on, toteutti sitä tai ei.

Minulle käpälöinti ei tullut edes mieleeni, tulisi kyllä kuonoon saman tien ja sen ne baarissa kourijatkin on saanut. Minulla on sen verran itsearvostusta etten tule random äijien kanssa saunomaan, ei mulla oo mitään asiaa sinne eikä niilläkään pitäisi olla mitään syytä nähdä mua alasti. Jos joku tästä itkee ja ulisee niin voi voi, en osaa tässä asiassa auttaa, kannattaa hakea ammattiapua.

Vierailija
569/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en voi käsittää tätä. Itse en ikinä suostuisi sekasaunaan mutta eipä sellaista tilannetta ole missään eteen tullutkaan. Meidän porukoissa uikkarisauna on aivan selviö tilanteessa jossa on mukana miehiä ja naisia.

Kuka on keksinyt että muun kuin perheen kanssa alasti saunominen on normi...? Huhhuh.

Toiset kampanjoivat free the nipple -meiningin puolesta, kuten oikein onkin. Sinä vedät uikkaria tiukemmin päälle. Kiitos, että edistät yhteiskuntaa ja tasa-arvoa.

Miten ihmeessä sekasaunominen/saunomatta jättäminen liittyy tasa-arvoon? :D Kaikkien on oltava alasti ennen kuin tasa-arvo toteutuu?

/554

Moni on kertonut syyksi saunomattomuudelle esimerkiksi miesten mahdollisen käpälöinnin. Jotain on pielessä, jos tuollainen syy tulee edes mieleen.

Miehet paljon useammin ja vapautuneemmin pyörivät alasti ilman huolen häivää. Kyllä se tunne etuoikeus on, toteutti sitä tai ei.

Minulle käpälöinti ei tullut edes mieleeni, tulisi kyllä kuonoon saman tien ja sen ne baarissa kourijatkin on saanut. Minulla on sen verran itsearvostusta etten tule random äijien kanssa saunomaan, ei mulla oo mitään asiaa sinne eikä niilläkään pitäisi olla mitään syytä nähdä mua alasti. Jos joku tästä itkee ja ulisee niin voi voi, en osaa tässä asiassa auttaa, kannattaa hakea ammattiapua.

Älä nyt jaksa leikkiä kovista. Ei olla yläasteella enää.

Vierailija
570/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/554

Tämä "itsearvostus" on jälleen yksi todiste siitä, että tasa-arvon kanssa on ongelmia. Oli se sitten miesagendaa tai ei, mutta onhan se nyt aika ikävää, että naisen alastomuudessa on jotain nöyryyttävää tai alistumista.

Vierailija
571/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/554

Tämä "itsearvostus" on jälleen yksi todiste siitä, että tasa-arvon kanssa on ongelmia. Oli se sitten miesagendaa tai ei, mutta onhan se nyt aika ikävää, että naisen alastomuudessa on jotain nöyryyttävää tai alistumista.

Tyypit oikein odottaa näppiksellä sormet sauhuten milloin joku provosoituu :D voi teitä, hankkikaa se elämä jo. Se voi olla ehkä sun mielestä ikävä kun et pääse kyttää livenä alastomia naisia mutta meidän mielestä tämä on just hyvä näin. Lähde vaikka Saksaan lomalla, sinne nudistikylpylään niin saat tyydytettyä sen tirkisteynälkäsi. Vai onko sulla edes varaa lähteä mihinkään. Jokaisella on edelleen oikeus valita, joten aika ala-arvoista vaatia jotain mikä ei tunnu muista mukavalta.

Vierailija
572/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/554

Älä nyt jaksa leikkiä kovista. Ei olla yläasteella enää.

Tuliko yllätyksenä että joku nainen osaa pitää puoliaan? Äläkä säkään jaksa leikkiä ahdistelijaa, Ai nii mut ethän sä leikikään, vaan se on sun oikea luonne.

Vierailija
573/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en mene ja jankutus on loppunut kun olen sanonut alastomuuden olevan minulle aina seksuaalista ja aivan varmasti katsovani "sillä silmällä" muita jos kerran ollaan alasti. Hirveän vaivaannuttavaa jos on kyse kavereista. Saunon vain yksin tai mieheni kanssa.

Valtaosa nyt muutenkin valehtelee tuosta katsomisesta. Myös tänne kirjoittajat, joille saunassa ei mukamas ole mitään seksuaalista. Ei se varmasti olisi niin kynnyskysymys jos ei olisi kyse juurikin siitä.

Paljon on ollut valehtelevia saunapervoja tässäkin ketjussa. Kun vain on tirkisteltävä (ja runkattava kotona jälkikäteen), hinnalla millä hyvänsä..

Vierailija
574/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä hieno maa kun saunominenkin naisten kanssa on nyt kielletty. Vielä kun meillä on ollut aina niin hauskaa. Metoota ja saunakieltoa. Pääsispä johonkin muualle täältä paskasuomesta!

Vierailija
575/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voin niin samaistua tähän!

Muutama kesä sitten, kun oltiin kaverin mökkisynttäreillä ja oli aika saunoa, menin pyyhe ympärilläni saunaan, jossa kaikki muut oli alasti. Tämän kyseisen synttärisankari kaverini seurassa olisinkin voinut olla alasti, mutta en hänen minulle puolituttujen ystäviensä seurassa ja ai, että tää oli osalle porukasta ongelma! Varsinkin osa porukan miehistä jaksoivat hartaasti kummastella ja vinoilla pyyhkeestäni ja jankuttaa, että pyyhe pois, ei se niin nuukaa ole, muutkin ovat alasti.

Vituttaa edelleen, kun miettii tätä keissiä. Ei niin ei, mikä helvetti siinä on ettei pystytä muiden rajoja kunnioittamaan?

Vierailija
576/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voin niin samaistua tähän!

Muutama kesä sitten, kun oltiin kaverin mökkisynttäreillä ja oli aika saunoa, menin pyyhe ympärilläni saunaan, jossa kaikki muut oli alasti. Tämän kyseisen synttärisankari kaverini seurassa olisinkin voinut olla alasti, mutta en hänen minulle puolituttujen ystäviensä seurassa ja ai, että tää oli osalle porukasta ongelma! Varsinkin osa porukan miehistä jaksoivat hartaasti kummastella ja vinoilla pyyhkeestäni ja jankuttaa, että pyyhe pois, ei se niin nuukaa ole, muutkin ovat alasti.

Vituttaa edelleen, kun miettii tätä keissiä. Ei niin ei, mikä helvetti siinä on ettei pystytä muiden rajoja kunnioittamaan?

Niin kyllä ärsyttää sinun ja kaikkien puolesta, jotka ovat moisia moukkia joutuneet kohtaamaan tuollaisissa tilanteissa. Onhan sillä alastomuudella iso merkitys, jos siitä jaksetaan viimeiseen asti kettuilla ja jankuttaa, jos joku ei siihen suostu. Sauna ei ole ehkä paikka missä suoraan mihinkään ryhdytään tuossa tilanteessa, mutta oiva paikka tsekata ihmisiä, ja halutessaan käyttää näitä muistoja myöhemmin mihin tahansa omista huveista juoruamiseen toisen porukan kanssa.

Vierailija
577/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en vaatinut heitä muuttamaan tapojaan niin miksi sitten minun tapaani ei voi kunnioittaa sen verran ettei painosteta ja valiteta siitä etten halua tulla yhteiseen saunaan. - Ap

Tuossahan on kyse ihan vaan perinteisestä joukkopainostuksesta,  sen yhdestä muodosta. Sitä harrastetaan ihan alakoulusta asti ja aikuiset ihmiset on hämmästyttävän lapsellisia asenteissaan. Se keskenkasvuinen idiootti pomppaa esiin erityisen helposti silloin, kun eteen astuu joku, joka uskaltaa taas kerran ollakin omaa mieltään, tehdä toisin kuin se lössi, jonka perässä itse hiihtelet uskaltamatta poiketa joukosta. Samaa sarjaa ovat tässäkin ketjussa esiintyvät "et uskalla olla alasti" ym. - tyyppiset kommentit. Voisi kerätä todella muhkean saaliin keskenkasvuista asennetta. *nauraa*

Ap, ihan hyvä, että rohkenit tehdä niinkuin oikeaksi tunsit. En minäkään sauno yhteissaunoissa, en näe siihen mitään järkevää syytä. Miksi pitäisi? Kukaan ei ole pystynyt vakuuttavasti perustelemaan. Saunassa on paljon mukavampaa olla ihan rauhassa joko yksinään tai omien läheisten kanssa rennosti. Saunan jälkeen voi istua rupattelemassa kavereiden kanssa ihan tarpeeksi.

Vierailija
578/579 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas ulinamiehet kokoontuu. Kukaan ei ole kieltämässä yhteissaunoja, toiset ei niihin halua osallistua, miksi kukaan haluaisi toista tällaiseen pakottaa? Saako pakottaa sit muuhunkin toimintaan? Pakko antaa koskettaa kenen tahansa koska "perinne" tai "aina ennenkin".

Jokaisella pitäisi olla omaan vartaloonsa itsemäärämisoikeus.

Eikä se ettei halua yhteissaunaan tarkoita henkilökohtaista siihen osallistuvia vastaan, eikä kieltäytyjä ole jaellut itseään jännämiehille. (Hieno logiikka taas)

Ja vaikka olisikin, on tehnyt sen vapaaehtoisesti. Kukaan ei silti ole velvollinen näyttäytymään alasti seurassa jossa ei halua olla alasti. Kenellekkään ei syitä tarvi olla kertomassa, riittää kun kieltäytyy.

Vierailija
579/579 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tasa-arvoa ei ole se, että kaikki menee alasti saunaan. Tasa-arvoa on se, että kaikilla on yhtäläinen itsemääräämisoikeus, niin sekasaunaan haluavilla kuin haluamattomilla. Kenenkään ei tarvitse perustella.

Yliseksualisointi on jännä sana. Olen heteronainen. Alaston mies saa vereni virtaamaan kuumemmin. En tietenkään näytä asiaa. Voinko jotain itselleni? Onko oma valintani, että yliseksualisoin saunakaverimiehet? Olenko pervo, jos myöhemmin käytän näkyä runkkumatskuna?

Kummallisia määräilijöitä täällä: sekasaunaan mentävä tasa-arvon nimissä ja seksuaalisuutta ei saa kokea sekasaunassa. Määräilijöiden mielestä normaali ihminen tulee sekasaunaan eikä koe sitä seksuaaliseksi. Suvaisevat, avaramieliset ihmiset on kaikkein tiukkapipoisimpia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme