Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sekasaunasta kieltäytyminen - miksi jotkut loukkaantuvat?

Vierailija
25.06.2018 |

En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...

Kommentit (579)

Vierailija
81/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaannuin, koska olisin halunnut nähdä rakkauden karvakolmiosi, ihanat rintasi ja treenatut pakarasi. Lisäksi olisin halunnut nauttia siitä tunteesta, kun vilkaiset "salaa" keskikokoista kaluani.

Vierailija
82/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vallalla länsimainen yksilöllinen kulttuuri. Jokainen saa päättää itse, meneekö saunaan ja jos menee, millaisessa seurassa. Yksilöllisyyden kunnioittaminen on yksi aidon ryhmähengen perusaineksista.  Tämä tulisi aikuisten ymmärtää. Jos aikuiset eivät osaa noudattaa toisen ihmisen kunnioittamisen periaatetta, ei ole ihme, että lastenkaan keskuudesta ei saada kiusaamista poistettua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tulisi kyllä mieleeni lähteä kekkaloimaan nakuna saunaan muiden kuin oman mieheni kanssa tai naisporukalla. Voihan sitä yhteissaunoa, toiset pitää uikkarit tai pyyhkeen, ja toiset nakuilee. Ei yhteissauna tarkoita, että kaikkien pitää olla alasti vaan sitä, että saunotaan yhdessä.

Aivan. Mutta mä esim. haluan kyllä myös valita kuka mun kanssa on alasti, joten ite en halua edes sellaseen sekasaunaan, jossa itse oon uikkarit ja pyyhe päällä ja muut alasti. Ap:n kuvaamalla lailla kyse on mulla yksityisyydestä, omasta tilasta. Lisäksi haluan pitää alastomuuden vain mun ja miehen välisenä intiiminä juttuna.

Tämä on ongelmallista, koska se ylläpitää ajatusta siitä, että naisen vartalo on salaisuus, joka pysyy visusti piilossa kaikilta paitsi harvoilta ja valituilta. Siitä kumpuaa ajatus siitä, että seksin harrastaminen on naisen valloittamista, voittamista ja jopa merkitsemistä.

No mikäli asia on näin - mitä sitten? Jokainen saa verhota vartalonsa ja pitää sen salaisuutena. 

Itse asiassa olisi hyvä juttu, jos suomalaiset miehet pitäisivät vartalonsa tiukemmin salassa ja piilossa. Onko pakko mennä terassille ilman paitaa? Onko pakko kekkuloida munasillaan festareilla, mökillä ja kaikkialla? Eivät ne teidän meisselinne niin hienoja ole, että niitä pitäisi kaikille näytellä. 

Ongelma on se, että alastoman naisen näkeminen on hemmetin iso juttu ja saavutus. Se taas johtaa palstamiesmäisiin ajatuksiin naisten ”saamisesta”.

No voi voi? Pitäisikö kaikken naisten ruveta esittelemään vartalojaan (niinkuin osa naisista sitä ei tekisi) ettei sitä koettaisi saavutukseksi miesten taholta? Oma vartalo on jokaisen oma asia.

Kyllä. Olisi hienoa, jos alastomuus ja seksuaalisuus normalisoituisivat.

Silläkö se normalisoituu, että painostetaan kaveria yhteissaunaan?

Osittain kyllä. Samalla tavalla kuin naisia nostetaan hallituksiin tai leffoissa näytetään tummaihoisia. Pikku hiljaa syntyy mielikuva, että tämä on normaalia.

Eikö kyse ole kuitenkin ihan eri asioista?

Hallitus ja sauna ovat tietysti sanakirjassakin eri kohdissa, mutta ei siinä mielessä ole kyse ihan eri asioista, että sama normalisoitumismekanismi on molemmissa.

Vierailija
84/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset rakastavat yhteissasaunaa, niin se vain on. Sille on vuosisataiset kulttuuriset perinteet, joita noudatetaan ja piste.

Meillä on vuosisataiset kulttuuriset perinteet perhesaunalle mutta ei muille yhteissaunoille sekamuodossa. Suomessa ei ole ollut edes perinteistä kylpylätoimintaa lukuun ottamatta väliaikaista 1800-luvun innostusta, mutta niissäkään ei ollut sekasaunoja.

Minä en ole koskaan rakastanut sekasaunaa. Se ei tee minusta yhtään vähemmän suomalaista. Kaikkein mieluiten saunon yksikseni. Menen saunaan peseytymään, rentoutumaan ja hiljentymään. En mene sinne viihdyttämään itseäni enkä ketään muuta.

Onneksi minun ystävilleni riittää se, kun sanon, että kiitos en välitä tulla saunaan mutta menkää te muut - ja minun ystäväni ovat sentään samaa sukupuolta. Illanistujaissaunoissa ahdistavinta on se, että saunassa ei saa olla rauhassa. Siellä jutellaan, lämpötila on väärä, ei voi maata jalat pystyssä, ei saa olla sitä aikaa kuin haluaa vaan koko ajan miettii, että joko ne seuraavat siellä alkavat olla kärsimättömiä tai haluaisivatko kaikki muut jo tehdä jotain muuta.

Ylipäänsä haluan saunan jälkeen vain ihan rauhassa istuskella, viilentyä, katsella telkkua ja mennä nukkumaan.

Vierailija
85/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat aikamoiselta tunnelmanpilaajalta, jos suoraan sanotaan. Ymmärrän toki, että sekasauna saattaa jollakin tasolla jännittää, mutta onko yhdellä oikeutta pilata viiden muun mökkiviikonloppua diivailemalla? Mielestäni ei. Helposti vaan tulee fiilis, että kieltäytyjä on ylimielinen. 

Sekaan vaan ja saunomaan. Ei voi olla niin vaikeaa.

Juu.. Pirkko ei tule meidän kanssa saunomaan, byyhyyy, minä kyllä suutun nyt, koko vkloppu on pilalla, koko elämä on ohi, enää ei kyllä kutsuta pirkkoa mökille koskaan! Niinku oikeesti, mitä hemmettiä 😂

Vierailija
86/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna ihan naurettavia nuo teidän selityksenne sille, miksi ette mene sekasaunaan. Oikea vastaus on se, että pelkäätte että ne ponchon alla olevat läskimakkarat tulevat koko kansan nähtäväksi. Se on se syy, eikä mikään muu.

Miehet taas pelkäävät sekasaunaa, koska pieni muna.

Ja loppuun paljastus: 95 prosenttia kanssasaunojista ei ole kiinnostunut kenenkään läskimakkaroista tai munan koosta. Jos on, ei olla terveessä porukassa.

Vierailija
87/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat aikamoiselta tunnelmanpilaajalta, jos suoraan sanotaan. Ymmärrän toki, että sekasauna saattaa jollakin tasolla jännittää, mutta onko yhdellä oikeutta pilata viiden muun mökkiviikonloppua diivailemalla? Mielestäni ei. Helposti vaan tulee fiilis, että kieltäytyjä on ylimielinen. 

Juu.. Pirkko ei tule meidän kanssa saunomaan, byyhyyy, minä kyllä suutun nyt, koko vkloppu on pilalla, koko elämä on ohi, enää ei kyllä kutsuta pirkkoa mökille koskaan! Niinku oikeesti, mitä hemmettiä 😂

Jos saunominen on muille iso asia, on Pirkon mentävä sinne saunaan solidaarisuussyistä, vaikka häntä ei huvittaisikaan. Oletko kuullut ryhmädynamiikasta? 

Vierailija
88/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna ihan naurettavia nuo teidän selityksenne sille, miksi ette mene sekasaunaan. Oikea vastaus on se, että pelkäätte että ne ponchon alla olevat läskimakkarat tulevat koko kansan nähtäväksi. Se on se syy, eikä mikään muu.

Ja loppuun paljastus: 95 prosenttia kanssasaunojista ei ole kiinnostunut kenenkään läskimakkaroista tai munan koosta. Jos on, ei olla terveessä porukassa.

Kaikilla miehillä ei ole noin. Minulla on vähintään keskikokoinen penis (tilastoihin verrattuna jopa keskiarvoa pidempi), mutta en ole lihaksikas. Naiset erityisesti ovat siitä huomautelleet, joten itsetunto on mennyt alamaihin.

Vierailija
89/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt yksi hyvä syy, miksi pitäisi samaan aikaan sinne saunaan tulla?

Vierailija
90/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiteytät loistavasta saunadiktaattorin (naseva termi, jota joku täällä käytti) kuvauksen. Eli et kunnioita pätkääkään toisen ihmisen rajoja ja itsemääräämisoikeutta, koska SINUN mielestäsi kaikkien pitäisi vaan tulla saunaan mukaan. Ihan yhtälailla tuollainen asenne kuin sinulla pilaa sen ihmisen viikonlopun, joka kokee sekasaunomisen epämiellyttäväksi. Voisitko nyt ihan rautalangasta vääntää mitä se sinun persettäsi kutittaa, että joku menee sinne saunaan sitten vaikka yksin tai kaksin muiden jälkeen eikä kaikkien kanssa!? Hirveää toisten ihmisten painostamista ja aliarvioimista tuollainen, hyi helvetti!

Kuten totesin, kun ollaan ryhmässä, ryhmässä myös tehdään. Sinäkin ja piste. Turha urputtaa. Muista se kun seuraava mökkireissu tulee ja sinut painostetaan riisumaan ponchosi. Ja kun alastomana astelet kohti lauteita, tunnet, miten vartalollasi on muiden intensiivinen tuijotus.. 

Mukavia saunomisia!

Vierailija
91/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt yksi hyvä syy, miksi pitäisi samaan aikaan sinne saunaan tulla?

Koska muut niin haluavat ja heitä on enemmän kuin sinä.

Vierailija
92/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa mennä saunaan veljensä kanssa

Vierailija
93/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmikymppinen mies, jolla on pieni penis ja poikuus tallella. Lopetin kaveriporukan illanistujaisissa ja mökkireissuilla käymisen, kun siellä alettiin sekasaunoa ja katsoa kieltäytyjää pahalla silmällä. Saunokoot kauniit ihmiset keskenään.

Älä huoli, ei sua halutakaan sinne tirkistelemään.

Olen saunonut monessa maassa ja missään ei ole ollut mittanauhaa mulkkuja varten. 

Tässä mitattiinkin kokemusta alastomien ihmisten näkemisestä. Aikuinen kokematon on outo, eikä hänen käytöksestään alastomien naisten keskuudessa ole mitään takeita.

Vierailija
94/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa mennä saunaan veljensä kanssa

Vaikka sinä.

Vierailija
95/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saunominen on muille iso asia, on Pirkon mentävä sinne saunaan solidaarisuussyistä, vaikka häntä ei huvittaisikaan. Oletko kuullut ryhmädynamiikasta? 

No en ole. Jos joku ei halua mennä saunaan niin ei mene. Siitä kellään ole mitään syytä vetää hernettä nenään. Sehän on vaan sauna.

Vierailija
96/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmikymppinen mies, jolla on pieni penis ja poikuus tallella. Lopetin kaveriporukan illanistujaisissa ja mökkireissuilla käymisen, kun siellä alettiin sekasaunoa ja katsoa kieltäytyjää pahalla silmällä. Saunokoot kauniit ihmiset keskenään.

Älä huoli, ei sua halutakaan sinne tirkistelemään.

Olipas taas asiallinen kommentti. Mene muualle.

Totuus sattuu.

Vierailija
97/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin juhannuksena saunottiin ja paljuiltiin pitkän kaavan kautta, joten jos joku ei kykenisi yhdessä saunaan toisten kanssa tulemaan (edes biksut/pyyhe päällä), niin olisi kyllä joutunut aika monta tuntia istumaan yksikseen, jos pelkkä alastomien ihmisten katsominen paljussa olisi ollut liikaa.. Ja osalla oli kyllä paljussa biksut päällä.

Aika usein kai kaveripiiri on aika samanhenkistä; itse en oikein tunne ketään, jolle olisi mahdottomuus olla yhdessä saunassa muiden kanssa vaikkapa pyyhe päällä. Jotenkin sellainen ihminen varmaan muutenkin olisi niin ahdasmielinen ja tylsä, että tuskin muutenkaan kivaa seuraa olisi.

Vierailija
98/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmädynamiikan tajua on se, että Pirkko ymmärtää, että sekasaunominen on muille iso juttu, joten hän antaa muiden vapaasti saunoa. Yhtä lailla se on sitä, että muut ymmärtävät, että Pirkolle on tärkeää, että hän ei halua sekasaunaan. Että kaikkia arvostetaan ja jokainen saa olla mitä on. Sitä on aito ja hyvä ryhmähenki! Ei sitä, että Pirkko joustaa, menee saunaan ja hänellä on paska fiilis, koska teki vaan niin kuin muut halusivat.

Vierailija
99/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin juhannuksena saunottiin ja paljuiltiin pitkän kaavan kautta, joten jos joku ei kykenisi yhdessä saunaan toisten kanssa tulemaan (edes biksut/pyyhe päällä), niin olisi kyllä joutunut aika monta tuntia istumaan yksikseen, jos pelkkä alastomien ihmisten katsominen paljussa olisi ollut liikaa.. Ja osalla oli kyllä paljussa biksut päällä.

Aika usein kai kaveripiiri on aika samanhenkistä; itse en oikein tunne ketään, jolle olisi mahdottomuus olla yhdessä saunassa muiden kanssa vaikkapa pyyhe päällä. Jotenkin sellainen ihminen varmaan muutenkin olisi niin ahdasmielinen ja tylsä, että tuskin muutenkaan kivaa seuraa olisi.

Minä olen juuri tällainen ihminen. En kyllä yhtään ahdasmielinen tai tylsä. Seikkailunhaluinen ja kokemushakuinen, mutta yhteinen alastomuus vaan ei oo yhtään mun juttu. Kukin taalaa tyylillään.

Vierailija
100/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin sellainen ihminen varmaan muutenkin olisi niin ahdasmielinen ja tylsä, että tuskin muutenkaan kivaa seuraa olisi.

Kommentista päätellen olet itse ahdasmielinen ja tylsä. Vain täysin persoonattomat ihmiset ilman omia ajatuksia eivät voi kavereilleen kertoa etteivät halua saunoa alasti tai tehdä muutakaan omasta mielestään epämiellyttävää. Minä en mielistele ketään, en edes ystäväni ja ihmisellä on oikeus omaan kehoonsa ja rajoihin jotka omasta mielestä tuntuvat luontevilta. Todellisien ystävien kanssa voi olla juuri niin kuin haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme