Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sekasaunasta kieltäytyminen - miksi jotkut loukkaantuvat?

Vierailija
25.06.2018 |

En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...

Kommentit (579)

Vierailija
61/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasauna on tosiaan ahdistava kokemus. Kerran olen kokeillut, toista kertaa en.

M56

Vierailija
62/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä sitten voisi olla koko ehtoon ilman rihmankiertämää, kun kerran sekasaunakin on tuollainen pakko? Mitä sitä turhia enää saunan jälkeen vaatteita laittamaan, siihen vaan soffalle sikin sokin ja oluset kouraan kiuaslenkkiä mäyssäämään. Kun eihän kukaan toisiaan tuijota eikä se alastomuus mitenkään liity seksuaalisuuteen, kauneustavoitteisiin, hyväksytyksi tulemisen haluun, itsetuntoon tai mihinkään muuhunkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole salattavaa, ei liene syytä kieltäytyäkään. Ja jos salattavaa on, lienee järkevämpi tunnustaa se suoraan, eikä kierrellä kuin kissa kuumaa puuroa. Rehellisyys maan perii. Sen jälkeen on helpompi saunoakin. 

Suomalaiset rakastavat yhteissasaunaa, niin se vain on. Sille on vuosisataiset kulttuuriset perinteet, joita noudatetaan ja piste. Tuskinpa meillä on yksilöinä oikeutta käydä tätä perinnettä vastaan, kuten varmasti hyvin ymmärrät. Älä siis valita, vaan ole ja elä - liity yhteisöön kuten esivanhempasi tekivät jo satoja vuosia sitten.

Vierailija
64/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä sitten voisi olla koko ehtoon ilman rihmankiertämää, kun kerran sekasaunakin on tuollainen pakko? Mitä sitä turhia enää saunan jälkeen vaatteita laittamaan, siihen vaan soffalle sikin sokin ja oluset kouraan kiuaslenkkiä mäyssäämään. Kun eihän kukaan toisiaan tuijota eikä se alastomuus mitenkään liity seksuaalisuuteen, kauneustavoitteisiin, hyväksytyksi tulemisen haluun, itsetuntoon tai mihinkään muuhunkaan.

Voi toki, jos tarkenee. Yleensä ei, vaan jossain kohtaa on pakko ainakin vähän pyyhettä kääriä ylle.

Vierailija
65/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään hyväksy pakottamista, mutta tämä nyt on aika typerä kommentti. Saunassa ollaan alasti siksi, että siellä on märkää, ja siellä peseydytään. (Uikkarithan ovat aika epähygieeniset, ja pyyhkeitä kannattaa kosteuden takia olla kaksi, jos aikoo saunoa pyyhe päällä.) Sohvalla ei ole tarvetta olla alasti. 

Ruokapöydässä syödään ja se on normaalia. Sen sijaan on vähän outoa kutsua päivällisvieraat syömään makuuhuoneeseen, sille kun ei näytä olevan mitään järjellistä syytä. 

Vierailija
66/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut, että saunominen on peseytymistä varten. Peseydyn mieluiten yksin. Eihän kaikkein "aidoimmissa" mökkisaunoissa edes ole erillistä pesuhuonetta vaan siinä lauteiden edessäkö pitäisi oikein lavalla pestä kaikki paikat? Ja nykyajan ihmiset kestävät mökkiä ehkä korkeintaan vuorokauden, ainakin porukassa. Ihan hyvin voi peseytyä kotona ennen mökki-iltaa ja sitten taas seuraavana päivänä kotona. 

Vierailija
67/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi toki, jos tarkenee. Yleensä ei, vaan jossain kohtaa on pakko ainakin vähän pyyhettä kääriä ylle.

Päivällä tarkenee paremmin. Alastomuus on normaali olotila siinä kun pilkkihaalarissakin olo. Lämpötila ratkaisee.

Vierailija
68/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vielä hirveämpää on se, että meillä on yrityksen hassunhauskat kesäpäivät ja yhtenä ohjelmana on sekasauna, uimapuvut päällä kylläkin, mutta silti. En todellakaan mene uimapuvussa esimieheni kanssa saunaan! Ja olen tiukkapipo. Ihan sama.

Vierailija
69/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on noloa.

Koska se saa sekasaunojat vaikuttamaan tirkustelijöiltä, mitä he ovatkin 😁

Jostain syystä alkoholista kieltäytyminen aiheuttaa myös huolta 😂

Vierailija
70/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta vuotta on tullut eri porukoissa sekasaunottua, ja koskaan ei ole kukaan valittanut siitä etteikö uimapuvussa saisi tulla saunaan. Jos joku haluaa olla alasti, olkoon. Jos joku ei halua olla alasti, laittakoon uimapuvun tai pyyhkeen ylleen. Kummallista jos tästä ongelmaa tarvitsee tehdä? Hyviä keskusteluja saunassa, ikävää jos asusteista jää saunomiskokemus kiinni. 

Vierailija
71/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään hyväksy pakottamista, mutta tämä nyt on aika typerä kommentti. Saunassa ollaan alasti siksi, että siellä on märkää, ja siellä peseydytään. (Uikkarithan ovat aika epähygieeniset, ja pyyhkeitä kannattaa kosteuden takia olla kaksi, jos aikoo saunoa pyyhe päällä.) Sohvalla ei ole tarvetta olla alasti. 

Ruokapöydässä syödään ja se on normaalia. Sen sijaan on vähän outoa kutsua päivällisvieraat syömään makuuhuoneeseen, sille kun ei näytä olevan mitään järjellistä syytä. 

Peseydyn yleensä kotona. Muiden kanssa alasti hikoilu ei ole viihdettä.

Vierailija
72/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut, että saunominen on peseytymistä varten. Peseydyn mieluiten yksin. Eihän kaikkein "aidoimmissa" mökkisaunoissa edes ole erillistä pesuhuonetta vaan siinä lauteiden edessäkö pitäisi oikein lavalla pestä kaikki paikat? Ja nykyajan ihmiset kestävät mökkiä ehkä korkeintaan vuorokauden, ainakin porukassa. Ihan hyvin voi peseytyä kotona ennen mökki-iltaa ja sitten taas seuraavana päivänä kotona. 

Haluan nähdä saunan, missä on lava lauteiden edessä. Kenenkään ei tarvitse olla silloin alasti, kiinnostaa ihan rakennusteknisenä ratkaisuna.

Vierailija
73/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmikymppinen mies, jolla on pieni penis ja poikuus tallella. Lopetin kaveriporukan illanistujaisissa ja mökkireissuilla käymisen, kun siellä alettiin sekasaunoa ja katsoa kieltäytyjää pahalla silmällä. Saunokoot kauniit ihmiset keskenään.

Älä huoli, ei sua halutakaan sinne tirkistelemään.

Olipas taas asiallinen kommentti. Mene muualle.

Vierailija
74/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat aikamoiselta tunnelmanpilaajalta, jos suoraan sanotaan. Ymmärrän toki, että sekasauna saattaa jollakin tasolla jännittää, mutta onko yhdellä oikeutta pilata viiden muun mökkiviikonloppua diivailemalla? Mielestäni ei. Helposti vaan tulee fiilis, että kieltäytyjä on ylimielinen. 

Sekaan vaan ja saunomaan. Ei voi olla niin vaikeaa.

Kiteytät loistavasta saunadiktaattorin (naseva termi, jota joku täällä käytti) kuvauksen. Eli et kunnioita pätkääkään toisen ihmisen rajoja ja itsemääräämisoikeutta, koska SINUN mielestäsi kaikkien pitäisi vaan tulla saunaan mukaan. Ihan yhtälailla tuollainen asenne kuin sinulla pilaa sen ihmisen viikonlopun, joka kokee sekasaunomisen epämiellyttäväksi. Voisitko nyt ihan rautalangasta vääntää mitä se sinun persettäsi kutittaa, että joku menee sinne saunaan sitten vaikka yksin tai kaksin muiden jälkeen eikä kaikkien kanssa!? Hirveää toisten ihmisten painostamista ja aliarvioimista tuollainen, hyi helvetti!

Vierailija
75/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen vartalo on kelmi homma. Toisaalta useimmat naiset haluavat paljastaa sitä paljon ja nauttivat siitä, että vartalo huomataan ja sitä katsotaan. Toisaalta siinä on tietty raja, jonka yli meneminen on useimmille painajaisia aiheuttava ajatus. Rintavako saa näkyä, mutta nänni ei. Bikinit saavat näkyä, mutta alusvaatteet eivät. Ja sitä rataa.

Vierailija
76/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole salattavaa, ei liene syytä kieltäytyäkään. Ja jos salattavaa on, lienee järkevämpi tunnustaa se suoraan, eikä kierrellä kuin kissa kuumaa puuroa. Rehellisyys maan perii. Sen jälkeen on helpompi saunoakin. 

Suomalaiset rakastavat yhteissasaunaa, niin se vain on. Sille on vuosisataiset kulttuuriset perinteet, joita noudatetaan ja piste. Tuskinpa meillä on yksilöinä oikeutta käydä tätä perinnettä vastaan, kuten varmasti hyvin ymmärrät. Älä siis valita, vaan ole ja elä - liity yhteisöön kuten esivanhempasi tekivät jo satoja vuosia sitten.

..voi luoja, eivät kaikki tosiaan rakasta.

No, lammas mikä lammas. Teet varmaan kaiken niinkuin muut tekee ja käskee?

Vierailija
77/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän uimapuvussa näkyy ihan yhtä paljon vartalon muodot ja läskit kuin alastikin. Jos siinä asussa kehtaa olla, niin kummallista, niten nänni ja tuhero voi olla niin iso juttu? Näin miehenä minua ainakin nolottaa ei-lihaksikas ylävartalo, mutta penis on ihan samanlainen kuin muilla, joten en näe siinä mitään estettä näyttää.

Vierailija
78/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kieltäytynyt saunomasta bi-henkisen kaverin kanssa, joka on joskus lähennellyt. Ei ole pakko saunoa toisten kanssa jollei sitä halua!

Vierailija
79/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..voi luoja, eivät kaikki tosiaan rakasta.

No, lammas mikä lammas. Teet varmaan kaiken niinkuin muut tekee ja käskee?

Juuri näin. Höpö höpö perinteet. Ei siellä entisaikaan huvikseen yhdessä käyty täitä ja luteita häätämässä.

Varmaan ihan pakottavista syistä. Ei ollut resursseja joka päivä vettä lämmittää. Kaikesta oli pulaa, joten yksityisyydestä piti tinkiä.

Kertokaa nyt joku edes yksi hyvä syy, miksi pitäisi vieraiden tai puolituttujen kanssa yhdessä viihtyä alasti?

Vierailija
80/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tulisi kyllä mieleeni lähteä kekkaloimaan nakuna saunaan muiden kuin oman mieheni kanssa tai naisporukalla. Voihan sitä yhteissaunoa, toiset pitää uikkarit tai pyyhkeen, ja toiset nakuilee. Ei yhteissauna tarkoita, että kaikkien pitää olla alasti vaan sitä, että saunotaan yhdessä.

Aivan. Mutta mä esim. haluan kyllä myös valita kuka mun kanssa on alasti, joten ite en halua edes sellaseen sekasaunaan, jossa itse oon uikkarit ja pyyhe päällä ja muut alasti. Ap:n kuvaamalla lailla kyse on mulla yksityisyydestä, omasta tilasta. Lisäksi haluan pitää alastomuuden vain mun ja miehen välisenä intiiminä juttuna.

Tämä on ongelmallista, koska se ylläpitää ajatusta siitä, että naisen vartalo on salaisuus, joka pysyy visusti piilossa kaikilta paitsi harvoilta ja valituilta. Siitä kumpuaa ajatus siitä, että seksin harrastaminen on naisen valloittamista, voittamista ja jopa merkitsemistä.

No mikäli asia on näin - mitä sitten? Jokainen saa verhota vartalonsa ja pitää sen salaisuutena. 

Itse asiassa olisi hyvä juttu, jos suomalaiset miehet pitäisivät vartalonsa tiukemmin salassa ja piilossa. Onko pakko mennä terassille ilman paitaa? Onko pakko kekkuloida munasillaan festareilla, mökillä ja kaikkialla? Eivät ne teidän meisselinne niin hienoja ole, että niitä pitäisi kaikille näytellä. 

Ongelma on se, että alastoman naisen näkeminen on hemmetin iso juttu ja saavutus. Se taas johtaa palstamiesmäisiin ajatuksiin naisten ”saamisesta”.

No voi voi? Pitäisikö kaikken naisten ruveta esittelemään vartalojaan (niinkuin osa naisista sitä ei tekisi) ettei sitä koettaisi saavutukseksi miesten taholta? Oma vartalo on jokaisen oma asia.

Kyllä. Olisi hienoa, jos alastomuus ja seksuaalisuus normalisoituisivat.

Silläkö se normalisoituu, että painostetaan kaveria yhteissaunaan?

Osittain kyllä. Samalla tavalla kuin naisia nostetaan hallituksiin tai leffoissa näytetään tummaihoisia. Pikku hiljaa syntyy mielikuva, että tämä on normaalia.

Eikö kyse ole kuitenkin ihan eri asioista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi