Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävelin hautausmaalla ja ihmisten tekopyhyys paljastui minulle

Vierailija
23.06.2018 |

On ostettu iso ja näyttävä hautakivi: maksetaanko huonoa omaatuntoa takaisin? Ei oltu vainajan eläessä hänelle hyviä. Nyt yritetään näyttää ulkokultaista.

On pistetty vainajan ammatti tai opillinen arvonimi hautakiveen: tekeekö se vainajasta muita arvokkaamman? Tomuksi muuttuu niin johtaja kuin trukkikuski.

Ihmisten tekopyhyys on oksettavaa.

Krista

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungin hautausmaalla kivet on kohtuu simppeleitä, mutta se ylikoristaminen ja krääsän keräily hautakivien ympärille on alkanut riistäytymään käsistä. Eräälläkin haudalla on erilaisia kukkia kymmeniä, talvisin hauta notkuu kynttilöitä ja lyhtyjä, on patsaita, kuvia ja muuta tilpehööriä muidenkin riesana. Ja niemnomaan siksi, että omaisten omaatuntoa kolkuttelee.

Vierailija
2/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät ettei oltu "hyviä" vielä eläessä? 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla joku hautausmaa-pakkomielle? Juuri pari päivää sitten vainosit täällä lasten hautakiviä ja silloin esiinnyit nimellä Kaisa.. Antaisit olla ja keksisit itsellesi jotain mukavaa juhannustekemistä.

Vierailija
4/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö, höpö.. haudan hoito on osa surutyötä.

t. leski

Vierailija
5/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoitko päivämääriä? Ennen ammatti kirjoitettiin hautakiveen ja joillakin lukee ylioppilas hautakivessä. Papit ja varakas väki haudattiin myös parhaille paikoille lähelle kirkkoa ja rahvas sai tyytyä huonommille paikoille.

Vierailija
6/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla joku hautausmaa-pakkomielle? Juuri pari päivää sitten vainosit täällä lasten hautakiviä ja silloin esiinnyit nimellä Kaisa.. Antaisit olla ja keksisit itsellesi jotain mukavaa juhannustekemistä.

Onko sinun pienessä maailmassa mahdotonta ymmärtää, että voi olla kaksi ERI ihmistä, jotka kirjoittavat hautausmaalla käymisestä?

Sitä paitsi. Minun nimeni on Krista. Se ei ole sama kuin Kaisa.

Krista

Vierailija
7/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti hulppean hautakiven ostanneilla on kaikki muukin kalliimpaa ja isompaa...eli heille se tavallinen todellisuus.

Vierailija
8/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö, höpö.. haudan hoito on osa surutyötä.

t. leski[/quote

Entä jos hauta on pieni luukku kolumbariossa, kuten vaikka Hietaniemen hautausmaalla? Mitä silloin hoidetaan?

Krista

Vierailija
9/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan ostaa ylihienoa, jos ei ole varaa. Ovat suht hintavia, ihan tavallisetkin kivet.

Vierailija
10/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kadehtii hienoja autoja, toiset prameita hautakiviä.

Vierailija
11/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla kantturalla ole muuta tekemistä kuin kuljeksia hautausmailla arvostelemassa. Toivottavasi pidät edes turpasi kiinni siellä.

Vierailija
12/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin voi olla kateellinen. Varmaan nouset haudastasi läheisille kummittelemaan, jos oma kivi on pikkuriikkinen.

Vierailija
13/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla kantturalla ole muuta tekemistä kuin kuljeksia hautausmailla arvostelemassa. Toivottavasi pidät edes turpasi kiinni siellä.

Nauran ihmisten tekopyhyydelle. Luullaan, että ulkoisilla puitteilla voidaan kuitata eletyn elämän laiminlyönnit. Ei toimi, en osta. Vain yhden sanan sanon: häpeä. Suuri häpeä.

Krista

Vierailija
14/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo etukäteen ohjeistanut lapsia, että kun kuolen ei saa pitää hautajaisia. Ei saa myöskään tulla hautaa, eikä hautakiveä. Käyttäkööt elämänsä fiksummin kuin kantamalla kukkia turhalle haudalle. 

Vierailija
15/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä oli vasta ihan lehdissäkin juttua, kuinka hautausmaan työntekijät joutuu jo puuttumaan hautojen ylikoristamiseen, pieni patsat on ok, mutta sinne raahataan nykyään kaikkea sellaistakin mikä häiritsee ympärillä olevia hautoja. Ja istutetaan jopa pieniä kuusia, yms. 

Vierailija
16/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on luultavasti sellainen 60+ vuotias ylimielisen näköinen kuiva korppu, jolla on norsun sukupuolielimen näköinen naama. Aina viturallaan. Omahyväisesti arvostelee ihmisiä ja heidän tekojaan ja tuntee mielihyvää tästä arvostelusta, pitää sitä tuomiona ja totena. Kuivakka käntty, jota kukaan ei ole nainut sitten 60-luvun juhannusjuhlien. Ei miestä, ei perhettä, ura jossakin postin sivukonttorissa kassalla.

Vierailija
17/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo etukäteen ohjeistanut lapsia, että kun kuolen ei saa pitää hautajaisia. Ei saa myöskään tulla hautaa, eikä hautakiveä. Käyttäkööt elämänsä fiksummin kuin kantamalla kukkia turhalle haudalle. 

Näin se on. Sinä olet ymmärtänyt tämän. Monesti tekisi mieleni nauraa näille kiveä palvoville. Eivät he ymmärrä elämästä mitään.

Krista

Vierailija
18/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli vasta ihan lehdissäkin juttua, kuinka hautausmaan työntekijät joutuu jo puuttumaan hautojen ylikoristamiseen, pieni patsat on ok, mutta sinne raahataan nykyään kaikkea sellaistakin mikä häiritsee ympärillä olevia hautoja. Ja istutetaan jopa pieniä kuusia, yms. 

Tällaisilta ihmisiltä pitäisi ottaa hautapaikka pois.

Krista

Vierailija
19/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni hautajaiset ovat surevia omaisia varten, ei vainajaa. Miksi kiellät yhden tärkeän osan heidän suruprosessissaan, joka mahdollisesti auttaisi heitä paremmin selviytymään menetyksestään?

Omien hautajaisten suunnittelu särähtää myös korvaani pahasti. Omaiset muistelkoot menettämäänsä henkilöä juuri niin kuin itse tahtovat ja kokevat parhaimmaksi, koska vain heille tilaisuudella on merkitystä.

Vierailija
20/50 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni hautajaiset ovat surevia omaisia varten, ei vainajaa. Miksi kiellät yhden tärkeän osan heidän suruprosessissaan, joka mahdollisesti auttaisi heitä paremmin selviytymään menetyksestään?

Omien hautajaisten suunnittelu särähtää myös korvaani pahasti. Omaiset muistelkoot menettämäänsä henkilöä juuri niin kuin itse tahtovat ja kokevat parhaimmaksi, koska vain heille tilaisuudella on merkitystä.

Minusta jokainen saa ilmaista oman tahtonsa siitä miten "viimeisen matkansa" tekee. Se, että ei suostu siihen, että pidetään hautajaiset, joissa kaikki kummin kaimat mässyttävät pullaa ja hörppivät kahvia, ei tarkoita, etteivätkö ne todella läheiset saisi surra ja käydä läpi suruprosessiaan.

Lapset saavat polttaa minut ja ripotella tuhkat mihin tykkäävät. Jos haluavat silloin jotain värssyä lausua, se on oma asiansa. Ketään muita kuin lapsia asiaan ei kuitenkaan saa sotkea. Mitään paasia ei saa jäädä jälkeen eikä muutakaan mistä lapsille koituisi vain vaivaa. Kyllä he minut muistavat muutenkin. Heidän ei tarvitse kuin kuulla jokin tietty laulu tai syödä tiettyä ruokaa, niin he muistavat äitinsä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä