Luetellaan syitä miksi ei kannata ryhtyä vegaaniksi
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki ihmiset olisi vegaaneja kuolisimme nalkaan. Maapallolla ei ole mahdollista kasvattaa niin paljon kasviksia, etta kaikki tulisi ruokituksi! Eli olen sekasyoja ihan ihmiskunnan pelastamisen vuoksi. That's mu super power!!
Mutta on varaa tehotuotantoon ja kaikkien niiden eläinten ylläpitoon ja ruokkimiseen? Ei nyt ihan logiikka toimi.
Tassa on kysymyksessa tilan puute, ei varallisuus. Eli jos kaikki syovat kasviksia, ei ole mahdollista maapallon pinta-alalla kasvattaa niin paljon etta kaikki tulisivat ruokituksi.
Mit vit? :D eli on vara syöttää niille järettömän kokoisille ”tuontantoeläimille” (hitto miten ällöttävä sanakin) järjettömät määrät kasvisruokaa, mutta jos ne kasvikset viljeltäisiinkin suoraan paljon pienempi ruokaisille ihmisille niin sitten se ei riittäisikään? Hei c’moon :D joku raja nyt tuolle lihansyönnin palvomisellekkin!
Kuten hyvin tiedät, kasvisruokaa ihmisen pitää syödä moninkertaisesti enemmän kuin eläinperäistä, jos haluaa saada siitä tarpeelliset ravintoaineet. Kaikkea siitä ei ole edes mahdollista saada. Kun otetaan huomioon meidän maantieteellinen sijaintimme, mahdolliset viljelykasvit ovat aika vähissä. Todella hyvällä hyötysuhteella eläimet muokkaavat ruohosta ja rehuviljasta ihmiselle tarpeellisia ravintoaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki ihmiset olisi vegaaneja kuolisimme nalkaan. Maapallolla ei ole mahdollista kasvattaa niin paljon kasviksia, etta kaikki tulisi ruokituksi! Eli olen sekasyoja ihan ihmiskunnan pelastamisen vuoksi. That's mu super power!!
Mutta on varaa tehotuotantoon ja kaikkien niiden eläinten ylläpitoon ja ruokkimiseen? Ei nyt ihan logiikka toimi.
Tassa on kysymyksessa tilan puute, ei varallisuus. Eli jos kaikki syovat kasviksia, ei ole mahdollista maapallon pinta-alalla kasvattaa niin paljon etta kaikki tulisivat ruokituksi.
Mit vit? :D eli on vara syöttää niille järettömän kokoisille ”tuontantoeläimille” (hitto miten ällöttävä sanakin) järjettömät määrät kasvisruokaa, mutta jos ne kasvikset viljeltäisiinkin suoraan paljon pienempi ruokaisille ihmisille niin sitten se ei riittäisikään? Hei c’moon :D joku raja nyt tuolle lihansyönnin palvomisellekkin!
Kuten hyvin tiedät, kasvisruokaa ihmisen pitää syödä moninkertaisesti enemmän kuin eläinperäistä, jos haluaa saada siitä tarpeelliset ravintoaineet. Kaikkea siitä ei ole edes mahdollista saada. Kun otetaan huomioon meidän maantieteellinen sijaintimme, mahdolliset viljelykasvit ovat aika vähissä. Todella hyvällä hyötysuhteella eläimet muokkaavat ruohosta ja rehuviljasta ihmiselle tarpeellisia ravintoaineita.
Kuten mitä? Kysyn ihan siksi, että olen ollut kasvissyöjä 25 vuotta, en syö purkista mitään lisävitamiineja, olen terve, hoikka ja hyvinvoiva. Ja huom, puhun nyt siis kasvisruoasta kuten sinäkin, en vegaaniruokavaliosta kuten aloituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolustelut vaan laihenee laihenemistaan... nyt mennään jo maantieteessä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten mitä? Kysyn ihan siksi, että olen ollut kasvissyöjä 25 vuotta, en syö purkista mitään lisävitamiineja, olen terve, hoikka ja hyvinvoiva. Ja huom, puhun nyt siis kasvisruoasta kuten sinäkin, en vegaaniruokavaliosta kuten aloituksessa.
Kasvisruoalla tarkoitin pelkistä kasviksista valmistettua ruokaa. Saatte tapella ihan keskenänne voitko kutsua itseäsi kasvissyöjäksi, jos käytät maitotuotteita/kananmunia/kalaa/kanaa.
Koska saan suoraan maatilalta ostettuna laadukasta lihaa kotiin kannettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalat maassa -realismia vs. vegaanien utopiat. Tottahan tuo on. Jos halutaan syödä vain ulkomailla tuotettua ruokaa, pitäisi jostain saada maahan rahaa, jolla sitä voi ostaa. Vientiteollisuus on ajettu jo aika ahtaalle, jäljellä on vielä pohjavesien ja terveydenhuollon myynti monikansallisille toimijoille sekä maapohjan myynti venäläisille.
Vierailija kirjoitti:
Koska saan suoraan maatilalta ostettuna laadukasta lihaa kotiin kannettuna.
Se on kyllä ihanaa kun ei tarvii omia käsiä veretä kun toiselta hengen rahan avulla vie
En ryhdy vegaaniksi, koska kananmunissa ja juustoissa kasvissyöntini raja kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni vegaanituote on tehty joissain halpatyömaassa paskoilla palkoilla enkä halua tukea riistoa
Tämä kyllä. Moni vegaanituote on epäekologinen ja jopa ihmiselle haitallinen (esim. soija, muovista väännetyt vegaanikengät yms.). Köyhänä vegaanina olisi vaikeaa, kun ei olisi varaa niihin parempiin vaihtoehtoihin.
On ihan yhtä epäekologista roudata sitä soijaa tänne karjalle rehuksi tai syödä suoraan. Jos sen syö suoraan itse, sitä tarvitsee roudata vain murto-osa. Ja toisekseen, aina voi valita kotimaisia tuotteita (vaikka olisi vegaani)
Köyhien tuotteet ovat joka tapauksessa epäekologisia ja haitallisia, oli niissä eläinkunnan tuotteita tai ei.
Suomalainen karja ei tarvitse murustakaan epäekologista soijaa, joten sen tuonti voidaan lopettaa kokonaan vaikka heti. Sopiiko vegelle?
Sopii, jos lopetetaan samalla ulkomaalaisen lihan tuonti. Kumpikohan herättäisi enemmän parranpärinää.
Lopetetaan oikein mieluusti molemmat, sekä soijan että ulkomaisen lihan tuonti. Sopii hyvin, olinpa sitten mikä hyvänsä syöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalat maassa -realismia vs. vegaanien utopiat. Tottahan tuo on. Jos halutaan syödä vain ulkomailla tuotettua ruokaa, pitäisi jostain saada maahan rahaa, jolla sitä voi ostaa. Vientiteollisuus on ajettu jo aika ahtaalle, jäljellä on vielä pohjavesien ja terveydenhuollon myynti monikansallisille toimijoille sekä maapohjan myynti venäläisille.
Laihoissa lihansyönnin perusteluissa mennään nyt jo pohjavesien myynnissä! Ja ihankun tässä pelkän tuontiruuan varassa oltais. Suomessa kasvaa jo nyt valtavasti hyvää vege ravintoa, ja potentiaalia on paljon enempäänkin!
Vegaanit vaativat erityiskohtelua ruoan suhteen. Isompia juhlia tai kokouksia järjestäessä vegaanit vaativat kovaan ääneen vegaanista ruokaa ja monesti eivät ole vaivautuneet paikalle tai edes ilmoittaneet esteestä. Ilmeisesti heillä on vain halu päästä ulisemaan ruokavaliostaan. Vegaanit harvoin joustavat ruoan kanssa. Harvoin vegaaniruokaan siirrytään allergian (kaikki eläinperäinen) takia. Olisi kurjaa mennä sukulaisten luokse ja alkaa vaatimaan erityiskohtelua ruokien suhteen/tehdä omia pöperöitä. Nahkakengät/nahkatakit/turkit on erittäin toimivia vaatteita, joten niiden käytöstä en luopuisi. Vegaaniset juustot on paskoja.
Tulee liian kaunis ja paksu tukka ja kynnet, ja ihokin alkaa hehkumaan. Hyi, kuka sellaista nyt haluaisi. Ruoan syöminen tuottaisi suunnatonta iloa kun ei saisi potea huonoa omaatuntoa. Ei ei sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta mikään muu niin paljoa kuin eläinten olot ja hyvinvointi, ekologisuus on sivuseikka.
Sen takia pyrin kasvispainoitteeseen syömiseen niin paljon kuin mahdollista.
Täysin mahdollista se ei ole minulle, mutta jos joku siihen pystyy niin erittäin hyvä juttu.
Tärkeintä olisi saada tehotuotanto loppumaan! Siihen me kaikki voimme vaikuttaa, oltiin sitten sekasyöjiä tai vegaaneita.
Toivottavasti eläinten oloja saataisiin paremmaksi ainakin suomessa, ja suosittaisiin silloin vain kotimaista lihaa kun tietää että niillä on hyvä olla.
Silloin minä voisin ainakin syödä hyällä omallatunnolla lihaakin.
Mutta saadaanko tehotuotanto loppumaan sillä, että muutama hassu vegaani ei syö lihaa? Minäkin vastustan prostituutiota, mutta en nyt sen takia elä selibaatissa. Hei vegaanit, ettekö te keksi mitään tehokkaampaa keinoa vaikuttaa tehotuotantoon?
Tämä olikin vain ja ainoastaan minun näkemykseni. Olen sekasyöjä , joka pyrkii kasvispainotteisuuteen niin pitkälle kuin mahdollista.
Tuo tehotuotannon loppuminen olisi taas hyvä meille, jotka ovat valmiita pitämään sen lihan omassa ruokavaliossaan.
Vegaaneja tulee olemaan aina jokatapauksessa, koska heidän arvoihin kuuluu se , ettei sen eläimen tarvitsisi kuolla missään vaiheessa, jotta joutuisi lautaselle. (Mä tosin uskon, että asiasta ei puhuttaisi yhtä kiivaasti , kun ei olisi tarve jos ei olisi tehotuotantoa, tai ehkä siltikin puhuttaisiin ja pyrittäisi lihattomuuteen?) Joka tapauksessa silloinkin olisi takuulla vegejä, mutta ei ehkä yhtäpaljoa.
Olen itsekin sillä kannalla, että tehotuotannosta pitäisi päästä eroon. Tartun nyt toiseen asiaan, nimittäin siihen, että näistä keskustellessa pitää erottaa vegaanit ja vegetaristit toisistaan. Jotta voidaan keskustella, pitää olla yksiselitteiset termit käytössä.
Jälkimmäiset ovat tavallisia, suhteellisen mutkattomia kasvissyöjiä. He saattavat kuitenkin käyttää henkilöstä riippuen muita eläinkunnan tuotteita kuin lihaa tai kalaa ruuassaan ja siihen ei liity kieltäytymistä esim. nahkatuotteista.
Vegaanit taas eivät yleensä käytä mitään eläinkunnan tuotteita missään muodossa. He siis eivät käytä edes hunajaa, liivatetta, nahkaa, villaa, silkkiä jne. Tässä lienee taustalla jokin ideologia siitä, että eläimiä ei saisi missään muodossa alistaa ihmisen valtaan ja/tai käyttää hyödyksi.
Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi ei saisi hyödyntää, jos eläintä hoidetaan hyvin ja se ei kärsi siitä. Joissakin tapauksissa se jopa hyötyy siitä. Itse asiassa useat eläinlajit, esim. lehmät ja siat, kuolisivat hyvin pian sukupuuttoon, jos ihminen ei hyödyntäisi niitä. En tiedä, onko se sitten tavoitekin. Tuskin ovat ajatelleet niin pitkälle. Hunajan osalta... myös tarhatut mehiläiset ovat aivan oleellisia pölyttäjiä. Kuinkahan moni tarhaisi mehiläisiä pelkän pölytyksen vuoksi? Jos ei ole pölyttäjiä, ei ole sitä kasvisruokaakaan.
Tosin eihän kasvejakaan kohta voi syödä, koska koko ajan tieteellinen tutkimus saa lisää selville siitä, että kasveillakin on tietoisuus ja tunteet.
Jos luonto tuhotaan viljelemällä myrkkyjen avulla jotain gm-soijaa ym. ja rahtaamalla sitä ympäri maapalloa, niin aika huonosti ne eläimetkin sen jälkeen voi. Nämä asiat ei vain ole ihan niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia, kun niitä lähtee miettimään avoimesti eri kanteilta vähän pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta mikään muu niin paljoa kuin eläinten olot ja hyvinvointi, ekologisuus on sivuseikka.
Sen takia pyrin kasvispainoitteeseen syömiseen niin paljon kuin mahdollista.
Täysin mahdollista se ei ole minulle, mutta jos joku siihen pystyy niin erittäin hyvä juttu.
Tärkeintä olisi saada tehotuotanto loppumaan! Siihen me kaikki voimme vaikuttaa, oltiin sitten sekasyöjiä tai vegaaneita.
Toivottavasti eläinten oloja saataisiin paremmaksi ainakin suomessa, ja suosittaisiin silloin vain kotimaista lihaa kun tietää että niillä on hyvä olla.
Silloin minä voisin ainakin syödä hyällä omallatunnolla lihaakin.
Mutta saadaanko tehotuotanto loppumaan sillä, että muutama hassu vegaani ei syö lihaa? Minäkin vastustan prostituutiota, mutta en nyt sen takia elä selibaatissa. Hei vegaanit, ettekö te keksi mitään tehokkaampaa keinoa vaikuttaa tehotuotantoon?
Tämä olikin vain ja ainoastaan minun näkemykseni. Olen sekasyöjä , joka pyrkii kasvispainotteisuuteen niin pitkälle kuin mahdollista.
Tuo tehotuotannon loppuminen olisi taas hyvä meille, jotka ovat valmiita pitämään sen lihan omassa ruokavaliossaan.
Vegaaneja tulee olemaan aina jokatapauksessa, koska heidän arvoihin kuuluu se , ettei sen eläimen tarvitsisi kuolla missään vaiheessa, jotta joutuisi lautaselle. (Mä tosin uskon, että asiasta ei puhuttaisi yhtä kiivaasti , kun ei olisi tarve jos ei olisi tehotuotantoa, tai ehkä siltikin puhuttaisiin ja pyrittäisi lihattomuuteen?) Joka tapauksessa silloinkin olisi takuulla vegejä, mutta ei ehkä yhtäpaljoa.
Olen itsekin sillä kannalla, että tehotuotannosta pitäisi päästä eroon. Tartun nyt toiseen asiaan, nimittäin siihen, että näistä keskustellessa pitää erottaa vegaanit ja vegetaristit toisistaan. Jotta voidaan keskustella, pitää olla yksiselitteiset termit käytössä.
Jälkimmäiset ovat tavallisia, suhteellisen mutkattomia kasvissyöjiä. He saattavat kuitenkin käyttää henkilöstä riippuen muita eläinkunnan tuotteita kuin lihaa tai kalaa ruuassaan ja siihen ei liity kieltäytymistä esim. nahkatuotteista.
Vegaanit taas eivät yleensä käytä mitään eläinkunnan tuotteita missään muodossa. He siis eivät käytä edes hunajaa, liivatetta, nahkaa, villaa, silkkiä jne. Tässä lienee taustalla jokin ideologia siitä, että eläimiä ei saisi missään muodossa alistaa ihmisen valtaan ja/tai käyttää hyödyksi.
Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi ei saisi hyödyntää, jos eläintä hoidetaan hyvin ja se ei kärsi siitä. Joissakin tapauksissa se jopa hyötyy siitä. Itse asiassa useat eläinlajit, esim. lehmät ja siat, kuolisivat hyvin pian sukupuuttoon, jos ihminen ei hyödyntäisi niitä. En tiedä, onko se sitten tavoitekin. Tuskin ovat ajatelleet niin pitkälle. Hunajan osalta... myös tarhatut mehiläiset ovat aivan oleellisia pölyttäjiä. Kuinkahan moni tarhaisi mehiläisiä pelkän pölytyksen vuoksi? Jos ei ole pölyttäjiä, ei ole sitä kasvisruokaakaan.
Tosin eihän kasvejakaan kohta voi syödä, koska koko ajan tieteellinen tutkimus saa lisää selville siitä, että kasveillakin on tietoisuus ja tunteet.
Jos luonto tuhotaan viljelemällä myrkkyjen avulla jotain gm-soijaa ym. ja rahtaamalla sitä ympäri maapalloa, niin aika huonosti ne eläimetkin sen jälkeen voi. Nämä asiat ei vain ole ihan niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia, kun niitä lähtee miettimään avoimesti eri kanteilta vähän pitemmälle.
Soijaa kasvatetaan eläinten rehuksi! Pieni osa menee ihmisravinnoksi. Lisäksi Suomessa isot kauppaketjut ovat sitoutuneet siirtymään vastuulliseen soijaan.
Ja mitä tulee monesti esitettyyn argumenttiin "kaukaa rahdatusta ruuasta", niin se on usein ekologisempaa, kuin kotimainen. Kuljetuksesta aiheutuvat päästöt ovat pienempi paha kuin kasvihuoneviljely. Kasvihuonekurkun viljely Suomen oloissa on ihan älytöntä!
Vierailija kirjoitti:
Syitä miksi en ole vegaani:
-En koe että vegaanisuus on ekologisin vaihtoehto. Mieluummin ostan kahvimaidon, joka tuotettu Suomessa lähellä minua, kuin prosessoituja soija- kaura yms maitoja, joista osa on roudattu ulkomailta. En halua jättää syömättä ruokaa vierailuilla tai matkustaessa vain siksi että siinä on käytetty hiukan voita/liivatetta/hunajaa/kananmunaa tms.
-Ei ole niin paljon rahaa (tai kiinnostusta laittaa ylimääräistä rahaa ruokaan), että saisin tarpeeksi monipuolista ja maukasta ravintoa(vegejuustot, levitteet, runsaasti pähkinöitä ja lihan ja maidon KORVIKKEITA), eli en missään nimessä haluaisi muuttaa nykyistä ruokavaliotani suppeammaksi
-Haluan käyttää laadukkaita ja lämpimiä vaatteita, kuten nahkakenkiä ja villavaatteita ja ostaa niitä myös jatkossa mikäli joskus hajoavat (tämän oli jo joku maininnut kenkien osalta)
Vegaanisuus on niin radikaali elämänmuutos, etten halua vaikeuttaa elämääni vain eläinten mahdollisen hyvinvoinnin takia. Kasvisruoan suosiminen, lihansyönnin vähentäminen (tai lopettaminen) ja eläintestien vähentäminen ihmiselle ei-välttömättömässä kosmetiikassa sen sijaan ovat asioita jotka on helpompi toteuttaa. Ajattelen valintani mieluummin ympäristön kannalta (joka epäsuorasti vaikuttaa myös eläinten hyvinvointiin), kuin pelkkiä eläimiä ajattelemalla ja olemalla sokea muille ympäristövaikutuksille.
Miksi maidon pitää tulla läheltä, vaikka se on paljon epäekologisempaa, kuin kaukaa roudaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne lehmät syö? Pieniä kiviäkö? Maapallolla ei nimenomaan ole riittävästi pinta-alaa ruokkia ihmisiä lihalla.
Katsokaa Arman pohjantähden alla-jakso "karjakko". Koska tuetaan suomalaista työtä ja liha on parasta. Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinainen urpo olet, ne eläimet syö heinää. ( tai pitäisi syödä) Ihminen ei syö heinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni vegaanituote on tehty joissain halpatyömaassa paskoilla palkoilla enkä halua tukea riistoa
Tämä kyllä. Moni vegaanituote on epäekologinen ja jopa ihmiselle haitallinen (esim. soija, muovista väännetyt vegaanikengät yms.). Köyhänä vegaanina olisi vaikeaa, kun ei olisi varaa niihin parempiin vaihtoehtoihin.
On ihan yhtä epäekologista roudata sitä soijaa tänne karjalle rehuksi tai syödä suoraan. Jos sen syö suoraan itse, sitä tarvitsee roudata vain murto-osa. Ja toisekseen, aina voi valita kotimaisia tuotteita (vaikka olisi vegaani)
Köyhien tuotteet ovat joka tapauksessa epäekologisia ja haitallisia, oli niissä eläinkunnan tuotteita tai ei.
Suomalainen karja ei tarvitse murustakaan epäekologista soijaa, joten sen tuonti voidaan lopettaa kokonaan vaikka heti. Sopiiko vegelle?
Mutta siipikarja tarvitsee sitä, joten joudutaan lopettamaan suomalaisten kanalatkin. Käykö sekaanille?
No ohhoh. Enpä tiennyt ettei Suomessa kasvatettu siipikarjaa ennen kuin soijaa alettiin tuoda maahan. Mitä siipikarjalle elintärkeää soija sisältää?
No lopetetaan soijan syöttäminen kanoille, vähenee kanansyöntikin kun hinta pompsahtaa kunnolla.
Olet kuitenkin tehnyt sen tärkeimmän valinnan olla syömättä lihaa. Eläimet kiittävät :)