Luetellaan syitä miksi ei kannata ryhtyä vegaaniksi
Kommentit (389)
Sairastin jonkinnäköisen anoreksia-ortoreksian nuorempana enkä kaipaa enää sitä syömisten pilkuntarkkaa kyttäämistä elämääni. Haluan olla vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta mikään muu niin paljoa kuin eläinten olot ja hyvinvointi, ekologisuus on sivuseikka.
Sen takia pyrin kasvispainoitteeseen syömiseen niin paljon kuin mahdollista.
Täysin mahdollista se ei ole minulle, mutta jos joku siihen pystyy niin erittäin hyvä juttu.
Tärkeintä olisi saada tehotuotanto loppumaan! Siihen me kaikki voimme vaikuttaa, oltiin sitten sekasyöjiä tai vegaaneita.
Toivottavasti eläinten oloja saataisiin paremmaksi ainakin suomessa, ja suosittaisiin silloin vain kotimaista lihaa kun tietää että niillä on hyvä olla.
Silloin minä voisin ainakin syödä hyällä omallatunnolla lihaakin.
Mutta saadaanko tehotuotanto loppumaan sillä, että muutama hassu vegaani ei syö lihaa? Minäkin vastustan prostituutiota, mutta en nyt sen takia elä selibaatissa. Hei vegaanit, ettekö te keksi mitään tehokkaampaa keinoa vaikuttaa tehotuotantoon?
Tämä olikin vain ja ainoastaan minun näkemykseni. Olen sekasyöjä , joka pyrkii kasvispainotteisuuteen niin pitkälle kuin mahdollista.
Tuo tehotuotannon loppuminen olisi taas hyvä meille, jotka ovat valmiita pitämään sen lihan omassa ruokavaliossaan.
Vegaaneja tulee olemaan aina jokatapauksessa, koska heidän arvoihin kuuluu se , ettei sen eläimen tarvitsisi kuolla missään vaiheessa, jotta joutuisi lautaselle. (Mä tosin uskon, että asiasta ei puhuttaisi yhtä kiivaasti , kun ei olisi tarve jos ei olisi tehotuotantoa, tai ehkä siltikin puhuttaisiin ja pyrittäisi lihattomuuteen?) Joka tapauksessa silloinkin olisi takuulla vegejä, mutta ei ehkä yhtäpaljoa.
Olen itsekin sillä kannalla, että tehotuotannosta pitäisi päästä eroon. Tartun nyt toiseen asiaan, nimittäin siihen, että näistä keskustellessa pitää erottaa vegaanit ja vegetaristit toisistaan. Jotta voidaan keskustella, pitää olla yksiselitteiset termit käytössä.
Jälkimmäiset ovat tavallisia, suhteellisen mutkattomia kasvissyöjiä. He saattavat kuitenkin käyttää henkilöstä riippuen muita eläinkunnan tuotteita kuin lihaa tai kalaa ruuassaan ja siihen ei liity kieltäytymistä esim. nahkatuotteista.
Vegaanit taas eivät yleensä käytä mitään eläinkunnan tuotteita missään muodossa. He siis eivät käytä edes hunajaa, liivatetta, nahkaa, villaa, silkkiä jne. Tässä lienee taustalla jokin ideologia siitä, että eläimiä ei saisi missään muodossa alistaa ihmisen valtaan ja/tai käyttää hyödyksi.
Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi ei saisi hyödyntää, jos eläintä hoidetaan hyvin ja se ei kärsi siitä. Joissakin tapauksissa se jopa hyötyy siitä. Itse asiassa useat eläinlajit, esim. lehmät ja siat, kuolisivat hyvin pian sukupuuttoon, jos ihminen ei hyödyntäisi niitä. En tiedä, onko se sitten tavoitekin. Tuskin ovat ajatelleet niin pitkälle. Hunajan osalta... myös tarhatut mehiläiset ovat aivan oleellisia pölyttäjiä. Kuinkahan moni tarhaisi mehiläisiä pelkän pölytyksen vuoksi? Jos ei ole pölyttäjiä, ei ole sitä kasvisruokaakaan.
Tosin eihän kasvejakaan kohta voi syödä, koska koko ajan tieteellinen tutkimus saa lisää selville siitä, että kasveillakin on tietoisuus ja tunteet.
Jos luonto tuhotaan viljelemällä myrkkyjen avulla jotain gm-soijaa ym. ja rahtaamalla sitä ympäri maapalloa, niin aika huonosti ne eläimetkin sen jälkeen voi. Nämä asiat ei vain ole ihan niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia, kun niitä lähtee miettimään avoimesti eri kanteilta vähän pitemmälle.
Soijaa kasvatetaan eläinten rehuksi! Pieni osa menee ihmisravinnoksi. Lisäksi Suomessa isot kauppaketjut ovat sitoutuneet siirtymään vastuulliseen soijaan.
Ja mitä tulee monesti esitettyyn argumenttiin "kaukaa rahdatusta ruuasta", niin se on usein ekologisempaa, kuin kotimainen. Kuljetuksesta aiheutuvat päästöt ovat pienempi paha kuin kasvihuoneviljely. Kasvihuonekurkun viljely Suomen oloissa on ihan älytöntä!
Onko sitä kurkkua ensinkään pakko syödä talvella? Eihän se silloin edes maistu hyvältä, ei kotimainen eikä ulkomainen. Ei tässä nyt puhuta ihan samasta asiastakaan. Meillä voidaan syödä suomalaista sesonkiruokaa. Ainakin se onnistuu syömällä kasvispainotteisesti, mutta myös luomu- ja muita eettisesti tuotettuja eläinkunnan tuotteita hyödyntäen. Se on ihan varmasti ekologisempaa ja terveellisempää kuin tuoda kaikenlaisia täydennyksiä epämääräisistä maista. Esimerkiksi ne avokadot... Jopa se kasvihuonekurkku on paljon ekologisempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki ihmiset olisi vegaaneja kuolisimme nalkaan. Maapallolla ei ole mahdollista kasvattaa niin paljon kasviksia, etta kaikki tulisi ruokituksi! Eli olen sekasyoja ihan ihmiskunnan pelastamisen vuoksi. That's mu super power!!
Mutta on varaa tehotuotantoon ja kaikkien niiden eläinten ylläpitoon ja ruokkimiseen? Ei nyt ihan logiikka toimi.
Tassa on kysymyksessa tilan puute, ei varallisuus. Eli jos kaikki syovat kasviksia, ei ole mahdollista maapallon pinta-alalla kasvattaa niin paljon etta kaikki tulisivat ruokituksi.
Mit vit? :D eli on vara syöttää niille järettömän kokoisille ”tuontantoeläimille” (hitto miten ällöttävä sanakin) järjettömät määrät kasvisruokaa, mutta jos ne kasvikset viljeltäisiinkin suoraan paljon pienempi ruokaisille ihmisille niin sitten se ei riittäisikään? Hei c’moon :D joku raja nyt tuolle lihansyönnin palvomisellekkin!
Varsinainen urpo olet, ne eläimet syö heinää. ( tai pitäisi syödä) Ihminen ei syö heinää.
Miksi Suomeen sitten tuodaan lihaa ulkomailta, jos Suomi niin täydellisesti sopii lihantuotantoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan nauttia hyvästä ruuasta.
Haluan pitää suolistoni kunnossa.
No sitten kannattaisi nimenomaan siirtyä vegaaniksi.
Eikö niitä räjähdysmäisesti lisääntyviä suolistosairauksia ole todettu erityisesti nuorilla vegaaninaisilla? Eipä oikein kannusta liittymään joukkoon.
Olisi kiva saada lähde tälle. En oikein usko, että riittävän pitkään vegaaneina eläneitä ihmisiä on ainakaan Suomessa niin paljon, että heistä pystyttäisiin vielä tunnistamaan mitään räjähdysmäisiä suolistoilmiöitä.
Suolistosairaudet kyllä lisääntyvät Suomessa hurjasti, mutta tuskinpa siihen ovat pavut ja soijarouheet syynä.
Juusto. Meillä on miehen kanssa koko yhdessäolon aikaan iso osa päivällisistä ns. vahingossa vegaanisia, koska syön mieluummin kotona kasvisruokaa.
Joten vegaanina olo ei tunnu millään muotoa oudolta tai vaikealta ajatukselta, mutta JUUSTO perhana on niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni vegaanituote on tehty joissain halpatyömaassa paskoilla palkoilla enkä halua tukea riistoa
Tämä kyllä. Moni vegaanituote on epäekologinen ja jopa ihmiselle haitallinen (esim. soija, muovista väännetyt vegaanikengät yms.). Köyhänä vegaanina olisi vaikeaa, kun ei olisi varaa niihin parempiin vaihtoehtoihin.
On ihan yhtä epäekologista roudata sitä soijaa tänne karjalle rehuksi tai syödä suoraan. Jos sen syö suoraan itse, sitä tarvitsee roudata vain murto-osa. Ja toisekseen, aina voi valita kotimaisia tuotteita (vaikka olisi vegaani)
Köyhien tuotteet ovat joka tapauksessa epäekologisia ja haitallisia, oli niissä eläinkunnan tuotteita tai ei.
Suomalainen karja ei tarvitse murustakaan epäekologista soijaa, joten sen tuonti voidaan lopettaa kokonaan vaikka heti. Sopiiko vegelle?
Mutta siipikarja tarvitsee sitä, joten joudutaan lopettamaan suomalaisten kanalatkin. Käykö sekaanille?
No ohhoh. Enpä tiennyt ettei Suomessa kasvatettu siipikarjaa ennen kuin soijaa alettiin tuoda maahan. Mitä siipikarjalle elintärkeää soija sisältää?
No lopetetaan soijan syöttäminen kanoille, vähenee kanansyöntikin kun hinta pompsahtaa kunnolla.
Tämäkin sopii oikein hyvin. Ostaisin paljon mieluummin kanaa, jota ei ole ruokittu soijalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta mikään muu niin paljoa kuin eläinten olot ja hyvinvointi, ekologisuus on sivuseikka.
Sen takia pyrin kasvispainoitteeseen syömiseen niin paljon kuin mahdollista.
Täysin mahdollista se ei ole minulle, mutta jos joku siihen pystyy niin erittäin hyvä juttu.
Tärkeintä olisi saada tehotuotanto loppumaan! Siihen me kaikki voimme vaikuttaa, oltiin sitten sekasyöjiä tai vegaaneita.
Toivottavasti eläinten oloja saataisiin paremmaksi ainakin suomessa, ja suosittaisiin silloin vain kotimaista lihaa kun tietää että niillä on hyvä olla.
Silloin minä voisin ainakin syödä hyällä omallatunnolla lihaakin.
Mutta saadaanko tehotuotanto loppumaan sillä, että muutama hassu vegaani ei syö lihaa? Minäkin vastustan prostituutiota, mutta en nyt sen takia elä selibaatissa. Hei vegaanit, ettekö te keksi mitään tehokkaampaa keinoa vaikuttaa tehotuotantoon?
Tämä olikin vain ja ainoastaan minun näkemykseni. Olen sekasyöjä , joka pyrkii kasvispainotteisuuteen niin pitkälle kuin mahdollista.
Tuo tehotuotannon loppuminen olisi taas hyvä meille, jotka ovat valmiita pitämään sen lihan omassa ruokavaliossaan.
Vegaaneja tulee olemaan aina jokatapauksessa, koska heidän arvoihin kuuluu se , ettei sen eläimen tarvitsisi kuolla missään vaiheessa, jotta joutuisi lautaselle. (Mä tosin uskon, että asiasta ei puhuttaisi yhtä kiivaasti , kun ei olisi tarve jos ei olisi tehotuotantoa, tai ehkä siltikin puhuttaisiin ja pyrittäisi lihattomuuteen?) Joka tapauksessa silloinkin olisi takuulla vegejä, mutta ei ehkä yhtäpaljoa.
Olen itsekin sillä kannalla, että tehotuotannosta pitäisi päästä eroon. Tartun nyt toiseen asiaan, nimittäin siihen, että näistä keskustellessa pitää erottaa vegaanit ja vegetaristit toisistaan. Jotta voidaan keskustella, pitää olla yksiselitteiset termit käytössä.
Jälkimmäiset ovat tavallisia, suhteellisen mutkattomia kasvissyöjiä. He saattavat kuitenkin käyttää henkilöstä riippuen muita eläinkunnan tuotteita kuin lihaa tai kalaa ruuassaan ja siihen ei liity kieltäytymistä esim. nahkatuotteista.
Vegaanit taas eivät yleensä käytä mitään eläinkunnan tuotteita missään muodossa. He siis eivät käytä edes hunajaa, liivatetta, nahkaa, villaa, silkkiä jne. Tässä lienee taustalla jokin ideologia siitä, että eläimiä ei saisi missään muodossa alistaa ihmisen valtaan ja/tai käyttää hyödyksi.
Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi ei saisi hyödyntää, jos eläintä hoidetaan hyvin ja se ei kärsi siitä. Joissakin tapauksissa se jopa hyötyy siitä. Itse asiassa useat eläinlajit, esim. lehmät ja siat, kuolisivat hyvin pian sukupuuttoon, jos ihminen ei hyödyntäisi niitä. En tiedä, onko se sitten tavoitekin. Tuskin ovat ajatelleet niin pitkälle. Hunajan osalta... myös tarhatut mehiläiset ovat aivan oleellisia pölyttäjiä. Kuinkahan moni tarhaisi mehiläisiä pelkän pölytyksen vuoksi? Jos ei ole pölyttäjiä, ei ole sitä kasvisruokaakaan.
Tosin eihän kasvejakaan kohta voi syödä, koska koko ajan tieteellinen tutkimus saa lisää selville siitä, että kasveillakin on tietoisuus ja tunteet.
Jos luonto tuhotaan viljelemällä myrkkyjen avulla jotain gm-soijaa ym. ja rahtaamalla sitä ympäri maapalloa, niin aika huonosti ne eläimetkin sen jälkeen voi. Nämä asiat ei vain ole ihan niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia, kun niitä lähtee miettimään avoimesti eri kanteilta vähän pitemmälle.
Soijaa kasvatetaan eläinten rehuksi! Pieni osa menee ihmisravinnoksi. Lisäksi Suomessa isot kauppaketjut ovat sitoutuneet siirtymään vastuulliseen soijaan.
Ja mitä tulee monesti esitettyyn argumenttiin "kaukaa rahdatusta ruuasta", niin se on usein ekologisempaa, kuin kotimainen. Kuljetuksesta aiheutuvat päästöt ovat pienempi paha kuin kasvihuoneviljely. Kasvihuonekurkun viljely Suomen oloissa on ihan älytöntä!
Onko sitä kurkkua ensinkään pakko syödä talvella? Eihän se silloin edes maistu hyvältä, ei kotimainen eikä ulkomainen. Ei tässä nyt puhuta ihan samasta asiastakaan. Meillä voidaan syödä suomalaista sesonkiruokaa. Ainakin se onnistuu syömällä kasvispainotteisesti, mutta myös luomu- ja muita eettisesti tuotettuja eläinkunnan tuotteita hyödyntäen. Se on ihan varmasti ekologisempaa ja terveellisempää kuin tuoda kaikenlaisia täydennyksiä epämääräisistä maista. Esimerkiksi ne avokadot... Jopa se kasvihuonekurkku on paljon ekologisempi vaihtoehto.
Miksi aina otetaan esimerkiksi avokado? Sen tuonnin voi minun puolestani lopettaa. Mutta entä kahvi, kaakaopavut, tupakka? Ovat myös hirveän epäekologisia, mutta ei lihansyöjiä oikeasti kiinnosta ruuan ekologisuus...
Vierailija kirjoitti:
Tulee liian kaunis ja paksu tukka ja kynnet, ja ihokin alkaa hehkumaan. Hyi, kuka sellaista nyt haluaisi. Ruoan syöminen tuottaisi suunnatonta iloa kun ei saisi potea huonoa omaatuntoa. Ei ei sellaista.
Nämä mainitsemasi on mahdollista saada vain oikealla lajin mukaisella ravinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki ihmiset olisi vegaaneja kuolisimme nalkaan. Maapallolla ei ole mahdollista kasvattaa niin paljon kasviksia, etta kaikki tulisi ruokituksi! Eli olen sekasyoja ihan ihmiskunnan pelastamisen vuoksi. That's mu super power!!
Mitä ne lehmät syö? Pieniä kiviäkö? Maapallolla ei nimenomaan ole riittävästi pinta-alaa ruokkia ihmisiä lihalla.
Suomessa lehmät syövät nurmirehua. Sitä kasvatetaan ilman keinokastelua pelloilla, joilla ei juuri mikään muu viljelykasvi kasva. Olisi kyllä mukava nähdä joskus joku ehdotelma, mitä Suomessa viljeltäisiin nurmirehun sijaan, jotta saataisiin vastaavat määrät välttämättömiä amino- ja rasvahappoja, vitamiineja ja kivennäisaineita kuin nyt saadaan lihasta ja maitotuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä räjähdysmäisesti lisääntyviä suolistosairauksia ole todettu erityisesti nuorilla vegaaninaisilla? Eipä oikein kannusta liittymään joukkoon.
Olisi kiva saada lähde tälle. En oikein usko, että riittävän pitkään vegaaneina eläneitä ihmisiä on ainakaan Suomessa niin paljon, että heistä pystyttäisiin vielä tunnistamaan mitään räjähdysmäisiä suolistoilmiöitä.
Suolistosairaudet kyllä lisääntyvät Suomessa hurjasti, mutta tuskinpa siihen ovat pavut ja soijarouheet syynä.
Ei varmaankaan pavut ja soijarouheet ole siihen syynä, vaan se ravinnon puute.
Minäpä sanon oikein monta syytä, miksi kannattaa pysyä lihansyöjänä. On kivaa, kun osa maailmasta näkee nälkää mun valintojeni takia, nautin siitä. Jos kaikki olisivat vegaaneja, ruokahan riittäisi kaikille, Kamalaa. En halua menettää tyydytystä siitä, miten älykäs sika kärsii koko elämänsä siksi, että minä saan syödä sen lihaksia ja muita elimiä, sen jälkeen kun se on kaikkien kärsimystensä jälkeen tapettu. Ennen tappoa ehkä vielä annettu sähköpiiskaa, hakattu kepeillä ja laatikoilla ja muuta tosi kivaa. Ai että, mahtavaa!
Minusta on myös ihanaa, kun lehmät pakotetaan joka vuosi synnyttämään ja synnytyksen jälkeen niiltä otetaan niiden lapsi pois, joka kerta, vuosi vuoden jälkeen, että minä saan juoda lehmä-äidin maidon. On myös kivaa, kun lehmä voi olla koko elämänsä navetassa ja kivasti parteen kytkettynä, jotenkin nautin siitä. En halua tätäkään nautintoa menettää.
Broilerien kasvatus on minusta myös jotenkin söpöä. Nopea kasvatus, niin että niiden jalat ei kestä painoa. Ei päivänvaloa, ei perhettä, ei mitään muutakuin olla ja lopulta ripustetaan jaloista kivasti orteen ja katkaistaan kaula.
Sitäkin on kiva katsoa, kun kanat elää ahtaissa häkeissä, kärsii ja riutuu, kunnes ne joutaa joksikin minkinrehuksi, onkos se vuosi vai kaksi, kun kanoista revitään kaikki irti ja sitten jauhetaan muussiksi? Poikatiput jauhetaan eläviltään aikalailla pian syntymän jälkeen.
Siis tää kaikki on vaan niin hienoa ja siistiä, muistattehan kaikki eläintensyöjät kertoa kaiken tämän ja muun kivan lapsosillenne? Harmi kun ei teurastamoissa ole lasiseiniä että voisitte lastenne kanssa seurata hauskaa tapahtuaa, kun teidän ns. ruokanne tapetaan.
Mahtavaa on myös se, että me eläintensyöjät tuhoamme luontoa ns. ruuallamme huomattavasti enemmän kuin vegaanit. Jotenski kiva tuhlata vettä, energiaa, viljelysmaata. Näin se maailma pelastuu..
Vegeruoka on pahaa, parhaimmillaan mautonta ja rumaa. Tämä tosin saattaa johtua siitä, että vegekaverini ovat hervottoman huonoja kokkeja, jotka eivät edes yritä panostaa ruoan miellyttävyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin kaikki vatsavaivat nimenomaan paranivat, kun ryhdyin vegaaniksi. Loppui turvotus ja ilmavaivat ja ummetus ja sen myötä myös peräpukamat. Hb nousi ensimmäistä kertaa elämässäni ruualla yli 130:n. Paino tippui 8 kg, sen mikä olikin vähän ylimääräistä.
Minkä ravinnon puute mielestäsi on vegaaniruokavalion syytä? Niin vegaanilla kuin sekaanillakin voi olla ravintoaineista puutosta, jos syö lähinnä roskaruokaa tai muuten hyvin yksipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä sanon oikein monta syytä, miksi kannattaa pysyä lihansyöjänä. On kivaa, kun osa maailmasta näkee nälkää mun valintojeni takia, nautin siitä. Jos kaikki olisivat vegaaneja, ruokahan riittäisi kaikille, Kamalaa. En halua menettää tyydytystä siitä, miten älykäs sika kärsii koko elämänsä siksi, että minä saan syödä sen lihaksia ja muita elimiä, sen jälkeen kun se on kaikkien kärsimystensä jälkeen tapettu. Ennen tappoa ehkä vielä annettu sähköpiiskaa, hakattu kepeillä ja laatikoilla ja muuta tosi kivaa. Ai että, mahtavaa!
Minusta on myös ihanaa, kun lehmät pakotetaan joka vuosi synnyttämään ja synnytyksen jälkeen niiltä otetaan niiden lapsi pois, joka kerta, vuosi vuoden jälkeen, että minä saan juoda lehmä-äidin maidon. On myös kivaa, kun lehmä voi olla koko elämänsä navetassa ja kivasti parteen kytkettynä, jotenkin nautin siitä. En halua tätäkään nautintoa menettää.
Broilerien kasvatus on minusta myös jotenkin söpöä. Nopea kasvatus, niin että niiden jalat ei kestä painoa. Ei päivänvaloa, ei perhettä, ei mitään muutakuin olla ja lopulta ripustetaan jaloista kivasti orteen ja katkaistaan kaula.
Sitäkin on kiva katsoa, kun kanat elää ahtaissa häkeissä, kärsii ja riutuu, kunnes ne joutaa joksikin minkinrehuksi, onkos se vuosi vai kaksi, kun kanoista revitään kaikki irti ja sitten jauhetaan muussiksi? Poikatiput jauhetaan eläviltään aikalailla pian syntymän jälkeen.
Siis tää kaikki on vaan niin hienoa ja siistiä, muistattehan kaikki eläintensyöjät kertoa kaiken tämän ja muun kivan lapsosillenne? Harmi kun ei teurastamoissa ole lasiseiniä että voisitte lastenne kanssa seurata hauskaa tapahtuaa, kun teidän ns. ruokanne tapetaan.
Mahtavaa on myös se, että me eläintensyöjät tuhoamme luontoa ns. ruuallamme huomattavasti enemmän kuin vegaanit. Jotenski kiva tuhlata vettä, energiaa, viljelysmaata. Näin se maailma pelastuu..
Onko sulla kaikki kotona?? Ei varmaankaan, kun tieto on tuota luokkaa ja lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Noniin, ehtihän se vegaanikin tänne "älykästä" sarkasmiaan kylvämään.
Olin aikani vegaani, mutta siirryin siitä vegetaristiksi. Syyt: Sopivan ruuan etsimiseen, laittamiseen ja valmistamiseen meni liian paljon energiaa. Oli haastavaa saada koottua joka päivä ravitsemuksellisesti tasapainoiset ateriat. Kyllästyin lukemaan tuoteselosteita ja tivaamaan tarjoilijoilta ruuan valmistusaineksia. Ruokailuista katosi ilo, vaikka hyvä omatunto olikin.
Monet ruokaan liittyvät sosiaaliset tilanteet menivät hankaliksi. Suunnilleen kellään eikä missään ollut valmiiksi vegaanista annosta, ja sen kysyminen ja eri juhlissa, kutsuilla ym ruuasta ja kahvileivistä kieltäytyminen oli noloa ja en halunnut aina olla ruokavalioni kanssa valokeilassa selittämässä syitä ja seurauksia. Moni myös pahoitti mielensä, ja minä myös. Jouduin todella monissa tilanteissa olemaan nälissään ja se oli kurjaa.
Laihduin myös liikaa. Koko elämä alkoi pyöriä syömisen ympärillä. Onneksi tajusin lopettaa ajoissa ja sain elämäni ja elämänilon takaisin. Nyt syön kasvisruoan lisäksi kalaa, munia ja maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Puhut kyllä oikeista epäkohdista, mutta jos tuntemasi lihansyöjät ajattelevat noin, niin kannattaa ehkä vaihtaa tuttavapiiriä.
Vaihtoehtoja on eläintuotteissakin (niin kuin muuten kasvisruuissakin, tiesitkö?), kun viitsii vähän nähdä vaivaa ja ottaa selvää. Lisäksi asiallinen valistus asioista tietämättömille on paikallaan. Turha syyllistäminen kääntyy yleensä vain itseään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla kaikki kotona?? Ei varmaankaan, kun tieto on tuota luokkaa ja lapsellista.
Mikä tuossa oli virheellistä? Broileria oikeasti syötetään massankasvu mielessä niin, että niiden kasvu on liian nopeaa ja koko elämänsä ne elävät kivussa. Tuotantohalleissa pidetään myös valot lähes koko ajan päällä, jotta eläimet söisivät enemmän eivätkä lepäisi. Sinun käsityksesi lihantuotannosta taitavat olla lapsellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin kaikki vatsavaivat nimenomaan paranivat, kun ryhdyin vegaaniksi. Loppui turvotus ja ilmavaivat ja ummetus ja sen myötä myös peräpukamat. Hb nousi ensimmäistä kertaa elämässäni ruualla yli 130:n. Paino tippui 8 kg, sen mikä olikin vähän ylimääräistä.
Minkä ravinnon puute mielestäsi on vegaaniruokavalion syytä? Niin vegaanilla kuin sekaanillakin voi olla ravintoaineista puutosta, jos syö lähinnä roskaruokaa tai muuten hyvin yksipuolisesti.
Vegaanilla on ravinnon puutetta, syö se sitten roskaa tai ei.
No sano nyt minkä ravinnon puutetta? Olen ollut vegaani yli 10 v, en ole vielä havainnut mitään puutteita, mutta kerro sinä mitä minulta nyt sitten puuttuu, Olen keski-ikäinen ja täysin terve, toisin kuin olin sekaruuan syöjänä. Luuntiheyskin on mitattu ja on ainakin sen tutkimuksen mukaan ikäistäni huomattavasti parempi. Ei ole verenpainetta, kolesteroli on hyvä, en tarvitse silmälaseja, ei ole mitään vaivoja. Luulen, että jos olisin näin kauan kärsinyt ravintopuutoksista, niin eiköhän se terveydessä jo näkyisi jotenkin.
Soijaa viljellään sen sisältämän öljyn vuoksi. Ihan ihmisiä varten siis! Öljynpuristuksesta syntyvä jäte syötetään eläimille rehuna. Ja joillekkin höpsöille ihmisille soijarouheena. Eläimille puristusjäte ei ole mitenkään luonnollista ravintoa eivätkä ne sitä tarvitse. Eläinten hyvinvoinnin vuoksi pitäisi lopettaa niille soijan syöttäminen.