Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan syitä miksi ei kannata ryhtyä vegaaniksi

Vierailija
21.06.2018 |

Minkä tahansa syyn saa mainita.

Kommentit (389)

Vierailija
201/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Donald Trump ja sen sidekick Emmanuel Macron on vegaaneja.

Vierailija
202/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asiakkaistani juuri vegaanit ovat tyypillisesti niitä jotka eivät kärsi mistään puutostiloista ja veikkaan sen johtuvan siitä, että koska he kyseenalaistavat niin he myös perehtyvät ravintoon enemmän ja käyttävät monipuolisemmin erilaisia ravinnonlähteitä kokkauksissaan."

Peruskoulun matematiikan tunneilla opetettiin, että 1+1 on enemmän kuin 1. 1 ravinnonlähde (kasvikset) ei siis mitenkään voi olla monipuolisempaa kuin kasvisten + eläinperäisten ravinnonlähteiden käyttö. Voisit vaihteen vuoksi muuten vertailla ravintoasioihin perehtyneen sekasyöjän puutoksia perehtymättömän vegaanin puutostiloihin. Väsynyttä propagandaa, 0 pistettä.

Luitko edes mitä tuossa sanottiin? Siinä puhuttiin asiakkaista, keskiverto vegaanista ja keskiverto sekaanista. Keskiverto vegaani tuppaa syömään erilaisia ravinnonlähteitä monipuolisemmin kuin keskiverto sekaani. Moni sekaani valittaisi kasvisruokareseptien vaikeutta jos siinä käytetään vaikka kurkumaa, linssejä, härkäpapua tai muuta "vierasta" ja "eksoottista", kun taas keskiverto vegaanille nämä ovat perusruokaa jotka luultavasti löytyvät kaapista. Jauheliha pihvinä, pullana, ruoan seassa tai muussa suomalaisille tyypillisessä muodossa on silti vain se yksi ravinnon lähde, ei monipuolisuutta. Perusreseptistä ei juuri poiketa.

Hyvin monet sekaruuan syöjät ovat erittäin hyvin perillä monipuolisen ruokavalion merkityksestä. Jopa niin hyvin, etteivät ryhdy vegaaneiksi.

1+1 = 2.

2-1 = 1

Tätä vegaanien monipuolisuushöpinää on turha jatkaa.

Tuo numeroiden käyttö saavat vastauksesi näyttämään vielä huonommilta kuin mitä ne ovat. Se, että laitat numeroita ei riitä hyväksi perusteluksi. 

Taitavat olla sinulle korkeampaa matematiikkaa:-).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaninen graavilohi eli porkkana oli maailman huonoin vitsi. Ja näitä ne keksivät koko ajan lisää.

Vierailija
204/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaninen graavilohi eli porkkana oli maailman huonoin vitsi. Ja näitä ne keksivät koko ajan lisää.

Se on oikeesti hyvää, joskaan Mä rn ajattele syöväni vegaanista graavilohta vaan porkkanaa

Vierailija
205/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on oikeesti hyvää, joskaan Mä rn ajattele syöväni vegaanista graavilohta vaan porkkanaa

Vegaanin mielestä kaikki missä on tilliä maistuu kalalta :))))

Vierailija
206/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siihen lisätty D-vitamiinitippoja ja vegaanista "kalaöljyä" myös? 

Vierailija
207/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa tätä keskustelua! Kun tuo faktaa pöytään, alkaa kinaaminen että eipäs oo, mutta tieteeseen perustuvia perusteluja vastaväitteelle ei kuulu, pelkkä "ei". Nyt jo joku sekaani on pahoittanut mielensä kun häntä "haukutaan idiootiksi", vaikka missään vaiheessa kukaan ei ole sanonut niin vaan kyseenalaistanut aiemmin keskustelussa esitettyjä vääriä väitteitä ja ihmetellyt ihmisten tietämättömyyttä. Onko se haukkumista? Se että joku sanoo sinun olevan väärässä, etkä löydä perusteluja tukemaan sitä että olisit oikeassa, ja se saa sinut tuntemaan itsesi hölmöksi, ei ole kenenkään muun vika. 😂

Vierailija
208/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistisempaa eläinten & ja luonnonsuojelun muotoa saa hakea. Jos on oikeasti kiinnostunut muusta kuin trendikkyydestä, toimii aivan muilla tavoin eläinten puolesta ja syö esim kalaa.

Vierailija
209/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanin mielestä kaikki missä on tilliä maistuu kalalta :))))

Ai? Ei mun mielestä. Ja oon siis vegaani kuudetta vuotta (sitä ennen ovovege)

Vierailija
210/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa tätä keskustelua! Kun tuo faktaa pöytään, alkaa kinaaminen että eipäs oo, mutta tieteeseen perustuvia perusteluja vastaväitteelle ei kuulu, pelkkä "ei". Nyt jo joku sekaani on pahoittanut mielensä kun häntä "haukutaan idiootiksi", vaikka missään vaiheessa kukaan ei ole sanonut niin vaan kyseenalaistanut aiemmin keskustelussa esitettyjä vääriä väitteitä ja ihmetellyt ihmisten tietämättömyyttä. Onko se haukkumista? Se että joku sanoo sinun olevan väärässä, etkä löydä perusteluja tukemaan sitä että olisit oikeassa, ja se saa sinut tuntemaan itsesi hölmöksi, ei ole kenenkään muun vika. 😂

Se, että sinä olet hölmö, etkä ymmärrä lukemaasi, on täysin oma ongelmasi :)

Tämäkin on muuten aivan tyypillistä veganismikeskustelua tällä palstalla. Faktoihin ja tieteeseen perustuvat väitteet vegaanit ohittavat sujuvasti ja hokevat, ettei kukaan pysty kumoamaan vegaanien väitteitä. Hohhoijaa.

Vierailija
211/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin aikani vegaani, mutta siirryin siitä vegetaristiksi. Syyt: Sopivan ruuan etsimiseen, laittamiseen ja valmistamiseen meni liian paljon energiaa. Oli haastavaa saada koottua joka päivä ravitsemuksellisesti tasapainoiset ateriat. Kyllästyin lukemaan tuoteselosteita ja tivaamaan tarjoilijoilta ruuan valmistusaineksia. Ruokailuista katosi ilo, vaikka hyvä omatunto olikin.

Monet ruokaan liittyvät sosiaaliset tilanteet menivät hankaliksi. Suunnilleen kellään eikä missään ollut valmiiksi vegaanista annosta, ja sen kysyminen ja eri juhlissa, kutsuilla ym ruuasta ja kahvileivistä kieltäytyminen oli noloa ja en halunnut aina olla ruokavalioni kanssa valokeilassa selittämässä syitä ja seurauksia. Moni myös pahoitti mielensä, ja minä myös. Jouduin todella monissa tilanteissa olemaan nälissään ja se oli kurjaa.

Laihduin myös liikaa. Koko elämä alkoi pyöriä syömisen ympärillä. Onneksi tajusin lopettaa ajoissa ja sain elämäni ja elämänilon takaisin. Nyt syön kasvisruoan lisäksi kalaa, munia ja maitotuotteita.

Mä taas mielelläni kerron ruokavaliostani ja miksi olen vegaani, eli terveydelliset, eettiset ja ekologiset syyt. Ihan asiallisesti kerron, en puutu muiden syömisiin. Muutama tuttava on ryhtynyt vegaaniksi, muutama lakto-ovo-vegetaristiksi ja monet vähentäneet eläinten syömistä ja kuulemma mun ansioista. Olen aika ylpeä siitä. 

Jos joku loukkaantuu siitä, että en halua syödä eläinruokaa, niin se on kyllä heidän ongelmansa. En mitenkään vaadi eri ruokaa itselleni, syön sitä mitä voin, yleensä esim. häissä on perunaa ja jotain lihasysteemiä, kasvislisuketta ja salaatteja, leipää. Eihän mun tarvi jättää kuin liha syömättä. Hyvin tuolla pärjää. Varalta otan myös omat eväät. Suurin osa mun piireissä kyllä tietää, että en syö edes poikkeustapauksissa eläinruokaa ja varaavat jotain mullekin. Arvostan. 

Ravintolasta olen aina saanut vegeruokaa, tosin käyn aika harvoin ravintolassa syömässä ja tiedän paikat, josta vegeä saa. Yleensä kyllä joka paikasta saa ainakin salaattiannoksia ja leipää.

Viestisi kiteyttääkin suurimman ongelman vegaaniruokavaliossa: vegaanius tuppaa olemaan armottoman ankeaa. Sosiaalisissa tilanteissa joutuu joko tuomaan omat eväät tai syömään pelkkää perunaa tai lisukkeita. Ravintoloissa pitää puputtaa salaattia ja leipää, jos ei listalta löydy edes sitä yhtä vegaaniannosta, ja jos löytyy, se on lähes poikkeuksetta tylsä ja mauton verrattuna listan kaikkiin mielenkiintoisiin ja rikkaisiin elänperäisiä ainesosia sisältäviin herkkuihin.

Tosi usein törmää semmoiseen että vegaanit uskottelevat ettei vegaanius rajoita elämää mitenkään ja että vegaaniruokavalio on yhtä monipuolinen ja herkullinen kuin sekaruokavaliokin, mutta tämähän on nyt ihan puhtaan logiikankin mukaan täyttä puppua. TOTUUS on, että vegaaniruokavalion valitessaan, valitsee reippaasti rajoitetummat makuelämykset ja rajoitetummat sosiaaliset ruokailuhetket. Vegaaniuden ainoa puolesta puhuva tekijä on eettisyys, kaikki muu kusee ja pahasti. Ja minusta on täysin kohtuutonta odottaa kaikilta ihmisiltä sellaista uhrautumista vain siksi, että ruoaksi jalostettujen eläinten syöminen on jonkun abstraktin, ihmisen keksimän moraaliuden takia "väärin". Eläinten syöminen on ihmiselle luonnollista, koska ihminen on biologisesti sekasyöjä. Niin on luonto tarkoittanut. Kukaan sekasyöjä ei varmaankaan ole sitä mieltä että tehotuotanto on oikein, mutta lihan syönnissä itsessään ei ole mitään väärää.

Ittu miten tyhmä argumentti! Harvan vegen mielestä tämä ruokavalio on se helpoin/halvin/maukkain ainakaan aluksi. Kyllä ne syyt on usein ihan muualla kun lopettaa lihansyönnin. Voi olla vaikkapa epäloogista silittää toisella kädellä koiraansa kun toisella kädellä haarukoi naamariinsa ihan yhtä älykästä sikaa. Että toivottavasti pureskelet ja/tai kynsit kuoliaaksi itse kaikki uhrisi kun se lihansyönti tapahtuu niin luonnollisesti. Luusereitten hommaahan se on jos nynnynä maksaa teurastajalle siitä ettei tarvii itse tavata ja omin käsin tappaa sitä kuka on sulle se ”luonnollinen lounas”. Olen minäki antanu itelleni luvan syödä lihaa. kuhan vaan reilusti tapanki sen eläimen sit ite. Eipä oo tullu lihaa syötyä sen päätöksen jälkeen...

Ei sitten voi kyllä koiriakaan pitää, koska on väärin pakottaa ne kasvisruokavaliolle. Koira tarvii lihaa voidakseen hyvin ja elääkseen terveenä, ja kissa vielä enemmän.

Ja sinä rukka tulit oikeen infoamaan että koira tarvii liharuokaa siltävaralta että veget ei tätä varmaan tiedä :D katsos kun omistajan ruokavaliolla ei ole tekemistä sen koiran ruokavalion kanssa, vegeperheissä lihankulutus on merkittävästi pienempää kun vain ne syövät lihatuotteita kenelle se on evoluution puolesta välttämätöntä. Millainen ajatusmaailma voi ihmisellä olla kun viittii tommosia aivopieruja ladata ilmoille: ”koiran pitäminen edellyttää omistajalta lihan mussuttamista” ai luoja :D

Vierailija
212/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väh 90 % vegaaneista on parikymppisiä naisia. Siinä riittävästi syytä.

Vierailija
213/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata absolutismia missään asiassa.

Vierailija
214/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väh 90 % vegaaneista on parikymppisiä naisia. Siinä riittävästi syytä.

Mutta parikymppiset naisethan on hot? Kaiken ikäisten miesten ihanne partneri, ainakin av:n mukaan. Omia pisteitään voi nostaa ainakin ryhtymällä vegaaniksi. : p

Vierailija
215/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ihmisillä on niin paljon ruokarajoitteita ja erikoisruokavalioita, että tunnen tekeväni ihmiskunnalle palveluksen sillä, että olen niitä viimeisiä tervejärkisiä,  jotka voivat syödä mitä tarjotaan.

Vierailija
216/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka täällä 50-50

Itse kasvissyöjänä olen sisäistänyt että kaikki eivät jaa samoja arvoja, eivätkä tule koskan jakamaan. Tietty lihatalouden vähentäminen on minusta tärkeää, mutta vegaaniksikin ryhdytään eri syistä. Toisia kiinnostaa eläimet, joitain terveys, joitain ympäristö.

Kukin tekee omien arvojensa mukaan, utopiaa tuskin saa luotua, mutta kunnioitetaan ihmisten päätöksiä, varsinkin niitä joilla on tarkoitus saada aikaan jotain paremmaksi :)

Vierailija
217/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porukka täällä 50-50

Itse kasvissyöjänä olen sisäistänyt että kaikki eivät jaa samoja arvoja, eivätkä tule koskan jakamaan. Tietty lihatalouden vähentäminen on minusta tärkeää, mutta vegaaniksikin ryhdytään eri syistä. Toisia kiinnostaa eläimet, joitain terveys, joitain ympäristö.

Kukin tekee omien arvojensa mukaan, utopiaa tuskin saa luotua, mutta kunnioitetaan ihmisten päätöksiä, varsinkin niitä joilla on tarkoitus saada aikaan jotain paremmaksi :)

Road to hell is paved with good intentions.

Vierailija
218/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En myötähäpeältäni kehtaa enää edes vastata itse kysymykseen kun heti alussa luin useamman kommentin siitä miten "vain lihasta saa kaikki ihmisen tarvitsemat proteiinit ja aminohapot ja vitamiinit ja mineraalit ja kalsiumit" ja näillä oli vielä monta tykkäystä! Puhutte kuin ravintoekspertit, mutta ette selvästikään tiedä mitä nämä sanat edes tarkoittavat, vaikka kyse ei ole edes mistään hienoista sivistyssanoista joita käyttämällä saa (tai ainakaan pitäisi saada) automaattisesti keksipisteitä, vaan ihan perustietoa joka on kaikki vapaasti saatavilla internetistä.

No, minä voin ammattini puolesta sivistää. Tässä lista vegaaniruokavalion eroista sekaruokavalioon:

- Ainoa tarpeellinen asia jota ei kasvikunnan tuotteista saa on B12-vitamiini. Sen puutteeseen ei kuolla kupsahda päivässä, mutta sitä lisätään joihinkin vegaanituotteisiin ja suositellaan ottamaan vähintään purkista kerran päivässä tai viikossa tuotteen vahvuudesta riippuen.

- D-vitamiinia saa auringosta ja sienistä, mutta erityisesti suomalaisten pitäisi ottaa sitä purkista ruokavaliosta riippumatta.

- Jodia saa jodioidusta suolasta ja merilevästä, mutta koska suolan määrä kannattaa pitää kurissa, ja merilevän pitoisuudet vaihtelevat, varmin keino on ottaa purkista.

- Sinkin kanssa on harvemmin mitään ongelmaa, mutta sitä voi syödä varmuuden vuoksi hieman enemmän.

- Sitten se rauta ja kalsium. Molempia on runsaasti kasvikunnan tuotteissa, mutta rauta ei imeidy niin hyvin - ei "ei lainkaan" kuten joku täällä esitti, vaan ei niin hyvin - ja kalsiumilla on siihen heikentävä vaikutus, mutta tämän saa korjattua helposti syömällä hieman enemmän rautapitoista ruokaa - ei monin kerroin enemmän kuten joku täällä sanoi, vaan hieman enemmän - ja C-vitamiinipitoisen ruoan kera, koska sillä on raudan imeytymistä tehostava vaikutus.

Eli mitään muuta ei siis tarvitse ottaa purkista kuin B12-vitamiinia, ja D-vitamiinia siinä missä sekasyöjienkin pitäisi. Ja mahdollisesti niitä ravintolisiä mistä on puutostila, tämäkin ihan yksilöllistä (esim. sairauksista riippuvaa) sekaaneilla ja vegaaneilla. Mutta pointti on se ettei tasapainoisen vegaaniruokavalion koostaminen loppujen lopuksi ole mitään rakettitiedettä. Asiakkaistani juuri vegaanit ovat tyypillisesti niitä jotka eivät kärsi mistään puutostiloista ja veikkaan sen johtuvan siitä, että koska he kyseenalaistavat niin he myös perehtyvät ravintoon enemmän ja käyttävät monipuolisemmin erilaisia ravinnonlähteitä kokkauksissaan. Se ei paljoa lämmitä jos voi teoreettisesti syödä enemmän asioita (eläinkunnantuotteita), mutta syö silti yksipuolista "kotiruokaa" viikosta toiseen.

Faktat kuntoon ennenkuin lähdette sotimaan, ihan oman itsenne ja uskottavuutenne takia, kiitos.

Oli ammattisi mikä hyvänsä, niin eipä sulla itselläsi ne faktat tunnu olevan hallussa.

Tämä on sitä vegaanien vastustajien argumentointia, edes yhtä esimerkkiä ei pystytä antamaan mikä viestissä on pielessä, mutta silti torpataan koko viesti. Yritä sitten keskustella tällaisten kanssa.

Vierailija
219/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellinen vegaani on mahdotonta olla, sillä kasviksissa voi olla ötököitä, viljaa puidessa kuolee luultavasti jyrsijöitä, suklaassa on torakoita jne.

Vierailija
220/389 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täydellinen vegaani on mahdotonta olla, sillä kasviksissa voi olla ötököitä, viljaa puidessa kuolee luultavasti jyrsijöitä, suklaassa on torakoita jne.

jos noin vaikeesti haluaa asioista ajatella niin tuskin kykeneekään tekemään ensimmäistäkään hyvää päätöstä luonnon ja eläinten puolesta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi