Kysy mitä vaan sairaalloisen ylipainoiselta nuorelta naiselta
Meistä ylipainoisista tuntuu riittävän niin paljon puhuttavaa ja ihmeteltävää, joten antakaapas nyt sitten tulla kysymyksiä (mielellään kuitenkin asiallisia kiitos) :)
Kommentit (98)
Mä muuten pudotin aikoinaan Painonvartijoilla (se vertaistuki myös), siellä oppi oikeat annoskoot.
Toinen mikä mua jeesasi oli ravintoterapeutti. Opin syömään terveellisesti ja paljon.
Olen itse (vieläkin) tunnesyöjä (nykyään se on hallussa, vaikka joskus vielä ratkeankin), mutta en ole koskaan psykologilla tai psykiatrilla tämän takia käynyt. Ne voi tietysti pureutua pohjimmaisiin syihin siitä, miksi ruoka toimii lohduttajana, mutta en usko että heillä on eväitä opastaa terveelliseen ja vähäkaloriseen ruokavalioon.
Esimerkkinä ratkeamisesta mainittakoon viimeisin (viime su): Lounaaksi puolikas (edelliseltä päivältä ylijäänyt) pizza; sen jälkeen iso paketti nakkeja ketsupilla ja majoneesilla, kaksi lihapiirakkaa, puolikas suklaalevy, Magnum-jäätelö, koko pussi juustonaksuja, puolikas pussi ässä-mixiä ja puolentoista litran limu (ei light).
Hävetti illalla ihan älyttömästi, närästi, nukuin huonosti ja aamullakaan ei ollut vielä nälkä. Söin silti normaalisti aamiaisen ja palasin ns. ruotuun.
Kävin em. satsin varta vasten huoltoasemalta, en osta enää herkkuja kotiin. Onneksi noita ei tapahdu kuin ehkä kerran vuodessa.
Googlaa toi nimettömät ongelmasyöjät, sieltä vois löytyy vertaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Ketä syytät läskiydestäsi?
No jos jotakuta niin itseäni. Eihän kukaan muu niitä ruokia ole mun kurkustani alas tunkenut. Koitan kuitenkin olla liikaa syyttelemättä ja inhoamatta myöskään itseäni, koska en usko, että se auttaisi mitään tai tukisi painonpudotustani millään tavalla. Vaikka haluan muutosta, tahdon silti tietyllä tavalla suhtautua armollisesti itseeni ja pitää mielessä sen, että taustalla on pahaa oloa ja sairautta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä on suurin määrä ruokaa ,jonka olet ahminut salaa?
Varmaan se, kun joskus noin 5 vuotta sitten söin ensin pizzan, sen jälkeen subin patongin ja sitten vielä suklaata ja karkkia päälle + limsaa juomana. En sairasta mitään varsinaista bulimiaa tms, joten hyvin harvoin ahmin kerralla mitään ihan hirveän suurta määrää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eilen hengenvaarallisesti lihava jaksossa..
Nainen tilas 3 isoa pepperonipizzaa , 24 kananpalaa ja 3 cupcakea.
se söi KAIKEN
mut ois viety piipaa autolla sairaaalaan
Ja sillä oli vielä siinä vaiheessa kumipallo vatsalaukussa estämässä liikasyöntiä :O
age is just a number kirjoitti:
Mä muuten pudotin aikoinaan Painonvartijoilla (se vertaistuki myös), siellä oppi oikeat annoskoot.
Toinen mikä mua jeesasi oli ravintoterapeutti. Opin syömään terveellisesti ja paljon.
Olen itse (vieläkin) tunnesyöjä (nykyään se on hallussa, vaikka joskus vielä ratkeankin), mutta en ole koskaan psykologilla tai psykiatrilla tämän takia käynyt. Ne voi tietysti pureutua pohjimmaisiin syihin siitä, miksi ruoka toimii lohduttajana, mutta en usko että heillä on eväitä opastaa terveelliseen ja vähäkaloriseen ruokavalioon.
Esimerkkinä ratkeamisesta mainittakoon viimeisin (viime su): Lounaaksi puolikas (edelliseltä päivältä ylijäänyt) pizza; sen jälkeen iso paketti nakkeja ketsupilla ja majoneesilla, kaksi lihapiirakkaa, puolikas suklaalevy, Magnum-jäätelö, koko pussi juustonaksuja, puolikas pussi ässä-mixiä ja puolentoista litran limu (ei light).
Hävetti illalla ihan älyttömästi, närästi, nukuin huonosti ja aamullakaan ei ollut vielä nälkä. Söin silti normaalisti aamiaisen ja palasin ns. ruotuun.
Kävin em. satsin varta vasten huoltoasemalta, en osta enää herkkuja kotiin. Onneksi noita ei tapahdu kuin ehkä kerran vuodessa.
Hienoa, että sä olet löytänyt apua ja päässyt jo suurimmaksi osaksi "raiteillesi" syömisten suhteen :) Ja sekin on hienoa, että vaikka välillä sorrut, palaat silti takaisin ruotuun! Monelle se on kompastuskivi ja sortumisesta seuraa luovuttaja-asenne.
Itse koen, että mun kohdalla nimenomaan psykologille/psykiatrille voisi olla tarvetta, jotta saataisiin käsiteltyä juuri niitä syitä tämän taustalla. Ja ehkä heidän avulla voisi myös löytää muita tapoja purkaa pahaa oloa, ahdistusta, stressiä yms. En varsinaisesti koe niin suurta tarvetta neuvoille siitä miten mun pitäisi syödä tai liikkua, uskon tietäväni aika hyvin itsekin, ja jos jotain en tiedä niin voin kysyä kaveriltani, joka ammattinsa puolesta tietää paljon sekä ravinto- että liikunta-asioista. Enemmän on juurikin vain kyse siitä, että vaikka mulla on tietoa, en pysty silti toimimaan sen mukaisesti ainakaan muutamaa päivää pidempään.
Mutta yksilöllisiä juttuja, toinen tarvitsee apua toiseen asiaan ja toinen toiseen :)
Ap
Useammin syömällä laihtuu.Annoskoko n.300 kcal kerta. Vapaalla ruokavaliolla. Siitä tunnustellen kokeilee itselle sopivan rytmin ja ruuat mitä syö milloinkin. Kaloriseurantaa on pidettävä yllä tavalla tai toisella.Minulla toimii tällä tavalla menetellen.Kalorit lasken itse pakkauselosteen mukaan ja kalorilaskureita apuna käyttäen.Päivän kokonaiskalorimäärän tavoitepainoon tähdäten 1-2 vuoden päähän.Näin laihduttamisesta ei tule liian rankkaa ja elimistö myöskin pysyy käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos jotakuta niin itseäni. Eihän kukaan muu niitä ruokia ole mun kurkustani alas tunkenut. Koitan kuitenkin olla liikaa syyttelemättä ja inhoamatta myöskään itseäni, koska en usko, että se auttaisi mitään tai tukisi painonpudotustani millään tavalla. Vaikka haluan muutosta, tahdon silti tietyllä tavalla suhtautua armollisesti itseeni ja pitää mielessä sen, että taustalla on pahaa oloa ja sairautta.
Ap
Onko sinulla esim heikot nivelet tai ehkä jopa astma?
Vierailija kirjoitti:
Useammin syömällä laihtuu.Annoskoko n.300 kcal kerta. Vapaalla ruokavaliolla. Siitä tunnustellen kokeilee itselle sopivan rytmin ja ruuat mitä syö milloinkin. Kaloriseurantaa on pidettävä yllä tavalla tai toisella.Minulla toimii tällä tavalla menetellen.Kalorit lasken itse pakkauselosteen mukaan ja kalorilaskureita apuna käyttäen.Päivän kokonaiskalorimäärän tavoitepainoon tähdäten 1-2 vuoden päähän.Näin laihduttamisesta ei tule liian rankkaa ja elimistö myöskin pysyy käynnissä.
yx magnum puikko=290kcl
monta voin vetää päivässä ja laihtua?ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
suu söisi ,vatsa vetäisi..vaan ei kestä heikot jalat.
vanha suomalainen sananlasku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole kumpaakaan. Varmasti tämä painoni kyllä on rasite nivelille, mutta ei siis ole todettu mitään heikkoja niveliä tms.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sukulaisesi r.aiskannut sinut alaikäisenä.
Lihavilla murrosikäisillä on isot tissit ja perse.
Miksiköhän edes alennun vastaamaan tähän... No mutta ei, ei ole.
Ap
Älä välitä noista idiooteista! :)
Puolet hengenvaarallisesti lihahava sarjan henkilöistä on kokenut sek.suaalista hyväksikäyttöä nuorena
PUOLET
Älä nyt sekoita todellisuutta joihinkin tv-juttuihin!!
Hei ap!
Ensinnäkin, onnea yrityksellesi kaksinumeroiseen painolukemaan.
Toiseksi, olen tietenkin tuntenut sairaalloisen ylipainoisia ihmisiä muutaman ja se, mihin huomioni on kiintynyt heissä: Jokainen heistä ahmii annoksensa hurjalla vauhdilla. En tiedä, miten tämä vaikuttaa tai ei vaikuta, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yx magnum puikko=290kcl
monta voin vetää päivässä ja laihtua?ap
5 kpl.Tosin sinulle jää nälän tunne.Elimistö polttaa tuon äkkiä.
Minä ihmettelen usein että miksi ylipainoiset eivät yrittäisi edes pikkuisen harrastaa liikuntaa? Ei tarvitsisi olla mitään trikoissa keikistelyä jumpassa vaan ihan kävely on tehokasta rasvanpolttoliikuntaa.
Ja jos on tosi paljon painoa niin sittenhän se vaikuttaisikin nopeasti.
Tämä nyt ei ole mitään ”miksi läskit ei laihduta” -kettuilua, vaan ajattelen tosiaan ihan siksi että kävely olisi hyvä ja helppo tapa pudottaa painoa. Eikä tarvita kuin lenkkarit. Lisäksi raitis ilma virkistää ja antaa paremmat unet ja onpa ainakin pois jääkaapilta. Kaikki nämä vaikuttaisivat sitten mielialaan positiivisesti ja sitten saattaisi taas olla vähän helpompi pitää itsestään huolta. Että ihan pienetkin jutut voisi auttaa, ei tarvitse heti lähteä salille toisten tuijotettavaksi.
Mutta joo, kyllähän kaikki tietävät miten elää terveellisesti ja hyvin mutta kaikki ei kuitenkaan niin tee.
En tarkoita tällä kysymyksellä mitään ikävää, mutta itse syömishäiriöisenä (bulimia) ja traumataustaisena mietityttää. Onko sinulle menneisyydessäsi tapahtunut jotain traumaattista, joka voisi vaikuttaa siihen, miksi olet nyt sairaalloisen ylipainoinen? Jotain siis sen takana, miksi tunnesyöt. Esim. perheolot, onnettomuus, ahdistelu, väkivalta, mitä vaan... joka mieleen tullessa ylensyömisen laukaisee päälle.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap!
Ensinnäkin, onnea yrityksellesi kaksinumeroiseen painolukemaan.
Toiseksi, olen tietenkin tuntenut sairaalloisen ylipainoisia ihmisiä muutaman ja se, mihin huomioni on kiintynyt heissä: Jokainen heistä ahmii annoksensa hurjalla vauhdilla. En tiedä, miten tämä vaikuttaa tai ei vaikuta, mutta silti.
Kiitos! :) Mulle on itseasiassa sanottu tuosta, että syön tosi nopeasti. Eli ilmeisesti se on yleistä meillä ylipainoisilla :D Yritän kyllä itse jonkinverran kiinnittää siihenkin huomiota, koska ei se varmaan hyvää tee. Ainakin joskus olen kuullut sanottavan, että olisi parempi pureskella oikein kunnolla ja syödä hitaasti keskittyen siihen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yx magnum puikko=290kcl
monta voin vetää päivässä ja laihtua?ap5 kpl.Tosin sinulle jää nälän tunne.Elimistö polttaa tuon äkkiä.
KUKAAN EI VOI SYÖDÄ 5TTÄ MAGNUMIA PV JA LAIHTUA!
Mikä on suurin määrä ruokaa ,jonka olet ahminut salaa?