Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy mitä vaan sairaalloisen ylipainoiselta nuorelta naiselta

Vierailija
20.06.2018 |

Meistä ylipainoisista tuntuu riittävän niin paljon puhuttavaa ja ihmeteltävää, joten antakaapas nyt sitten tulla kysymyksiä (mielellään kuitenkin asiallisia kiitos) :)

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea söit esim. eilen? Tarkoitan että paljonko kaloreita kertyy päivän aikana?

En laske kaloreita, joten siihen en osaa vastata. Selvästi kuitenkin kertyy liikaa ainakin useimpina päivinä, koska paino ei putoa. Ja mitäkö söin eilen? Hmm aamulla banaanin, lounaaksi jauhelihakastiketta ja perunamuusia sekä parsakaalia ja kukkakaalia, välipalaksi kaksi ruisleipää oivariinilla, juustolla ja kalkkunaleikkeellä, päivälliseksi toinen annos samaa kuin lounaalla ja illan mittaan vielä kaurapuuroa, 2 riviä suklaata ja karjalanpiirakan oivariinilla, juustolla ja kurkulla. Näiden lisäksi join vettä, light-limsaa sekä ehkä noin 3-4 dl mehua.

Ap

Eihän tuo kuulosta paljolta. Esim. herkkuja ei juuri lainkaan. Toki annoskoot vaikuttaa ja muiden päivien herkkukasauma.

Mä luulen että annoskoot. Lounaalla ehkä n. 2dl perunamuusia ja 1dl kastiketta ja paljon vihanneksia, illalla 1+0.5dl kun kerta söi vielä kaurapuuronkin iltapalaksi. Epäilen että nyt on syöty puolen kilon satseja molemmilla aterioilla?

Vierailija
22/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoiset valehtelee usein syömisistään ja syövät mieluiten yksin, teetkö sinä niin?

En pidä  ylipainoisten ihannoinnista ja puhutaan kurvikkaista, ylipaino on aina terveysongelma.

En nyt suoranaisesti valehtele, mutta varmasti salailen ja peittelen. Asun yksin ja nimenomaan kotona itsekseen tulee eniten syötyä/herkuteltua. Ja ymmärrän pointtisi, koska ylipaino on tosiaan terveysriski, ainakin jos sitä on selvästi. En mäkään koe ylipainon ihannointia järkevänä enkä edes meidän ylipainoisten kannalta mitenkään hyvänä asiana. Kyllä sen saa tuoda esiin, että se on terveydelle vaaraksi. Tietenkin silti kaikkia ihmisiä pitää kunnioittaa ja arvostaa ja meidän ulkonäkömme arvostelu ja haukkuminen ei tietenkään ole ok.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet ylipainoinen ja miksi syöt?

Vastasin tähän jo aiemmin, copypastetan sen nyt tähän: Olen lihava, koska syön liikaa. Aika paljon sellaista tunnesyömistä ja ruokariippuvuutta taustalla.

Ap

Vierailija
24/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea söit esim. eilen? Tarkoitan että paljonko kaloreita kertyy päivän aikana?

En laske kaloreita, joten siihen en osaa vastata. Selvästi kuitenkin kertyy liikaa ainakin useimpina päivinä, koska paino ei putoa. Ja mitäkö söin eilen? Hmm aamulla banaanin, lounaaksi jauhelihakastiketta ja perunamuusia sekä parsakaalia ja kukkakaalia, välipalaksi kaksi ruisleipää oivariinilla, juustolla ja kalkkunaleikkeellä, päivälliseksi toinen annos samaa kuin lounaalla ja illan mittaan vielä kaurapuuroa, 2 riviä suklaata ja karjalanpiirakan oivariinilla, juustolla ja kurkulla. Näiden lisäksi join vettä, light-limsaa sekä ehkä noin 3-4 dl mehua.

Ap

Tämä kuulostaa suht normaalilta? Jätätkö jotain kertomatta?

Kyllä kerroin ihan rehellisesti eiliset syömiseni. Se ei kuitenkaan tarkoita, että söisin samalla tavalla joka päivä. Myös annoskoot vaikuttavat ja ne ovat mulla aika isot verrattuna tuntemiini normaalipainoisiin naisiin. Ja täytyy myös vielä huomioida, että en harrasta juurikaan liikuntaa tmv, joten kaloreita ei kulu vastaavasti kuin niillä ketkä ovat liikunnallisia tai ihan vain arjessakin aktiivisempia.

Ap

Vierailija
25/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaarin kirjoitti:

Minkäikäinen olet nyt? Töissäkö, opiskelija vai jotakin muuta?

Onko vanhempasi lihavia? 

Puuttuiko vanhempasi syömisiin, kun aloit lihoa?

En usko, että lääkäri tai th voi motivoida tarveeksi. Sinullahan on motivaatiota laihtua, joten joku terapia voisi auttaa, jossa puhut , miksi syöt liikaa. Anteeksi, en nyt haluaisi neuvoa, mutta ... terveys ja mahdollinen raskaus myöhemmin ovat  myös kysymyksessä.

Toivon jokatapauksessa onnea yritykselle, oikeanlaista tukea ja apua.

Olen 27-vuotias ja käyn töissä.

Toinen vanhemmistani on ylipainoinen, toinen täysin normaalipainoinen.

En ollut enää mikään pikkulapsi kun aloin lihoa eli syömiseni eivät olleet samalla tavalla vanhempieni käsissä/vastuulla. Kun painoa kertyi, kyllä äiti sen otti puheeksi, koska oli juurikin terveyden takia huolissaan asiasta. Eniten kiloja on kertynyt kuitenkin vasta sinä aikana kun en ole enää asunut kotona, joten vanhemmat eivät ole voineet sitäkään vähää puuttua syömisiini. Nykyisin tosin ovat tietoisia syömiseen liittyvistä ongelmistani ja meillä on avoimet välit sen suhteen, koittavat kyllä kannustaa elämäntapamuutoksessa. Ja vieraillessani heidän luonaan eivät yleensä tarjoa mulle kauheasti mitään keksejä, kakkuja, karkkeja tms, kuten ehkä joskus ennen. Se on mun mielestä hyvä asia, en koe sitä mitenkään negatiivisesti.

Toivoisinkin saavani jotain terapiaa tms asiaan, mutta kuten kerroin, tuntuu ettei lääkäri ja terveydenhoitaja ymmärtäneet asian vakavuutta. En tiedä mitä kautta siis saisin terapiaa tai muuta vastaavaa apua, sillä mulla ei ole varaa maksaa yksityiselle terapeutille. Ja kiitos onnen toivotuksesta! :)

Ap

Vierailija
26/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotatko passiivisesti vain terapiaan pääsyä, vai onko sulla jotain ajatusta ruokavalion muutoksesta siinä odotellessa?

Vierailija
27/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotatko passiivisesti vain terapiaan pääsyä, vai onko sulla jotain ajatusta ruokavalion muutoksesta siinä odotellessa?

Kyllä mä yritän omatoimisestikin pystyä siihen, että herkuttelisin harvemmin ja söisin terveellisemmin ja säännöllisemmin. Ja vähän vähemmän ylipäätään, koska uskon annoskokojeni olevan liian suuria. On vaan tuntunut todella vaikealta saada näitä muutoksia toteutettua, paitsi aina muutaman päivän tai korkeintaan viikon kerrallaan. Syömisongelmat varmaan pahentuneet viimeisten parin vuoden sisällä. Joskus reilu 20-vuotiaana vielä onnistuin kerran laihduttamaan lähemmäs 20 kg ilman mitään apua tai tukea, mutta silloin en tosiaan ollut samalla tavalla koukussa siihen, että puran pahan olon syömiseen jne. Myös liikkuminen auttoi silloin asiaa, vaikka ruokavalio laihdutuksessa tärkein onkin - nykyään en vaan jaksa enää harrastaa kunnollista liikuntaa, kiloja on niin paljon ja kunto päässyt niin huonoksi.

Ap

Vierailija
28/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä kuulostaa suht normaalilta? Jätätkö jotain kertomatta?

Nuo syömiset vaativat paljon rankkaa urheilua päivittäin, jotta noilla ei liho.

- toinen ylipainoinen

Vierailija
29/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tyytyväinen elämääsi muilta osin? Millaisista asioista olet kiinnostunut, harrastatko mitään? Mikä tekee sut iloiseksi?

Vierailija
30/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei joku vertaistuki ryhmä vois olla hyvä. Saisitko itse esim netissä perustettua? Eikö ole olemassakin joku nimettömät ongelmasyöjät (?)

Eikö asia ole niin, että varsinaisesti tiedon puutteesta ei ole kysymys, vaan siitä et miten pystyis muuttamaan käyttäytymistään ruuan suhteen, ei lohtusyömistä, ei ahmimista ym ym. Varmaan ymmärrät mitä tarkoitan.

Vierailija
31/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on työterveysholto, niin varaa uudestaan aika lääkärille. Kerro, mitä tähänkin olet kirjoittanut, että tiedostat syöväsi mielen asioiden vuoksi. Eikö sen niin voi sanoa, jos syömistä vertaa päihteiden käyttöön. Ja kerro, että haluaisit jutella asioista, jotka vaikuttavat liikasyömiseen. Jos nimittäin haluat.

Olet nuori vielä, kaikki on mahdollista, jos on motivaatiota ja myöntää, että tukea tarvitaan.

Oletko seurustellut ja onko joku kaveri kommentoinut lihavuuttasi?

Vierailija
32/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tyytyväinen elämääsi muilta osin? Millaisista asioista olet kiinnostunut, harrastatko mitään? Mikä tekee sut iloiseksi?

Joiltain osin olen, joiltain en. Vaikka en liikuntaa/urheilua harrasta, olen silti kiinnostunut niistä (ja aiemmin elämässäni olen myös itse harrastanut). Seuraan esimerkiksi lätkää ja futista ja tykkään paljon monenlaisista tanssilajeista, uinnista, sulkapallosta ja tenniksestä. Muita kiinnostuksen kohteita on esimerkiksi musiikki, matkustelu ja erilaiset kulttuurit sekä kielet, leffat, valokuvaus yms. En kuitenkaan varsinaisiksi harrastuksiksi näitä kohdallani luokittelisi. Iloiseksi mut tekee edellämainitut asiat, rakkaiden ihmisten kanssa viettämäni aika, työni ainakin toisinaan ja valitettavasti myös se ruoka aina hetkellisesti tuo mielihyvää. Myös ihan arjen pienet ilot ja kaikki sellaiset, kun joku tuntematon on ystävällinen ja kohtelias tms, ilahduttavat mua suuresti :)

Ap

Vierailija
33/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei joku vertaistuki ryhmä vois olla hyvä. Saisitko itse esim netissä perustettua? Eikö ole olemassakin joku nimettömät ongelmasyöjät (?)

Eikö asia ole niin, että varsinaisesti tiedon puutteesta ei ole kysymys, vaan siitä et miten pystyis muuttamaan käyttäytymistään ruuan suhteen, ei lohtusyömistä, ei ahmimista ym ym. Varmaan ymmärrät mitä tarkoitan.

Ymmärsin mitä tarkoitit ja juuri noin ainakin mun kohdalla asia on. Vertaistukiryhmästä voisi kieltämättä olla hyötyä, en vain ole löytänyt sellaista enkä tiedä miten itse saisin perustettua sellaisen, joka oikeasti tavoittaisi ihmiset ja olisi muutenkin toimiva.

Ap

Vierailija
34/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen hengenvaarallisesti lihava jaksossa..

Nainen tilas 3 isoa pepperonipizzaa , 24 kananpalaa ja 3 cupcakea.

se söi KAIKEN

mut ois viety piipaa autolla sairaaalaan

Vierailija
35/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on työterveysholto, niin varaa uudestaan aika lääkärille. Kerro, mitä tähänkin olet kirjoittanut, että tiedostat syöväsi mielen asioiden vuoksi. Eikö sen niin voi sanoa, jos syömistä vertaa päihteiden käyttöön. Ja kerro, että haluaisit jutella asioista, jotka vaikuttavat liikasyömiseen. Jos nimittäin haluat.

Olet nuori vielä, kaikki on mahdollista, jos on motivaatiota ja myöntää, että tukea tarvitaan.

Oletko seurustellut ja onko joku kaveri kommentoinut lihavuuttasi?

Kiitos kannustuksesta :) Olen menossa muista syistä lääkäriin noin 1,5 viikon päästä ja aion siellä ottaa asian uudestaan puheeksi. Toivon, että kyseinen lääkäri ymmärtäisi ja ottaisi asian vakavasti ja saisin sitä kautta lähetteen vaikka psykologin juttusille tms.

Olen seurustellut kahdesti. Kerran yläasteella, tosin nyt jälkeenpäin vähän kyseenalaistan, voiko sitä oikeaksi suhteeksi laskea :D Ja kerran sitten 17-19-vuotiaana, se oli jo ihan kunnon suhde. Vuosiin ei kyllä ole ollut seurustelu lähelläkään, johon varmasti painollani on vaikutusta. Ei näin lihava nainen yleensä vaan hirveästi viehätä miehiä ja tietenkään asiaa ei paranna se, että painon myötä itsetunto on huonontunut ja olen muuttunut aika ujoksi ja varautuneeksi.

Kukaan kaveri ei ole kommentoinut painoani peruskoulun jälkeen, mutta silloin oli eri kaverit kuin tällä hetkellä. Muutenkaan ei kukaan tuttu ole sanonut pahasti painostani, ainoastaan sitten jotkut tuntemattomat ovat heittäneet inhottavia kommentteja.

Ap

Vierailija
36/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sukulaisesi r.aiskannut sinut alaikäisenä.

Lihavilla murrosikäisillä on isot tissit ja perse.

Miksiköhän edes alennun vastaamaan tähän... No mutta ei, ei ole.

Ap

Vierailija
37/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä välitä noista idiooteista!  :)

Vierailija
38/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä syytät läskiydestäsi?

Vierailija
39/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä välitä noista idiooteista!  :)

Puolet hengenvaarallisesti lihahava sarjan henkilöistä on kokenut sek.suaalista hyväksikäyttöä nuorena

PUOLET

Vierailija
40/98 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä syytät läskiydestäsi?

Idiootti mene pois!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän