Olen opettaja, ja nyt kesällä miesystäväni ja hänen vanhempansa kuvittelevat, että hoidan miehen lasta...
...emme siis edes asu yhdessä.
Eli silloin, kun omat lapseni ovat isällään sen jlkn kun olen hoitanut heitä pari vk ja ollut heistä vastuussa 24/7 YKSIN (meillä on miesystävän kanssa välimatkaa, joten kun lapseni ovat luonani, emme juurikaan näe ), minun täytyisi vielä hoitaa miehen poikaa. Tyyliin muuttaa tuoksi ajaksi hänen luokseen asumaan ja hoitaa hänen lastaan.
Vähän ärsyttävää, kun miesystävän vanhemmatkin kyselevät, että alkoikos sulla jo kesäloma, jne., vihjailevaan sävyyn (ja suoremminkin on asia ilmaistu kyllä!), että voisit nyt tuota meidän lastenlasta sitten hoitaa, kun kerran ehdit...'
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kanssa ope. Tuntuu siltä, että pitäis olla jotenkin häpeissään tai selitellä sitä kesälomaa, ja auta armias, jollet halua lähteä remppaamaan mökkiä, vahtia lapsia, ottaa lapsia hoitoon, opettaa lapsia tai mitä ikinä, niin johan sitä tulee kommenttia, että "kun sulla on niin pitkät lomatkin".
Just näin, tuttua on...Tosi laiska ihminen olet, jollet lomallasi jotakin kauheasti tee. Miehenkin vanhemmat ovat tuntuneet odottavan sitä kuin kuuta nousevaa, että milloin mun kesäloma alkaa. Ihan huvittavaa, kuinka paljon ovat sitä kyselleetkin. "Sitten saadaan Liisa lastenhoitohommiin ja siivoamaan poikamme huushollia ja tekemään ruokaa!"
Ap
Ovat siis kyselleet, milloin olet lomalla, mutta ovatko tosiaan suoraan sanoneet nuo viimeisen lauseen työtehtävät sinulle? Vai oletko itse keksinyt, mitä he muka ajattelevat?
Voi kuule, on mm. kysytty, että milloinkas innostuisit poikien sukkia lajitteleen :D.
Se risoo just myös, että kuvitellaan, että minä (naisena) niin mielelläni muuallakin kuin kotonani lajittelen sukkia ja teen muita kotitöitä.
Ap
No tuollaiseen itseltäni pääsisi spontaani vastaus: "Sitä saatte kyllä odottaa!" ja nauru päälle. Tuskin kukaan nyt ihan tosissaan olettaa kenenkään "innostuvan" noin vain toisten sukkia lajittelemaan.
Tuo on just niin käsittämätöntä. Tämä tapahtui vielä kesken kouluvuoden. Ei edes kesälomalla.
Siis tuo kysymys sukkien lajittelemisesta.
Mietin, että miten voit tuollaista kysyä? Mulla on oma taloni, kaksi lasta. Eiköhän ole siellä siivottavaa ja lajiteltavaa ihan tarpeeksi...
Ap
Sano se.
Ei tarvitse olla tyly. Hymy huulilla, lempeästi, kuin opettaja konsanaan.
Olen kyllä sanonutkin miehen äidillekin, että on ihan tarpeeksi töitä omassa kotonani; mies hoitakoon oman kotinsa, minä omani.
Mä vastustan sitä niin paljon, että mun sukupuoleni takia täytyisi miehen luona siivota ja puunata, samaa ei tietenkään oleteta toisin päin...että olisin jotenkin "kunnon nainen", oikein martta, kun siivoilen ja laitan ruokaa ja teen kaikkia perinteisiä "naisten töitä".
Kuitenkin ne miesten työt, joita mies joskus ja jouluna mun luona tekee, ovat paljon harvinaisempia kuin nämä perinteiset "naisten työt", joita tehdään joka päivä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kanssa ope. Tuntuu siltä, että pitäis olla jotenkin häpeissään tai selitellä sitä kesälomaa, ja auta armias, jollet halua lähteä remppaamaan mökkiä, vahtia lapsia, ottaa lapsia hoitoon, opettaa lapsia tai mitä ikinä, niin johan sitä tulee kommenttia, että "kun sulla on niin pitkät lomatkin".
Just näin, tuttua on...Tosi laiska ihminen olet, jollet lomallasi jotakin kauheasti tee. Miehenkin vanhemmat ovat tuntuneet odottavan sitä kuin kuuta nousevaa, että milloin mun kesäloma alkaa. Ihan huvittavaa, kuinka paljon ovat sitä kyselleetkin. "Sitten saadaan Liisa lastenhoitohommiin ja siivoamaan poikamme huushollia ja tekemään ruokaa!"
Ap
Ovat siis kyselleet, milloin olet lomalla, mutta ovatko tosiaan suoraan sanoneet nuo viimeisen lauseen työtehtävät sinulle? Vai oletko itse keksinyt, mitä he muka ajattelevat?
Voi kuule, on mm. kysytty, että milloinkas innostuisit poikien sukkia lajitteleen :D.
Se risoo just myös, että kuvitellaan, että minä (naisena) niin mielelläni muuallakin kuin kotonani lajittelen sukkia ja teen muita kotitöitä.
Ap
Oletko kertonut miehelle sekä isovanhemmille että oletukset sinua risoo?
Sukkien lajitteluun minä ainakin vastaisin että en usko että siitä koskaan tulee lempi puuhaani. Se riittää että lajittele omat ja omien lasteni sukat.Olen sanonut, että sitä puuhaa on ihan tarpeeksi kotonanikin, jossa minulla on ei vain yksi lapsi, kuten miehellä, vaan kaksi lasta...
Ap
Miksi alat selittelemään asiaa. Kerrot vain että se ei ole sinun tehtäväsi vaan lasten isän (tai vanhempien yhdessä). Ihan sama onko sinulla yhtään lasta vai onko niitä kymmenen.
Tämä on kyllä todella totta. Eipä tuota tarvitsisi selitellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan vähän erikoinen suomalainen perheyhtymä kun meidän mielestä ne lapset ei haittaa rentoutumista juurikaan. Ei niistä kannata stressiä ottaa :).
Jos on tarve niin minä menen miehelleni tai otan miehen muksut meille kun mulla vapaata ja miehellä ei. Ja sama toisinpäin. Tää on ollut meille alusta saakka ihan itsestäänselvyys, että lapset kuuluu pakettiin. No, pian ollaan muuttamassa yhteen ja kesähäitä viimeistellään 😍🌞.En oikeesti pidä aikaa lasten kanssa, omien tai miehen, mitenkään epämiellyttävänä. Päinvastoin. En ymmärrä suomalaista lapsivihaa yhtään... mistä se kumpuaa? Ja ei, mieheni ei ole ulkomaalainen.
Ehkä sinä ja miehesi sovitte vaan paremmin yhteen kuin ap ja hänen mies. Teillä on ehkä samat kasvatusperiaatteet ja tyyli olla ja lapsetkin sopivan luonteisia juuri teille.
Onneksi olkoon toimivasta uusperheestä ja ihania häitä 💘
Kuulehan ap, montako sivua ajattelit vielä marttyroida ja kerätä säälipisteitä noilla sukkaesimerkeilläsi? Yritä nyt aikuinen ihminen löytää selkärankasi ja lopeta itsesäälillä mässäily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi isä suostuu äidin vaatimuksiin ja joustaa hänen suuntaansa ap:n kustannuksella?
No juuri tämä. Tätä itsekin ihmettelen, että miksi siedän tätä.
Kai mä olen sitten liian kiltti, vaikka toisinaan tuo mies saa mut tuntemaan itseni hyvinkin itsekkääksi.
Lapsi on vielä lellitty ainoa lapsi. Yritän jotenkin silloin, kun lasta näen, asettaa rajoja, mutta se on tosi vaikeaa, kun isänsä syyttää mua siitä, kun puutun lapsen kasvatukseen, ja esim. torun häntä, jos siihen on aihetta. Tai yritän opettaa lasta sellaiseksi, että kaikki ei ole hänen, ja asioita täytyy jakaa. Viikonloppunakin oli sellainen tilanne, että oltiin grillattu tietty määrä lihaa. No, poikansa olisi syönyt sitä vaikka miten paljon, vaikka esim. minä ja isänsä ei oltu syöty vielä ollenkaan (niin, sekin vielä, että isänsä antoi luvan pojalle aloittaa syömisen ennen muita) ja totesin pojalle hänen kysyessään vielä lisää lihaa, että minä ja isänsä emme ole esimerkiksi vielä ollenkaan saaneet lihaa (sitä ei ollut enää edes paljon). Isänsä katsoi minuun paheksuvasti ja totesi, että no mutta jollei poika syö paljon mitään muuta...! Niin olisi meidänkin lihat pitänyt pojalle antaa! Olenko minä tosiaan ainoa, jonka mielestä tuo on vinksahtanutta?!
Se on sellainen juttu, että jollei syö muuta, mitä on tarjolla, se ei ole kenenkään vika, ja kaikille on tietty lihamäärä tarjolla...
Tässä nyt esimerkki. Mies siis dissaa minua aina, jos koetan jotenkin ojentaa poikaa jossakin asiassa, tai opettaa toisen huomioonottamista (pojalla on ihan opettajansa arvionkin mukaan tässä kohdin rutkasti petrattavaa, ja allekirjoitan tuon analyysin kyllä ihan täysin).
Ap
Jos miehellä on noin heikko luotto sinun kasvattajankykyihisi, ei pitäisi olla aihetta kaivata sinulta lastenhoitoapuakaan. Itse en tuolla tavalla käyttäytyvän äijän kuritonta kakaraa vahtisi yhtään ainutta minuuttia, jos kakaralle ei kerran ihmistapoja kuitenkaan sovi opettaa. Tuo mies käyttää sua hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulehan ap, montako sivua ajattelit vielä marttyroida ja kerätä säälipisteitä noilla sukkaesimerkeilläsi? Yritä nyt aikuinen ihminen löytää selkärankasi ja lopeta itsesäälillä mässäily.
Jos tämä häiritsee sinua, niin älä avaa ketjua.
Antaa ap:n prosessoida ajatuksiaan. Tämä on oikein hyvä foorumi sille.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan vähän erikoinen suomalainen perheyhtymä kun meidän mielestä ne lapset ei haittaa rentoutumista juurikaan. Ei niistä kannata stressiä ottaa :).
Jos on tarve niin minä menen miehelleni tai otan miehen muksut meille kun mulla vapaata ja miehellä ei. Ja sama toisinpäin. Tää on ollut meille alusta saakka ihan itsestäänselvyys, että lapset kuuluu pakettiin. No, pian ollaan muuttamassa yhteen ja kesähäitä viimeistellään 😍🌞.En oikeesti pidä aikaa lasten kanssa, omien tai miehen, mitenkään epämiellyttävänä. Päinvastoin. En ymmärrä suomalaista lapsivihaa yhtään... mistä se kumpuaa? Ja ei, mieheni ei ole ulkomaalainen.
No entäs, jos miehesi ei ottaisi mitään vastuuta sinun lapsistasi? Mutta olettaisi että hoitaisit kaikki lapset ihan keskenäsi. Ettekä olisi menossa naimisiin tai muuttamassa yhteen. Oisko tämä yhä riemukasta rentoutumista?
En myöskään ymmärrä, miksi tulkitset lapsiVIHAKSI sen, jos yksinhuoltaja haluaa lomailla ilman toisen lasta silloin kun omat lapset ovat isällään. En minäkään lapsia vihaa, vaikken naapurin lapsia päivittäin kutsu kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinä ja miehesi sovitte vaan paremmin yhteen kuin ap ja hänen mies. Teillä on ehkä samat kasvatusperiaatteet ja tyyli olla ja lapsetkin sopivan luonteisia juuri teille.
Onneksi olkoon toimivasta uusperheestä ja ihania häitä 💘
Juuri näin. Lapset ovat meillä hyvin erilaisia. Jos kasvatusperiaatteet ovat samanlaiset, sillä pääsee pitkälle. Sillä, millainen kokoonpano perheessä on; millaiset ihmiset, kemiat, arvostukset, kiinnostuksenkohteet jne...on suuri merkitys.
Mahtavaa, että olette löytäneet toisenne ja onnea teille <3!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin on pakko kommentoida tätä viestiä. Toki on kyse samoista arvoista ja mielenkiinnon kohteista, mutta: Tässähän on myös kyse siitä, että mies kantaa vastuunsa ja hoitaa omat lapsensa. Helppohan naisenkin on tulla vastaan, kun näin tapahtuu. Ongelma miehissä on yleensä se, etteivät he hoita omia lapsiaan, vaan tyrkkäävät naiset hoidettaviksi. Ei sellaisen miehen kanssa voi olla vastavuoroinen, vaan sellaiselle pitää laittaa pelisäännöt ja sanoa, hoida itse omat. Se ei ole lapsevihamielisyyttä, vaan sitä, että parisuhde saadaan toimimaan ja uusperheen ongelmat karsittua minimiin.
Kannattaa varmaan jutella miehen kanssa avoimesti asiasta ja kertoa rehellisesti, että et halua vahtia lasta koko kesää. Joku kompromissiratkaisu voisi olla hyvä, joka ei rasittaisi ketään määrättömästi. Montako hoitajaa miehen olisi mahdollista saada? Olisiko naapurissa teiniä, joka tarvitsisi kesätöitä? Entä MLL:n lastenhoitoapu?
Ongelma tuossa on se, että mies vetää herneen nenään, jos kieltäytyy hoitamasta lasta. Nimittäin rakkaus ei vaadi toiselta mitään, vaan hyväksyy. Pettyä toki voi ja saa, mutta suuttua ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin on pakko kommentoida tätä viestiä. Toki on kyse samoista arvoista ja mielenkiinnon kohteista, mutta: Tässähän on myös kyse siitä, että mies kantaa vastuunsa ja hoitaa omat lapsensa. Helppohan naisenkin on tulla vastaan, kun näin tapahtuu. Ongelma miehissä on yleensä se, etteivät he hoita omia lapsiaan, vaan tyrkkäävät naiset hoidettaviksi. Ei sellaisen miehen kanssa voi olla vastavuoroinen, vaan sellaiselle pitää laittaa pelisäännöt ja sanoa, hoida itse omat. Se ei ole lapsevihamielisyyttä, vaan sitä, että parisuhde saadaan toimimaan ja uusperheen ongelmat karsittua minimiin.
Jos mies ei ota vastuuta omista lapsista tai mistään muustakaan josta vastuu hänelle kuuluu, miksi nainen hänen kanssaan vapaaehtoisesti parisuhteeseen ryhtyisi?
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tuossa on se, että mies vetää herneen nenään, jos kieltäytyy hoitamasta lasta. Nimittäin rakkaus ei vaadi toiselta mitään, vaan hyväksyy. Pettyä toki voi ja saa, mutta suuttua ei saa.
Mutta jos ap ei halua hoitaa lasta koko kesää, niin sitten se on vaan sanottava. Jos toinen suuttuu, niin antaa suuttua. Toki ap voi tarjota myös kompromissiratkaisua: vahdin yhden päivän, jos muut (isovanhemmat, palkattu lastenhoitaja jne.) hoitavat loput. Ukko ottaa tai jättää. Matkoille lähteminen on myös hyvä vaihtoehto.
Mielestäni sinun tehtäväsi on hiolehtia omista lapsistasi mahdollisimman hyvin ja miesystäväsi omastaan. Ei kumpikaan voi sälyttää toisen lasten hoitoa toiselle, varsinkin kun ette asu yhdessä. Ja onhan teillä lasten toiseg vanhemmat ja miesystävälläsi isovsnhemmat, jotks voinevat suttaa. Miksi sinun pitäisi hoitaa muiden puolesta toisen lapsia?! Joku järki sentään. Sinä olet lomasi ansainnut. Tuskin misystäväsikään pttaisi sinun lapsiasi hoitoon, jos tilanne olisi toisin päin. Älä snna periksi!
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sinun tehtäväsi on hiolehtia omista lapsistasi mahdollisimman hyvin ja miesystäväsi omastaan. Ei kumpikaan voi sälyttää toisen lasten hoitoa toiselle, varsinkin kun ette asu yhdessä. Ja onhan teillä lasten toiseg vanhemmat ja miesystävälläsi isovsnhemmat, jotks voinevat suttaa. Miksi sinun pitäisi hoitaa muiden puolesta toisen lapsia?! Joku järki sentään. Sinä olet lomasi ansainnut. Tuskin misystäväsikään pttaisi sinun lapsiasi hoitoon, jos tilanne olisi toisin päin. Älä snna periksi!
Ihan muutama kirjoitusvirhe tuli edelliseen. Sorry. Toivottavasti asia kuitenkin selviää tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei ota vastuuta omista lapsista tai mistään muustakaan josta vastuu hänelle kuuluu, miksi nainen hänen kanssaan vapaaehtoisesti parisuhteeseen ryhtyisi?
Voihan se olla niin, että mies kantaa vastuun kaikesta muusta, mutta ei lapsistaan. Sehän on ihan tavallista. Tietty, jos hän ei kanna vastuuta mistään, niin sitten ei kannata parisuhteeseen ruveta.
Onpas outoa, että mies ei halua muuttaa yhteen, kun haluaa säilyttää oman vapautensa. Kannattaa väistää toi mies kokonaan, jos tilanne ei muutu ja tuntuu muutenkin siltä, että ei välttämättä ole edes tosissaan suhteen kannalta.
AP, me voitaisiin vaihtaa päitä täksi kesäksi :-)
Minä olen suorasanainen, eikä minua haittaa yhtään jos joku pitää itsekkäänä. Jos joku asia ei käy sanon ei. EI! Ei kiinnosta olla kansankynttilä tai miellyttää ketään muita kuin itseäni. En ole seksin perässäkään niin paljon, että pitäisi olla mies pakosti, vaikka oma minuus menisi vessasta alas.
Olen kuitenkin juttukaveria ja hengailumiestä vailla, joten käyttäisin sinun päätäsi miesten miellyttämiseen, jotta saisin hommattya boyfriendin. Vaikuttaisin kivan pehmolta ja äidilliseltä ja miehet tykkää sellaisesta. Miehet kun ei pääse yli suorasanaisuudestani, vaikka olen oikeasti hauska ja kiva ihminen. Sillä ainoastaan vahva voi oikeasti olla ystävällinen ja kiva, kun siihen on varaa, eikä kenkuta joku asia koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
No tuollaiseen itseltäni pääsisi spontaani vastaus: "Sitä saatte kyllä odottaa!" ja nauru päälle. Tuskin kukaan nyt ihan tosissaan olettaa kenenkään "innostuvan" noin vain toisten sukkia lajittelemaan.
Tuo on just niin käsittämätöntä. Tämä tapahtui vielä kesken kouluvuoden. Ei edes kesälomalla.
Siis tuo kysymys sukkien lajittelemisesta.
Mietin, että miten voit tuollaista kysyä? Mulla on oma taloni, kaksi lasta. Eiköhän ole siellä siivottavaa ja lajiteltavaa ihan tarpeeksi...
Ap
Sano se.
Ei tarvitse olla tyly. Hymy huulilla, lempeästi, kuin opettaja konsanaan.
Olen kyllä sanonutkin miehen äidillekin, että on ihan tarpeeksi töitä omassa kotonani; mies hoitakoon oman kotinsa, minä omani.
Mä vastustan sitä niin paljon, että mun sukupuoleni takia täytyisi miehen luona siivota ja puunata, samaa ei tietenkään oleteta toisin päin...että olisin jotenkin "kunnon nainen", oikein martta, kun siivoilen ja laitan ruokaa ja teen kaikkia perinteisiä "naisten töitä".
Kuitenkin ne miesten työt, joita mies joskus ja jouluna mun luona tekee, ovat paljon harvinaisempia kuin nämä perinteiset "naisten työt", joita tehdään joka päivä.
Ap
Tää. Niin tää.
Meitsi menee aikuisena miesystävälle, niin liiankin helposti tulee osallistuttua askareisiin jotka liittyy ruokaan tai siisteyteen.
Sama ei tapahdu toisinpäin. Selvä ei haittaa mutta voi tehdä muuta kuten korjata sen repsottamaan päässeen kattovalon kun itse en yletä edes tikapuilla ja josta oli puhe. Ja tässä jo vuoden verran kuljettu ja aina häiritsee häntä maaliton kohta keittiössäni niin kyllä sen saa sutia piiloon. Sopii.
Kyllähän se mun sohva on mukava. Siksihän ostin sen!
Miksi alat selittelemään asiaa. Kerrot vain että se ei ole sinun tehtäväsi vaan lasten isän (tai vanhempien yhdessä). Ihan sama onko sinulla yhtään lasta vai onko niitä kymmenen.