Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen opettaja, ja nyt kesällä miesystäväni ja hänen vanhempansa kuvittelevat, että hoidan miehen lasta...

Vierailija
20.06.2018 |

...emme siis edes asu yhdessä.

Eli silloin, kun omat lapseni ovat isällään sen jlkn kun olen hoitanut heitä pari vk ja ollut heistä vastuussa 24/7 YKSIN (meillä on miesystävän kanssa välimatkaa, joten kun lapseni ovat luonani, emme juurikaan näe ), minun täytyisi vielä hoitaa miehen poikaa. Tyyliin muuttaa tuoksi ajaksi hänen luokseen asumaan ja hoitaa hänen lastaan.

Vähän ärsyttävää, kun miesystävän vanhemmatkin kyselevät, että alkoikos sulla jo kesäloma, jne., vihjailevaan sävyyn (ja suoremminkin on asia ilmaistu kyllä!), että voisit nyt tuota meidän lastenlasta sitten hoitaa, kun kerran ehdit...'

Kommentit (229)

Vierailija
101/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta viikkoa tätä hoitamista miehen luona olisi?

Voitko esimerkiksi mennä vain yhdeksi viikoksi miehen luo asustelemaan, samalla poikaa katsoen? Jos siis haluat auttaa miestä muttet kuitenkaan käyttää koko lomaa lapsenvahtina.

Mummolaankin noin iso poika voi hyvin mennä viikoksi tai ainakin muutamaksi päiväksi.

Miksei se mummo muuten tule miehen luo poikaa hoitamaan ja sukkia lajittelemaan? 😅

Vierailija
102/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet opettaja niin ihmettelen, kirjallinen ulostulosi ei ainakaan ole uskottavaa opettajan kirjoittamaksi.

Ok, kiitos palautteesta, vaikkei nyt ehkä tähän aiheeseen niin liitykään.

Kirjoitan aika nopeasti näitä vastauksia, en ihan kamalasti näitä nyt tässä rupea hiomaan. Mielestäni eri foorumeille voi kirjoittaa eri tyylistä tekstiä. Tässä en nyt ajattele jonkin aineen kirjoitusta, ja tekstin hiomista huippuunsa.

Enkä myöskään ole äidinkielen opettaja :) - vaikka vahva L aikoinaan kirjoituksissa tulikin, ja vahvasti olen kieliin suuntautunut ja pidän kirjoittamisesta. Ehkä nuo vieraat kielet tuossa taustalla sitten hieman vaikuttavat (mutta silti kääk, onkohan kirjallinen ulostuloni tässä parinkymmenen vuoden aikana jotenkin dramaattisesti huonontunut...)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan oli oletuksena, että ap muuttaa kauemmas hoitamaan sitä miehen lasta. Ja jos miehen lapsi tulisi ap:n luo niin ap olisi vastuussa lapsesta 24h/7. Siinä on aika suuri ero siihen, että ottaa naapurin lapset mukaan muutaman tunnin retkelle- ymmärrät tämän varmasti itsekin.

Just näin. Tuo, mitä tuossa ensimmäinen kommentoija kuvailee on mielestäni täysin "normaalia" toimintaa, ja hänhän puhuu naapurien ja siskonsa lapsista ym. ja ihan muutamista päivistä. Minun  kohdallani kyse EI ole muutamasta hassusta päivästä siellä sun täällä, vaan todellakin ihan maanantaista perjantaihin.

Ja niin, ei ole kyse vain tästä miesystävän pojasta. Naapuruston vanhemmat ovat myös huomanneet jo noina muutamana päivänä, että kas, opettajaihminen on varmaan vapaana hoitamaan meidänkin mukulat, ja kummasti on lapsimäärä täällä huushollissa vain kasvanut. Sorry, mutta tarvin kyllä ihan omaa rentoutumisaikaakin.

Ärsyttävää vaan, että edes kuvitellaan, että hoitaisin tuolla tavalla lastaan koko kesän ja asetetaan minut tällaiseen hankalaan tilanteeseen.

Ja tosiaan tilanne on myös se, että olen saanut eräänäkin kesänä tietää, että äitinsä lomaillessa olen sitten hoitanut poikaa, kun äidillään on ollut muita lomasuunnitelmia...Onkos tuokaan ihan oikein?!

Ap

No ei se sen äidinkään vika ole jos isä haluaa lapsen ottaa luokseen ja sanoo että hoito järjestyy. Mutta koska ette asu yhdessä niin mikä ongelma tässä on? Olet vain omassa kodissasi nuo viikot ja menet miehen luo vaikka viikonlopuksi. Hieno suhde teillä. 

Vierailija
104/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kanssa ope. Tuntuu siltä, että pitäis olla jotenkin häpeissään tai selitellä sitä kesälomaa, ja auta armias, jollet halua lähteä remppaamaan mökkiä, vahtia lapsia, ottaa lapsia hoitoon, opettaa lapsia tai mitä ikinä, niin johan sitä tulee kommenttia, että "kun sulla on niin pitkät lomatkin". 

Just näin, tuttua on...Tosi laiska ihminen olet, jollet lomallasi jotakin kauheasti tee. Miehenkin vanhemmat ovat tuntuneet odottavan sitä kuin kuuta nousevaa, että milloin mun kesäloma alkaa. Ihan huvittavaa, kuinka paljon ovat sitä kyselleetkin. "Sitten saadaan Liisa lastenhoitohommiin ja siivoamaan poikamme huushollia ja tekemään ruokaa!"

Ap

Ovat siis kyselleet, milloin olet lomalla, mutta ovatko tosiaan suoraan sanoneet nuo viimeisen lauseen työtehtävät sinulle? Vai oletko itse keksinyt, mitä he muka ajattelevat?

Voi kuule, on mm. kysytty, että milloinkas innostuisit poikien sukkia lajitteleen :D.

Se risoo just myös, että kuvitellaan, että minä (naisena) niin mielelläni muuallakin kuin kotonani lajittelen sukkia ja teen muita kotitöitä.

Ap

No tuollaiseen itseltäni pääsisi spontaani vastaus: "Sitä saatte kyllä odottaa!" ja nauru päälle. Tuskin kukaan nyt ihan tosissaan olettaa kenenkään "innostuvan" noin vain toisten sukkia lajittelemaan. 

Vierailija
105/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko esimerkiksi mennä vain yhdeksi viikoksi miehen luo asustelemaan, samalla poikaa katsoen? Jos siis haluat auttaa miestä muttet kuitenkaan käyttää koko lomaa lapsenvahtina.

Mummolaankin noin iso poika voi hyvin mennä viikoksi tai ainakin muutamaksi päiväksi.

Miksei se mummo muuten tule miehen luo poikaa hoitamaan ja sukkia lajittelemaan? 😅

Niinpä :D, isovanhemmat ovat eläkkeellä, luulisi heillä olevan paremmin aikaa (no on menojakin, kun ovat melko aktiivisia eläkeläisiä, mutta toisaalta kun kerran työelämässä eivät enää ole ja muita lapsenlapsia ei ole enää huollettavana, niin luulisi vähän aikaa liikenevän) mutta luulen, että pojanpoikaa on aika rasittavaa hoitaa määräänsä enempää.  Ovat sanoneet, että voivat hoitaa poikaa, mutta sitten kuitenkaan eivät selkeästi ole ihan innoissaan tulossa poikaa hoitamaan. Tuntuu, että hekin ajattelevat, että jos joku muu saadaan poikaa hoitamaan, hyvä niin...

Olen nyt jo hoitanut poikaa tässä kokonaisuudessaan noin viikon verran ainakin.

Mutta olen juuri varaamassa matkaa seuraavalle ajankohdalle, kun poika on miehellä. En ala lapsenvahtina koko lomaani viettämään.

Ap

Vierailija
106/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärsin, että alle pari viikkoa ap:lla oli sitä lapsivapaata lomaa, sitten oli muun ajan omien lasten hoitoa? Joten aika iso pala alle parista viikosta on viikko vieraan lapsen hoitoa, etenkin jos siihen tulee noita lieveilmiöitä ettei saisi kasvattaa, koko pihapiirin poikakööriä pitäisi vahtia ja sukatkin lajitella...

Vierailija
107/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kanssa ope. Tuntuu siltä, että pitäis olla jotenkin häpeissään tai selitellä sitä kesälomaa, ja auta armias, jollet halua lähteä remppaamaan mökkiä, vahtia lapsia, ottaa lapsia hoitoon, opettaa lapsia tai mitä ikinä, niin johan sitä tulee kommenttia, että "kun sulla on niin pitkät lomatkin". 

Just näin, tuttua on...Tosi laiska ihminen olet, jollet lomallasi jotakin kauheasti tee. Miehenkin vanhemmat ovat tuntuneet odottavan sitä kuin kuuta nousevaa, että milloin mun kesäloma alkaa. Ihan huvittavaa, kuinka paljon ovat sitä kyselleetkin. "Sitten saadaan Liisa lastenhoitohommiin ja siivoamaan poikamme huushollia ja tekemään ruokaa!"

Ap

Ovat siis kyselleet, milloin olet lomalla, mutta ovatko tosiaan suoraan sanoneet nuo viimeisen lauseen työtehtävät sinulle? Vai oletko itse keksinyt, mitä he muka ajattelevat?

Voi kuule, on mm. kysytty, että milloinkas innostuisit poikien sukkia lajitteleen :D.

Se risoo just myös, että kuvitellaan, että minä (naisena) niin mielelläni muuallakin kuin kotonani lajittelen sukkia ja teen muita kotitöitä.

Ap

No tuollaiseen itseltäni pääsisi spontaani vastaus: "Sitä saatte kyllä odottaa!" ja nauru päälle. Tuskin kukaan nyt ihan tosissaan olettaa kenenkään "innostuvan" noin vain toisten sukkia lajittelemaan. 

Tuo on just niin käsittämätöntä. Tämä tapahtui vielä kesken kouluvuoden. Ei edes kesälomalla.

Siis tuo kysymys sukkien lajittelemisesta.

Mietin, että miten voit tuollaista kysyä? Mulla on oma taloni, kaksi lasta. Eiköhän ole siellä siivottavaa ja lajiteltavaa ihan tarpeeksi...

Ap

Vierailija
108/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja nämä kommentit.....oletetaan , että mummulaan voi aina mennä vaikka viikoksi , kyllä mummu hoitaa aina ja jättää oman elämänsä elämättä . piikana vaan hamaan loppuun asti!

Vierailija
109/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi, ap. Jos hommaa lapsia, itse ne myös hoitaa. Sinä et ole mikään automaattinen lapsenpiika. Toisaalta, onko omassa kodissasi ollut joskus jotakin korjattavaa? Oletko pyytänyt miehesi katsomaan tai ehkä jopa korjaamaan asiaa? Huomaamattaan ihmiset olettavat asioita, kun ajatellaan, että kyseinen asia jotenkin hoituu luonnostaan kysytyltä ihmiseltä, kun ajatellaan, että kun toiselta se käy niin helposti ts. eihän siitä hänelle ole mitään vaivaa....

. . .

Nämä eivät varmaankaan ole verrattavissa olevia asioita: jonkin kohdan nopea katsominen tai korjaaminen vs. viikkojen lapsenhoitovastuu jossa joutuu muuttamaan pois kotoaan. Tuskin se mieskään alkaisi mitään kahden viikon remonttia noin vain lomallaan ap:n kotona tekemään, etenkään jos pitäisi muuttaa paikan päälle päivystämään sillä välin kun ap olisi päivät poissa. Ilmaiseksi. Johan täällä huudettaisiin pää punaisena että törkeetä hyväksikäyttöä.

Vierailija
110/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tuo on just niin käsittämätöntä. Tämä tapahtui vielä kesken kouluvuoden. Ei edes kesälomalla.

Siis tuo kysymys sukkien lajittelemisesta.

Mietin, että miten voit tuollaista kysyä? Mulla on oma taloni, kaksi lasta. Eiköhän ole siellä siivottavaa ja lajiteltavaa ihan tarpeeksi...

Ap

Sano se. 

Ei tarvitse olla tyly. Hymy huulilla, lempeästi, kuin opettaja konsanaan.

Vierailija
111/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Oletko kertonut miehelle sekä isovanhemmille että oletukset sinua risoo?

Sukkien lajitteluun minä ainakin vastaisin että en usko että siitä koskaan tulee lempi puuhaani. Se riittää että lajittele omat ja omien lasteni sukat.

Vierailija
112/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskoja nämä kommentit.....oletetaan , että mummulaan voi aina mennä vaikka viikoksi , kyllä mummu hoitaa aina ja jättää oman elämänsä elämättä . piikana vaan hamaan loppuun asti!

Mutta tämä mummo on jo pojalleen luvannut hoitaa lasta, nyt yrittää siirtää vastuun ap:lle ja vihjailee että ap:n pitäisi lisäksi siivota/lajitella sukkia ja mitä vielä miehen luona. Jos on poikansa kasvattanut sellaiseksi että jonkun pitää häntä aikuisenakin hoitaa, niin hoitakoon itse..

Vierailija
113/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos se mummu olettaa, että poikansa naisystävä, joka ei ole edes sukua, piikailee noin vain, niin ehkä omaakin vapaa aikaa voi hiukan "uhrata" omien lapsenlasten eteen?

Vierailija
114/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä provo. Mutta tehdastyöstä on kuukauden kesäloma.

Ei ole, jos on uusi työsuhde. Duunariammateissa harvoin pystyy sopimaan palkallista kesälomaa ensimmäiseksi kesäksi.

Vierailija
115/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Oletko kertonut miehelle sekä isovanhemmille että oletukset sinua risoo?

Sukkien lajitteluun minä ainakin vastaisin että en usko että siitä koskaan tulee lempi puuhaani. Se riittää että lajittele omat ja omien lasteni sukat.

Olen sanonut, että sitä puuhaa on ihan tarpeeksi kotonanikin, jossa minulla on ei vain yksi lapsi, kuten miehellä, vaan kaksi lasta...

Ap

Vierailija
116/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä provo. Mutta tehdastyöstä on kuukauden kesäloma.

Ei ole, jos on uusi työsuhde. Duunariammateissa harvoin pystyy sopimaan palkallista kesälomaa ensimmäiseksi kesäksi.

Juuri näin, on uusi työsuhde.

Eikä duunariammateissa palkallisista kesälomista juuri pysty sopimaan.

Ap

Vierailija
117/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun suomen kielen kirjoittamisesi ole huonoa. Joku vain halusi hiukan näpäyttää. Älä välitä. Täällä palstalla olet suorastaan "mestarikirjoittaja", jos nopeasti vastauksia kirjoittelet. Nykyaikana näkee vaikka minkälaista tekstiä,  varsinkin tällä palstalla.

Ja varsinaiseen asiaan: miettisin vakavasti, muodostaisinko vakavampaa suhdetta tuolla tavoin ajattelevaan mieheen. Kyllä mies sinulta selvästi naisena odottaa jotakin muuta kuin mitä sinä itsellisenä, kouluja käyneenä naisena näet naisen aseman parisuhteessa olevan. Näitä epätasa-arvoisia parisuhteita löytyy ja nyt et ole vielä sitoutunut vakavammin, joten et ole vielä kovinkaan syvissä ongelmissa. Jos muuttaisitte yhteen, sitten erilaiset ajattelutavat kärjistyisivät, sen voisin melkein satavarmana ennustaa.

Sinänsä ei siis ole kyse "titteleistä", mutta kuten joku sanoikin "lika barn leker best". Jotakin ajatusmaailmaltaan samaa usein löytyy samoja kouluja käyneiltä, mutta ei todellakaan välttämättä, varsinkaan parisuhdeasioissa. Ihmisen elämänkokemus ja peruspersoonallisuus vaikuttavat niin paljon. Aika aina näyttää, miten homma toimii.

Nyt nautit vain lomastasi ja teet, minkä oikeaksi näet.

Vierailija
118/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tämä mummo on jo pojalleen luvannut hoitaa lasta, nyt yrittää siirtää vastuun ap:lle ja vihjailee että ap:n pitäisi lisäksi siivota/lajitella sukkia ja mitä vielä miehen luona. Jos on poikansa kasvattanut sellaiseksi että jonkun pitää häntä aikuisenakin hoitaa, niin hoitakoon itse..

Mä kyllä puhuisin asiasta miehen kanssa, koska hänen äitinsä ei selvästikään ole innoissaan lasten hoidosta. Vastuu lapsista ei edes ole isoäidille vaan miehellä. Jos hän ei kykene lapsia hoitamaan saa hän luvan etsiä lapsille jonkun muun hoitajan joka tekee sen mielellään esim. ansaitakseen siitä rahaa.

Vierailija
119/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että ei. Helppoa.

Se tuntuu vaan hirvittävän tylyltä ja mulle tulee kamala ihminen- fiilis, kun sanon noin suoraan, että en voi hoitaa.

Mies vetää herneen nenään myös aivan varmasti, jos noin sanon. Mutta olisinko niin paha ihminen, jos suoraan sanoisin? Tosin hänen mielestään kaikki henkisemmän puolen työ, mukaanlukien esim. opetus- ja toimistotyö, ovat ihan helppoja juttuja, eivätkä rasita ihmistä yhtään - toisin kuin hänen tehdastyönsä...Että ihan hyvin mun pitäisi jaksaa poikaansa hoitaa vaikka koko kesä! Mihin mä lomaa tarviin? Ei vaan sitä käsitä, että kyllä henkistä työtäkin tekevät tarvitsevat lomaa! Se on eri tavalla rasittavaa kuin fyysisempi työ. Mä tarvin nyt just sitä aivojen narikkaan heittämistä. Silloin, kun omat lapseni eivät ole minulla, rentoutumista. Sitä, etten oo kaikesta vastuussa vähään aikaan.

Olen kyllä sanonut miehelle, että  tilanne olisi vähän eri, jos asuttaisiin yhdessä. Tuntuu, että haluaa pitää tietyn vapautensa, mutta sitten on myös sopivasti tämä nainen, jolta saa mm. lastenhoitoapua kätevästi kesäisin...Eli ei suostu muuttamaan yhteen, kun haluaa tuon oman vapautensa pitää, mutta mun pitäisi hoitaa silti lastaan. No, tuo onkin sitten jo toinen probleema tosin...

Ap

Miksi olet tuollaisen äijän kanssa?

Vierailija
120/229 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan vähän erikoinen suomalainen perheyhtymä kun meidän mielestä ne lapset ei haittaa rentoutumista juurikaan. Ei niistä kannata stressiä ottaa :).

Jos on tarve niin minä menen miehelleni tai otan miehen muksut meille kun mulla vapaata ja miehellä ei. Ja sama toisinpäin. Tää on ollut meille alusta saakka ihan itsestäänselvyys, että lapset kuuluu pakettiin. No, pian ollaan muuttamassa yhteen ja kesähäitä viimeistellään 😍🌞.

En oikeesti pidä aikaa lasten kanssa, omien tai miehen, mitenkään epämiellyttävänä. Päinvastoin. En ymmärrä suomalaista lapsivihaa yhtään... mistä se kumpuaa? Ja ei, mieheni ei ole ulkomaalainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi