Olen opettaja, ja nyt kesällä miesystäväni ja hänen vanhempansa kuvittelevat, että hoidan miehen lasta...
...emme siis edes asu yhdessä.
Eli silloin, kun omat lapseni ovat isällään sen jlkn kun olen hoitanut heitä pari vk ja ollut heistä vastuussa 24/7 YKSIN (meillä on miesystävän kanssa välimatkaa, joten kun lapseni ovat luonani, emme juurikaan näe ), minun täytyisi vielä hoitaa miehen poikaa. Tyyliin muuttaa tuoksi ajaksi hänen luokseen asumaan ja hoitaa hänen lastaan.
Vähän ärsyttävää, kun miesystävän vanhemmatkin kyselevät, että alkoikos sulla jo kesäloma, jne., vihjailevaan sävyyn (ja suoremminkin on asia ilmaistu kyllä!), että voisit nyt tuota meidän lastenlasta sitten hoitaa, kun kerran ehdit...'
Kommentit (229)
Miten lapsen hoito on ennen lomilla tapahtunut tai ihan tavallisella iltavuoroviikolla?Luulisi lapsen jo tottuneen yksinoloon. Tai sitten on varmaan joitain vakihoitajia joita voisi nytkin käyttää sinun sijastasi.
Vaikuttaa siltä, että mies yrittää vain päästä helpolla ja halvalla jos hän todella on sinua pyytänyt töihin kesälomasi ajaksi.
Lapsen isovanhempien kyselyistä ei tarvitse välittää, jos mies ei ole edes kysynyt sinua niin kertokoon vanhemmilleen itse miten lapsensa aikoo hoitaa.
Me olemme vela pari ja meillä on toki isohko koti. Jännästi näin kesällä koitetaan lastenhoitoa tarjota "kun olette" lomalla. Mitä näillä päässä liikkuu, meillä ei lapsia ole ja viimeisenä haluan vieraiden kersojen perseitä pestä. Ei kiitos, ei tuntiakaan.
Järjestämme kesäjuhlia myös kesäkuukausina useampia ja nämä ovat lapsettomia. Tännekkin mukuloita mukaan on otettu, vaikka selvästi olen ilmoittanut että kyseessä on aikuisten makuun olevat juhlat. En ymmärrä näitä lapsellisia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi valita ei lapsellisia miesystäviä.
Tämä! Riippakivia (ex-suhteen lapsia) perässään vetävät vanhemmat aina toitottavat, etteivät ole varaäitiä tai -isää etsimässä, lapsella on jo oma äiti tai isä. Käytännössä alkuun voidaan olla hissukseen, mutta pikku hiljaa alkaa tulla pyyntöjä, että voisitko katsoa lapsen perään, jos vanhempi piipahtaa kaupassa - tai hakisitko lapsen päivähoidosta tai teetkö aamupalaa lapselle tms. Pyyntöjen mittakaava kasvaa myös koko ajan.
Sitten, kun kieltäytyy sanoen, että tästä on jo keskustelu etukäteen, etten ole mikään lastenhoitaja, enkä aio ottaa mitään vastuuta lapsesta, niin vikinä alkaa. Kun on niin raskasta, ettei voi luottaa edes siihen, että vähän katsoisi lapsen perään jos on itse vaikka pihatöissä. Lopuksi vielä loukkaannutaan, ettei miehen lapsi ole uudelle kumppanille myös se maailman tärkein asia, jonka eteen pitäisi ahertaa.
Vierailija kirjoitti:
Hehheh...meni taas vajaa kuukausi, kun opettajat palasivat palstalle valittamaan kuinka väsyneitä ovat.
Ja miksi ihmeessä et puhu asiasta miehen kanssa?
Tämän ketjun pointti ei todellakaan ole opettajan väsymys; opettajan työ on tässä sivupointti (tosin ehkä näihin omalla vapaa-ajalla tehtäviin lastenhoitohommiin opettajia ammattinsa puolesta aika kärkkäästi kosiskellaan). Pääpointti on se, että miesystävä, joka ei edes asu kanssasi, ja hänen vanhempansa, olettavat, että hoitaisit miehen lasta lomasi aikana säännöllisesti aina kun mies on työssä, kun sinulla ei ole omia lapsia luonasi. Ja minulla on nyt se tilanne, että silloin kun miesystävällä on lapsensa, minä satun olemaan lapsivapaalla kahden viikon pätkästä 11 vrk, joten erittäin hyvin minun ajatellaan ehtivän hoitaa miehen lapsia. Se tilanne, kun sinulla on omat lapset 24/7 yksin hoidettavanasi kyllä hieman vaikuttaa siihen, että silloin, kun he eivät ole sinulla, haluat ehkä hieman rentoutua lomallasi! Olkoon työ mikä tahansa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi valita ei lapsellisia miesystäviä.
Tämä! Riippakivia (ex-suhteen lapsia) perässään vetävät vanhemmat aina toitottavat, etteivät ole varaäitiä tai -isää etsimässä, lapsella on jo oma äiti tai isä. Käytännössä alkuun voidaan olla hissukseen, mutta pikku hiljaa alkaa tulla pyyntöjä, että voisitko katsoa lapsen perään, jos vanhempi piipahtaa kaupassa - tai hakisitko lapsen päivähoidosta tai teetkö aamupalaa lapselle tms. Pyyntöjen mittakaava kasvaa myös koko ajan.
Sitten, kun kieltäytyy sanoen, että tästä on jo keskustelu etukäteen, etten ole mikään lastenhoitaja, enkä aio ottaa mitään vastuuta lapsesta, niin vikinä alkaa. Kun on niin raskasta, ettei voi luottaa edes siihen, että vähän katsoisi lapsen perään jos on itse vaikka pihatöissä. Lopuksi vielä loukkaannutaan, ettei miehen lapsi ole uudelle kumppanille myös se maailman tärkein asia, jonka eteen pitäisi ahertaa.
Mäkin olen ollut järjettömän tyhmän kiltti.
Ei ollut oltu yhdessä vuottakaan, kun miehen poika erään huvipuiston parkkiksella sai päähänsä (oltiin jostain syystä tultu eri autoilla puistoon), että haluaisi tulla minun luokseni yöksi ja olla hoidossa seuraavan päivän minulla. Tiedättekö mitä mies teki? Välittömästi kantoi autostaan joitain pojan tavaroita ja minulta kysymättä sanoi pojalle, että kyllähän se sopii.
Olin vähän mielessäni, että okei, mitä tapahtuu, mutta jotenkin en hennonnut sanoa ei! Ja seuraavana päivänä ilmenee, ettei mies suinkaan tullut suoraan töistä minun luokseni poikaa hakemaan, vaan ensin piti käydä rentoutumassa kotona, juoda kahvit, jne...
Tästä on kyllä nyt kolme vuotta aikaa. Mutta silti. Ajattelin vain, että näinhän mun kuuluu tehdä. Miesystäväni lapsi. Miehen, jonka kanssa en edes asu. Joka väheksyy ammattiani jne.
Mutta jonka lapsenhoitajaksi hyvin kelpaan.
Nyt on tilanne onneksi sen verran kehittynyt, että mies ymmärtää, ettei kannata tällaisia ruveta ehdottelemaan. Jollei mies itse mun luona ole yötä, ei ole poikansakaan. Yritän sitä pitää ohjenuorana, edes.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi opettaja. Olen edelleen niin stressaantunut ja väsynyt työt lasten kanssa, etten voisi kuvitellakaan jaksavani hoitaa kuin omat lapseni.
Eihän sairaanhoitaja/lähihoitajakaan mene omalla lomallaan 24/7 hoitamaan miehensä mummoa?Moni sh ihan omasta halustaa auttaa ja hoitaa iäkkäitä vanhempiaan/isovanhempiaa ja myös puolisin, jopa usein oman kolmivuorotyön ohessa.
Ja monen sh vuosilomia ei voi edes verrata opettajien lomiin, kun kesäloma on 4vk.
Opettajat ovat ainut ammattiryhmä, joka tarvitsee työstä palautumiseen vähintäin 2,5kk loman kesällä ja silti vielä jaksetaan valittaa.
Moni opettaja tekee samaa eli hoitaa työn ohella iäkkäitä vanhempia. Pitkät lomat eivät tarkoita sitä, että pitäisi kaitsea myös vieraiden lapsi, varsinkin jos näiden vanhemmat viettävät lomaa. Kaikki muuthan näköjään ansaitsevat lomansa, mutta opettajien pitäisi tuntea siitä huonoa omaatuntoa.
Kesäloma on tuskin missään enää 2,5 kk ehkä ammattikorkeakoulua lukuunottamatta. Nytkin loma alkoi 4.6. ja meillä pitää olla koulussa ( eihän opettajan työtä työksi voi edes laskea) 6.8.
Kylläpä opettajien asioista yleensä valittavat muut kuin opettajat. Miksei opettajat saisi tuntea ansainneensa lomansa? Paras oli muutama vuosi sitten maakuntalehdessämme ollut tekstari, jossa oltiin sitä mieltä, etteivät lapset kesälomia tarvitse vaan sekin on laiskojen opettajien itselleen aikaansaama kohtuuton etu.
Pidä tämä kesä välimatkaa mieheen ja elä oman aikataulusi mukaan! Mieti mitä oikeasti suhteelta haluat
ja mitä siitä saat. Tee miehelle selväksi että et ole hänen lapsensa huoltaja ja myös pysy päätöksessäsi.
67, ammattikorkeassa on loma 8 vk, eli ei sielläkään 2,5 kk.
Ap
Ai, myös isovanhemmat painostavat, kun ovat kyseneet "jokos sulla alkoi loma".
Esitin saman kysymyksen ystävälleni aamulla, eikä tosiaan käynyt edes mielessä tarkoittaa kysymyksellä, että veisin lapset hoitoon. Ihan vain muuten kyselin lomasta.
Ja tottakai oletetaan, että pojan hoidon lisäksi myös siivoan miehen huushollissa, teen kaikki kotityöt; pyykkihuollon yms., hoidan ruuan miehelle pöytään kun nälkäisenä tulee kotiin...
Ja nämä kaikki siivoamiset ym. mun täytyy myös omassa huushollissani hoitaa. Eli kahdessa huushollissa. Puutarhanhoito myös.
Olen kuin joku lastenhoitaja-siivooja miehen lapselle ja miehelleen.
Tajuan tämän itsekin, mutta miksi mun on niin vaikea tästä lähteä...
Ap
Tämä on jännä juttu. Olen periaatteessa ollut aina aika kiltti tyttö, mutta jotenkin mulle ei ikinä kävisi noin. Ei vaan tulisi mieleen että edes tarvitsi suostua tai selitellä miksi ei suostu röyhkeisiin vaatimuuksiin.
Olen kyllä huomannut että ihmisiä jotka kuvittelevat, että ihan uskomattomia voi toiselta pyytää, kun se olisi itselle kivointa ja kätevintä, löytyy kyllä.
Saattaisin tuossa tilanteessa suostua vahtimaan esim viikon, kun siitä olisi selvästi sovittu. Olettaisin että mies jossain toisessa tilanteessa auttaisi minua sitten, tai se olisi itsestäänselvyys parisuhteessa..
Vierailija kirjoitti:
[
).Pääpointti on se, että miesystävä, joka ei edes asu kanssasi, ja hänen vanhempansa, olettavat, että hoitaisit miehen lasta lomasi aikana säännöllisesti aina kun mies on työssä, kun sinulla ei ole omia lapsia luonasi. Ja minulla on nyt se tilanne, että silloin kun miesystävällä on lapsensa, minä satun olemaan lapsivapaalla kahden viikon pätkästä 11 vrk, joten erittäin hyvin minun ajatellaan ehtivän hoitaa miehen lapsia. Se
Ap
No aika kattavasti on mies ulkoistanut vastuunsa.. eihän se isovanhempien tehtävä olisi hoitoja järjestellä,
Kuulostaa siltä, että isovanhemmat kovasti toivoisivat lomittajaa vilkkaan 9v. hoitamiseen. Sinun vastuusi se ei kuitenkaan ole.
Ps. Kuuden aamuine voisi olla hyvä viedä laps edellisenä iltana isovanhemmille, jos siellä hoito kuitenkin on. Ei se kiva ole herätä lomalla ennen viittä mummolaan kyllästymään.
Miksi et ole kelvannut akateemiselle miehelle? Provohan tämä on. 😀
Vierailija kirjoitti:
Ai, myös isovanhemmat painostavat, kun ovat kyseneet "jokos sulla alkoi loma".
Esitin saman kysymyksen ystävälleni aamulla, eikä tosiaan käynyt edes mielessä tarkoittaa kysymyksellä, että veisin lapset hoitoon. Ihan vain muuten kyselin lomasta.
Jos silloin kysellään sattumalta juuri kun miehen ja hänen lapsensa hoitojärjestelyistä keskustellaan, lienee melko selvää, miksi kysymys esitetään. Opettaja vielä kun olen, jolla on niin pitkät kesälomat. Varmaan ajattelevat vielä, että on se hyvä, kun meidän poika löysi tuon opettajan, kun sillä on niin pitkät kesälomat. Helpottuu pikku-Petterin lapsenhoitokin kerralla. :D
Ja ovat kysyneet minulta myös ihan suoraankin, että voisitko sinä hoitaa Petteriä nyt perjantaista keskiviikkoon, kun sinulla on lomakin. (Mielellään tietenkin pidempäänkin, olisihan se kovin kätevää.)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen tuo 67. Eli lomaa ei ole enää juuri kellään 2,5 tai 3 kuukautta, kuten vielä tunnutaan ainakin toukokuussa tietävän. Mielestäni pointti ei ole laiskojen opettajien pitkät lomat vaan lomallaolevan hyväksikäyttö milloin milläkin verukkeella.
Hyvin ap vetää. Viihdyttävää lomalukemistoa. Ei tarvitse uutta pokkaria ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sun mielestä akateemiset ja ei-akateemisete voi olla yhdessä noin yleensä ottaen?
Tosin siinä on tiettyjä haasteita.
Tämä munkin mies välillä sanoo, että ei ymmärrä minua, kun puhun kuulemma liian syvällisiä (kumma kun kaverini minua ymmärtävät hyvin, ihan samaan tyyliin puhun).
Tuota välillä mietinkin, että onko meillä kuitenkaan sellaista henkistä yhteyttä, mikä pitäisi olla.
Olen ollut naimisissa ja aina itse asiassa aikaisemmin seurustellut akateemisen miehen kanssa. Tapoihin ei ole kuulunut valita miestä koulutuksen mukaan. En tiedä tosin, onko kylmä tosiasia se, että kuitenkin toisen akateemisen ihmisen kanssa paremmin sopisin yhteen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen tuo 67. Eli lomaa ei ole enää juuri kellään 2,5 tai 3 kuukautta, kuten vielä tunnutaan ainakin toukokuussa tietävän. Mielestäni pointti ei ole laiskojen opettajien pitkät lomat vaan lomallaolevan hyväksikäyttö milloin milläkin verukkeella.
Juuri näin. Tässä ketjussa pointti ei tosiaan ole pitkät lomat, mutta halusin tuon korjata sen takia, ettei nyt taas saataisi päähänsä, että ammattikorkeassa ne lomailee 2,5 kk....
Ap
Vierailija kirjoitti:
Provo on. Meillä opettajilla on puolisoina lääkäreitä, opettajia, diplomi-insinöörejä, ekonomeja...
Nyt ei ollut kyse omista vanhemmista tai isovanhemmista, vaan tousella paikkakunnalla asuvasta miesystävän lapsesta, jonka hoitaminen vaatisi muuttoa tai vastuuta 24/7. Ymmärtänet eron?
Aika moni työssäkäyvä huolehtii työnsä ohella ikääntyvistä vanhemmistaan ja/ tai isovanhemmiltaan.