Olen opettaja, ja nyt kesällä miesystäväni ja hänen vanhempansa kuvittelevat, että hoidan miehen lasta...
...emme siis edes asu yhdessä.
Eli silloin, kun omat lapseni ovat isällään sen jlkn kun olen hoitanut heitä pari vk ja ollut heistä vastuussa 24/7 YKSIN (meillä on miesystävän kanssa välimatkaa, joten kun lapseni ovat luonani, emme juurikaan näe ), minun täytyisi vielä hoitaa miehen poikaa. Tyyliin muuttaa tuoksi ajaksi hänen luokseen asumaan ja hoitaa hänen lastaan.
Vähän ärsyttävää, kun miesystävän vanhemmatkin kyselevät, että alkoikos sulla jo kesäloma, jne., vihjailevaan sävyyn (ja suoremminkin on asia ilmaistu kyllä!), että voisit nyt tuota meidän lastenlasta sitten hoitaa, kun kerran ehdit...'
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Jos et osaa sanoa ei, joudut marttyyrina suostumaan muiden vaatimuksiin. Mene peilin eteen ja harjoittele: Ei. Ei. Ei. Ei kiitos. En suostu. Minulle ei sovi tuollainen. Tuo tuntuu kohtuuttomalta vaatimukselta. En halua.
Tuo on just kyllä mulle vähän vaikeaa, kun mulle tulee NIIN usein sellainen olo, että olen kauhea ihminen, jos en suostu milloin milläkin tavalla auttamaan toisia.
Ap
Geneerinen vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(--) niin asumme melkein tunnin välimatkan päässä toisistamme - minun pitäisi siis käytännössä ottaa poika asumaan meille (isänsä ei noin kaukaa suostu töissä kuulemma käymään) (--)
Ap
"ei noin kaukaa suostu töissä kuulemma käymään"? Tunnin matka on siis tälle sankarille liikaa?
Eipä taida kovin tosissaan sinun suhteesi olla, jos ei tuon vertaa vaivaa näe. Esim. pk-seudulla tunnin työmatka ei ole yhtään mitään.
Sama pisti silmään. Asutte ALLE tunnin välimatkan päässä toisistanne ja mies ei suostu edes kesällä ajamaan tuollaista matkaa töihin?
Ettei vaan olisi niin että on tajunnut opettajan olevan kätevä emäntä mm. tässä keskustelussa mainitusta syystä. Ap vaikuttat kiltiltä ja mukavalta, toiset huomioonottavalta ihmiseltä. Älä suostu hyväksikäytettäväksi.
Joko olet saanut kuulla vihjailuja myös opettajan hyvästä palkasta....?
Täällä kanssa ope. Tuntuu siltä, että pitäis olla jotenkin häpeissään tai selitellä sitä kesälomaa, ja auta armias, jollet halua lähteä remppaamaan mökkiä, vahtia lapsia, ottaa lapsia hoitoon, opettaa lapsia tai mitä ikinä, niin johan sitä tulee kommenttia, että "kun sulla on niin pitkät lomatkin".
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ymmärrän sua. Olen itse kotona meidän 1v:n kanssa (muut koululaisia). Töitä teen kyllä muutamia iltoja viikossa. Perheystävien lapsia otan meille mielellään ns. hoitoon koska siitä on omillekin lapsille niin paljon iloa ja vanhemmille apua miettiä hoitokuvioita, kun ovat töissä.
MUTTA. En todellakaan lähtisi viikoiksi muualle hoitamaan kenenkään lasta. Etenkään kun ette asu yhdessä. Eri asia jos olisi sama talous. Meilläkin uusperhe, samassa taloudessa kylläkin kaikki enkä olettanut miehen vahtivan koko kesää mun lapsia silloin kun ei mulla ollut lomaa vaan sovittiin etukäteen miten ovat pk, mummola ja miten mies hoitaa.
Just tämä. Noin täytyisikin sopia. Mutta tämän miehen kanssa muutenkin aikatauluista sopiminen on vaikeaa. Miehen ei tarvi mun lapsia siis tosiaan hoitaa yhtään työni luonteen takia.
Enkä usko, että vaikka pitäisikin, jos olisin toisenlaisessa työssä, sitä itse asiassa edes tulisi tekemään, todellakaan.
Voin tosiaan hoitaa esim. päivän siellä, toisen täällä. Mummolakin voisi hoitaa, mutta voivoi kun Petterin kaikki kaverit ovat tässä kodin ympäristössä, niin onhan sen kurja olla 20 km päässä mummolassa...vaikka sielläkin on vaikka kuinka paljon lapsiperheitä lähiympäristössä. Taitaa olla kyse myös siitä, ettei mies jaksa/viitsisi ajella tuota matkaa (yleensä tosiaan isovanhemmat ovat ajelleet tänne hoitamaan poikaa, kun ovat hoitaneet), mikä on mun mielestä myös vähän käsittämätöntä. Miehen työ sijaitsee ihan kotinsa naapurissa, että kai sitä harmittaa ajella 20 km päähän lasta hoitoon, mutta kyllä tällaisessa tilanteessa nyt se lapsi vaan täytyy sinne isovanhemmille hoitoon saada.
Ap
Ap, ihan oikeasti. Luin viestisi (nro 20).
Sinuna miettisin nyt oikeasti että oletko vain antavana osapuolena suhteessa.
Lähde koko kesäksi vaikka reissuun, tutustu uusiin ihmisiin. Minusta vaikuttaa että olet päätynyt yhteen ihmisen kanssa, joka yrittää käyttää sinuun valtaa ikävällä tavalla. Ota etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kanssa ope. Tuntuu siltä, että pitäis olla jotenkin häpeissään tai selitellä sitä kesälomaa, ja auta armias, jollet halua lähteä remppaamaan mökkiä, vahtia lapsia, ottaa lapsia hoitoon, opettaa lapsia tai mitä ikinä, niin johan sitä tulee kommenttia, että "kun sulla on niin pitkät lomatkin".
Just näin, tuttua on...Tosi laiska ihminen olet, jollet lomallasi jotakin kauheasti tee. Miehenkin vanhemmat ovat tuntuneet odottavan sitä kuin kuuta nousevaa, että milloin mun kesäloma alkaa. Ihan huvittavaa, kuinka paljon ovat sitä kyselleetkin. "Sitten saadaan Liisa lastenhoitohommiin ja siivoamaan poikamme huushollia ja tekemään ruokaa!"
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et osaa sanoa ei, joudut marttyyrina suostumaan muiden vaatimuksiin. Mene peilin eteen ja harjoittele: Ei. Ei. Ei. Ei kiitos. En suostu. Minulle ei sovi tuollainen. Tuo tuntuu kohtuuttomalta vaatimukselta. En halua.
Tuo on just kyllä mulle vähän vaikeaa, kun mulle tulee NIIN usein sellainen olo, että olen kauhea ihminen, jos en suostu milloin milläkin tavalla auttamaan toisia.
Ap
Eli syyllistyt helposti ja siksi sinua on helppo käyttää hyväksi. Tarvitsisikohan sinun puhua esim. terapeutille, mistä tuollainen johtuu. Itselläni oli sama vika, mutta vanhemmiten olen oppinut torppaamaan hyväksikäyttöyritykset. Usko pois, elämä on paljon helpompaa ilman marttyrointia ja siitä johtuvaa v*tutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ymmärrän sua. Olen itse kotona meidän 1v:n kanssa (muut koululaisia). Töitä teen kyllä muutamia iltoja viikossa. Perheystävien lapsia otan meille mielellään ns. hoitoon koska siitä on omillekin lapsille niin paljon iloa ja vanhemmille apua miettiä hoitokuvioita, kun ovat töissä.
MUTTA. En todellakaan lähtisi viikoiksi muualle hoitamaan kenenkään lasta. Etenkään kun ette asu yhdessä. Eri asia jos olisi sama talous. Meilläkin uusperhe, samassa taloudessa kylläkin kaikki enkä olettanut miehen vahtivan koko kesää mun lapsia silloin kun ei mulla ollut lomaa vaan sovittiin etukäteen miten ovat pk, mummola ja miten mies hoitaa.
Just tämä. Noin täytyisikin sopia. Mutta tämän miehen kanssa muutenkin aikatauluista sopiminen on vaikeaa. Miehen ei tarvi mun lapsia siis tosiaan hoitaa yhtään työni luonteen takia.
Enkä usko, että vaikka pitäisikin, jos olisin toisenlaisessa työssä, sitä itse asiassa edes tulisi tekemään, todellakaan.
Voin tosiaan hoitaa esim. päivän siellä, toisen täällä. Mummolakin voisi hoitaa, mutta voivoi kun Petterin kaikki kaverit ovat tässä kodin ympäristössä, niin onhan sen kurja olla 20 km päässä mummolassa...vaikka sielläkin on vaikka kuinka paljon lapsiperheitä lähiympäristössä. Taitaa olla kyse myös siitä, ettei mies jaksa/viitsisi ajella tuota matkaa (yleensä tosiaan isovanhemmat ovat ajelleet tänne hoitamaan poikaa, kun ovat hoitaneet), mikä on mun mielestä myös vähän käsittämätöntä. Miehen työ sijaitsee ihan kotinsa naapurissa, että kai sitä harmittaa ajella 20 km päähän lasta hoitoon, mutta kyllä tällaisessa tilanteessa nyt se lapsi vaan täytyy sinne isovanhemmille hoitoon saada.
Ap
Mieshän vaikuttaa olevan aika veijari...hienosti sälyttää OMAT vastuunsa toisille muka lapsen tarpeiden varjolla. Lapsi ei ole isovanhempien, eikä sinun, vaan HÄNEN ja lapsen äidin. On heidän asiansa järjestellä kesä ja kuljetukset.
Vierailija kirjoitti:
(--) niin asumme melkein tunnin välimatkan päässä toisistamme - minun pitäisi siis käytännössä ottaa poika asumaan meille (isänsä ei noin kaukaa suostu töissä kuulemma käymään) (--)
Ap
"ei noin kaukaa suostu töissä kuulemma käymään"? Tunnin matka on siis tälle sankarille liikaa?
Eipä taida kovin tosissaan sinun suhteesi olla, jos ei tuon vertaa vaivaa näe. Esim. pk-seudulla tunnin työmatka ei ole yhtään mitään.
No just tuo! Olen itsekin asunut pk-seudulla, ja tottunut pidempiin työmatkoihin, mutta tää mies on tottunut siihen, että työpaikat ovat suht lähellä. (Asun eräässä toisessa kaupungissa nykyään). Ja tuota en voi ymmärtää, ettei voi lastaan viedä aamulla ensin mummolaan hoitoon. Toki aamuvuoronsa alkaa aikaisin, mutta minkä sille voi? Senkin takia olisi kai niin kätevää, että mä olisin täällä valmiina palvelemassa poikaansa, kun herää. Tosiaan aamuvuoroon täytyy mennä viimeistään kuudeksi, ja 20 km matka on isovanhemmille. Täytyisi vain pojankin rytmi kertakaikkiaan saada muutettua niin, että aamuvuoroviikkoina sinne isovanhemmille täytyy vain herätä aikaisin. Mutta kun ei poikaa voi herättääkään, kun voivoi kun niin aikaisin täytyy raasun herätä...mun mielestä tuo nyt vaan on elämää. Jos alkaa aamuvuoro kuudelta, niin lapsi täytyy vaan hoitoon ennen sitä herättää! Ja tosiaan, ei oo pitkä matka viedä lasta hoitoon, ja isovanhemmat hänet ottaisivat omien sanojensa mukaan kyllä (tosin kauheasti munkin loman ajankohdasta ovat kyselleet).
Ap
Jos et kerta voi sanoa ei, niin sit sä varmaan hoidat. Ihme tossukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, että minäkin kuvittelen meidän olevan suhteessa jossa rintarinnan tehdään asioita toisiamme tukien. Ei ku hetkinen...ei minun tarvitse mitään kuvitella :D Vaikkka emme asu yhdessä me olemme perhe, jossa ei jaotella lapsia sinun ja minun lapsiin. Niin se on yksinkertaisinta meille, mutta kukin tyylillään.
Eli hoidat oman lomasi miehen lapsia koko kesälomasi? Hoitaako sinun miesystäväsi sinun lapsiasi myös?
Jotenkin kuvittelisi, että tämän pitäisi olla jotenkin kahdensuuntaista, jos tällaista harrastetaan.
Minunko pitäisi pyyteettömästi -ja vieläpä kun kerran opettajakin olen, tosin en ala-asteella- miesystävänsä mukulaa hoitaa koko kesä? Miehellä kun ei ole yhtään lomaa?
Ap
Me hoidamme meidän lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mieshän vaikuttaa olevan aika veijari...hienosti sälyttää OMAT vastuunsa toisille muka lapsen tarpeiden varjolla. Lapsi ei ole isovanhempien, eikä sinun, vaan HÄNEN ja lapsen äidin. On heidän asiansa järjestellä kesä ja kuljetukset.
Näinpä. Mies olisi voinut yrittää järjestellä kesän toisinkin, hänelle paremmin, kun hänellä on vuorotyö. Mutta eipä uskalla eksänsä kanssa neuvotella, vaan suostuu kaikkiin eksän ehdotuksiin, ja tästä syystä sai huonon "diilin", eli joutuu nyt vielä enemmän järkkäilemaan hoitoja. Minä en tosiaan tästä sotkusta suostu ottaan vastuuta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, että minäkin kuvittelen meidän olevan suhteessa jossa rintarinnan tehdään asioita toisiamme tukien. Ei ku hetkinen...ei minun tarvitse mitään kuvitella :D Vaikkka emme asu yhdessä me olemme perhe, jossa ei jaotella lapsia sinun ja minun lapsiin. Niin se on yksinkertaisinta meille, mutta kukin tyylillään.
Eli hoidat oman lomasi miehen lapsia koko kesälomasi? Hoitaako sinun miesystäväsi sinun lapsiasi myös?
Jotenkin kuvittelisi, että tämän pitäisi olla jotenkin kahdensuuntaista, jos tällaista harrastetaan.
Minunko pitäisi pyyteettömästi -ja vieläpä kun kerran opettajakin olen, tosin en ala-asteella- miesystävänsä mukulaa hoitaa koko kesä? Miehellä kun ei ole yhtään lomaa?
Ap
Me hoidamme meidän lapsia.
Onko sulle juolahtanut mieleen, että tässä tapauksessa on mahdollista, että mies hyväksikäyttää naista lastensa hoitajana?
Pari ei esim. asu yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sama pisti silmään. Asutte ALLE tunnin välimatkan päässä toisistanne ja mies ei suostu edes kesällä ajamaan tuollaista matkaa töihin?
Ettei vaan olisi niin että on tajunnut opettajan olevan kätevä emäntä mm. tässä keskustelussa mainitusta syystä. Ap vaikuttat kiltiltä ja mukavalta, toiset huomioonottavalta ihmiseltä. Älä suostu hyväksikäytettäväksi.
Joko olet saanut kuulla vihjailuja myös opettajan hyvästä palkasta....?
Voi kyllä, olen saanut tästä mielettömän hyvästä palkasta vihjailuja, ja varsinkin siihen liittyen, miten helposti palkan saa..."minä sitä vastoin raadan tehtaassa päivät pitkät."
Ap
Ja sä olet tuon miehen kanssa koska....? (ps. Älä hoida sitä lasta)
Älä koe syyllisyyttä lomastasi. Ammatinvalintakysymys, kuten miehelläkin. Mitä jos just nyt eroaisitte, kukas poikaa hoitaisi. Lapsella on äiti ja isä ja heidän tehtävä järkätä hoitoasiat. Miksei päiväkoti käy vai onko lapsi otettu kesäksi pois,että säästää hoitomaksuissa ja nyt ei löydykään hoitopaikkaa. Tee kesällä mitä haluat. Mies suuttuu mutta entä sitten. Kysy vaikka hoitaisiko sinun lastasi jos hän olisi opettaja jne.
Siis miksei se lapsi ole ihan normisti päiväkodissa? Ja jos on koululainen niin varmasti pärjää päivän yksin kun isä tulee jo kahdelta kotiin, kun lapsi kerran on aamu-uninenkin ja kavereita isän luona riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ja sä olet tuon miehen kanssa koska....? (ps. Älä hoida sitä lasta)
No niinpä...Tätä kysymystä itsekin mietin aika usein itse asiassa. Kai meidän välillä on jotain käsittämätöntä vetovoimaa ainakin, ja miehen seurassa on hyvä ja helppo olla. Me varmaan ollaan jotenkin fyysisesti tosi yhteensopivia, ja tämä ihme vetovoima on saanut mut ehkä liikaakin ajattelemaan/kuvittelemaan, että meidät on tarkoitettu yhteen...
Nykyään huomaan kyllä miettiväni yhä useammin sitä, että onko tämä oikeaa rakkautta vai mitä tämä on. Oonko mä vaan sopiva tiettyihin tarkoituksiin.
Ap
Miksi isä suostuu äidin vaatimuksiin ja joustaa hänen suuntaansa ap:n kustannuksella?
Ei tarvitse hoitaa, sanot vaan suoraan haluat omaa aikaa ja esim "Eikös teillä eläkeläisillä ole paljon vapaa-aikaa niin voisitte vahtia Matiasta"..
Tulevaisuuden varalle jos muutat uuteen paikkaan/tutustut naapureihin, älä mainitse ammattiasi :)
Itse olen selviytyn aika pitkälle tuon ansiosta ja kesät vietän ilman vieraita mukuloita.