Mikä on pelottavin kauhuleffa?
Kommentit (3545)
En tiedä kun en ole katsonut niitä kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stephen Kingin kaikki kirjoittamat elokuvat mm. Hohto koska on psykopaatti pedofiili murhaaja. Pääosan esittäjä myös nimen unohtanut onneksi mutta naaman muistaa. Alku elokuvassa oli tökerösti tehty. Kubrikin elokuvat ja Tarantinon jne.
Montako elokuvaa on tehty joissa ei ole em. hirviöitä ja trannyja joita katsellut tietämättä koko elämänsä ja sarjat myös. Tv ei muuta esitä kuin em saastaa.Mistä hohdossa löytyy pedofiili?
Suotta kysyt, ensimmäisen vierailijan kommentissa on jo monta muutakin asiaa, jotka paljastavat hänen tietämättömyytensä ja omat fobiansa.
Ainoa irrationaalisten pelkojensa osa-alue, minkä unohti Hohtoon liittyen, on että siinä oli sankarihahmona hyväntahtoinen musta mies, mutta ilmeisesti siinä kohtaa käämit oli jo kärähtäneet ja piti aloittaa väsynyt trollaus aiheesta, joka näyttää kiinnostavan kaikkia muita paitsi häntä ;P
Eilen tuli aikaraja vastaan, joten Juni Ito Maniac: Japanese Tales of the Macabre on mielestäni kauhea.
Jokainen jakso on oma tarinansa ja ne bodyhorror jaksot saivat itselleni inhoa aikaiseksi. Se sarja jäi mieleni syöväreihin.
Osaa niistä jaksoista en ymmärtänyt ja hämmentävää katsottavaa on.
Vierailija kirjoitti:
sekin vielä että mikä se on sitä kauhua- toisten mielestä kerppu jump scareja, toisten taas tunnelma, jotkut että verta ja suolenpätkiä jne. Ite tykkäsin manaaja 3:sta juuri tunnelman ja hyveksien näyttelijöiden takia. Ja toisin kuin manaaja 2:ssa, myös tarinasta vastaa alkuperäisen kirjoittanut.
Brittiläisen tieteellisen tutkimuksen mukaan (linkitykset aiemmin tässä ketjussa) jump scare -filmit kuten Insidious, Host tai Sinister ovat "parempaa" kauhua, koska silloin koehenkilön pulssi kohosi sen yhden hyppykohdan takia. Pitkäjänteinen psykologinen kauhu ei nostata pulssia, eikä tietenkään myöskään sellaisen leffan näyttäminen koehenkilölle, joka on nähnyt jo jonkun 70-luvun klassikon sata kertaa ja tietää missä sen shokkikohdat ovat. Myöskään vastenmielisen kuvaston näkeminen ei nostata pulssia, vaikka saa sut kiemurtelemaan ja miettimään, että mitä mä nyt katson. Myös jos katsoja näkee shokeeraaviksi tarkoitetut tehosteet lähinnä hupaisina, niin ei sekään varmaan pidä tuloksia tieteellisesti vedenpitävinä.
Samoin voisi miettiä mitä leffoja koeyleisölle näytetään aihepiirinä "kauhu". Voisin esimerkkinä heittää vaikka Peter Jacksonin King Kong -leffan, jossa on pitkiä pätkiä seilailua merellä, missä pulssi ei varmasti nouse, mutta sitten paljon jännittävää dinoactionia ja ennenkaikkea se ötökkäkohtaus rotkon pohjalla, joka varmasti on traumatisoinut muutamankin pikkutenavan.
Tai vaikka Titanic, jonka näyttää nimenomaan ennakkoon valitulle hukkumispelosta kärsivälle koeyleisölle.'
Se mikä on yhdelle kauhua, ei toiselle merkitse mitään, koska siihen ei esim. ole kulttuurillista taustaa. Monelle uskonnolliselle ihmiselle Manaaja on kauhua, mutta se tarvitsee katsojalta katolilaisen uskon taustan, että se oikeasti kolahtaa. Se ja Rosemaryn Baby eivät myöskään lapsettomalle mieskatsojalle kolahda samalla tavalla kuin äideille.
mjt kirjoitti:
Martyrs (2008). Siinä on karmea leffa, joka jää mieleen pitkäksi aikaa.
Katsoin tämän ranskankielisen version juuri äskettäin. On kyllä leffa. En tiedä kenelle tätä voisi suositella. Varsinaista kauhua tämä ei ole, mutta ei ihan perinteinen silpomisleffakaan. On osaa laittaa tätä mihinkään kategoriaan. Mutta siis karmea leffa.
Herkille en todellakaan suosittele. Olen nähnyt molemmat (alkup ja jenkki) ja jos haluatte katsoa niin katsokaa se alkuperäinen ranskalainen.
Netflixissä oleva Unholy tuskin on muuten kauhea, mutta arvatkaapa kun erehdyin katsomaan sen melko kovassa flunssassa ja kun yöllä nousi kuumetta, näin painajaisia siitä palaneesta noidasta hyökkäilemässä kohti. Välillä noita oli makuuhuoneeni verhon takana piilossa.
En yleensä hätkähdä kauhusta ollenkaan, mutta Hereditary leffan nähtyäni en saanut yöllä ollenkaan nukutuksi.
Vierailija kirjoitti:
mjt kirjoitti:
Katsoin tämän ranskankielisen version juuri äskettäin. On kyllä leffa. En tiedä kenelle tätä voisi suositella. Varsinaista kauhua tämä ei ole, mutta ei ihan perinteinen silpomisleffakaan. On osaa laittaa tätä mihinkään kategoriaan. Mutta siis karmea leffa.
Herkille en todellakaan suosittele. Olen nähnyt molemmat (alkup ja jenkki) ja jos haluatte katsoa niin katsokaa se alkuperäinen ranskalainen.
Jenkkiversio on just sitä, minkä takia osa ihmisistä ymmärtää, mikä on kauhua (ranska) ja mikä ei (jenkki). Yhtä tarpeeton ja turha uusintaversio kuin mitä oli toisen shokeeraavan rankan ranskalaisen Insiden jenkkiversio. Sekä Martyrsin että Insiden ranskaversiot ovat brutaaleja ja katsojaa sekä päähenkilöitään säälimättömiä, jenkit onnistuvat vesittämään kummankin "ansiot".
Vierailija kirjoitti:
Winner spoils it all🎼🎶🎼
Every 1's a winner baby
and that's the truth
M52 kirjoitti:
Smile (2022) (HBO Max)
Ehdottomasti viime vuoden paras leffa..! Älä katso yksin...? Ota kaveri seuraksi ja... Hymyile?
Joo. Juonikin kantoi ihan ok. Esittelytxt takia lykkäsin monta kertaa, luulin ihan toisenlaiseksi, mutta tykkäsin.
M55 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on sellainen kysymys, johon ei ole vastausta.
Mikä on pelottava toiselle, ei ole sitä toiselle.
Uskonnollinen kauhu(vaikkapa Ennustus) lienee pelottavaa uskovaiselle, mutta ei niinkään tepsi uskonnottomaan.
Hyvä kommentti.
Juuh.... Jos vaikka menee IMBD -sivustolle, sieltä löytyy leffoja joka lähtöön, muös "kauhu".
Mikä on merkillepantavaa... Monet kauhuleffat ovat saaneet tosi huonot arvostelut.
"So What"? Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä? Pikku sponssi: "Smile". Ota kaveri mukaan katsomaan ja... Hymyile.
Mä aattelen että kauhu ja scifi saa huonompia arvosteluita, koska niiden todelliset katsojat ovat kriittisempiä ja katsovat leffoja yleensäkin enemmän, kuin joidenkin muiden genrejen suosijat.
En suostu enää kauhuleffoja katsomaan, kun ne alkoivat jossain vaiheessa haitata mielenrauhaani, enkä halua rääkätä itseäni. Paranormal Activityn ja Blair Witchin kaltaiset "realistiset" elokuvat ovat kauheimpia.
Jotain muuta kuin henkimaailmajuttuja voin katsoa vielä toisinaan. Hiljainen paikka oli aika hyvä.
Mothman (missä siis Richard Gere) on varmaan pelottavin ja jota mietin tosi pitkään jälkikäteen.
The conjuring
Nyt mulla on kaikki Final Destination leffat!
Viimeksi löysin siitä nelosen kirppikseltä ja matkaani löytyi myös The Fourth Kind (2009).
Jonain päivänä voisi alkaa katsoa kaikki viisi Final Destination leffaa. Ykkösen niistä olen nähnyt 15 vuotta sitten ja muita en milloinkaan, että aika sumeat muistot mulla on tästä leffasta.
The Fourth Kind:äkään en ole nähnyt ikinä.
Toivottavasti ovat jännittäviä kauhuelokuvia.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi löysin siitä nelosen kirppikseltä ja matkaani löytyi myös The Fourth Kind (2009).Jonain päivänä voisi alkaa katsoa kaikki viisi Final Destination leffaa. Ykkösen niistä olen nähnyt 15 vuotta sitten ja muita en milloinkaan, että aika sumeat muistot mulla on tästä leffasta.
The Fourth Kind:äkään en ole nähnyt ikinä.Toivottavasti ovat jännittäviä kauhuelokuvia.
Tämä fourth kind on yksi pelottavimpia elokuvia mitä olen nähnyt. Itselleni ei putoa sellainen silpominen eikä möröt yhtään. Tässähän aihepiirinä on ihan muu. En viitsi spoilata. Hyvä leffa, vaikka painajaisia näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi löysin siitä nelosen kirppikseltä ja matkaani löytyi myös The Fourth Kind (2009).Jonain päivänä voisi alkaa katsoa kaikki viisi Final Destination leffaa. Ykkösen niistä olen nähnyt 15 vuotta sitten ja muita en milloinkaan, että aika sumeat muistot mulla on tästä leffasta.
The Fourth Kind:äkään en ole nähnyt ikinä.Toivottavasti ovat jännittäviä kauhuelokuvia.
Tämä fourth kind on yksi pelottavimpia elokuvia mitä olen nähnyt. Itselleni ei putoa sellainen silpominen eikä möröt yhtään. Tässähän aihepiirinä on ihan muu. En viitsi spoilata. Hyvä leffa, vaikka painajaisia näinkin.
Ennen kuin ostin The fourth kind leffan niin luin netistä mitä muut ovat mieltä tästä ja hekin pitivät tuota leffaa pelottavana ja sen takia sitten ostinkin sen blu rayn alle kahdella eurolla. Trailerin perusteella vaikuttaa dokumentin tyyliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Netflixissä oleva Unholy tuskin on muuten kauhea, mutta arvatkaapa kun erehdyin katsomaan sen melko kovassa flunssassa ja kun yöllä nousi kuumetta, näin painajaisia siitä palaneesta noidasta hyökkäilemässä kohti. Välillä noita oli makuuhuoneeni verhon takana piilossa.
En ole nähnyt tuota, mutta tuosta kuvauksestasi tuli mieleeni Drag Me to Hell. Sitäkään ei sovi katsoa huonovointisena. Selvinpäinkin noidan eritteet ja loppu tuntuu painajaiselta ja sitä myös se on läpi elokuvankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin ostin The fourth kind leffan niin luin netistä mitä muut ovat mieltä tästä ja hekin pitivät tuota leffaa pelottavana ja sen takia sitten ostinkin sen blu rayn alle kahdella eurolla. Trailerin perusteella vaikuttaa dokumentin tyyliseltä.
Se on tehty vähän siihen tyyliin, ainakin alusta, mutta ihan leffa kuitenkin. Oli pakko googlettaa jälkikäteen,
että "perustuiko tositapahtumiin".
Pitäisikin katsoa taas uudelleen.