Mikä on pelottavin kauhuleffa?
Kommentit (3545)
Uinu uinu lemmikkini äiti kohtaus oli pelottava
Olen täysin samaa mieltä kanssasi
The Conjuring, Sinister ja The Autopsy of Jane Doe.
Snuff69 kirjoitti:
Latasin noin 15 vuotta sitten torrenttina, jonkun hittileffan, mutta tulikin jotain muuta... Elokuvan tilalla oli joku "aito" snuff/gore filmi, jossa ilmeisti tehtiin kaikki ihan oikeasti.
En pystynyt katsomaan kuin muutaman kymmenen minuuttia, mutta vieläkin alitajuisesti vertaa siihen, jos jotain kauhua katsoo. Aivan sairasta kidutusta, tappamista, raiskaamista..., mutta nykyään näitä löytää pimeältä puolelta. En suosittele.
Olen nähnyt tuollaisia monia aikoinaan. En sanoisi niitä pelottaviksi. Sairaita toki ovat. Joku esim. kunnon gore leffa on niin erilainen kuin vaikka esim. Paranormal activity ettei niitä voi verrata. Itse vertailen vain saman kauhugenren tyylisiä leffoja keskenään ja niitä genrejä on monia kauhuleffoissakin.
Titanic. Pelottavaa miten moni katsoo vapaaehtoisesti kyseistä tekelettä.
Viimeaikaisista the VVitch ja Hereditary. Jos haluaa ahdistavaa tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Död snö
Mikä siinä pelottavaa oli?
Mielestäni se näytti täysin komedialta.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän tunnettu uusi... The Sadness (2022). Älkää spoilatko vaan kattokaa ilman mitään ennakkoinfoa. Sairas.
Ensi viikolla tulee lähiteatteriini tuo leffa.
Kassa rouva vieläpä mainosti tuota leffaa itselleni, kun viimeksi kävin siellä.
Kuulemma on tosi rankka elokuva. Pakkohan toi on mun nähdä.
Uuno Turhapuro muuttaa maalle.
Haluaisin katsoa jonkun laadukkaan kauhuelokuvan, mutta ei ole vielä tullut vastaan. En halua mitään yliluonnollisia limaörvelöitä enkä pidä kauhuna myöskään mitään älytöntä veriteurastusta. Joten ehdotuksia otetaan vastaan...
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin katsoa jonkun laadukkaan kauhuelokuvan, mutta ei ole vielä tullut vastaan. En halua mitään yliluonnollisia limaörvelöitä enkä pidä kauhuna myöskään mitään älytöntä veriteurastusta. Joten ehdotuksia otetaan vastaan...
Mother! (2017) on psykologista kauhua, joka sai ainaskin minut ahdistuneeksi.
Elokuvan jälkeen kannattaa vasta sitten googletella mistä se tarina kertoo.
Se ei ole splatteria eikä siinä ole mitään yliluonnollisia hirviöitä.
En katso kauhua koska se ei kiinnosta minua. Monet kauhuelokuvat ovat vain hölmöjä ja mitään Serbian Film-osastoa en välitä katsoa. En siksi etten uskaltaisi vaan koska minun mielestäni nuo leffat ovat alentavia. Tekijöille ja katdojille. Niistä paistaa lähinnä vain kova yritys olla niin jammoyököttävää että.
On silti elokuvia joita en halua tai "pysty" katsomaan mutta useimmiten ne eivät kuulu kauhugenreen. Esim. Day of Locust 1975. Siinä on yksinkertaisesti niin ruma tunnelma.
Vierailija kirjoitti:
Itävaltalainen Goodbye Mommy (Ich seh, ich seh) vuodelta 2014.
Amerikkalainen Jacob's Ladder (1990).
Tanskalainen Shelley (2016).
Hollantilainen Borgman (2013), enemmän psykologinen trilleri mutta myös kauhuelementtiä mukana.
Espanjalainen The Devil's Backbone (2001).
Iranilainen Under the Shadow (2016).
Muutamassa on yliluonnollisuutta mukana, mutta ei mitään limaörkkejä vaan melko tyylikkäästi toteutettu.
Minulle suurta kauhua ovat koulumaailmaan sijoittuvat leffat. Pystyn katsomaan vain tarpeeksi vahvassa kännissä. Se on sääli sillä on monia kouluelokuvia jotka sinällään kiinnostavat, kuten Heathers (1989).
Sitten on joku SCUM (1979) joka kiellettiin britanniassa koska sen katsottiin herjaavan kasvatuslaitos-järjestelmää.
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNTQ2NTc0MjQ3OV5BMl5BanBnXkFtZTc…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elokuvan jälkeen kannattaa vasta sitten googletella mistä se tarina kertoo.Se ei ole splatteria eikä siinä ole mitään yliluonnollisia hirviöitä.
Osaan toki googlettaa mutta sattuneesta syystä kiinnostaisi kuulla oma käsityksesi siitä, mistä Mother! kertoo.
Kauhuelokuvien ystäville suosittelen ehdottomasti Korealaista kauhua.
The Uninvited: 2004
"Jung-won on sisustussuunnittelija, jonka hääpäivä lähestyy. Viettäessä ensimmäistä yötä uudessa kodissaan, Jung-won näkee kaksi kuollutta lasta ruokapöytänsä ääressä..."
Sain pienet painajaiset tuon leffan katsomisesta, vaikka 99.99% kauhuleffoista ei tule uniini.
Wishing Stairs: 2003
"Yhteen koulun makuusaleista johtavan metsäpolun varrella on 28 askelman portaat, joita kutsutaan nimellä "wishing Stairs". ...Jos onnistut astumaan salaiselle 29 askelmalle, käy esittämäsi toive toteen..."
Koska kyseessä on kauhuleffa, jokainen voi päätellä miten toiveet toteutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elokuvan jälkeen kannattaa vasta sitten googletella mistä se tarina kertoo.Se ei ole splatteria eikä siinä ole mitään yliluonnollisia hirviöitä.
Osaan toki googlettaa mutta sattuneesta syystä kiinnostaisi kuulla oma käsityksesi siitä, mistä Mother! kertoo.
Mä olin ihan pääauki, kun näin tuon. Sitten kun googlettelin niin sitten aukesi se elokuva.
Ajatukseni oli vain, mitä helkuttia tämä leffa oli.
Ei tuo elokuva niin ahdistavalta varmaankaan tunnu, jos etukäteen ottaa selvää mistä se kertoo.
The descent - loukussa. Oli todella kuumottavaa luolissa pyörimistä, ja olen kaipaillut samankaltaista jännitystä uutta kauhua katsoessani, mutta ei ole vielä tullut vastaan.
The Thing on älyttömän hyvä, myös uusi versio.
Alien on hieno ja hyytävä filosofisesti.
Texasin moottorisahamurhat on kuumotusta alusta loppuun.
Tykkään myös kummitusjutuista ja yliluonnollisuuksista, mutta harvoin on mitään tarpeeksi laadukkaita leffoja. Conjuringissa oli kyllä hyviä säikyttelyjä. Hohto oli pelottava (ja erittäin hieno elokuva) psykologisesti, ei niinkään kummittelun takia.
Ring ja Midsommar tukeutuu ahdistavaan outouteen, mutta itselle ne ei pelottelumielessä iske. Muuten kyllä katsottavia.