Mistä tietää onko ärtyneisyys vaihdevuosioire vai vaan ärtyneisyyttä?
Minulla on tosi raskas elämäntilanne menossa. Lähisukulaisella parantumaton syöpä, talous on tiukilla ja olen 49 vuoden ikäinen. Vuosi sitten minulta mitattiin verikokeissa, että vaihdevuodet eivät olleet alkaneet. Nyt olen jatkuvasti vähän kiukkuinen läheisilleni ja koen toivottomuutta. Heräilen myös ennen herätyskelloa ja välillä en saa unta. Toisaalta koen suurta painetta ympärilläni vellovista ikävistä asioista.
Mistä tiedän, että liittyvätkö nämä ailahtelevat tunteeni ja käytökseni vaihdevuosista vai elämäntilanteestani?
Essi
Kommentit (17)
Mä ostin kaupasta menopaussi testin ja mulla se on menopaussi. Käy hakemassa, ei tartte verikokeita. Yhtä luotettava kun on raskaus- ja ovulaatiotestit.
Hyvä kysymys. Itse mietin samaa. Olen viimeiset 20 vuotta passannut perhettä, siivous, pyykkäys, kokkaus, kuskaus jne perusjutut. Tänä kesänä on alkanut pinna kärähdellä kun ääntäni ei kuulla: likaisia vaatteita pitkin poikin, harrastusvälineitä ympäri kotia, kenkiä eteinen täynnä kun tulee töistä.
Onko vika minussa vai tässä sakissa jota hyysään?
Ja joo joo, ite oot kasvattanut. Niin oon joo. Mutta se nyt ei ole puheenaihe. Kyllä näistä asioista on jankutettu loputtomiin.
Esivaihdevuosioireet kestävät keskimäärin noin 10 vuotta ennenkuin edes vaihdevuodet alkavat.
Vaihdevuodet alkavat keskimäärin 51-vuotiaana.
Vaihdevuodet ovat käytännössä vain yksi päivä. Se päivä, kun on kulunut vuosi edellisistä kuukautisista.
Eli periaatteessa keskimäärin naiset alkavat oireilemaan esivaihdevuosioireita noin 41-vuotiaana. Silloin vielä verikokeet näyttävät, että ei ole vaihdevuosia, mutta oireita siis on.
Vahva veikkaus, että sun oireet johtuvat sekä esivaihdevuosista että elämäntilanteestasi.
Siis voiko vaihdevuosia testata kotona?
Essi
Hei kiitos muuten vastanneile. Te olitte tosi kivoja ja kilttejä vastauksissanne ja olitte jaksaneet kirjoittaa minulle niin, että viestinne auttoivat.
En koe itseäni kovinkaan levänneeksi aamuisin mutta mieheni ei koskaan sano, että minulla olisi hengityskatkoksia yöllä.
Essi
VAIHDEVUODET , MENO PAUSSI . HORMONIT. Takuuvarmasti huomaat vaihdevuodet kun kuukautiset loppuu kokonaan. Sitä ennen voi olla jopa runsasta vuotoa. Ne päättyy , sitten alkaa hikivaluu siinä vaiheessa. Ja kylmäkuuma. Ota vitamiini kuuri ja rautaa. Olo on hämmentynyt kuin sekava . Hanki korvaushoito lääke ja lopeta kofeiini.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin kaupasta menopaussi testin ja mulla se on menopaussi. Käy hakemassa, ei tartte verikokeita. Yhtä luotettava kun on raskaus- ja ovulaatiotestit.
Nuorille on hyvä kertoa mikä on ovulaatio. Munasarjat irtoaminen kerran kuussa ja kuukautiset verenvuoto. Ehkäisypillerit. Ikävää jättää nuoria selvittämättä selkeästi .
VAIHDEVUOSISSA on hormonin puutetta ja sekavuutta . Kylmäkuuma herätyksiä yöllä. Hiki valuu kuin ämpärillinen päähän kaadettu. Se on hormonimyrsky. Ihan kuin nuorena oli alku niin on myös loppu. Aika vähiin jää ilonaiheet. Ellei pääse hormonikorvaus hoitoon ja uimaan kuin retkille .
Vierailija kirjoitti
En koe itseäni kovinkaan levänneeksi aamuisin mutta mieheni ei koskaan sano, että minulla olisi hengityskatkoksia yöllä.
Essi
Ei minunkaan puolisoni huomannut hengityskatkoksia koska hän nukkuu itse öisin. Sitten vasta asia tuli esille kun aloin olla niin väsynyt että nukahtelin päivälläkin.
Mielestäni jotain on nukkumisessa pielessä jos yöunet eivät virkistä, sillä kyllä niiden pitäisi.
Uniongelmat ovat yleisiä jo ennen kuin muita vaihdevuosioireita tulee. Huonosti nukkuneena kaikki asiat ottavat päähän ja muutenkin raskas tilanne voi tuntua vielä raskaammalta. Oikeastaan ainoa keino saada selville johtuvatko uniongelmat vaihdevuosista on kokeilla korvaushoitoa. Itselläni nukahtamislääkkeet eivät auttaneet. Vaikka nukuin, niin aamulla olo oli kuin en olisi nukkunut eli lääketokkura uni ei vastannut oikeaa unta.
Vaihdevuodet ovat käytännössä vain yksi päivä. Se päivä, kun on kulunut vuosi edellisistä kuukautisista
Miten tämä sitten määritetään jos kuukautiset on jo monta vuotta pysynyt pillereillä poissa?
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä vastaa kysymyksrrn? Eikö elämä vaihdevuosisda koskaan ole oikeasti paskaa? Eikö viitisenkymmentä vuotta elämää mobellekin opeta, että se paska ei pelkällä positiivisella ajattelulla ja kauniisti pyytämisellä parane? Ja eikö tämä tietoisuus loogisesti harmita ihan ilman mitään hormonaalisia vaihteluitakin?
Minusta oleellisempi kysymys kuin onko vaihdevuodet on siis että onko paska elämäntilanne, kun minkä tahansa ikäisen ihmisen harmituksen syitä kysytään.
Eiköhän se ole aika selvää, että tuo elämäntilanne, jota kuvaat, aiheuttaisi ihan kelle tahansa ailahtelevia tunteita.
Toinen juttu on, että monella on myös "henkisistä syistä" keski-iän kriisi, varsinkin jos omat vanhemmat vanhenee silmissä tai jopa kuolee, sitä tulee eteen se että tässä ollaan seuraavina jonossa hautaan. Ei se aina ole hormonit, se voi olla myös hyödyllinen henkisen kasvun prosessi, jossa käsitellään suhde kuolemaan, omaan vanhenemiseen jne.
Eikä ne vaihdevuodet edes aina aiheuta mitään ärtyneisyyttä yms. Itse olen 53, 2 vuotta menopaussista, en kokenut koko esivaihdevuosina tai menopaussissa/sen jälkeen mitään aiemmasta poikkeavia mielialanvaihteluista. Jos joku ulkoinen akuutti asia painoi, toki siitä seurasi tunteita, mutta se on vain luonnollista ja niin oli jo nuorenakin.
Varmana kaikki asiat vaikuttavat minulla ja mietin, että auttaisiko joku estrogeenisuihke.
Essi
Nuo vaihdevuositestit ovat aika epäluotettavia koska hormoonitaso heittää koko ajan. Lääkitys määritellään _oireiden_, ei verikokeen perusteella.
Tuon sijaan kannattaa kysyä (tai ostaa suoraan vaikka Puhdista) peruslabrat, erityisesti kilpirauhanen, sokeriarvot ja ferritiini (saisi olla yli 50, harvalla naisella on). Monet asiat voi vaikuttaa ärtymykseen ja jaksamiseen.
Myös masennus (ei olisi yllättävä tuossa elämäntilanteessa) ja uniapnea (yllättävän yleinen keski-ikäisillä) voi aiheuttaa tuollaista.
Kun aamulla heräät unesta, niin heräätkö useimmiten levänneenä ja virkistyneenä, valmiina päivän askareisiin?
Jos vastaus on ei, niin syy ärtyneisyyteen voi johtua huonosta unesta, ja sen syyt kannattaa selvittää lääkärin kanssa.