MikÀ on pelottavin kauhuleffa?
Kommentit (3545)
Ranskalainen livide. Insidious 1-4, erityisesti 1&2. The purge 2&3, ykkönen ei ollut niin jÀnnÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PidÀn kauhuleffoista, joissa ei ole turhaa verimÀssÀilyÀ eikÀ kiljuvia, alasti pomppivia teinejÀ ja sarjamurhaajia ei myöskÀÀn seksikkÀitÀ vampyyreita jotka taistelevat ihmissusia vastaan, eli ei fantasiatyyppinen kauhu. Eli omaan makuun ovat "nössöt" kummitusleffat ja psykologiset jÀnnÀrit. Eli suosikeitani ovat "The others", "The sixth sense"eli kuudes aisti ja esim "The orphanage" eli orpokoti?.
Kannattaa katsoa The Secret of Marrowbone (tai vaan Marrowbone), hyvin samantyyppinen kuin nuo mainitsemasi vaikkei ehkÀ yhtÀ hyvÀ. Sopivan "nössöÀ" psykologista kartanojÀnnitystÀ. :) Espanjassa julkaistiin viime vuonna.
kiitos vinkistÀ! Kuulostaa just mulle sopivalta!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki missÀ mulkku työntyy karvaiseen miehen hanuriin. Ei sellaista voi katsoa.
Joo, nÀÀ on ihan kauhean pelottavia. Ja juoni usein ihan samanlainen. Hanuria ja meisseliÀ joka lÀhtöön. Tosi pelottavia. Tuskin kolmea enempÀÀ pystyy yhdeltÀ seisomalta katsomaan. Mukavia pÀtkiÀ voi kyllÀ miesystÀvÀn kanssa kahdestaan katsella, ei pelota niin paljoa. Oikein rupee tykyttÀmÀÀn tykkiÀ, kun ajatteleekin.
KÀvin kattomassa viime viikolla Hereditaryn ja tÀytyy sanoa ettÀ itellÀ ei mistÀÀn kauhuleffasta ole tullut vastaavaa ahdistustilaa. Monet kauhuleffat kuten The Conjuring jne menee ihan heittÀmÀllÀ eikÀ niitÀ muistele sitten myöhemmin. LÀhinnÀ niitÀ sÀikÀytyskohtauksia vaan pelÀstyy ja se on siinÀ, eikÀ leffaa muista jÀlkikÀteen juurikaan. Hereditary jÀÀ takuuvarmasti mieleen.
SyynÀ tÀhÀn on se, ettÀ tÀhÀn leffaan on sekoitettu sellaisia asioita yliluonnolliseen, mitÀ voisi ihan oikeassa elÀmÀssÀ tapahtua. Leffa ei ole lÀhimainkaan samanlainen kuin viime vuosien kauhuleffat ovat yleensÀ olleet, joissa pelotellaan "böö" efekteillÀ, kummituksilla ja vastaavilla. SÀpsÀhtelin leffaa seuraavana yönÀ hereille tuon leffan vuoksi enkÀ saanut nukuttua kunnolla. Harva kauhuleffa siihen pystyy. Sen takia se menee kyllÀ ihan omaan sarjaansa.
Hereditary ei kuitenkaan ole kaikille, yhdet lÀhtivÀt salista kesken ulos kun leffan alkupuolisko ei tunnu kauhuleffalta lainkaan. Mutta se on hassua, ettÀ kun ihmiset menevÀt katsomaan kauhuelokuvaa, niin oletuksena on, ettÀ 10min vÀlein pitÀÀ tulla "böö" ja jos ei, niin ei ole hyvÀ kauhuelokuva. Hereditaryn kanssa asia on juuri pÀinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
KÀvin kattomassa viime viikolla Hereditaryn ja tÀytyy sanoa ettÀ itellÀ ei mistÀÀn kauhuleffasta ole tullut vastaavaa ahdistustilaa. Monet kauhuleffat kuten The Conjuring jne menee ihan heittÀmÀllÀ eikÀ niitÀ muistele sitten myöhemmin. LÀhinnÀ niitÀ sÀikÀytyskohtauksia vaan pelÀstyy ja se on siinÀ, eikÀ leffaa muista jÀlkikÀteen juurikaan. Hereditary jÀÀ takuuvarmasti mieleen.
SyynÀ tÀhÀn on se, ettÀ tÀhÀn leffaan on sekoitettu sellaisia asioita yliluonnolliseen, mitÀ voisi ihan oikeassa elÀmÀssÀ tapahtua. Leffa ei ole lÀhimainkaan samanlainen kuin viime vuosien kauhuleffat ovat yleensÀ olleet, joissa pelotellaan "böö" efekteillÀ, kummituksilla ja vastaavilla. SÀpsÀhtelin leffaa seuraavana yönÀ hereille tuon leffan vuoksi enkÀ saanut nukuttua kunnolla. Harva kauhuleffa siihen pystyy. Sen takia se menee kyllÀ ihan omaan sarjaansa.
Hereditary ei kuitenkaan ole kaikille, yhdet lÀhtivÀt salista kesken ulos kun leffan alkupuolisko ei tunnu kauhuleffalta lainkaan. Mutta se on hassua, ettÀ kun ihmiset menevÀt katsomaan kauhuelokuvaa, niin oletuksena on, ettÀ 10min vÀlein pitÀÀ tulla "böö" ja jos ei, niin ei ole hyvÀ kauhuelokuva. Hereditaryn kanssa asia on juuri pÀinvastoin.
MinÀ en oikein tajua mikÀ tuossa elokuvassa ketÀÀn ahdistaisi. Itse tulkitsin sen jo katsoessa vahvasti symboliseksi perhedraamaksi, jossa kauhu on pelkkÀ tyylivalinta. Se kuinka pahuus meidÀt itse kutkin ottaa valtaansa omien vanhempiemme ja yhteisömme tahdosta ja jÀrjestelyjen vuoksi, on varmasti useimmille hyvin vahva oma kokemus. Toisaalta siihen liittyy pyrkimys parempaan (Àidin turhat suojeluyritykset) ja valtava syyllisyys ja toivottomuus. Ns. yliluonnollinen elementti toimi siinÀ mielessÀ hyvin, ettÀ se alleviivasi ihmisen ahneutta ja siitÀ johtuvaa pahuutta aika hyvin.
pidÀn kauhuleffoista, mutta pakko myöntÀÀ, ettÀ todellisuus voi olla paljon makaaberimpaa kuin mikÀÀn kauhuleffa.
Sisiliassa Palermon cappuccinin katakombi-kokemus jÀi kummittelemaan pitkÀn aikaa mieleen. Toinen oli vuosia sitten, kun olin serkkuni kanssa kaksin maalla mummolassa. Keksimme katselle youtubesta yöllÀ videoita viktorian ajan post-mortem -kuvista, eli kun viktorian ajan ihmisillÀ oli tapana ottaa muistokuva vainajasta, eli esim. asetella vainaja istumaan johonkin perhepotrettiin tms. kuin tÀmÀ olisi vielÀ elossa... Todella karmaisevia kuvia... Sitten minÀ ja serkkuni pÀÀtettiinkin nukkua loppuyö vierekkÀin samassa sÀngyssÀ vaikka meille oli omat huoneet...
Yksi tÀtÀ aihetta liippaava, mielestÀni hyvÀ elokuva on alkujaan venÀlÀinen "The Bride". Se on tunnelmallinen ja hyvin klassinen kauhuelokuva. PidÀn siitÀ enemmÀn kuin monista lÀnkkÀrien jutuista esim. annabelle tai supernatural yms.
Vierailija kirjoitti:
Hohto ja Ring ovat mielestÀni tÀn kyselyn kÀrjessÀ.
Olen todella hÀmmÀstynyt tÀstÀ, koska itse pelkÀÀn kuollakseni kauhuleffoja ja se pelko mikÀ niiden katsomista seuraa, on melkein lamauttava ja kestÀÀ jopa kohtuuttoman kauan. Silti olen pystynyt katsomaan Hohdon ja Ringin ilman minkÀÀnlaisia ongelmia, Ringin vielÀpÀ ollessani yksin. Sen sijaan esim. Babadook aiheutti minulle suorastaan traumoja, vaikka jÀlkeenpÀin ajateltuna se on hyvÀ elokuva. Kauna ja Amityville Horror olivat myös aivan kammottavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MinÀ en oikein tajua mikÀ tuossa elokuvassa ketÀÀn ahdistaisi. Itse tulkitsin sen jo katsoessa vahvasti symboliseksi perhedraamaksi, jossa kauhu on pelkkÀ tyylivalinta. Se kuinka pahuus meidÀt itse kutkin ottaa valtaansa omien vanhempiemme ja yhteisömme tahdosta ja jÀrjestelyjen vuoksi, on varmasti useimmille hyvin vahva oma kokemus. Toisaalta siihen liittyy pyrkimys parempaan (Àidin turhat suojeluyritykset) ja valtava syyllisyys ja toivottomuus. Ns. yliluonnollinen elementti toimi siinÀ mielessÀ hyvin, ettÀ se alleviivasi ihmisen ahneutta ja siitÀ johtuvaa pahuutta aika hyvin.
No elokuva kÀsitteli yliluonnollisen ohella kuitenkin ihan oikeita elÀmÀn asioita, menetystÀ, kohtuuttomia tragedioita, sairauksia.. siis asioita jotka aiheuttavat ihmisille oikeassa elÀmÀssÀ oikeaa ahdistusta. Joten miten ei elokuva muka voisi herÀttÀÀ ahdistusta, en ymmÀrrÀ mielipidettÀsi?
MikÀ muu sitten ahdistaa, jos ei oikean elÀmÀn kauhun teemat?
Vierailija kirjoitti:
TÀytyypÀ mennÀ katsomaan. muhun vetoaa juuri tuollainen kauhu, eli se kauhu ja selittÀmÀtön tapahtuu siellÀ arkielÀmÀssÀ, joka vois olla kuin suoraan omasta elÀmÀstÀ, henkilöille, joihin voi samaistua. Aluksi se kauhu tapahtuu vaivihkaan ja hienovaraisesti ja sitten se pakollinen loppurysÀhdys.
Olen aika nirso kauhuleffojen suhteen: joku saw tai moottorisahamurhaajajutut on mun mielestÀ samanaikaisesti sekÀ kuvottavia ettÀ tylsiÀ. Tuntuu hullulta, ettÀ kun sanoo jollekin, ettÀ joo, tykkÀÀn kauhuleffoista, niin se heti olettaa ettÀ saan kiksejÀ jostain verestÀ ja suolenpÀtkistÀ vaikka inhoan sellaista. Toinen on nÀmÀ romanttiset teini-vampyyrisaagat, joissa vampyyri ei olekkaan mystinen pimeydenhahmo vaan superolio, jolla on tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Annabelle: Creation tuli katsottua just. Olihan se aika pelottava.
Muutaman kerran vÀhÀn jÀnnitti ja loppu piti kelata, kun mielenkiinto loppui ja leffa meni överiksi. Loppu oli outo ja huono. Alku hyvÀ, niin kuin yleensÀkin kauhuelokuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No elokuva kÀsitteli yliluonnollisen ohella kuitenkin ihan oikeita elÀmÀn asioita, menetystÀ, kohtuuttomia tragedioita, sairauksia.. siis asioita jotka aiheuttavat ihmisille oikeassa elÀmÀssÀ oikeaa ahdistusta. Joten miten ei elokuva muka voisi herÀttÀÀ ahdistusta, en ymmÀrrÀ mielipidettÀsi?
MikÀ muu sitten ahdistaa, jos ei oikean elÀmÀn kauhun teemat?
EhkÀ minua ei sitten ahdista mikÀÀn kauhuelokuva enÀÀ. Lapsena muistan pelÀnneeni Rosemaryn painajaisen jÀlkeen, mutta olin muistaakseni jotain 12-vuotias kun sen nÀin ja se uskonnollinen tematiikka vielÀ pelotti. Ahdistavaksi koen nimenomaan todellista elÀmÀÀ kuvaavat elokuvat, varsinkin jos niissÀ on dokumentaristinen ulottuvuus. EpÀoikeudenmukaisuus ja kohtuuttoman huono tuuri ovat ahdistavia. Viimeksi minulla jÀi pyörimÀÀn mieleen elokuva Frank, jossa pÀÀhenkilö piti paperimassapÀÀtÀ koko ajan omassa pÀÀssÀÀn.
-Insidious 1-4
-Kirottu-elokuvat, siitÀkin on ainakin 2 osaa tehty.
-Wish upon
TykkÀÀn itse tuollaisista paranormaaleista kauhuelokuvista. VerellÀ mÀssÀily ei pelota mutta ne kummitukset.. yhtÀaikaa niin ihania mut pelottavia!
Te kaikki jotka mainitsette pelottavimmaksi kauhuleffaksi esim. Ringin tms. ette ole oikeasti pelottavia leffoja nÀhneetkÀÀn, vaan pelkÀstÀÀn nÀitÀ mainstream-teinileffoja :D Suosittelen perehtymÀÀn OIKEAAN kauhugenreen, niin Ringit sun muut lastenleffat alkavat nÀyttÀÀ silmissÀnne naurettavilta.
Ei sellaista ole. Olen tÀysin immuuni möröille ja gorelle.
Vierailija kirjoitti:
Te kaikki jotka mainitsette pelottavimmaksi kauhuleffaksi esim. Ringin tms. ette ole oikeasti pelottavia leffoja nÀhneetkÀÀn, vaan pelkÀstÀÀn nÀitÀ mainstream-teinileffoja :D Suosittelen perehtymÀÀn OIKEAAN kauhugenreen, niin Ringit sun muut lastenleffat alkavat nÀyttÀÀ silmissÀnne naurettavilta.
Voitko suositella jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ne Hostel-leffat oli aika kauheita. SiinÀ kakkosessahan oli se suomalainen ex-malli Vera Jordanova.
Hostel leffat on enemmÀn yököttÀviÀ kuin pelottavia, liikaa verimÀssÀilyÀ, gorea.. vÀhÀn niinku Saw leffat..
EnsimmÀinen Saw oli mielestÀni vielÀ hyvÀ. Jatko-osat sen sijaan ihan pelleilyÀ ja olisi voitu jÀttÀÀ tekemÀttÀ - muttakun se rahastus.
TÀmÀn alkuperÀinen versio eli se muutaman minuutin lyhytelokuva on huomattavasti pelottavampi. En tiedÀ kertooko se enemmÀn tuosta elokuvasta vai siitÀ lyhytelokuvasta...