MikÀ on pelottavin kauhuleffa?
Kommentit (3598)
Mothman - sanansaattaja aiheutti mulle kylmiÀ vÀreitÀ, samoin Blair witch project ja Paranormal activity (1.). YleensÀkin pelottaa eniten tuntematon uhka, se, mitÀ ei nÀytetÀ. Ahdistava tunnelma ja hiipivÀ jÀnnitys saavat mielikuvituksen laukkaamaan. Mutta pidÀn myös muunkinlaisista kauhuelokuvista, mutta vÀkivallalla mÀssÀilyÀ ja kiduttamista en halua katsella.
Mothmanille peukku, oli hyytÀvÀ kokemus. Ei jumpscareja, ei monsteritappeluita, ainoastaan karmivaa tunnelmaa, outoja sattumuksia jotka vaan eskaloituvat...
Ja kun ei ole taidettu mainita, niin alkuperÀinen Kauna eli Ju-on. Aivan erilainen kuin jenkkiversio, monta ahdistavaa kohtausta jotka jenkkiversiosta puuttuu. Ja juuri tuo samaistuttavuus, joku pÀÀhenkilöistÀ erehtyy kÀymÀÀn vÀÀrÀssÀ paikassa, huomaa ettÀ jotain on vialla, toimii juuri kuten katsojakin voisi toimia (ÀkkiÀ kotiin, valot pÀÀlle, sÀnkyyn peiton alle etc) eikÀ siltikÀÀn ole turvassa.
Niinkin randomi leffa tuli mieleen kuin The Cell. Odotukset ei todellakaan olleet korkealla, koska pÀÀosassa on Jennifer Lopez. En pystynyt katsomaan ton leffan kuin kerran, oli ihan hemmetin ahdistava. Sen jÀlkeen se on pysynyt kaapissa. Sama juttu Saw:n kanssa.
KauhufilmejÀ on erilaisia. Joissain pelottaa yllÀttÀvÀt kuvakulmat ja sen tyyliset asetelmat. Yksi niistÀ on Emily Rosen riivaaja. TÀssÀ elokuvassa poikakaverin kohtaama nÀky yöllÀ sÀvÀhdytti ainakin minua;
Tavallisimpia ovat kauhufilmien ÀÀnitehosteet. The Others filmissÀ vaikuttavin kohtaus on se, jossa Grace menee ylÀkerran varastohuoneeseen, jossa huonekalut on peitetty lakanoilla. Meedion kirkaisu kuuluu ainoastaan oikeasta sivukaiuttimesta, mutta kyseinen efekti on tarkkaan suunnattuna sitÀ tehokkaampi. Jos filmin katsoo ainoastaan kaksikanavaisena, niin tÀmÀ efekti ei silloin kuulu ollenkaan.
Itse ensikatselulla jÀtin katsomisen siihen paikkaan ja jatkoin katselua vasta hetken pÀÀstÀ.
Vierailija kirjoitti:
Mothmanille peukku, oli hyytÀvÀ kokemus. Ei jumpscareja, ei monsteritappeluita, ainoastaan karmivaa tunnelmaa, outoja sattumuksia jotka vaan eskaloituvat...
Ja kun ei ole taidettu mainita, niin alkuperÀinen Kauna eli Ju-on. Aivan erilainen kuin jenkkiversio, monta ahdistavaa kohtausta jotka jenkkiversiosta puuttuu. Ja juuri tuo samaistuttavuus, joku pÀÀhenkilöistÀ erehtyy kÀymÀÀn vÀÀrÀssÀ paikassa, huomaa ettÀ jotain on vialla, toimii juuri kuten katsojakin voisi toimia (ÀkkiÀ kotiin, valot pÀÀlle, sÀnkyyn peiton alle etc) eikÀ siltikÀÀn ole turvassa.
TĂ€mĂ€n ketjun innoittamana katson juuri Mothmania. Siis pÀÀosassa Richard Gere ja pelottavin kauhuleffa??đđđđ€Łđ€Ł
Ei ole pelottava, eikÀ edes jÀnnittÀvÀ todellakaan.
kauhufani kirjoitti:
KauhufilmejÀ on erilaisia. Joissain pelottaa yllÀttÀvÀt kuvakulmat ja sen tyyliset asetelmat. Yksi niistÀ on Emily Rosen riivaaja. TÀssÀ elokuvassa poikakaverin kohtaama nÀky yöllÀ sÀvÀhdytti ainakin minua;
Tuo kohta on jÀÀnyt minullekin mieleen. En oikein vielÀkÀÀn uskalla katsoa sitÀ uudestaan.
Toinen josta en vielÀkÀÀn ole pystynyt edes kuvaa googlaamaan on Dario Argenton I tre volti della paura -elokuvassa kummitteleva kuollut nainen. Aivan hirveÀn nÀköinen, oli ilmeisesti nukke eikÀ oikea nÀyttelijÀ.
Vierailija kirjoitti:
Te kaikki jotka mainitsette pelottavimmaksi kauhuleffaksi esim. Ringin tms. ette ole oikeasti pelottavia leffoja nÀhneetkÀÀn, vaan pelkÀstÀÀn nÀitÀ mainstream-teinileffoja :D Suosittelen perehtymÀÀn OIKEAAN kauhugenreen, niin Ringit sun muut lastenleffat alkavat nÀyttÀÀ silmissÀnne naurettavilta.
Ai tÀÀ onkin joku kilpailu. Itse olen katsonut aika laajasti kauhuleffoja Nosferatusta Annabelleen ja mua kyllÀ pelottaa esim. Kauna ja Ring edelleen.
Postauksen kysymykseen, hyvin hankala sanoa. Katsoin talvella pimeÀssÀ peiton alla yksin Veronican joka onnistui pelottamaan aivan helvetisti ainakin sillÀ hetkellÀ ilman mitÀÀn jump scare-pakotuksia, verta tai suolenpÀtkiÀ. Suosittelen kaikille, muutenkin elokuvana todella onnistunut.
Muistaako kukaan leffaa nimeltÀ Session 9? Oli oikeasti pelottava ja ahdistava, tunnelman luomisessa oli oikeasti onnistuttu.
King-filmatisoinneista pitÀÀ ehdottomasti mainita Carrie. Ei pelottavin, mutta se tunnelma...
đșđŠđźđ±
Ring
Sinister
Mirrors 1 & 2
Kauna
Hohto
TÀmÀ on kyllÀ mielenkiintoinen ketju. IhmisiÀ pelottaa niin erilaiset asiat.
Tuli kuitenkin vÀhÀn erilainen vinkki mieleen: jos haluaa kauhuleffasta hyytÀvÀmmÀn kokemuksen niin kannattaa panostaa ÀÀnentoistoon.
Hereditary oli hyvÀ juuri siksi, ettÀ siinÀ sai kaksi elokuvaa yhden hinnalla. Pintatasolla oli se perinteinen kauhuelokuva, mutta elokuva toimi paremmin allegoriana yksilön moraalisesta korruptiosta oman yhteisönsÀ jÀsenenÀ. Johan se talon nukkekotimaisuus ja Àidin pyrkimys hallita todellisuutta pienoismallien avulla oli selvÀ viittaus siihen, kuinka poika ja koko perhe eli jonkun toisen heille rakentamassa todellisuudessa.
Mummo yritti loihtia jÀlkikasvulleen vaurautta ja vaikutusvaltaa, mikÀ vaatii tÀssÀ elÀmÀssÀ jonkinasteista pahuutta ja moraalin hylkÀÀmistÀ. MeistÀ kaikista tulee helvetin pikkupomoja.
Miksei kukaan ole maininnut Tappajahaita? Se ykkösosa on ihan kuolematon, mahtava tunnelma ja hyvÀt nÀyttelijÀt!
Traumatisoiduin nuorena siitÀ leffan mainosjulisteesta, jossa nainen ui syvÀssÀ vedessÀ, ja hai lÀhestyy alhaalta suu avonaisena. Sen jÀlkeen en ole pystynyt uimaan syvÀssÀ vedessÀ, jos en nÀe pohjaa...
đșđŠđźđ±
TykkĂ€sin kauhuelokuvasta âHelenan painajainenâ.
Sellainen kuin "Pulse" oli sÀikÀyttÀÀ minulta huonot housuun, siinÀ tietokoneiden ja kÀnnyköiden vÀlityksellÀ vapautuu jotain varjohirviöitÀ. Katsoin kaverilla, eikÀ tullut kÀnnykkÀÀ rÀplÀttyÀ sinÀ iltanana ennen nukkumaanmenoa!
6 vuotiaana oli traumaattista katsoa ydinsota dokumentti...
Scott Spiegelin elokuva nimeltÀ Intruder 1989. Erityisesti se sensuroimaton versio taitaa olla sellainen joka pelottaa useimpia henkisesti heikompaa ihmistÀ. Itse olen niitÀ ihmisiÀ joita ei yleensÀ pelota mikÀÀn elokuva.
High Tension/Haute Tension. Saattaa olla sellainen elokuva joka voi jÀrkyttÀÀ ihmisiÀ joilla on pieniÀ lapsia.
Kuristava kauhu eli The Hand vuodelta -81. Tuli mieleen, kun edessÀni ajoi auto jossa kuljettaja roikutti kÀttÀ ulkona...
đșđŠđźđ±
Kauhu on vaikea laji. YleensÀ elokuvat ovat niin totaalisen epÀuskottavia, ettÀ tavallisella ihmisellÀ ei vaan ole mitÀÀn kosketuspintaa niihin kauhuelementteihin. Todellisuus on fiktiota hirveÀmpÀÀ niin monin tavoin, ettÀ pitÀÀ olla aikalailla tynnyrissÀ kasvanut, ettÀ joku saatanan toinen tuleminen tai mörkö mökin pihassa oikeasti pelottaisi.