Ihan tavallisia ruokia joita et kuitenkaan ole maistanut? Minä vuonna olet syntynyt?
Tuli mieleen tuosta kananmunakastike-gatesta tää, eli mikä on sellainen, ihan tavallinen suomalainen ruoka, jota et kuitenkaan ole koskaan syönyt. Jos haluat, ni kerro vielä mikset ole syönyt sitä.
Itsellä se on pinaattikeitto, olen syntynyt vuonna -74.
Nuorempana en tykännyt mistään keittoruoasta ja nyt näin vanhempana en ole vaan törmännyt missään lounasruokalassa.
Kommentit (292)
Kaviaaria en ole koskaan syönyt. Enkä ostereita. Koiran lihakin on kokematta. Eikö jossain Aasiassa syödä hauveleitakin?
M. 1962
Ainakaan rössypottua en ole syönyt. Enkä syö. (Veripalttu uppoaa kyllä muuten.)
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas tilliliha on tosi hyvää. Teen sen näin: laitetaan pataan naudan lapaa tai etuselkää, runsaasti juureksia,tillin varsia ja vettä niin, että liha peittyy, haudutetaan uunissa. Kun liha irtoaa luista, pienitään liha, siivilöidään liemi, puserretaan juurekset siivilän läpi. Liemeen lisätään lihat ja muhennetut juurekset sekä kermaa ja maun mukaan tillisilppua.
Tillilihan vihaaminen perustuu ihan muuhun, kuin itse ruokaan. Eihän tillilihassa mitään sellaista ainesosaa ole, mitä pitäisi vihata, vaan ihan tavanomaisia aineita, joita käytetään yleisesti monissa ruuissa. Vihaaminen johtuu niistä lapsuuden muistoista, joissa tilliliha oli koulun vakkariruokia ja pääsääntöisesti liha oli läskistä ja hemmetin sitkeää. Siitä inho kyseistä ruokaa kohtaa kumpuaa, eikä mistään muusta.
Vierailija kirjoitti:
Kaviaaria en ole koskaan syönyt. Enkä ostereita. Koiran lihakin on kokematta. Eikö jossain Aasiassa syödä hauveleitakin?
M. 1962
Kumpaa noista mainitsemistasi pidät enemmän "ihan tavallisena suomalaisena ruokana".
Meillä ei ainakaan koskaan ole ollut kumpaakaan edes tarjolla, ei lapsuudenkodissani, eikä omassa kodissanikaan.
toinen M-1962
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassa oikeasti suomalaisia ruokia?
Onko olemassa oikeasti minkään maalaisia ruokia?
Tämäkin ketju osoittaa konkreettisesti sen, kuinka paljon palstalla on helsinkiläisiä ja toisaalta muorta väkeä.
Helsinkiläiselle nuorehkolle palstalaiselle ne sushit on varmaankin ihan arkipäivää, kun taas kananmunakastikkeet yms rehupunttien ja mummojen ruokaa. Maakuntien yli viiskymppisille taas kanamunakastike arkipäivää ainakin lapsuusvuosilta.
Jos menee kysymään vaikka kainuulaisilta yli viiskymppisiltä miehiltä ovatko syöneet sushia, niin aika monta saa käydä läpi, ennen kuin edes yksi löytyy, joka moista heille eksoottista ruokaa on edes koskaan maistanut.
Suomi on paljon muutakin kuin Helsinki, enkä kyllä sushia voi missään määrin "ihan tavallisena suomalaisena ruokana" pitää, vaikka pääkaupunkseudulla sitä puputettaisiin miten paljon tahansa. Hipstereiden muotiruuilla ei vielä täytetä tavallisen suomalaisen ruuan kriteerejä.
Tavallinen ruoka on tietysti sellaista, jota valtaosa kansasta pupeltaa joka puolella Suomea. Niinpä esim klimppisopat, mykyrokat ja läskisoosit ei täytä tuota "ihan tavallisen suomalaisen ruuan kriteeriä" tänä päivänä enää täytä. Ovat saattaneet sitä joskus isovanhempiemme lapsuusvuosina olla, mutta ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sushi
-76, eli 42vOhhoh, minä olenkin ollut käymättä ulkona syömässä pidempään kuin luulinkaan, kun sushikin on ihan tavallinen suomalainen ruoka.
Kyllä se uusi pizza alkaa olemaan. Hyvää sushia tosin ei saa kuin parista paikasta Helsingissä.
Ootko oikeasti testannu kaikki Helsingin sushi-paikat?
Riittää kun tietää kuka ne sushit niissä tekee. Kinkkiravintoloissa niitä on turha syödä.
Nyt olen eri mieltä. Moni paikka on yllättänyt positiivisesti, ihan kinkkibuffakin. Osaa muutkin tehdä sushia kuin japsit. Hyvät raaka-aineet on kaiken perusta.
Minua ei ole yllättänyt. Monet noista kinkeistä ei käytä sushi-zuta, ja riisikin on monesti mitä on. En nyt vertaisi niitä edes kunnon sushiin. Mutta jos ne sinusta ovat hyviä, niin syö pois.
Kiva pullistella egoa netissä kun tietää elitistisen sanan etikka soossille.
Vierailija kirjoitti:
Sushi
-76, eli 42v
Mä 32v. Tänä vuonna eka kerran keitin riisiä ja laitoin väliin muutaman kurkun palan. Nyt siis olen syönyt sushia eka kertaa elämässäni. Ravintolassa en ehkä koskaan tule syömään, koska en syö kalaa enkä mereneläviä.
Tosin. En pidä sushia tavallisenä ruokana. Se on jotain aasialaista erikoisruokaa.
Silakkalaatikko, janssoninkiusaus ja lipeäkala. -76
Silli, siis sellainen Ahti-silli purkissa.
Haju ällöttää. Suutuntuma saisi varmaan yökkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Silli, siis sellainen Ahti-silli purkissa.
Haju ällöttää. Suutuntuma saisi varmaan yökkäämään.
Syntynyt vuonna 1977
Kroisosviinerit. Syntynyt v. 1932.
Mä en ole pätkääkään nirso tai ennakkoluuloinen. Olen syönyt reissuillani apinan aivoja ja marsua. Siitä huolimatta olen jotenkin välttynyt tillilihoilta sekä munakastikkeilta, minkä lisäksi karjalanpaisti on, häpeällistä kyllä, maistamatta!
N28
Poronkäristys. Aika vähän riistaruokia on tullut syötyä. Eksoottisemmista etanat( eikös niitä Suomessa kasvateta ravintoloihin) ja varsin uusi tuttavuus sirkkaleipä ovat maistamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sushi
-76, eli 42vOhhoh, minä olenkin ollut käymättä ulkona syömässä pidempään kuin luulinkaan, kun sushikin on ihan tavallinen suomalainen ruoka.
Kyllä se uusi pizza alkaa olemaan. Hyvää sushia tosin ei saa kuin parista paikasta Helsingissä.
Ootko oikeasti testannu kaikki Helsingin sushi-paikat?
Riittää kun tietää kuka ne sushit niissä tekee. Kinkkiravintoloissa niitä on turha syödä.
Nyt olen eri mieltä. Moni paikka on yllättänyt positiivisesti, ihan kinkkibuffakin. Osaa muutkin tehdä sushia kuin japsit. Hyvät raaka-aineet on kaiken perusta.
Minua ei ole yllättänyt. Monet noista kinkeistä ei käytä sushi-zuta, ja riisikin on monesti mitä on. En nyt vertaisi niitä edes kunnon sushiin. Mutta jos ne sinusta ovat hyviä, niin syö pois.
Kiva pullistella egoa netissä kun tietää elitistisen sanan etikka soossille.
😀👍
Kananmunakastikkeet yms. tillilihat ja klimppisopat on jääneet saamatta. Ikä 84 syntynyt.
99 % Suomessa saatavasta sushista on surkeaa, koska riisi on tehty niin huonosti.
Jos haluaa hyvää sushia pitää mennä Töölööseen Runeberginkadulle. Enkä puhu mistään Tokyo 55:sta...
Vierailija kirjoitti:
Nyhtökaura.
-70
Eihän sitä edes saa mistään.
Te, jotka meuhkaatte siitä, että ette ole koskaan syöneet munakastiketta tai edes kuulleetkaan moisesta herkusta, kertokaapa, oletteko syöneet ihan tavallista valkokastiketta, jota minun lapsuudessani nimitettiin maitokastikkeeksi. Siitähän siinä on itse asiassa kyse, mukaan on vain silputtu keitettyä kananmunaa ja mahdollisesti ruohosipulia, kuten itse yleensä teen..
Pinaattikeitto tai -velli, kuten minä olen tottunut ko. ruokalajin nimeämään, on varmaan ensimmäisiä ruokia kaurapuuron jälkeen, joita opin tekemään. Ja se oli ja on edelleen suuri herkku!
Suola- ja maustekaloja en ole juurikaan syönyt, mitä nyt graavilohta muutaman kerran maistanut. Sitten oli kerran tarjolla lämmennyttä, paksuiksi siivuiksi leikattua lohta, jota en saanut alas parhaalla tahdollakaan. Sen jälkeen en ole siihen enkä muihinkaan suolakaloihin puuttunut. Silliä olen joskus pikkuisen maistanut ja todennut, että ei kiitos. Maustekaloja en ole suostunut edes maistamaan. Mustaa makkaraa ja muitakaan veriruokia en ole suuhuni pistänyt. Maksalaatikkoa olen pakosta koulussa muutaman kerran syönyt ja yökkinyt. Sitten lopetin. Erään tytön vanhemmilla oli kettutarha ja hän oli sitä mieltä, että maksalaatikko haisee vähintään yhtä pahalle kuin ketunruoka!