Ihan tavallisia ruokia joita et kuitenkaan ole maistanut? Minä vuonna olet syntynyt?
Tuli mieleen tuosta kananmunakastike-gatesta tää, eli mikä on sellainen, ihan tavallinen suomalainen ruoka, jota et kuitenkaan ole koskaan syönyt. Jos haluat, ni kerro vielä mikset ole syönyt sitä.
Itsellä se on pinaattikeitto, olen syntynyt vuonna -74.
Nuorempana en tykännyt mistään keittoruoasta ja nyt näin vanhempana en ole vaan törmännyt missään lounasruokalassa.
Kommentit (292)
Kananmunakastiketta olen syönyt kerran kylässä nuorena aikuisena ja muistan ajatelleeni perheen olevan köyhä. Tuntuu vähän vastaavantyyppiseltä ruoalta kuin makaronivelli.
Olen 40-vuotias enkä ole koskaan maistanut silliä. Tykkään tosi paljon esim. graavilohesta ja sashimista, mutta sillissä ongelmana on sen haju. Sitten on joitakin perinneruokia muualtapäin Suomea, joita en ole koskaan päässyt maistamaan, kuten vaikkapa mykyrokka.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ketju osoittaa konkreettisesti sen, kuinka paljon palstalla on helsinkiläisiä ja toisaalta muorta väkeä.
Helsinkiläiselle nuorehkolle palstalaiselle ne sushit on varmaankin ihan arkipäivää, kun taas kananmunakastikkeet yms rehupunttien ja mummojen ruokaa. Maakuntien yli viiskymppisille taas kanamunakastike arkipäivää ainakin lapsuusvuosilta.
Jos menee kysymään vaikka kainuulaisilta yli viiskymppisiltä miehiltä ovatko syöneet sushia, niin aika monta saa käydä läpi, ennen kuin edes yksi löytyy, joka moista heille eksoottista ruokaa on edes koskaan maistanut.
Suomi on paljon muutakin kuin Helsinki, enkä kyllä sushia voi missään määrin "ihan tavallisena suomalaisena ruokana" pitää, vaikka pääkaupunkseudulla sitä puputettaisiin miten paljon tahansa. Hipstereiden muotiruuilla ei vielä täytetä tavallisen suomalaisen ruuan kriteerejä.
Tavallinen ruoka on tietysti sellaista, jota valtaosa kansasta pupeltaa joka puolella Suomea. Niinpä esim klimppisopat, mykyrokat ja läskisoosit ei täytä tuota "ihan tavallisen suomalaisen ruuan kriteeriä" tänä päivänä enää täytä. Ovat saattaneet sitä joskus isovanhempiemme lapsuusvuosina olla, mutta ei enää.
Minusta tässä näkyvät paikalliset ruokakulttuurit: olen kotoisin länsirannikolta enkä muista aikaa jolloin olisi en olisi ollut jo syönyt esimerkiksi graavattua kalaa (siika on mielestäni parempaa kuin lohi) ja ristiinnulittua siikaakin on monesti syöty. Toisaalta en ole tainnut koskaan syödä madetta, joka on enempi järviseudun herkkuja ja muikkujakin olen nauttien syönyt vasta aikuisena (rantakala, ei kiitos ). Itäinen pasha taas on esimerkiksi tullut ruokamaailmaani sukuun naitujen ortodoksien myötä, mutta en mämmiäkään säiky, erinomaista ja lorauttaa sekaan hiukan appelsiinilikööriä. Aika vähälle syömiselle ovat jääneet esimerkiksi Karjalanpaisti, erilaiset kukot (elämäni ensimmäisen kerran söin kalakukkoa viime vuonna) tai vaikka särä.
Olen viime vuosina päättäväisesti tutkiskellut kouluaikaisten inhokkiruokien mahdollisuuksia: kanaviillokki on itse tehtynä ihan kelvollista, ja varmaan olisi vielä kelvollisempaa jos sen tekisi oikeasta kanasta eikä broilerista. Kesäkeittoa kannattaa tehdä vain kesällä, kun kaikki aineet ovat tuoreita eikä niille tarvitse kuin näyttää keitinvettä, ja leipävanukkaaseen auttaa viskikastike. Uskon että saan aikaan ihan kelvollista tilli- ja piparjuurilihakin kun toimeen tartun.
N61
Kalakukko. Tavallisuudesta en tiedä, mutta haluaisin ainakin maistaa tätä perinneruokaa.
Lisäksi en ainakaan muistaakseni ole koskaan syönyt kesäkeittoa.
Syntynyt -90.
Maksapihvit, kateenkorva, munuaiset, minkä tahansa kalan mäti.
Nyhtö-mitään. Jostain syystä ällöttää, oli -kauraa tai -possua.
Olen 48-vuotias.
Tuli lähinnä mieleen perinneruuat, klimppisopat, tappaiskeitot (en vierasta veriruokia), poronsorkista tehty keitto, jonka nimeä en muista. Koska ne ovat perinneruokia, ne ovat tavallisia jossakin päin maata :)
En ole syönyt (vielä) härkistä, joka on yleistynyt ja tavallistunut viime aikoina.
Nirsoilin nuorena, kartoin esim. sieniä ja silliä. Sitten tulin järkiini.
Muikkukukko (kalakukko)
Läskisoosi
Lanttulaatikko
Mustamakkara
Särä
Syntynyt 1989
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sushi
-76, eli 42vEn laskisi ihan tavalliseksi ruuaksi. Eiköhän niitä löydy paljon jotka eivät ole sushia syöneet.
Varmasti, suurimmat kaupungit poislukien, ei niitä sushiravintoloita ihan joka nurkan takaa löydy
Kalakukko. Mitä siihen edes tulee :O -87
Vierailija kirjoitti:
Kalakukko. Mitä siihen edes tulee :O -87
Ruiskuoren sisään leivotaan muikkua tai ahventa sekä siankylkeä. Lanttukukko on myös hyvää. Siihen tulee ihan lihaakin.
Mitään pihviä ravintolassa en ole koskaan kokeillut. En myöskään hirveä tai riistalintuja, enkä niitä rapuja, jota kuoritaan itse. Läskisoosi on kokematta, sipulikeitto, pekoni, bebe-leivos, kinkkuvoileipäkakku, kaviaari, braatwursti, kurpitsapiirakka, lohipizza, frutti di mare -pizza...
Grillitassut
Nötkötti
n. vuoden 1985 jälkeen lanseeratut purkkamaut ja -muodot
1973
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sushi
-76, eli 42vEn laskisi ihan tavalliseksi ruuaksi. Eiköhän niitä löydy paljon jotka eivät ole sushia syöneet.
Varmasti, suurimmat kaupungit poislukien, ei niitä sushiravintoloita ihan joka nurkan takaa löydy
Ei löydy myöskään rössypottu- tai munakastikeravintoloita, eikä niistä kukaan täällä itke.
Olen syönyt kaikkea mitä tavallisissa kouluruokaloissa ja lounasravintoloissa on tarjottu.
Moni perinneruoka on maistamatta siksi kun ei ole vain koskaan tullut tilaisuutta maistaa.
Esim.
* Lipeäkala
* Talkkunapuuro
* Rössypottu
Nämä alla mainitut ovat "pitää joskus maistaa"-listallani:
* Kaviaari
* Osterit
* Tartarpihvi
Tavallista mätiä olen syönyt (myös merisiilin), mutta kiinnostaisi tietää että onko se kaviaari todella paljon herkullisempaa ja onko osterit niin suuri herkku, että niihin tulee himo niin kuin olen kuullut. Ostereiden kohdalla vähän hirvittää noro-riski, elävältä syöminen ja suutuntuma... Tartar-pihvissä arveluttaa raakaan lihaan liittyvät riskit. Googletus ei ole helpottanut asiaa. Mutta luotettavassa suomalaisessa ravintolassa voisi joskus kokeilla. Riimihärkää ja parmankinkkua olen maistanut.
*1977*
Meillä kananmunakastike on arjen herkkua. Jos kalareissulta tuli vain pienia kaloja, niin äiti keitti niistä kastikkeen pohjan. Siihen lisättiin sitten murskattuja kananmunia. Ah niin ihanaa!