Miten esim. turkulainen biologian opettaja hakee tuon aktiivimallin mukaan töitä?
Työnantajia ovat ainoastaan kunnat ja naapurikunnat on äkkiä pommitettu avoimilla hakemuksilla (ja samalla pilattu oma maine jatkoa ajatellen). Otetaanko biologian opettaja vaikka Mäkkäriin tai siivoojaksi?
Kommentit (187)
Erikoistumisopintoja ei enää oikein järjestetä. Säästetään...
Vierailija kirjoitti:
Biologian opella on varmasti osaamista monelle alalle; lastenhoitoon, eläintenhoitoon, puutarhoille, vaikka eräoppaaksi. Tuolla koulutuksellahan aukeaa ovet vaikka mihin! M
No en kyllä ymmärrä miten biologian alan koulutuksella saisi osaamista noille aloille. Ei mulla ole kokemusta lapsista tai eläimistä, eikä myöskään mitään puutarha-alan osaamista.
Biologian ope
Hmm. Ensin pääsykokeisiin opiskeltava (ja päästävä sisään). Sitten ainakin pari vuotta opiskelua (ei voi tehdä työttömyysturvalla!) Ja sitten olet pätevä sekä bilsan ja mantsan ja sanotaan vaikka hissan js yhteiskuntaopin opettajaksi. Sehän auttaa työllistymistä kivasti😂
Ja miksi kaikki opettajat ei sitten rupea erityisopeiksi? Ensinnäkin noihin koulutuksiin on kauhea tunku. Suuri osa ei pääse tai ei voi muuttaa vuodeksi ilman mitään tuloja toiselle paikkakunnalle. (Ei voi saada työttömyysturvaa opiskellessa mutta ei myöskään aikuisopintotukea, jos oli jo työtön.) Ja vielä sekin, että ootko ehdottaja käynyt yläkoulun erityisluokalla katsomassa mitä se on? Ihanko oikeesti ajattelet että se työ sopii kelle vaan?
Omituinen ongelma nyt kyllä. Ensin sanotaan, että ei kehtaa lähettää hakemuksia samoihin paikkoihin. Sitten kun ehdotetaan muihin paikkoihin hakemista, sanotaan, että eihän niihin kuitenkaan palkata. Mitä haittaa niistä mäkkärihakemuksista sitten on, jos et kuitenkaan tule valituksi?
Itse olen äänekkäästi täällä pauhannut aktiivimallia vastaan, mutta en ymmärrä tätä aloituksen valitusta.
Alan vaihtamisen ajankohta ja uusi opiskeltava ala kannattaa miettiä tarkkaan. Uuden alan pitää olla todella työllistävä tai sitten henkilön pitää olla todella tarmokas ja valmis kovaan työnhakuun ja uhrauksiin.
Ei voi olla tyyliä tuttavani: opiskelen jotain, olen työttömänä kun en saa juuri haluamaani paikkaa ja sitten vuosien kotona makoilun jälkeen vaihdetaan alaa ja edelleen odotetaan, että kaikki tulee ilmaiseksi lautaselle.
Tähän päälle vielä ylimielisesti mainostetaan omaa koulutusta ja pätevyyttä, vaikka 40-vuotiaana valmistuneella (se toinen tutkinto) on työkokemusta vain muutaman vuoden verran kun esteenä aikaisempi tutkinto/nirsous/haluttomuus tiettyihin töihin.
Siihen vielä ylimielisesti suhtautuminen ihmisiin, jotka tekevät "paskahommia", koska itselläänhän on niin hyvä koulutus. Kätevästi unohdetaan, että muut veronmaksajat ovat elättäneet tätä arvostaan tarkkaa prinsessaa parinkymmenen vuoden ajan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologian opella on varmasti osaamista monelle alalle; lastenhoitoon, eläintenhoitoon, puutarhoille, vaikka eräoppaaksi. Tuolla koulutuksellahan aukeaa ovet vaikka mihin! Miksi hitossa te tuijotatte vain sitä yhtä ammattinimikettä?! Aika harva omista tutuista on töissä tasan sillä alalla mille on paperit hankkinut.
Ja kyllä sieltä Turusta voi muuttaa poiskin. Maaseudulla on pulaa pätevistä opettajista. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sen pahemmin.
Lisään vielä, että opettajillahan on ehkä akateemisista kaikista helpointa hankkia lisäpätevyyttä. Minkä tahansa aineen aineopinnot niin puf, olet sen alan aineenopettaja. Kenellä muulla oma pätevyys laajenee noin helposti?! Niin että jos jäät sinne Turkuun makaamaan laakereillasi niin se on täysin ja tasan oma valinta. Sinulla ei ole varaa valittaa.
Puf? Ja minkä tahansa alan? Meinaatko, että nimenomaan opettajille ne aineopinnot ovat puf vain vai tarkoitatko ehkä, että yliopistokoulutus ylipäätään on puf vain? Ainakin omana aikanani aineopintojen pätevyyteen tarvittiin ihan kunnolla opiskelua, ihan mitä tahansa ei voinut hankkia sivuaineeksi ja sivuaineen opiskeluunkin meni oikeasti aikaa muutama vuosi, koska opiskeltiin ihan sitä samaa asiaa kuin muutkin alan opiskelijat.
Mitä tulee turkulaiseen biologian opettajaan, niin jonkin aikaa ehtii olla työttömänä, jos todella hakee kaikille yläasteille Turun lähiseudulla (noin 80 km säteellä). Lisäksi aineenopettaja saa helposti töitä myös alakoulun puolelta, vähintäänkin lyhytaikaisia sijaisuuksia mutta myös pidempiäkin. Itse olin alakoulun puolella kaksi vuotta ennen kuin tärppäsi oman alani opettajantöitä ja työmatkani oli 65 km yhteen suuntaan. Olen myös asunut Turussa ja käynyt esim. Salossa töissä eli kyllä sille työttömälle opettajallekin on mahdollista etsiä töitä ilman että kaikki paikat on koluttu kuukaudessa tai kahdessa. Soittelemalla lähiyläkouluihin voi lisäksi saada näitä päivän sijaisuuksia, sijaisista kun on yleensä aina kova pula. Erityisopettajista on niin suuri pula, että täysin epäpätevät hoitavat näiden virkoja jopa vuosia, meillä siis erityisluokan opettajana on ylioppilaaksi päässyt jo toista vuotta, vastaavia virkoja on hoitanut moni opiskelija ja työtön.
Minä elätin itseni opiskeluaikoina näillä päivän sijaisuuksilla. Kun kuukaudessa toimi noin 5-6 päivää sijaisena, sai opintotuen jo tuplattua.
Siis jos jokin vaatii vaivannäköä, niin sitä on turha ehdottaa? Totta kai se vaatii vaivannäköä!! Mutta aineopintojen tekeminen on aika paljon helpompaa kuin kokonaisen tutkinnon! Aineopintoihin menee max. kaksi vuotta, kun työttömänä voi keskittyä niihin kunnolla. Jos tekee kaksi ainetta niin sekin onnistuu parissa vuodessa, jos menee kolmaskin vaikka yrität parhaasi, niin mitä sitten? Parempi kai sekin kuin maata kotona tekemättä mitään!
Ja mitä laajempi ainevalikoima opella on, niin sitä varmemmin saa töitä. Myös erityisopettajan opinnot on erinomainen keino parantaa työllistymismahdollisuuksiaan. Jos haluaa....
Joo, ensin pitää vain hakea yliopistoon uudestaan jollekin alalle, ja hakea sitten sivuaineoikeutta, että puf vaan..
Mitä hittoa oikein selität? :D Ei todellakaan tarvitse. Opettajille on tarjolla erikoistumisopintoja, joissa tehdään nimenomaan vain ne halutun aineen perus- ja aineopinnot. Tai erikoistutaan erityisopettajaksi.
Todella vaikeaa päästä noihin. Itse hain erään opetettavan aineen opinto-oikeutta 4 vuotta, tänä keväänä vihdoin pääsin valittujen joukkoon.
Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologian opella on varmasti osaamista monelle alalle; lastenhoitoon, eläintenhoitoon, puutarhoille, vaikka eräoppaaksi. Tuolla koulutuksellahan aukeaa ovet vaikka mihin! Miksi hitossa te tuijotatte vain sitä yhtä ammattinimikettä?! Aika harva omista tutuista on töissä tasan sillä alalla mille on paperit hankkinut.
Ja kyllä sieltä Turusta voi muuttaa poiskin. Maaseudulla on pulaa pätevistä opettajista. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sen pahemmin.
Lisään vielä, että opettajillahan on ehkä akateemisista kaikista helpointa hankkia lisäpätevyyttä. Minkä tahansa aineen aineopinnot niin puf, olet sen alan aineenopettaja. Kenellä muulla oma pätevyys laajenee noin helposti?! Niin että jos jäät sinne Turkuun makaamaan laakereillasi niin se on täysin ja tasan oma valinta. Sinulla ei ole varaa valittaa.
Puf? Ja minkä tahansa alan? Meinaatko, että nimenomaan opettajille ne aineopinnot ovat puf vain vai tarkoitatko ehkä, että yliopistokoulutus ylipäätään on puf vain? Ainakin omana aikanani aineopintojen pätevyyteen tarvittiin ihan kunnolla opiskelua, ihan mitä tahansa ei voinut hankkia sivuaineeksi ja sivuaineen opiskeluunkin meni oikeasti aikaa muutama vuosi, koska opiskeltiin ihan sitä samaa asiaa kuin muutkin alan opiskelijat.
Mitä tulee turkulaiseen biologian opettajaan, niin jonkin aikaa ehtii olla työttömänä, jos todella hakee kaikille yläasteille Turun lähiseudulla (noin 80 km säteellä). Lisäksi aineenopettaja saa helposti töitä myös alakoulun puolelta, vähintäänkin lyhytaikaisia sijaisuuksia mutta myös pidempiäkin. Itse olin alakoulun puolella kaksi vuotta ennen kuin tärppäsi oman alani opettajantöitä ja työmatkani oli 65 km yhteen suuntaan. Olen myös asunut Turussa ja käynyt esim. Salossa töissä eli kyllä sille työttömälle opettajallekin on mahdollista etsiä töitä ilman että kaikki paikat on koluttu kuukaudessa tai kahdessa. Soittelemalla lähiyläkouluihin voi lisäksi saada näitä päivän sijaisuuksia, sijaisista kun on yleensä aina kova pula. Erityisopettajista on niin suuri pula, että täysin epäpätevät hoitavat näiden virkoja jopa vuosia, meillä siis erityisluokan opettajana on ylioppilaaksi päässyt jo toista vuotta, vastaavia virkoja on hoitanut moni opiskelija ja työtön.
Minä elätin itseni opiskeluaikoina näillä päivän sijaisuuksilla. Kun kuukaudessa toimi noin 5-6 päivää sijaisena, sai opintotuen jo tuplattua.
Siis jos jokin vaatii vaivannäköä, niin sitä on turha ehdottaa? Totta kai se vaatii vaivannäköä!! Mutta aineopintojen tekeminen on aika paljon helpompaa kuin kokonaisen tutkinnon! Aineopintoihin menee max. kaksi vuotta, kun työttömänä voi keskittyä niihin kunnolla. Jos tekee kaksi ainetta niin sekin onnistuu parissa vuodessa, jos menee kolmaskin vaikka yrität parhaasi, niin mitä sitten? Parempi kai sekin kuin maata kotona tekemättä mitään!
Ja mitä laajempi ainevalikoima opella on, niin sitä varmemmin saa töitä. Myös erityisopettajan opinnot on erinomainen keino parantaa työllistymismahdollisuuksiaan. Jos haluaa....
Joo, ensin pitää vain hakea yliopistoon uudestaan jollekin alalle, ja hakea sitten sivuaineoikeutta, että puf vaan..
Mitä hittoa oikein selität? :D Ei todellakaan tarvitse. Opettajille on tarjolla erikoistumisopintoja, joissa tehdään nimenomaan vain ne halutun aineen perus- ja aineopinnot. Tai erikoistutaan erityisopettajaksi.
Saisko linkin? Ja tarkoittaako ”tarjolla”, että sen kun menee ja aloittaa, työttömyysturvalla voi opiskella? Jopa pari vuotta rauhassa, niinhän kirjoitit. Enpä usko... mutta hienoa jos olen väärässä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tasan järjestetään. Katsos kun teen sellaisia itsekin. ;)
Tietysti tekosyitä voi etsiä kaikkialta. Niitähän tämäkin ketju on tulvillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisko linkin? Ja tarkoittaako ”tarjolla”, että sen kun menee ja aloittaa, työttömyysturvalla voi opiskella? Jopa pari vuotta rauhassa, niinhän kirjoitit. Enpä usko... mutta hienoa jos olen väärässä!
Eikö sinulla todellakaan ole sen vertaa omatoimisuutta, että olisit ottanut selvää edes mahdollisuuksistasi laajentaa omaa osaamistasi, että työllistyisit? :O Kaikkiko pitäisi ojentaa hopealautasella ilman että teet itse mitään minkään asian eteen?? Ei ihme, että olet työtön! Et varmaan pärjäisi missään työpaikassa tuolla asenteella.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vain Varsinais-Suomen kuntien paikkoja: https://www.kuntarekry.fi/fi/job-search?field_job_task_area%5B%5D=236&f…
Nuo kuntarekryn sijaisrekisterit ovat yhtä tyhjän kanssa. Olen juurikin Varsinais-Suomessa ollut noilla sijaislistoilla vuodesta 2014, yhtän ainutta sijaisuutta en ole saanut. Ehkä luokanopet voi saada niistä, mutta aineenopettajia ei edes oteta parin päivän sijaisuuksiin, ne hoidetaan koulun sisäisin järjestelyin.
Aineenope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologian opella on varmasti osaamista monelle alalle; lastenhoitoon, eläintenhoitoon, puutarhoille, vaikka eräoppaaksi. Tuolla koulutuksellahan aukeaa ovet vaikka mihin! M
No en kyllä ymmärrä miten biologian alan koulutuksella saisi osaamista noille aloille. Ei mulla ole kokemusta lapsista tai eläimistä, eikä myöskään mitään puutarha-alan osaamista.
Biologian ope
Olet siis biologian opettaja, jolla ei ole mitään tietoa lapsista tai esim kasvien kukinnasta ja kasvuolosuhteista? Nyt tekisi mieli sanoa jotain "minun verorahoistani".
Opiskella voi vaikka avoimessa yliopistossa. Ihan tosissaanko te odottelette siellä kotona, että joku tekee kaikki nämä asiat teidän puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vain Varsinais-Suomen kuntien paikkoja: https://www.kuntarekry.fi/fi/job-search?field_job_task_area%5B%5D=236&f…
Nuo kuntarekryn sijaisrekisterit ovat yhtä tyhjän kanssa. Olen juurikin Varsinais-Suomessa ollut noilla sijaislistoilla vuodesta 2014, yhtän ainutta sijaisuutta en ole saanut. Ehkä luokanopet voi saada niistä, mutta aineenopettajia ei edes oteta parin päivän sijaisuuksiin, ne hoidetaan koulun sisäisin järjestelyin.
Aineenope
Mutta täyttää aktiivimallin vaatimukset. Sitähän ketjun aihe käsitteli.
Vierailija kirjoitti:
Oma "perehdytys" siivousfirmaan oli, että olin yhden päivän kokeneen siivoojan mukana. Ei nyt niin kohtuuttoman kallista ole siivousfirmallekaan, etteikö kannata vähän lyhyemmäksikin aikaa kouluttaa. Korkeakoulutetuilla on yleensä muita etuja verrattuna kouluttamattomiin, jonka vuoksi sopivat myös "alemman tason" duuneihin.
Millaisia etuja?
En ole itse korkeakoulutettu, mutta ikiteekkari ja AMK:sta valmistunut kuitenkin. Olen tuollaisessa alemman tason hommassa mihin on työpaikalla muutaman päivän perehdytys. Jos mietin omia etujani moniin muihin työntekijöihin, joita tuntuu tulevan ja menevän, niin ensinnäkin se, että ymmärrän työajan käsitteen. Tulen töihin työvuorolistan mukaan ja teen työajalla töitä. Tämä ei tunnu nykyaikana olevan mikään itsestäänselvyys. Lisäksi olen fiksu. Vaikka elämäni ei ole mennyt käsikirjoituksen mukaan enkä päässyt oman alan töihin, niin fiksuus auttaa tässäkin alemman tason hommassa omaksumaan niitä työtehtäviä ja oppimaan hyväksi siinä työssä. Minulla on lisäksi luontaisesti kehittävä ote työhön. Aivoni vaan jotenkin toimivat niin, että mietin koko ajan miten työtä tai prosesseja voisi kehittää ja annan työnantajalle näistä palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tasan järjestetään. Katsos kun teen sellaisia itsekin. ;)
Tietysti tekosyitä voi etsiä kaikkialta. Niitähän tämäkin ketju on tulvillaan.
kerro ihmeessä mikä aine? Terveystietoa pääsee suhteellisen helposti opiskelemaan opepätevyyteen asti vaikka avoimessa mutta muiden kohdalla on paljon hankalampaa, on ensinnäkin karsintaa ja opinnot saattaa maksaa jopa useita tuhansia euroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla todellakaan ole sen vertaa omatoimisuutta, että olisit ottanut selvää edes mahdollisuuksistasi laajentaa omaa osaamistasi, että työllistyisit? :O Kaikkiko pitäisi ojentaa hopealautasella ilman että teet itse mitään minkään asian eteen?? Ei ihme, että olet työtön! Et varmaan pärjäisi missään työpaikassa tuolla asenteella.
Herranen aika, en minä ole ap vaan virassa oleva ope, joka symppaa ap:n tilannetta, vaikka omat asiat on ihan semihyvin. (Eli mieluusti ottaisin uuden työpaikan nykyisen ollessa umpihomeessa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologian ope
Olet siis biologian opettaja, jolla ei ole mitään tietoa lapsista tai esim kasvien kukinnasta ja kasvuolosuhteista? Nyt tekisi mieli sanoa jotain "minun verorahoistani".
no biologian opintoihin ei kyllä liity lasten- tai eläintenhoitoa, tuleeko yllätyksenä? Puutarhatyöntekijän osaaminen on vähän toista kuin se mitä yliopiston labrassa tehdään.
Tuntuu olevan aineenopettajien ongelma jumiutuminen siihen ajatukseen, että mitään muuta kuin opettajan työtä ei voi edes harkita. Työelämän tuntemus on myös sitä luokkaa, että kaikki ovat juuri siinä ammatissa, johon 20 vuotta sitten valmistuivat, elleivät sitten halveksuttavasti mäkkärissä tai kaupan kassalla. Jos joku muu ammatti on, siihen on täytynyt hankkia joku tutkinto.
Oikeastihan maisterin papereilla voi tehdä asiantuntijatöitä laidasta laitaan, tietysti se vaatii ensin asiantuntemuksen ja osaamisen hankkimista töitä tekemällä ja omatoimisella paneutumisella. Akateemisen koulutuksen saaneella on erinomaiset valmiudet siihen. Ansaitsen hömppähumanistina enemmän kuin saisin aineenopettajana, siihen ei olisi pätevyyttäkään.
Olen tehnyt pätkää, silppua ja ilmaistyötä. Vakituisia työpaikkoja ei nykyään saa, ellei ole jalka oven raossa ja tiedetä jo, millainen työntekijä on. Asian voi hyväksyä tai sitten vaatia, että rahat elämiseen vain tulevat jostain.
Kaikkea ei voi saada. Täytyy valita joko tietty asuinpaikka tai tietty ala. Jos nämä ei kohtaa ja ei saa haluamansa alan töitä tietystä maantieteellisestä paikasta, täytyy jommassa kummassa joustaa. Näin se vain on. Minulla ei ole velvollisuutta elättää ketään vain siksi, että hän ei halua muuttaa tai kouluttautua tai ottaa vastaan eri alan töitä.