Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten esim. turkulainen biologian opettaja hakee tuon aktiivimallin mukaan töitä?

Vierailija
14.06.2018 |

Työnantajia ovat ainoastaan kunnat ja naapurikunnat on äkkiä pommitettu avoimilla hakemuksilla (ja samalla pilattu oma maine jatkoa ajatellen). Otetaanko biologian opettaja vaikka Mäkkäriin tai siivoojaksi?

Kommentit (187)

Vierailija
21/187 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mä olen oikea työtön biologian opettaja, en tosin Turusta. Voin kuulkaa kertoa että ei näitä kassatöitä ym. nykyään saa ellei ole jo kokemusta. Toisaalta kauppiaat tuntuvat suosivan nuoria henkilöitä, juuri esim. opiskelijoita, maistereiden sijaan.

Näihin opettajan paikkoihin on useimmiten 40-100 hakijaa, ihan joka puolella Suomea, joten vaikka laittaa hakemuksen kaikkiin avoimiin paikkoihin, niin työllistyminen on silti varsin hankalaa.

Vierailija
22/187 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, mä olen oikea työtön biologian opettaja, en tosin Turusta. Voin kuulkaa kertoa että ei näitä kassatöitä ym. nykyään saa ellei ole jo kokemusta. Toisaalta kauppiaat tuntuvat suosivan nuoria henkilöitä, juuri esim. opiskelijoita, maistereiden sijaan.

Näihin opettajan paikkoihin on useimmiten 40-100 hakijaa, ihan joka puolella Suomea, joten vaikka laittaa hakemuksen kaikkiin avoimiin paikkoihin, niin työllistyminen on silti varsin hankalaa.

uudelleenkoulutus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus opettajien näköalattomuus ihmetyttää. Miksi hakea vain siivoajaksi ja kassaksi kun  suomi on täynnä toimistoja ja vastaavia. Lisäkso biologian opettajuudesta olisi hyöty'ä vaikka jossain opastetulla luontokierroksessa turun saaristossa jne.

Vierailija
24/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin kouluttaa 50-vuotiaan kassalle, mutta ei siitä meinannut tulla mitään. Tietokoneen käyttö oli ihan utopiaa. Kun perustaidotkin oli hukassa ei varsinaisen järjestelmän oppiminenkaan onnistunut. Paniikki ja sähläys koneen kanssa heijastui asiakaspalveluun jossa tyyppi olisi muuten ollut hyvä.

Parikymppinen tajusi kertanäytöllä miten homma etenee. Perehdytysaika oli sama, mutta tälle ehti puhua ja opettaa monta muutakin asiaa asiasta ja sen vierestä.

Tämä on minun suppea kokemukseni työhönopastuksesta mutta vaikuttaa varmasti jatkossa rekrytointiin. Ihmiset on erilaisia ja minun kohdalleni osui tällaiset tyypit näistä ikäryhmistä.

Vierailija
25/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Mitä tekemistä on aktiivimallilla työn hakemisen kanssa. Ihan sama vaikka haet joka päivä töitä

niin aktiivimallin leikkuri iskee.

Vierailija
26/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä yhtään tätä opettajien ongelmaa työttömyydestä. Jatkuvasti valitetaan että koulutetaan jengiä työttömäksi. Omassa kotikaupungissani kouvolassa on aina vapaita opettajan paikkoja mol.fi ssä. Eri aineiden opettajia ja ihan luokanopettajia. Muutama tuttu sosionomi opettaa jotain ala-aste luokkaa kun päteviä ei saa. Et ehkä tässä nyt on se että yliopistokaupungeista ei haluta muuttaa maalle töihin.

Vierailija
27/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Mitä tekemistä on aktiivimallilla työn hakemisen kanssa. Ihan sama vaikka haet joka päivä töitä

niin aktiivimallin leikkuri iskee.

Vierailija
28/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin just, että olisin kusessa, jos ei olis jo töitä. Olen 26-vuotias opettaja ja tuplamaisteri. Ihan ku joku mäkkärin kassa palkkais mut, koska lähtisin heti, kun parempi työ löytyisi.

Vierailija
29/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalle luulisi kyllä miltei kenen tahansa kelpaavan, myös akateemisen työttömän.

Yksi tuttuni on nyt vuoden verran tehnyt ekstraajakeikkoja kauppojen kassoilla. Hän on koulutukseltaan lastentarhanopettaja, mutta ei ole saanut alan töitä (eikä vissiin haluiskaan). Ikää hänellä on jo 45v. Kassahomma toimi niin, että hän otti yhteyttä ekstraajia välittävään firmaan, kävi yhden päivän opettelemassa K-ryhmän kassajärjestelmää ja yhden päivän S-ryhmän. Lisäksi hän kävi netissä jonkun Veikkauksen kurssin, että osaa myydä lottoa ym. Se kesti kai joku pari tuntia. Näillä eväillä hän voi tehdä keikkaa eri kauppojen kassoilla eikä siellä kauppiaat kysele, että minkä ikäinen hän on tai mikä on koulutus. Ekstraajia välittävällä firmalla on kännykkäappi, johon tulee ilmoituksia vapaista työvuoroista eri kaupoissa ja nopein nappaa haluamansa vuorot.

Tämä tiedoksi sillekin, joka kirjoitti, ettei kaupat halua hänen ikäisiään töihin....

Vierailija
30/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

esmedZ kirjoitti:

En ymmärrä yhtään tätä opettajien ongelmaa työttömyydestä. Jatkuvasti valitetaan että koulutetaan jengiä työttömäksi. Omassa kotikaupungissani kouvolassa on aina vapaita opettajan paikkoja mol.fi ssä. Eri aineiden opettajia ja ihan luokanopettajia. Muutama tuttu sosionomi opettaa jotain ala-aste luokkaa kun päteviä ei saa. Et ehkä tässä nyt on se että yliopistokaupungeista ei haluta muuttaa maalle töihin.

Ovatko ne määräaikaisia opettajan paikkoja? Meilläkin oli epäpäteviä opettajia vuodesta toiseen. Kun paikat laitettiin vakituisena hakuun, niin tuli päteviä hakijoita. Mutta mitä tapahtui. Haku laitettiinkin uusiksi määräaikaisena perustellen, että työt saattavat päättyä tulevaisuudessa. Uudessa haussa ei sitten enää ollutkaan päteviä hakijoita, joten samat epäpätevät saivat jatkaa edelleen.

31/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne ainoat vaihtoehdot ole vain just se omaa koulutusta vastaava työ, tai sitten mäkkäri/siivooja. Todella monenlaista työtä mahtuu siihen väliin.

Akateemisesti koulutettu on todennäköisesti pitkäjänteinen ja tunnollinen, hänellä on hyvä kielitaito, it-taidot ajan tasalla jne. Noilla spekseillä pääsee jo vaikka mihin. 

Mä en ymmärrä sellaista, että ensin opiskellaan jotain tyyliin vertailevaa kulttuurintutkimusta, ja sitten jäädään kotiin itkemään, että ei ole koulutusta vastaavaa työtä. Se on ihan tyypillistä akateemisilla aloilla, että mitään koulutusta vastaavaa työtä ei ole olemassakaan. Se oma osaaminen pitää osata markkinoida!

🇺🇦🇮🇱

32/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun parikymppinen, yliopistossa opiskeleva sukulaistyttöni sai kaupasta töitä suunnilleen heti kun haki. Jätti sitten sen työn parin kuukauden päästä, kun löysi paremman. Minä olen lähes viisikymppinen, eikä minua kukaan huoli kassalle. Jos pääsisin, niin en edes hakisi mitään muuta, koska olen täysin kyllästynyt työnhakuun. Minusta saisi pitkäaikaisen työntekijän, mutta en kelpaa. 

Nuoria olpiskelijoita otetaan töihin mielellään, koska ajatellaan, että he ovat reippaita ja älykkäitä, kun ovat päässeet korkeakouluun. Tavallaan se on hassua, koska eiväthän nämä nuoret tosiaan mitään sitoutuneita työntekijöitä välttämättä ole. 

Mikä tahansa duuni on parempi, kuin työttömyys. Työnantajat kyllä katsovat se cv:n ja jos siellä on pitkä tyhjä jakso, työnsaantimahdollisuudet laskevat huomattavasti. Jos sen sijaan cv kertoo, että työnhakija on tehnyt monenlaisia hommia ja ollut koko ajan töissä, se on plussaa. 

Se kotiinjääminen on oikeasti tyhmintä mitä voi tehdä, koska se kertoo työnantajalle työtä vieroksuvasta asenteesta, eikä kukaan mielellään palkkaa tällaista ihmistä töihin. Aika usein herää myös epäilyjä mt-ongelmista tai vastaavasta.

Eli kyllä ne kaupan kassaduunit ja mäkit sun muut on paljon parempi, kuin työttömyys. Harmi, jos akateemiset eivät tajua tätä. Sahaavat omaa oksaansa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
33/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattisuoja meni jo kirjoitti:

Miksi ei otettaisi? Siinä se idea onkin, että pitää hakea myös muilta aloilta, jos ei omalta alalta tärppää. Kyllä maisterikin osaa taksia ajaa, kaupassa myydä, terassilta laseja kerätä tai siivota. Opiskelijatkin osaavat.

Eikö noihinkin tarvitse lupia ja oman alansa koulutusta? Miksi joku palkkaisi henkilön, jolla ei tällaista koulutusta ole, jos on pilvinpimein koulutettuja tai luvallisia taksikuskeja, tarjoilijoita ym

Vierailija
34/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun parikymppinen, yliopistossa opiskeleva sukulaistyttöni sai kaupasta töitä suunnilleen heti kun haki. Jätti sitten sen työn parin kuukauden päästä, kun löysi paremman. Minä olen lähes viisikymppinen, eikä minua kukaan huoli kassalle. Jos pääsisin, niin en edes hakisi mitään muuta, koska olen täysin kyllästynyt työnhakuun. Minusta saisi pitkäaikaisen työntekijän, mutta en kelpaa. 

Nuoria olpiskelijoita otetaan töihin mielellään, koska ajatellaan, että he ovat reippaita ja älykkäitä, kun ovat päässeet korkeakouluun. Tavallaan se on hassua, koska eiväthän nämä nuoret tosiaan mitään sitoutuneita työntekijöitä välttämättä ole. 

Mikä tahansa duuni on parempi, kuin työttömyys. Työnantajat kyllä katsovat se cv:n ja jos siellä on pitkä tyhjä jakso, työnsaantimahdollisuudet laskevat huomattavasti. Jos sen sijaan cv kertoo, että työnhakija on tehnyt monenlaisia hommia ja ollut koko ajan töissä, se on plussaa. 

Se kotiinjääminen on oikeasti tyhmintä mitä voi tehdä, koska se kertoo työnantajalle työtä vieroksuvasta asenteesta, eikä kukaan mielellään palkkaa tällaista ihmistä töihin. Aika usein herää myös epäilyjä mt-ongelmista tai vastaavasta.

Eli kyllä ne kaupan kassaduunit ja mäkit sun muut on paljon parempi, kuin työttömyys. Harmi, jos akateemiset eivät tajua tätä. Sahaavat omaa oksaansa.

Ihmine voi olla monella muullakin tavalla aktiivinen kuin anstiotyötä tekemällä. Työttömyys ei tarkoita kotona makaamista. Jos työnantaja on noin kapeakatseinen, niin antaa olla

Vierailija
35/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työrtymyys ei *välttämättä* tarkoita kotona makaamista siis...

Vierailija
36/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassalle luulisi kyllä miltei kenen tahansa kelpaavan, myös akateemisen työttömän.

Yksi tuttuni on nyt vuoden verran tehnyt ekstraajakeikkoja kauppojen kassoilla. Hän on koulutukseltaan lastentarhanopettaja, mutta ei ole saanut alan töitä (eikä vissiin haluiskaan). Ikää hänellä on jo 45v. Kassahomma toimi niin, että hän otti yhteyttä ekstraajia välittävään firmaan, kävi yhden päivän opettelemassa K-ryhmän kassajärjestelmää ja yhden päivän S-ryhmän. Lisäksi hän kävi netissä jonkun Veikkauksen kurssin, että osaa myydä lottoa ym. Se kesti kai joku pari tuntia. Näillä eväillä hän voi tehdä keikkaa eri kauppojen kassoilla eikä siellä kauppiaat kysele, että minkä ikäinen hän on tai mikä on koulutus. Ekstraajia välittävällä firmalla on kännykkäappi, johon tulee ilmoituksia vapaista työvuoroista eri kaupoissa ja nopein nappaa haluamansa vuorot.

Tämä tiedoksi sillekin, joka kirjoitti, ettei kaupat halua hänen ikäisiään töihin....

"Hän on koulutukseltaan lastentarhanopettaja, mutta ei ole saanut alan töitä"

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anteeksi, nyt putosin pahasti! Alalla satojen henkiloiden vaje ja ei muka saa alan töitä 😂😂😂

Vierailija
37/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei otettaisi? Siinä se idea onkin, että pitää hakea myös muilta aloilta, jos ei omalta alalta tärppää. Kyllä maisterikin osaa taksia ajaa, kaupassa myydä, terassilta laseja kerätä tai siivota. Opiskelijatkin osaavat.

Työnantajat ottavat noihin töihin opiskelijoita, ei akateemisia työttömiä. Itse olin pitkään työttömänä ja hain jatkuvasti kaikkea mahdollista siivouksesta alkaen. Ainoat haastattelukutsut tulivat oman alan töihin, ja sieltä työpaikkakin lopulta löytyi. Omalla alallani työpaikat on myös äkkiä kyllästetty työhakemuksilla, jos niitä pyytämättä lähettää joka paikkaan!

Kuule tänä päivänä tohtorit ajelee taksia. Tiedän useammankin.

38/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työrtymyys ei *välttämättä* tarkoita kotona makaamista siis...

No jos tarkoituskaan ei ole mennä palkkatöihin, vaan olla muuten vaan aktiivinen, niin ei kai siinä sitten mitään. Onhan vapaaehtoistyökin arvokasta.

Itse ehkä kyllä vastaavassa tilanteessa hakisin ihan palkkatyötä, josta maksetaan rahaa, vaikka joku ilmainen homma voisi tuntua mielekkäämmältä. Mutta kukin tyylillään.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
39/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kerro mulle miksi työnantaja perehdyttää sellaisen ylikoulutetun työhön joka kuitenkin koko ajan hakee oman alansa töitä ja lähtee hetkellä millä hyvänsä?

Tiedän yhden kauppatieteen maisterin. Joka on ollut käytännössä työtön koko 2000- luvun. Hän aina selitti tuolla, miksei saanut jotakin hakemaansa työpaikkaa, että työnanatajatkuulemma sanoivat suoraan,etteivät ota, koska tämä lähtee heti parempiin töihin. Niitä ei ole ollut.

Muuten biologian opettajan koulutuksella on pätevyys/mahdollisuus kaikkiin töihin, joihin vaaditaan biologin koulutus, jos erikoitusmiala ja sivuaineet muuten ovat sopivat..

Vierailija
40/187 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

esmedZ kirjoitti:

Määräaikaiseksi voi palkata epäpätevän = halpaa. Mutta pitäiskö jonkun paikallisen vähän tutkia tuota, että miksi teilläpäin säästetään palkkaamalla useita sosionomeja luokanopeiksi, toivottavasti kouvolalaiset satuitte tuon tekstin huomaamaan, ikävältä kuulostaa paikkakunnan toiminta!

Se että paikkoja on joka kevät paljon auki on vain näytelmää, ne on pakko pistää auki...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi