Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heli Vaarasen käsittämätön kolumni

Vierailija
14.06.2018 |

Aivan käsittämätöntä tekstiä.

https://yle.fi/uutiset/3-10247979

Herää kysymys, että puhuuko hän tässä omista ongelmistaan. Miten tällainen ihminen voi toimia näiden kommenttiensa kanssa nykyisessä virassaan? Aika pelottavaa. Kyllä luulisi, että hänen tulisi pyytää anteeksi artikkeliaan, jossa hän ilmeisesti tuo omia tai läheisen ihmisen katkeria ajatuksiaan julki. Häihin menevät kutsutut entiset ja uudet puolisot. Silti molemmat voivat kunnioittaa niin hääparia kuin entistä sukua normaalisti kuin muitakin vieraita. Jos on erottu, niin entiset puolisot eivät kuulu enää samaan perheeseen tosin lapset kuuluvat. Ei uusien puolisoiden tarvitse pysyä piilossa ja nöyristellä katkerille entisille.

Juhliin tullaan kunnioittamaan juhlaparia ja juhlimaan heidän onneaan. Entiset puolisot voivat ja osaavat ajatella myös lapsensa parasta eikä itsekkyydessään vaatia, että kaikki pyörii hänen ympärillään.

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan käsittämätöntä tekstiä.

https://yle.fi/uutiset/3-10247979

Herää kysymys, että puhuuko hän tässä omista ongelmistaan. Miten tällainen ihminen voi toimia näiden kommenttiensa kanssa nykyisessä virassaan? Aika pelottavaa. Kyllä luulisi, että hänen tulisi pyytää anteeksi artikkeliaan, jossa hän ilmeisesti tuo omia tai läheisen ihmisen katkeria ajatuksiaan julki. Häihin menevät kutsutut entiset ja uudet puolisot. Silti molemmat voivat kunnioittaa niin hääparia kuin entistä sukua normaalisti kuin muitakin vieraita. Jos on erottu, niin entiset puolisot eivät kuulu enää samaan perheeseen tosin lapset kuuluvat. Ei uusien puolisoiden tarvitse pysyä piilossa ja nöyristellä katkerille entisille.

Juhliin tullaan kunnioittamaan juhlaparia ja juhlimaan heidän onneaan. Entiset puolisot voivat ja osaavat ajatella myös lapsensa parasta eikä itsekkyydessään vaatia, että kaikki pyörii hänen ympärillään.

Vaarasen teksti oli todella hyvä.

Tämä koskeekin niitä jotka eivät luonnostaan tajua.

Heitä kyllä on mutta onneksi ei läheskään kaikki.

Vierailija
82/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Vaarasen kolumni on ns. asiantuntijana todella ala-arvoinen suoritus. Aivan kadunmiehen ja jokaisen kyökkipsykologin tuotos, mutta että oikein kouluttautuneen ihmisen päästä tuollaista tekstiä. Melkein hävettää hänen puolestaan.

Olen viimeisen 20 vuoden aikaisessa uusperhekeskustelussa ihmetellyt yhtä asiaa: mikä pahuus voi olla tilanteessa, jossa lapsesta huolehtii mahdollisimman monta ihmistä. välittää ja yrittää parastaan. "Kauhea" tilanne.

Itse ainakin olen sydämestäni onnellinen, kun joku ei-biologinen aikuinen huolehtii lapsistani parhaalla mahdollisella tavalla. Tapa ei aina ole sama kuin omani, mutta yhtä hyvä, ja lapset ovat onnellisia.

En voi käsittää Vaarasen katkeruuden määrää. Jos aikuinen ihminen on tasapainossa, kyllä hän pystyy käyttäytymään fiksusti lapsensa edessä exänsä ja hänen uuden perheensä kanssa. Erolapselle on parasta terapiaa huomata, että hänen vanhempansa ja kaikki uudet perheenjäsenet tulevat toimeen keskenään. Miksi niin moni eronnut vanhempi ei halua lapsensa parasta, sitä en voi käsittää.

Toki, jos ero on tullut pettämisen seurauksena, aikuisen on varmasti vaikeaa käyttäytyä korrektisti. Mutta aikuisen viha on hänen, lapsen tilanne on erilainen. Tässä tapauksessa ymmärrän molempia osapuolia, mutten ainakaan tuollaista ajatusmaailmaa, mitä Vaaranen viljelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika loukkaavaa Vaarasta kohtaan, jos epäilette hänen ammattitaidottomuuttaan. Edes Suomen huonoin terapeutti ei kirjoittaisi itsestään... kyllä hän takuuvarmasti kirjoittaa kokemuksistaan.

Joo, hän yleistää, mutta mitä sitten? Kuka jaksaa lukea kolmunia, jossa joka toinen sana on ehkä kenties useinmiten. Provosointi kannattaa paremmin.

Iso osa terapeuteista on ammattitaidottomia ja vain ajautuneet alalle, eivät ole mitään yli-ihmisiä ja moni ei edes sopisi alalle...

Kyllä tuossa kolumnissa tunne vaikuttaisi jylläävän taustalla ja miksei kirjoittaisi myös itsestään?

Vierailija
84/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikaan vanhemmistani eivät olleet esikoiseni ristiäisissä, koska "en tule jos se tulee" ja "minuahan ei kukaan määrää mitä saan tehdä ja mitä en".

Kumma kyllä, tämä on monesta ihan oikein ja kohtuullista. Mitäpä sitä välittämään toisten tunteista, varsinkaan omien lastensa.

Minusta lapsella tulee olla oikeus olla kutsumatta nyxiä juhliin saa jos tilanne sitä vaatii. Ykköstä exästä ei silti tule. Ja minusta tuossa tilanteessa juhlat pilaa joku muu kuin nyksä, ihan vanhemmat sen pilaavat omalla käytöksellään jos eivät mahdu uusien puolisoiden kanssa samaa juhlaan. Vastaavia tilanteita olen toki minäkin päässyt seuraamaan mutta en yhtäkään sellaista jossa nyxän käytös muita kohtaan olisi ollut epäasiallista.

Vierailija
85/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko jollekin mieleen, että mallitausta ja nuoruuden hyvä ulkonäkö, joka tietysti jo hiljalleen haihtuu pois iän myötä - voi selittää paljon naisen kirjoituksista, niistä aiemmistakin?

Vierailija
86/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä oli tuo Heli Vaarasen kirjoitus. Uusioperheet ovat alinta kastia.

Vierailija
87/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä oli tuo Heli Vaarasen kirjoitus. Uusioperheet ovat alinta kastia.

Uusioperhe se exäkin on. Uusiksi meni hänenkin perheensä. Oleellista on se, että kaikki voisivat olla onnellisia itsessään, toisistaan riippumatta ja toisiaan kontrolloimatta.

Vierailija
88/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää hauskaa ja nauttikaa toisistanne.

Sinkkumies

Vierailija
89/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vanha nainen on miehelle nro 2 ja uusi nainen nro1.

Sinkkumies

Vierailija
90/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Vaaranen laita ARVOjärjestykseen exiä ja nyxiä vaan NUMEROjärjestykseen.

Kyllä mun ex on se ykkönen, nimenomaan NUMERAALISESSA järjestyksessä....

Ja kyllä, jutussa on pointti; se että ihmisten pitää tulla edes jollain tasolla toimeen lastensa juhlissa, niin exien kuin nyxienkin.

Parhaita kaveruksia ei todellakaan tarvitse olla mutta pitää tulla toimeen...

Ihan niinkuin työkavereiden kanssakin.....

Aikuiset ihmiset ja riitelee kuin kolmevuotiaat hiekkalaatikolla....

Vierailija
91/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä, jutussa on pointti; se että ihmisten pitää tulla edes jollain tasolla toimeen lastensa juhlissa, niin exien kuin nyxienkin.

Siis sen uuden kumppanin pitäisi nöyristellä exää. Aivan pöyristyttävää edes kuvitella moista. Kyllä niiden pitäisi tulla tasavertaisina toimeen.

Sinkkumies

Vierailija
92/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sen uuden kumppanin pitäisi nöyristellä exää. Aivan pöyristyttävää edes kuvitella moista. Kyllä niiden pitäisi tulla tasavertaisina toimeen.

Sinkkumies

Kyllä eksä ja nyksä ovat tasavertaisia suhteessa toisiinsa, mutta eivät suhteessa lapseen.

Ohis

Vierailija
93/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan halua olla ensimmäiselle puolisolleni ykkönen ja en usko että kukaan muukaan normaali haluaa.

En todellakaan halua useita puolisoja, siis aviopuolisoja. Ensimmäinen on ainoa, ikuisesti ykkönen.

Vierailija
94/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaarasen mukaan toimeen ei tulla ennen kuin uusi puoliso on suorittanut tietyt rituaalit ja tullut exän hyväksymäksi. Ajattelumalli kannattaa skisman ylläpitoa.

Vierailija
95/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Kyllä eksä ja nyksä ovat tasavertaisia suhteessa toisiinsa, mutta eivät suhteessa lapseen.

Ohis

Sitähän kolumni ei painota vaan exän ja nyxän keskinäistä asetelmaa.

Vierailija
96/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas exäni tunkee jatkuvasti seuraani ja käyttäytyy hyvin takertuvasti, vaikka erottu jo 2010. Eli lapsen biologiset vanhemmat voisivat myös muistaa hienotunteisuuden juhlissa. Tämä exän käytös on usein kiusallista sekä minulle että muille.

Ja sitäkin olen vieraana nähnyt, että esim sukulaiset alkavat vertailla jonkun entistä ja uutta kumppania tms. tökeröä käytöstä.

Vierailija
97/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ennenkin kertonut tän, mutta meillä minä peruin miehen vanhempien nykyisten puolisoiden kutsut häihin.

Sattuivat yhtä aikaa meille ja saivat ihan hullun riidan aikaiseksi, alkoi taas se riitely ja mieheni vetäminen mukaan näihin. Mies sai ihan hirveitä paniikkikohtauksia, joten mun oli pakko toimia. Häistä totesin, että yksikin riitely vanhempien välillä siellä, niin lapsenlapset saatte elämästänne unohtaa. En juonut oikeastaan mitään, että pystyin tarkkailemaan tilannetta.

Moni pitää mua kusipäänä, mutta en vaan voinut katsoa sivusta. Mun oli pakko puolustaa meidän perhettä.

Miehen isän uusi on suuttunut mulle, mutta ei miehelle, niin ihan voitolla ollaan.

Mies kiitti, kun sai viettää häät ilman paniikkikohtauksia.

Pitäis tulla toimeen, mutta näköjään vuosienkaan jälkeen kaikki ei vaan pysty.

Vierailija
98/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolumnihan on täyttä asiaa!

Miten sen edes voi ymmärtää kuten täällä suurin osa on ymmärtänyt ?

Vai tunnistitko itsesi?

Vierailija
99/100 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisollani on sellainen exä, joka ei ole vuosien varrella hyväksynyt minua. Komentelee ja haukkuu, kävelee rajojen yli tai yrittää. Ajatuksena ollaankin puhuttu jo etukäteen tulevat juhlat niin rippijuhlat kuin häihinkin. Puolisolleni on selvää, että näihin juhliin osallistun minäkin, sillä perhejuhlista on kyse ja lapsi on meidän perhettä ja jos eksä rupeaisi kiristämään asialla, että ei halua minua juhliin, niin ei menisi puolisonikaan. Hän ei yksinkertaisesti tahtoisi, koska tilanne olisi niin loukkaava eikä muutenkaan hän ole exän talutushihnassa.

Exän tällaisissa tilanteissa pitää katsoa peiliin ja kasvaa aikuiseksi. Hän ei voi omaa kypsymättömyyttään aiheuttaa mielipahaa ja vielä omalle lapselleen tai olettaa, että kiristää exäänsä lapsen kautta tuollaisilla asioilla ja elätellä toivetta siitä, että ovat juhlissa muka vielä perhe kun eivät ole. Se, että kumppani nykyisen puolisonsa kanssa tulee näihin juhliin (ehkä vielä "uudet" lapset mukanaan) ei pitäisi olla mikään juttu enää kenellekään, joka tietää että ero on joskus tapahtunut. Itse en lukuisissa juhlissa käyneenä ole nähnyt kertaakaan mitään epäasiallista käytöstä vaan on ollut luonnollista, eronneet ovat löytäneet uudet kumppanit ja ehkä uusia lapsiakin on siunaantunut. On häpeällistä ja syrjivää käytöstä niin erinneita kuin heidän nykyidiä puolisoitaan ja uusia lapsia kohtaan, että joku voi vaatia jäämään juhlista kotiin. On pöyristyttävää myös olettaa, että entiset puolisot leikkisivät yhdessä perhettä juhlien aikana. Molemmat tulevat juhliin omine perheineen. He eivät istu edes samassa pöydässä ellei ole pakko tai halua siihen.

Mistä näitä katkeria eksiä tulee? Miksi eivät voi jatkaa eteenpäin ja hyväksyä eroa. Miksi juhlien kuuluisi pyöriä exän ympärillä.

Jaa, mistäköhän niitä tulee? Tuosta tekstistä paistaa läpi mustasukkaisuus ja se, että ”Minä teen kyllä niin kuin Minä haluan, otan vaikka omatkin lapset mukaan. Ja piste.”

Jotenkin ymmärtää, että tuo ei ole vuosien saatossa sujunut niin hyvin. En tiedä, onko tilanne sellainen, mutta jos et ole alussa osannut kunnioittaa exän tunteita, niin tilanne on nyt vaikea korjata. Vaikuttaa kyllä siltä, että sinunkin tulisi kasvaa aikuisemmmaksi.

Vierailija
100/100 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisollani on sellainen exä, joka ei ole vuosien varrella hyväksynyt minua. Komentelee ja haukkuu, kävelee rajojen yli tai yrittää. Ajatuksena ollaankin puhuttu jo etukäteen tulevat juhlat niin rippijuhlat kuin häihinkin. Puolisolleni on selvää, että näihin juhliin osallistun minäkin, sillä perhejuhlista on kyse ja lapsi on meidän perhettä ja jos eksä rupeaisi kiristämään asialla, että ei halua minua juhliin, niin ei menisi puolisonikaan. Hän ei yksinkertaisesti tahtoisi, koska tilanne olisi niin loukkaava eikä muutenkaan hän ole exän talutushihnassa.

Exän tällaisissa tilanteissa pitää katsoa peiliin ja kasvaa aikuiseksi. Hän ei voi omaa kypsymättömyyttään aiheuttaa mielipahaa ja vielä omalle lapselleen tai olettaa, että kiristää exäänsä lapsen kautta tuollaisilla asioilla ja elätellä toivetta siitä, että ovat juhlissa muka vielä perhe kun eivät ole. Se, että kumppani nykyisen puolisonsa kanssa tulee näihin juhliin (ehkä vielä "uudet" lapset mukanaan) ei pitäisi olla mikään juttu enää kenellekään, joka tietää että ero on joskus tapahtunut. Itse en lukuisissa juhlissa käyneenä ole nähnyt kertaakaan mitään epäasiallista käytöstä vaan on ollut luonnollista, eronneet ovat löytäneet uudet kumppanit ja ehkä uusia lapsiakin on siunaantunut. On häpeällistä ja syrjivää käytöstä niin erinneita kuin heidän nykyidiä puolisoitaan ja uusia lapsia kohtaan, että joku voi vaatia jäämään juhlista kotiin. On pöyristyttävää myös olettaa, että entiset puolisot leikkisivät yhdessä perhettä juhlien aikana. Molemmat tulevat juhliin omine perheineen. He eivät istu edes samassa pöydässä ellei ole pakko tai halua siihen.

Mistä näitä katkeria eksiä tulee? Miksi eivät voi jatkaa eteenpäin ja hyväksyä eroa. Miksi juhlien kuuluisi pyöriä exän ympärillä.

Jaa, mistäköhän niitä tulee? Tuosta tekstistä paistaa läpi mustasukkaisuus ja se, että ”Minä teen kyllä niin kuin Minä haluan, otan vaikka omatkin lapset mukaan. Ja piste.”

Jotenkin ymmärtää, että tuo ei ole vuosien saatossa sujunut niin hyvin. En tiedä, onko tilanne sellainen, mutta jos et ole alussa osannut kunnioittaa exän tunteita, niin tilanne on nyt vaikea korjata. Vaikuttaa kyllä siltä, että sinunkin tulisi kasvaa aikuisemmmaksi.

Mustasukkaisuus - mille? Vuosien saatossa yritetty niellä haukkumiset ja epäkunnioittavat käytökset. Puoliso on eksällee suorat sanat sanonut monesti, sillä ei hänenkään tarvitse kestää nenille hyppimistä ja haukkumista eikä halua olla yhtään enempää tekemisissä exänsä kanssa kuin pakko.

Lähtökohta on se, että juhlissa kunnioitetaan hääparia tai juhlasankareita oli mukana ydinperheet, uusperheet, nyksät, sinkut, sukulaiset tai kaverit. Tietenkin perhejuhliin osallistuu koko perhe eli sisarpuolet, äiti/isä puolet kuten biologiset vanhemmatkin. Perheeseemme ainakin kuuluu puolison edellisestä liitosta lapsi. Me olemme perhe. Perheeseemme ei kuulu kummankaan exät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi