Mitä on "oikea työ"?
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. Usein kuuluu puhuttavan oikeasta työstä ja siitä, miten toimistotyötä tai vastaavaa tekevät eivät sitä ymmärrä. Olen itse ei-fyysisessä työssä, joka kuitenkin on todella vaativaa ja stressaavaa. Onko se oikeaa työtä? Millainen työ ei ole oikeaa? Kuinka paljon siinä pitää olla fyysistä työtä mukana?
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Mitä?
Eikö vieläkään ole haukuttu kansanedustajia?
Kansanedustajat hoitavat luottamustehtävää eivätkä ole töissä. Tämä ei ollut haukku vaan fakta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen töissä kunnan hallinnossa. Voi niitä kertoja kun olen kuullut tuon saman lausahduksen. Mutta nyt mä käytän sitä jo itsekin ja ehdin iskemään ensin. Eli heitän asian vitsiksi jos tulee vaikka lomalla puhetta töistä, tällöin voin todeta, että onhan se kiva kun on teitä, jotka teette "oikeita töitä", mähän vaan käyn juomassa kahvia työpaikalla ja välillä kiusaan kuntalaisia jos jaksan :)
Miksi hymiö? Narsistin itseironiaa vai vitsi? Britanniassa virkamies on Public Servant. Suomessa kansalaisia kyykyttävä patologinen perverssi. Voin paljastaa että rakennusliikkeestäni talopaketin tilava virkamies saa aina ns. "erikoistoimituksen" :)
Itselleni on yhdentekevää, mitä muut työstäni ajattelevat. Vain minä tiedän, mitä se on.
Vihaan työntekoa, mutta pakkohan se on, kun ei viitsi olla elättinäkään. Eihän elämäni ja ongelmani muille kuulu.
Minun mielestäni oikeata työtä on maanviljelys ja puutarhan hoito. Työhän itsessään on ihmiselle kirous. Otsa hiessä pitää sinun työtäsi tekemän ja palkkasi ansaitseman - Raamatussa sanotaan näin jotakuinkin. Eivät Adam ja Evakaan tehneet paratiisissa töitä.
Haaveenani olisi joskus sitten kun - ajatuksella eläkkeelle päästessäni - jos Luoja suo ja elän niin muuttaisin jonnekkin korpimökkeen asumaan jossa saisin rauhassa vaikka keitellä pontikkaa, kukaan naapuri ei olisi veetuilemassa, saisin seurustella oravien, jänisten ja kaikkien metsän eläinten kanssa. Kissoja minulla olisi ainakin viisi kappaletta.
Jaa, kyllä se riippuu ihan ihmisestä miten kukakin katsoo asiaa.
Tiedän ns. hienompia ihmisiä, joille Oikea Työ on nimenomaan ei-fyysistä. Ja tiedän niitä, jotka arvostavat lähinnä vain fyysisiä duunariammatteja ja pitävät muuta huuhaana ja humpuukina.
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen, raskas työ on oikeaa työtä. Ei toimistotyö, jossa vain istutaan koneella ja naputellaan.
Kaupassa teen fyysistä, raskasta työtä, jossa pitää ajatellakin että pärjää asiakkaiden kanssa.
Siltikään kaupan ala,joidenkin mielestä, ei ole oikeaa työtä vaan tyttösten puuhastelua opiskelujen ajan, sitten mennään oikeisiin töihin.
Olen nuoriso-ohjaaja ja on ihmetelty joskus, kun saan siitä palkkaa ☺. Ei ole helppoa vuorotyötä mutta ihan mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeaa työtä on se, mistä maksetaan palkkaa. Vastakkainasettelu on turhaa.
Tämäkään ei ole ihan toimiva määritelmä koska moni meistä tekee ihan oikeaa työtä mutta ilman palkkaa. Tai "palkan" maksu on ulkoistettu valtiolle ja tulee esim työttömyyskorvauksen muodossa. Seura-lehti teki hienon jutun näistä arviolta vuosittain 500 000 ilmaiseksi työtä tekevästä henkilöstä Suomessa. Puoli miljoonaa on hurja luku näin pienessä maassa ja kattaa suuren siivun työikäisestä väestöstä, ja määrä näyttää vain kasvavan... eikä meitä Sipilän tilastoissa enää työttömäksi lasketakkaan, vaikka ns. palkkaa ei tulekkaan!
Eli työ on toimintaa jota ihminen tekee pysyäkseen hengissä. Myös orja tekee työtä, vaikka palkkaa ei saakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat opettavat.
Kyllä opettajat ansaitsevat lomansa.
On hyvin asiallista, jos ei jopa kivaa saada olla äiti, jonka lasta opettaja opettaa.
Tai luulevat opettavansa, mutta oppiiko kukaan? Ei riitä ,että olet puhuvana päänä tunnista 45 min. ja sen jälkeen menet sanomaan ,että opetin muuten tossa juuri 45 min. Opettajan tulee aina kriittisesti arvioida opetusmetodejaan ja testata onko oppimista tapahtunut. Harva opettaja kuitenkin tekee näin, ja ovat liiaksi luutuneet rutiineihinsa.
Työskentelen pankissa ja meillä on myös pankin chat-palvelu. Siellä joku kerran tuli kirjoittelemaan, että menisit oikeisiin töihin :D mm. lainojahan tässä vaan ihmisille pääasiassa myöntelen, ei sen kummempaa.
Mun mielestä oikeaa työtä on sellainen työ, jota tehdään kaikissa yhteiskunnissa ja maissa ja joka on selviytymisen kannalta merkittävää. Esimerkiksi lastenhoito ja ruoan hankinta esimerkiksi maanviljelyn kautta.
Tuntuu tosi ylimieliseltä alkaa määritellä, tekeekö joku "oikeaa työtä" vai ei. Toki välillä ihmettelen, voiko esim. vloggaamisella itsensä tosiaan elättää mutta hei, ei ole minun hommaani tehdä muiden töistä kannattavuuslaskelmia. Tässäkin keskustelussa yhdeksi oikean työn määritelmäksi on noussut erilaisten töiden kuormittavuus. Voiko "oikea työ" olla kivaa ja helppoa?
Vierailija kirjoitti:
Keponen kirjoitti:
Suomen fyysisesti raskaimmassa ammatista (virallisesti) työskennelleenä ja hoitsuna sekä toimistorottanakin olleena voin sanoa että oikeaa työtä on työ, joka tuottaa jotain. Kaikenlainen paperien pyörittely ja ATK homma ei maailmaa muuta.
Ainoat työt, joita tarvitaan on ruoan tuotanto ja asuminen. Loppu työ on turhaa ja perustuu vain kulutuksen lisäämiseen jotta eräät rikastuvat... ja ihmiskunta saastuttaa sillä planeetan.
Ihmiset eivät tee työtä vaan ovat markkinatalouden orjia. Nykyaivoilla ihminen rakentaisi talon vuodessa ja kuluttaisi ruokaansa parituntia päiv'ässä. Loppuaika jäisi läheisille. Elinikä olisi lyhyempi, mutta onnelisempi.
Katsokaa alkuperäiskansojen ja heimojen videoita mm eteläamerikan metsistä. He hymyilevät aina ja ovat aina yhdessä. Katso sitten valokuvaa helsingin keskustasta ja mieti heidän läheisyyttään....Ei mikään estä luopumasta nykyaikaisista mukavuuksista ja muuttamaan metsään elämään Etelä-Amerikan alkuperäiskansojen kehitystasolla. Suurin osa ihmisistä ei silti tee niin. Miksiköhän?
monet alkuperäiskansat syövät ihmisiä..miksi?
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni on lääkäri ja pitää sitä ainoana oikeana työnä.
Hän kuulemma pelastaa päivittäin ihmishenkiä, siinä missä me muut teemme jotakin aivan mitätöntä, minä esim. vain "jotain sisäsiistiä toimistotyötä, jossa kukaan ei huomaa olenko edes paikalla vaiko en" (olen talouspäällikkö isohkossa firmassa).
Onko vakuutusyhtiön lääkäri?
Vierailija kirjoitti:
Oikea työ on hyödyllistä ihmisten selviytymisen kannalta. Tiedän ettei tämä ole kovin suosittu mielipide, mutta useimmat pitävät työtään tärkeänä ja hyödyllisenä, harva kuitenkaan on. Mitä tärkeämpänä ihminen itseään pitää, sitä hyödyttömämpi henkilö usein on ja sitä kovempaa palkaa maksetaan.
Tämä on kuitenkin ensisijaisesti arvokysymys, mikäli arvot ovat materialistiset ja maailmankuva pyörii yritysten, eikä ihmisten hyvinvoinnin ympärillä, niin ei helposti näe oman työnsä mielettömyyttä.
Tärkeitä töitä ovat esim. Ruoan, sähkön, veden yms jakeluun- ja tuottamiseen liittyvät työt ja terveydenhuolto, logistiikka, puhtaanapito jne. ehkä myös jotkin it-alan työt.
Harmaalla alueella ovat esim. Opetustyössä olevat (kuten itse olen) ja tiettyjen alojen tutkijat, elämyspalveluiden tuottajat- ja työntekijät.
Esim. Markkinointi, taiteiden tms. tutkimus- tai taiteet työnä ovat turhia.
Myyn vaatteita..eli välttämättömyystuotetta:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea työ on hyödyllistä ihmisten selviytymisen kannalta. Tiedän ettei tämä ole kovin suosittu mielipide, mutta useimmat pitävät työtään tärkeänä ja hyödyllisenä, harva kuitenkaan on. Mitä tärkeämpänä ihminen itseään pitää, sitä hyödyttömämpi henkilö usein on ja sitä kovempaa palkaa maksetaan.
Tämä on kuitenkin ensisijaisesti arvokysymys, mikäli arvot ovat materialistiset ja maailmankuva pyörii yritysten, eikä ihmisten hyvinvoinnin ympärillä, niin ei helposti näe oman työnsä mielettömyyttä.
Tärkeitä töitä ovat esim. Ruoan, sähkön, veden yms jakeluun- ja tuottamiseen liittyvät työt ja terveydenhuolto, logistiikka, puhtaanapito jne. ehkä myös jotkin it-alan työt.
Harmaalla alueella ovat esim. Opetustyössä olevat (kuten itse olen) ja tiettyjen alojen tutkijat, elämyspalveluiden tuottajat- ja työntekijät.
Esim. Markkinointi, taiteiden tms. tutkimus- tai taiteet työnä ovat turhia.
Myyn vaatteita..eli välttämättömyystuotetta:)
Myyn viinaa ..eli välttämättömyystuotetta
Vierailija kirjoitti:
Oikea työ on fyysistä suorittavaa, mieluiten yksityisen sektorin, työtä.
Jaa, millä perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Appeni mielestä sellainen työ on oikeaa työtä, jossa tulee hiki. Esimerkiksi hänen työnsä metsurina ja vaimonsa siivoustyö. Minun työni opettajana ei ole oikeaa työtä.
Mäkin oon opettaja. Yläkoulussa. Kyllä mulle ainakin usein pieni tuskanhiki töitä tehdessä kihoaa. Sano apellesikin näin.
Mieheni teki muutama vuosi sit 5h työpäiviä keittiössä, ei ollut muuta tarjolla. Isäni hoki et sit ku meet oikeisiin töihin jne. Sairas tyyppi isäni, joka ei tajua muutenkaan maailmanmenosta paljon.