Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on "oikea työ"?

Vierailija
13.06.2018 |

Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. Usein kuuluu puhuttavan oikeasta työstä ja siitä, miten toimistotyötä tai vastaavaa tekevät eivät sitä ymmärrä. Olen itse ei-fyysisessä työssä, joka kuitenkin on todella vaativaa ja stressaavaa. Onko se oikeaa työtä? Millainen työ ei ole oikeaa? Kuinka paljon siinä pitää olla fyysistä työtä mukana?

Kommentit (201)

Vierailija
121/201 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin hauskaa kun ihmisillä on eri käsityksiä. Itse huomaan usein mainitsevani että mieheni käy oikeissa töissä (hän on insinööri, eli istuskelee koneella ja kaivelee nenäänsä) ja itse käyn vain puuhastelemassa (olen kotihoitaja). Mä määrittelen oikean työn niin, että siinä tarvitaan edes jonkinasteista osaamista ja asiantuntemusta. Itse kun teen työtä johon hyvin lyhyessä ajassa voidaan kouluttaa uusi tyyppi, joka hoitaa hommansa yhtä hyvin kuin minäkin.

Mitä se osaaminen tähän kuuluu,jonkun ne helpotkin hommat on tehtävä - niistä vain maksetaan yleensä vähemmän.

Vierailija
122/201 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeata työtä on kaikki mistä maksetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/201 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahkasika-lehti kuvaili pomon työtä vaativaksi ja raskaaksi kun sormi väsyy osoitellessa alaisille mitä pitää tehdä.

Vierailija
124/201 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. Usein kuuluu puhuttavan oikeasta työstä ja siitä, miten toimistotyötä tai vastaavaa tekevät eivät sitä ymmärrä. Olen itse ei-fyysisessä työssä, joka kuitenkin on todella vaativaa ja stressaavaa. Onko se oikeaa työtä? Millainen työ ei ole oikeaa? Kuinka paljon siinä pitää olla fyysistä työtä mukana?

Pitkälti varmaan fyysistä joo mutta ennenkiakkea ainakin heman likaista ja mielellään kuolemantapauksia alalla koska onnettomuudet ainakin yhden vuodessa noin keskimäärin.

Vierailija
125/201 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkälti varmaan fyysistä joo mutta ennenkiakkea ainakin heman likaista ja mielellään kuolemantapauksia alalla koska onnettomuudet ainakin yhden vuodessa noin keskimäärin.

Titanicia rakennettaessa työtapaturmissa kuoli yhteensä 15 laivan rakentajaa. Se oli normaalia suorittavassa työssä. Ja sitten nuo USAN pilvenpiirtäjätyömaat 1920-luvulta eteenpäin.

Vierailija
126/201 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan kenenkään kuullut puhuvan oikeista töistä missään livenä. Itse käytin sitä termiä opiskelijana, kun teki kaiken maailman nuorten paskahommia puoli-ilmaiseksi ja sai lopulta "oikeita töitä".

Vierailija
127/201 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensähän työntekijät itse tietävät, miten työtään voitaisi helpottaa ja parantaa. Pomot eivät vain usko heitä, koska he eivät ole "asiantuntijoita" (oman työnsä?!). Joten täytyy hommata sitten vielä erikseen ihminen kertomaan työt tulisi tehdä...

Olet yllättävän pahasti väärässä. Yleensä kyllä tietävät miten saavat OMAN työnsä helpoksi, mutta eivät ymmärrä miten se vaikuttaa kokonaisuuteen. Ihan vain siitä syystä että eivät tunne tai näe kokonaisuutta. Mutta kun asiantuntija käy kertomassa kuinka hommiat tulisi tehdä ja sitten työntekijät alkavat sitä soveltaa ja kehittään eteenpäin tulee hyvää jälkeä.

Vierailija
128/201 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella sektorilla ei ihan oikeesti ole ainuttakaan oikeeta työtä.

Fyysinentyö sopii niille jotka niitä tekee.

Oikeissa töissä sinulla on vastuu omista töistäsi ja tuotat mieluiten vientieuroja kansainvälisesti kilpaillulla alalla.

Eli esimerkiksi sairaanhoitajat, lääkärit, opettajat ym. eivät tee oikeita töitä? Mitä nyt hoitavat ja kouluttavat veronmaksajia. Totta turiset, koko julkisen sektorin voisi tosiaan lopettaa

Vierailija
129/201 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Itse olen koodari it-alan yrityksessä ja minusta kyllä tuntuu että työni on erittäinkin oikeaa työtä. Olen usein työpäivän jälkeen ihan loppu, aivoista kaikki kapasiteetti imetty loppuun niin että pystyn vapaa-ajalla vain istumaan yksin pimeässä ja hiljaisessa huoneessa.

Mutta kaikki ei pidä tällaista työtä minään työnä koska "vain istutaan perseellään tietokoneen ääressä, miten se muka voi uuvuttaa". Ja osa tosiaan luulee että rennosti kahvitellaan ja palaveerataan ja jutellaan suuri osa aikaa, vaikka yleensä tosiasiassa on niin kiire ettei tahdo normaalit työpäivät riittää kaiken tekemiseen mikä on tehtävä.

Mä pidän, itse en jaksaisi.

Mä olen maanviljelijä, eli en tee mitään ja elän herroiksi tuilla.

Tosiasiassa työ on antoisaa, monipuolista, mielenkiintoista. Pysyn kunnossa, työajat on liukuvat ( mutta kuitenkin 7 päivänä viikossa) ja osaan hirveästi eri asioita. Käytän myös tietokonetta paljon työssäni ja inhoan sitä kaikista eniten. Mieluummin teen 30 asteen pakkasessa sormet jäässä hommia kuin istun näytön ääressä pari tuntia. Huonoa on se ettei työt tekemällä lopu, kodin ja työn raja on hämärä, olen aina toinen jalka kotona ja toinen töissä, rahaa ei ole tehdä töitä kunnolla ja rahaa ei ole mihinkään. Mutta aikansa tätä jaksaa, lapsiani en tähän enää kuitenkaan halua jatkamaan. Etsikööt oikeita töitä.

Vierailija
130/201 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidepelleily ei ainakaan ole oikeaa työtä, sellainen rääkyminen, maalailu kirjojen kirjottelu, näytteleminen jne on ihan ok kivoja harrasguksia mutta voisivat laiskottelun sijaan katsoa itselleen sitä ihan oikeaa suorittavaa työtä. Minä ainakin passittaisin "ammattikirjailijat" ja "ammattimaalarit" takaisin kortistoon.

Vierailija
131/201 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidepelleily ei ainakaan ole oikeaa työtä, sellainen rääkyminen, maalailu kirjojen kirjottelu, näytteleminen jne on ihan ok kivoja harrasguksia mutta voisivat laiskottelun sijaan katsoa itselleen sitä ihan oikeaa suorittavaa työtä. Minä ainakin passittaisin "ammattikirjailijat" ja "ammattimaalarit" takaisin kortistoon.

Minä taas arvostan luovia ihmisiä ja heidän töitään. Mielelläni olisin vaikka kirjailija, mutta valitettavasti taidot eivät riitä siihen. 

Vierailija
132/201 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat ”rääkymisellä” tarkoittaa laulajia? Se on muuten aika kuluttavaa hommaa, kuten muusikon hommat yleensäkin (epäsäännölliset tulot, hankalat työajat, kova kilpailu yms). Oopperamaailma varsinkin on kuulemma henkisesti aika kova.

Kannattaa joskus lukea muusikoiden tarinoita työstään.

Vierailija
133/201 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea työ tekemistä, joka hyödyttää suurinta osaa kansasta ja yleensä myös kasvattaa bruttokansantuotetta.

Vierailija
134/201 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teurastamotyö.

Vierailija
135/201 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukuhihnatyötä tehtaalla tai kaivoshommaa alati sortumisvaarassa olevassa kaivannossa, ehkä. Itse olen lähihoitaja vanhusten yksikössä ja usein vuoron aikana mietin, että jo on kumma, että joku haluaa maksaa siitä, että vietän aikaa näiden mukavien mummojen ja pappojen kanssa. Ei tunnu työltä.

Vierailija
136/201 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim parkkipirkko sekä puhelinmyyjä ovat esimerkkejä oikeasta työstä.

Vierailija
137/201 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan blogaaminen, vaikka ilmaisen rihkaman vinkuminen saattaakin välillä käydä "työstä".

Vierailija
138/201 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni on lääkäri ja pitää sitä ainoana oikeana työnä.

Hän kuulemma pelastaa päivittäin ihmishenkiä, siinä missä me muut teemme jotakin aivan mitätöntä, minä esim. vain "jotain sisäsiistiä toimistotyötä, jossa kukaan ei huomaa olenko edes paikalla vaiko en" (olen talouspäällikkö isohkossa firmassa).

Vierailija
139/201 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni on lääkäri ja pitää sitä ainoana oikeana työnä.

Hän kuulemma pelastaa päivittäin ihmishenkiä, siinä missä me muut teemme jotakin aivan mitätöntä, minä esim. vain "jotain sisäsiistiä toimistotyötä, jossa kukaan ei huomaa olenko edes paikalla vaiko en" (olen talouspäällikkö isohkossa firmassa).

Lääkäreissäkin on näköjään hölmöjä.

Vierailija
140/201 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä työ on sinänsä mitä tahansa mitä tekee elääkseen, mutta jos tälle linjalle lähdetään niin "oikea työ" on minusta sitä että tarjoaa muille sellaista aitoa spesifiä ammattitaitoa eikä vaan viihdykettä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme