Mitä on "oikea työ"?
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. Usein kuuluu puhuttavan oikeasta työstä ja siitä, miten toimistotyötä tai vastaavaa tekevät eivät sitä ymmärrä. Olen itse ei-fyysisessä työssä, joka kuitenkin on todella vaativaa ja stressaavaa. Onko se oikeaa työtä? Millainen työ ei ole oikeaa? Kuinka paljon siinä pitää olla fyysistä työtä mukana?
Kommentit (201)
Arska Asentaja kirjoitti:
Erilaiset asennus hommat on ainoa oikea työ. Ajatustyö ei ole oikeaa työtä, vaikka onhan se hilpeää katsella näiden konttori rottien kahvinjuontia ja näpertelyä.
Ajatustyöstähän ne tuotteet syntyy, mutta pitäisikö ajatella loppuun asti? Purkkaviritellyt tuotteet ovat usein suorittavan työntekijän painajaisia. Siihen vielä nämä konttorirotat kyselemään, miksei homma toimi...
Olen valokuvaaja ja teen kyllä ihan oikeaa työtä, välillä erittäin fyysisestikin rankkaa, saaden työstäni palkkaa, jolla elätän itseni ja lapseni ilman mitään tukia.
En aliarvoi tukien saajia, mutta, kun työstä puhutaan, on pakko mainita se, että pärjään vallan hyvin alalla, jolla moni muu ei ole tullut pärjänneeksi.
Apurahat ovat ihan eri asia kuin vaikkapa Kelan tuet.
Niin usein kuulen alentuvia kommentteja, että "Kaikkihan sitä nappia osaa painaa! Eihän siihen mitään koulja tarvita!!!"
JEP, JEP.
Painakoot arvostelijat sitä nappia paremmin sillä oikealla hetkellä kuten minä, niin voin antaa vilpittömän kehun hienosti otetusta kuvasta. :)
Ainakaan näin yläkoulun & lukion opettajana en kuulema tee "oikeita töitä".
Aiemmin olen tehnyt fyysisesti vaativaa työtä (työ pääosin painavien tavaroiden nostelua & siirtelyä), ja voin taata, että nykyinen työni on työläämpää kuin kyseinen fyysinen työ, jossa aiemmin olin.
Ei sillä, saan opettajantyöstä paljon iloa, ja koen tämän itselleni oikeaksi ammatiksi.
Oikeaa työtä on kaikki laillinen, mistä maksetaan palkka, sivukulut ja verot.
Ruumiillista työtä tehdään lihaksilla ilman aivoja, henkistä työtä aivoilla ilman lihaksia. Kumpikin on taroeellista, joskin suuren osan lihastyöstä korvaavat koneet.
Kohta on vain vaativaa ja luovaa aivotyötä, johon lihaksikkaat tomppelit eivät kykene, mutta roskakuskeista ja jakelijoista on pula. Näissäkin oikeissa töissä vaaditaan lukutaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Sukua tälle on "oikeasta elämästä" puhuminen. "Oikeasta elämästä" ei kuulemma tajua mitään, jos ei ole käynyt läpi päihdeongelmia, huostaanottoja, perheväkivaltaa tai muita vastaavia ongelmia.
Näin on ja on pitänyt myös ihan nuoresta asti olla harjoittanut seksiä ties kuinka monen kanssa. Koskee sekä miehiä että naisia.
Opettajat opettavat.
Kyllä opettajat ansaitsevat lomansa.
On hyvin asiallista, jos ei jopa kivaa saada olla äiti, jonka lasta opettaja opettaa.
Pitäs lähtee kohta oikeisiin töihin.
Yövuoro laitossektorilla.
Tunnissa pakolliset hommat pakettiin ja sit alkaa päivystys.
about 01-06 joku saattais nukkua, itse en tietenkään ja aamulla omat pikku kuviot ja seiskalya himaan unille.
Jos vielä nukuttaa...
Kaikki työ mistä maksetaan oikeaa palkkaa on oikeaa työtä. Typerää arvostella jos joku ei vaan sinua miellytä. Itse teen fyysistä ja raskasta työtä eikä varmasti asiakkaat osaa kuvitellakaan mitä kaikkea muuta siihen liittyy, nostan kyllä hattua niille jotka siellä näytön edessä jaksaa istua päivät pitkät ja pyöritellä numeroita, itse en siihen kykenisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen, raskas työ on oikeaa työtä. Ei toimistotyö, jossa vain istutaan koneella ja naputellaan.
Sitä raskasta oikeaa työtä ei olisi jollei joku ensin istuisi koneella ja naputtelisi. Minulla ei ainakaa olisi yhtään tilausta ja työkuvaa :D
Niinpä. Miten esimerkiksi rakennustyömaalla työskentelevä ajattelee, että se työmaa on siihen paikkaan päätynyt? Ensin on jonkun täytynyt tehdä kaavoitus, sopimukset, kilpailutukset, rakennussuunnitelmat, erilaiset laskelmat jne.
Teen itse suunnittelutyötä liittyen rakentamiseen. Meidän yrityksestä tulee sitten asentajat toteuttamaan ne minun suunnitelmani. Silti usein asentajien suusta kuulee kuinka juon vaan kahvia ja surffailen netissä. Osa on tietysti vitsiä mutta osa tosissaan kai ajattelee että kaikki soljuu vain itsestään ja he vaan mystisesti menevät työmaalle tekemään jotain ja sattumalta on oikeat tavaratkin tilattuna.
Te kaikki, jotka teette vahvasti ns. aivotyötä, pitäkää hyvää huolta tärkeimmästä työkalustanne: aivoista.
Aivot tarvitsevat nousuja, laskuja ja suvantovaiheita. Aivojen toimintaa on verrattu vuoristorataan. Jos on vain nousua, loppuunpalaminen vaanii. Jos on vain laskuja, voimme masentua. Jos on vain tasaista suvantoa, voimme tylsistyä. Ongelmana on monella, että ei ole aikaa palautua aivotyöstä.
Työ, joka hyödyttää ihmiselämää on oikeaa työtä. Esim. poliisi, palomies, hoitohenkilöstö, maatilat, rakentajat, kauppiaat, päättäjät, siivoojat, huoltomiehet,suunnittelijat....... Ainoat mitkä ei mun mielestäni ole oikeaa työtä on esim. urheilijat, ratsastajat, moottoriurheilijat, jalkapalloilijat, hölynpölyn tutkijat jne, heidän työnsä ei varsinaisesti hyödytä ketään, eikä heidän työpanoksellaan sinänsä ole mitään merkitystä elämän kannalta,muu kuin tuottaa viihdettä. Toki viihdekin on tärkeä osa nykyihmisen elämää, mutta ilman sitä tulisi toimeen mikäli ymmärrätte mitä haen takaa. Kun taas ilman poliiseja, siivoojia jne olisi aika kaoottista.
Kaikki työ, josta saa oikeaa palkkaa, eikä sitä tehdä tilastojen kaunistamiseksi.
Kaikki käsillä tekeminen jossa näkyy työnteon kädenjälki ja aikaansaaminen eikä mitään kahvimuki kädessä notkumista paperit kainalossa.
Vierailija kirjoitti:
-- Ainoat mitkä ei mun mielestäni ole oikeaa työtä on esim. urheilijat, ratsastajat, moottoriurheilijat, jalkapalloilijat, hölynpölyn tutkijat jne, heidän työnsä ei varsinaisesti hyödytä ketään --
Määrittele hölynpöly? Minulla ainakaan ei (ja tuskin kellään) ole niin laajaa ymmärrystä kaikista maailman asioista, että osaisin sanoa, minkä asian tutkimisesta on varmasti hyötyä ja mistä ei varmasti ole.
Itse en ole todellakaan valinnut akateemista uraa, mutta nostan hattuani kaikille tutkijan uran valinneille. Yhteiskuntamme tarvitsee tutkittua, faktapohjaista tietoa, jota voidaan tarvittaessa hyödyntää uusien innovaatioiden ja käytäntöjen laatimisessa. Niistä hyötyvät lopulliset suorittavan työn tekijät ja tavalliset kansalaiset.
Toisen ihmisen on vaikea arvioida toisen ihmisen työtä, koska eri työt voivat olla kuormittavia monella eri tavalla. Kyllä moni asiantuntijalääkärikin istuu suurimman osan työpäivästä ja silti sitä pidetään arvostettuna ja oikeana työnä. Miksi siis joku toinen istumatyö on oikeaa työtä ja joku toinen ei?
Mieheni tytär ei arvosta isänsä työtä, koska isä "vain" istuu koneella koko työpäivän. Kuitenkin tämän koneella istumisen ansioista mieheni maksaa lasten kulut 100 %, koska lasten äiti ei "oikeaa" työtä tekemällä heidän elatukseen osallistu.
Monenlaista työtä tarvitaan, joten en ymmärrä miksi aina pitää olla muita arvostelemassa. Lieneekö syynä kateus, koska harva tuskin haluaa niskalimassa ja selkä vääränä raskasta työtä painaa, jos rahkeet muuhunkin riittäisi. Useinhan nimenomaan huonosti koulutetut tekevät näitä "oikeita" töitä.
Oikeaa työtä on yksityisen sektorin tuottava työ.
Vierailija kirjoitti:
Olen valokuvaaja ja teen kyllä ihan oikeaa työtä, välillä erittäin fyysisestikin rankkaa, saaden työstäni palkkaa, jolla elätän itseni ja lapseni ilman mitään tukia.
En aliarvoi tukien saajia, mutta, kun työstä puhutaan, on pakko mainita se, että pärjään vallan hyvin alalla, jolla moni muu ei ole tullut pärjänneeksi.
Apurahat ovat ihan eri asia kuin vaikkapa Kelan tuet.
Niin usein kuulen alentuvia kommentteja, että "Kaikkihan sitä nappia osaa painaa! Eihän siihen mitään koulja tarvita!!!"
JEP, JEP.
Painakoot arvostelijat sitä nappia paremmin sillä oikealla hetkellä kuten minä, niin voin antaa vilpittömän kehun hienosti otetusta kuvasta. :)
Ihan samaa mieltä. Kun nappia pystyy kaikki painamaan niin miksi sitten palkataan valokuuvajia esim häihin. Hyvinhän sitä voi vaan kameraa kierrättää vierailla, ja jälkeenpäin ihmetellä ”mitenkäs nämä valokuvat nyt ovat näin epätarkkoja, vinossa, tummia, liian kirkkaita, eivätkä yhtään sellaisia taiteellisia ja kauniita”
Oli työ mitä tahansa, se on työtä kun saat siitä palkkaa ja maksat veroja. Työnkuvalla ei ole paskaakaan merkitystä. Se mikä merkitsee on että kykenet elättämään itsesi sillä mitä teet.
Musta on jännä miten siivousta pidetään p@skahommana eikä oikeana työnä.
Siivoan työkseni. Askelia työpäivän aikana tulee melkein 15km edestä.
Lisäksi kannan 20 kiloista konetta rappusia ylös ja alas, joskus työparin kanssa isompiakin koneita. Puretaan autoa, pakataan autoa, harjataan lattiaa, pestään lattiaa, mopataan, raapataan, vahataan, kiillotetaan.
Työ on todella rankkaa ja fyysistä.
Silti jonkun mielestä ei oikeaa työtä ja edelleen siivooja ei kaikki tervehdi tai käyttäytyy vähän alentavasti, nolosti, ohittaen. Aivan eri tavalla kuin jotain muuta työtä tekevää kohtaan. Olisi kiva tietää miksi?
Olen graafinen suunnittelija kirja-alalla. Yksikään kirja ei synny itsekseen. Ajatellaanpa vaikkapa oppikirjaa satoine kuvineen, tehtävineen, kaavioineen ja taulukoineen. Jokainen elementti täytyy saada asiallisesti ja lukukelpoisesti paikoilleen. Silti olen kuullut joskus kommenttia, että "sinähän vain koneella istut..." Työtä pitää tehdä todella vauhdilla ja samaan aikaan olla erittäin tarkka. Olen usein todella puhki, mutta koska työni on mielenkiintoista, tunnen myös suurta tyytyväisyyttä. Varsinkin siinä vaiheessa, kun kirjojani ilmaantuu kauppojen hyllyihin.