Mitä on "oikea työ"?
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. Usein kuuluu puhuttavan oikeasta työstä ja siitä, miten toimistotyötä tai vastaavaa tekevät eivät sitä ymmärrä. Olen itse ei-fyysisessä työssä, joka kuitenkin on todella vaativaa ja stressaavaa. Onko se oikeaa työtä? Millainen työ ei ole oikeaa? Kuinka paljon siinä pitää olla fyysistä työtä mukana?
Kommentit (201)
Oikea työ on sitä, että se tuottaa enemmän kuin sen teettämiseen kuluu rahaa.
Oikea työ on hyödyllistä ihmisten selviytymisen kannalta. Tiedän ettei tämä ole kovin suosittu mielipide, mutta useimmat pitävät työtään tärkeänä ja hyödyllisenä, harva kuitenkaan on. Mitä tärkeämpänä ihminen itseään pitää, sitä hyödyttömämpi henkilö usein on ja sitä kovempaa palkaa maksetaan.
Tämä on kuitenkin ensisijaisesti arvokysymys, mikäli arvot ovat materialistiset ja maailmankuva pyörii yritysten, eikä ihmisten hyvinvoinnin ympärillä, niin ei helposti näe oman työnsä mielettömyyttä.
Tärkeitä töitä ovat esim. Ruoan, sähkön, veden yms jakeluun- ja tuottamiseen liittyvät työt ja terveydenhuolto, logistiikka, puhtaanapito jne. ehkä myös jotkin it-alan työt.
Harmaalla alueella ovat esim. Opetustyössä olevat (kuten itse olen) ja tiettyjen alojen tutkijat, elämyspalveluiden tuottajat- ja työntekijät.
Esim. Markkinointi, taiteiden tms. tutkimus- tai taiteet työnä ovat turhia.
Miksei esim. Youtube-videoiden tekeminen ole "oikeaa työtä" monen mielestä? Siinä kuitenkin videoiden suunnittelutyöhön, kuvaamiseen ja editoimiseen menee helposti kymmenenkin tuntia päivästä. Suurin osa vlogaajista, jotka tekevät videoita leipätyökseen, julkaisee niitä joka päivä eli tekevät tätä työtään joka ikinen päivä. Miten tubetus eroaa perinteisestä näyttelemisestä? Molemmissahan tuotetaan muille ihmisille viihdettä, tubettaja saa vain vapaammin valita oman sisältönsä ja työmääränsä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni on lääkäri ja pitää sitä ainoana oikeana työnä.
Hän kuulemma pelastaa päivittäin ihmishenkiä, siinä missä me muut teemme jotakin aivan mitätöntä, minä esim. vain "jotain sisäsiistiä toimistotyötä, jossa kukaan ei huomaa olenko edes paikalla vaiko en" (olen talouspäällikkö isohkossa firmassa).
Menny lekurilla kusi hattuun.
Yhteiskunnalle olisi taloudellisinta, kun lääkäreitä ei olisi.
Näin epäterve, tuottamaton tai huonosti tuottava, aines karsiutuisi pois.
Terveydenhuolto tulee lisäksi vuosi vuodelta kalliimmaksi pitää yllä, lääketieteen kehittymisen takia.
Voisit selittää tän sille.
Minä olen energiainsinööri - ja hoidan lekurillesi sähköä ja kaukolämpöä tupaan, että on talvella lämmin ja valoisa taas hoitaa sairasta porukkaansa (joka ei tuota kuin persnettoa yhteiskunnallemme).
Oma työni on täysin turha. Teen määräaikaisuutta te-toimistossa. Ja tämä ei ole trollaamista, olen tosissani.
Julkisella sektorilla se on sellaista työtä, jolla on todellinen vaikutus tuotettaessa verovaroilla rahoitettavia palveluita. Tähän pyritäänkin. Joskus siellä vaan näkee sellaisia haaveilijoita, jotka kuvittelevat olevansa sellaisia henkiolentoja, "haltijakummeja", että pelkkä heidän läsnäolonsa "tuottaa" jotain. Julkisella sektorilla ei useinkaan tuoteta mitään muuta arvoa kuin niitä palveluita. Ja siksi, siksi niitä töitä pitäisi oikeasti tehdä, ja työtehtävien pitäisi olla tarkoituksenmukaisia. Tärkeää työtä julkisella sektorilla tehdään, koska me tarvitsemme verorahoilla rahoitettavia palveluita jonkin verran. Kunhan muistetaan, että työn pitää aina hyödyttää yhteiskuntaa, eikä mikä tahansa työnteko vain muodon vuoksi ole toivottava. Työntekijä saa työnteosta korvauksen palkkana, mutta palkka ei useimmilla liity mihinkään tuottavuuteen mitenkään, vaan se on puhtaasti korvaus tehdystä työstä.
Eikä se ole toivottavaa yksityiselläkään työnantajalla. Mutta toki jos yritys pystyy toimimaan niin, että asiakkaat maksavat myös turhasta työstä, niin ihan fine. Harvempi yritys vaan pystyy toimimaan niin. Miksi pitäisi olla henkilöitä tekemässä ylimääräisiä asioita, jos henkilöitä vähentämällä voidaan pienentää asiakkaan maksamaa hintaa ja lisätä firman tuottamaa voittoa? Yksityisellä puolella siis työntekijän pitää tuottaa arvoa, joka ylittää hänen saamansa palkan. Muuten palkkoja ei pysty maksamaan. Yksityisellä siis työntekijä aidosti tuottaa saamansa palkan. Toki on järjestelyjä, joissa joku tehotykki joutuu tekemään hitaampienkin osuuden, jotta kaikille voi maksaa palkkaa. Ja edelleen, jos firma pystyy toimimaan niin, että asiakkaat maksavat työntekijöiden haaveilusta, myös tehottomat työntekijät, ns. haaveilijat ovat mahdollisia.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella sektorilla se on sellaista työtä, jolla on todellinen vaikutus tuotettaessa verovaroilla rahoitettavia palveluita. Tähän pyritäänkin. Joskus siellä vaan näkee sellaisia haaveilijoita, jotka kuvittelevat olevansa sellaisia henkiolentoja, "haltijakummeja", että pelkkä heidän läsnäolonsa "tuottaa" jotain. Julkisella sektorilla ei useinkaan tuoteta mitään muuta arvoa kuin niitä palveluita. Ja siksi, siksi niitä töitä pitäisi oikeasti tehdä, ja työtehtävien pitäisi olla tarkoituksenmukaisia. Tärkeää työtä julkisella sektorilla tehdään, koska me tarvitsemme verorahoilla rahoitettavia palveluita jonkin verran. Kunhan muistetaan, että työn pitää aina hyödyttää yhteiskuntaa, eikä mikä tahansa työnteko vain muodon vuoksi ole toivottava. Työntekijä saa työnteosta korvauksen palkkana, mutta palkka ei useimmilla liity mihinkään tuottavuuteen mitenkään, vaan se on puhtaasti korvaus tehdystä työstä.
Eikä se ole toivottavaa yksityiselläkään työnantajalla. Mutta toki jos yritys pystyy toimimaan niin, että asiakkaat maksavat myös turhasta työstä, niin ihan fine. Harvempi yritys vaan pystyy toimimaan niin. Miksi pitäisi olla henkilöitä tekemässä ylimääräisiä asioita, jos henkilöitä vähentämällä voidaan pienentää asiakkaan maksamaa hintaa ja lisätä firman tuottamaa voittoa? Yksityisellä puolella siis työntekijän pitää tuottaa arvoa, joka ylittää hänen saamansa palkan. Muuten palkkoja ei pysty maksamaan. Yksityisellä siis työntekijä aidosti tuottaa saamansa palkan. Toki on järjestelyjä, joissa joku tehotykki joutuu tekemään hitaampienkin osuuden, jotta kaikille voi maksaa palkkaa. Ja edelleen, jos firma pystyy toimimaan niin, että asiakkaat maksavat työntekijöiden haaveilusta, myös tehottomat työntekijät, ns. haaveilijat ovat mahdollisia.
Täytyy vielä lisätä, että yksityisellä puolella ns. tehoton osuus ei aina ole pelkästään negatiivista. Itse esimerkiksi valitsen ruokakaupan, jossa annetaan työntekijöille pyhävapaat (kauppa suljettu), se on aika hyvä indikaattori millaiset työolot siellä on. Suomalaiset eivät paljon ajattele ja huomaa tätä, ja valitsevat vain halvimmat hinnat. Siksi yritysten täytyy toimia tehokkaasti, ja työntekijöistä on pakko puristaa kaikki irti. Itse en valitse halvempia hintoja, vaan valitsen kokonaisvaltaisesti hyvinvoivan yhteiskunnan, jossa kaikilla työntekijöillä on todellinen mahdollisuus lepoon, vapaa-aikaan ja omaan elämään. Ensimmäisen tekstini saattoi ymmärtää väärin tältä osin. Julkisen puolen työntekijöistä en ole niin huolissani, koska he pystyvät tukeutumaan lakiin ja säädöksiin hyvin. Siellä puolella se palkka maksetaan verorahoista, jotka ovat yhteisiä, ja veroja on pakko maksaa. Siksi liiallinen laiskottelu on paheksuttavaa. Yksityisellä puolella asiakkaan ei ole mikään pakko valita firmaa, jonka palvelut maksavat liikaa.
"Kullankaivaminen", bloggaaminen ja chattijuontajana oleminen eivät ainakaan ole oikeita töitä :)
Vierailija kirjoitti:
Oma työni on täysin turha. Teen määräaikaisuutta te-toimistossa. Ja tämä ei ole trollaamista, olen tosissani.
:-) :-)
Mun sisko sanoi, että hänen mielestään siivojan työ ja ruokakaupan myyjän työ ei ole mitään oikeaa työtä, vaan se on kuulemma ”hanttihommia”. Ja tämä siskoni ei siis itse ole 22-vuotiaana ollut koskaan missään töissä, että en hänenä lähtisi arvostelemaan muiden töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni on lääkäri ja pitää sitä ainoana oikeana työnä.
Hän kuulemma pelastaa päivittäin ihmishenkiä, siinä missä me muut teemme jotakin aivan mitätöntä, minä esim. vain "jotain sisäsiistiä toimistotyötä, jossa kukaan ei huomaa olenko edes paikalla vaiko en" (olen talouspäällikkö isohkossa firmassa).
Lääkäreissäkin on näköjään hölmöjä.
Tiedätkö miksi sanotaan kurssinsa alimmilla pisteillä läpäisseitä? Lääkäreiksi.
Maanviljelijän mielestä tehdastyö ei ole "oikeaa työtä", koska tehtaassa ollaan sisätiloissa eikä hommia tarttw tehdä kuin 8 h, on kahvitauot ja työnantajan maksama loma. Tehdastyöntekijän mielestä tehtaan konttoristi ei tee oikeita töitä, kun juo vaan kahvia ja istuu tietokoneella netin ääressä. Konttoristin mielestä pomot eivät tee oikeita hommia, koska palaveeraavat ja vääntävät strategiapowerpointteja kaikki päivät. Pomot taas ovat sitä mieltä, että muut laiskottevat ja miettivät, kenet pitäisi potkia seuraavaksi pois.
Minä1234567890 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidepelleily ei ainakaan ole oikeaa työtä, sellainen rääkyminen, maalailu kirjojen kirjottelu, näytteleminen jne on ihan ok kivoja harrasguksia mutta voisivat laiskottelun sijaan katsoa itselleen sitä ihan oikeaa suorittavaa työtä. Minä ainakin passittaisin "ammattikirjailijat" ja "ammattimaalarit" takaisin kortistoon.
Taidat ”rääkymisellä” tarkoittaa laulajia? Se on muuten aika kuluttavaa hommaa, kuten muusikon hommat yleensäkin (epäsäännölliset tulot, hankalat työajat, kova kilpailu yms). Oopperamaailma varsinkin on kuulemma henkisesti aika kova.
Kannattaa joskus lukea muusikoiden tarinoita työstään.
On paskantaminenkin rankkaa - kun sitä tekee työkseen.
Ei ny kukaan siitä maksa että joku hikoilee tai kärsii..
Oikeaa työtä tekevät mm. maanviljelijät, kauppiaat, siivoojat ja ne, jotka huolehtivat esim. sähköntuotannosta, energiantuotannosta, vesihuollosta ym.
Ilman heitä te tännekin kirjoittelevat lumihiutaleet kuolisitte nopeasti.
Ja mikähän tyyppi sinäkin olit, joka laitoit miinuksen kirjoittamaani listaan? Sittenpä kun sinulta sähköt menevät poikki, niin loppuu tuo tyhmyyksien kirjoittelusikin.
Oikeaa työtä on sellainen työ, josta maksetaan palkkaa. Siis sellaista palkkaa, jolla ihminen voisi tulla toimeen. Joidenkin mielestä nämä 9€ päivä tempputyöllistämispaikat ovat oikeaa työtä. EI muuten ole.
Vierailija kirjoitti:
Entisen ystäväni mielestä ainoa työ on olla perushoitaja.
Kyseinen perushoitaja ei oikeasti tunnu ymmärtävän, että on muitakin oikeita työpaikkoja kuin Kustaankartanon vanhainkoti.
Ihan mahtava kommentti :)
Melkein kuin Mielensäpahoittajan ajatuksista!
Oikea työ!-> Istua pankissa pukupäällä ja katsella ihmisten raha-asioita.
Hieno Työ, mun työ, ei ressi paina ja voi luea nettiä vaikka kokopäivän!!
Oikea työ on sellaista missä palkan maksaa yksityinen
Erilaiset asennus hommat on ainoa oikea työ. Ajatustyö ei ole oikeaa työtä, vaikka onhan se hilpeää katsella näiden konttori rottien kahvinjuontia ja näpertelyä.