Mitä on "oikea työ"?
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. Usein kuuluu puhuttavan oikeasta työstä ja siitä, miten toimistotyötä tai vastaavaa tekevät eivät sitä ymmärrä. Olen itse ei-fyysisessä työssä, joka kuitenkin on todella vaativaa ja stressaavaa. Onko se oikeaa työtä? Millainen työ ei ole oikeaa? Kuinka paljon siinä pitää olla fyysistä työtä mukana?
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
En keksi oikein mitään muuta määritelmää kuin sellainen työ joka tuottaa jotain lisäarvoa.
Tuottaa lisäarvoa mille/keille? Sijoittajille? Keinottelijoille? Etuoiketetuille? Toisten kurjuudesta hyötyville? Luonnonvaroja haaskaavalle kertakäyttö-luxukselle?
Vierailija kirjoitti:
Oikea työ on sellainen, josta kirjoitetaan mielellään työsopimus (4kk saa olla työsopimusta laatimatta jonka jälkeen kirjallinen on tehtävä), josta saa palkkatuloa ja johon liittyy edes jonkinlaiset työterveysedut ja joista kerääntyvät eläkkeet.
Erotuksena töistä, joista nämä eivät toteudu.
Ihan sama istuuko koneen äärellä (pankissa, Kelassa, IT-tuki ja muu puhelinpalvelut) tai kaivaa lapiolla ojaa tai pesee vanhuksia vanhaikodissa.
Hyvä määritelmä, mutta...
Esimerkiksi toiminimellä / oy:n kautta toimiva maanrakennusalan urakoitsija ei tee oikeaa työtä? Duunarialoilla on aika paljon yhden työntekijän yrityksiä, nämä lienevät sitten harrastuksia?
Tottakai on sellaisiakin toimistotyöntekijöitä jotka vähän pyörittelee mappeja, juo kahvia ja juoruaa, välttelee töitä. Ihan samalla tavalla kun on niitäkin duunareita, jotka lusmuilee, jauhaa pa5kaa pomosta ja valittaa, pitää kahden tunnin taukoja ihan muuten vaan ja välttelee töitä. Lähes jokaisessa ammatissa on varmasti sellaisia tyyppejä jotka yrittää päästä mahdollisimman helpolla.
Asiantuntijatyö/toimistotyö on siistiä sisätyötä, siit ei pääse mihinkään. Välillä kyllä ihan aidosti kaipaisin jotain ruumiillista aktiviteettia, kun joka päivä vaan joutuu töissä istumaan tai seisomaan oman koneen edessä. On ihan hemmetin uuvuttavaa pönöttää aina siinä samassa asennossa. Ja se keskittyminen mitä työni vaatii, puristaa aika hyvin mehut ulos. Välillä sitä on nuppi ihan puhki poikki työpäivän jälkeen, kun joutuu koko päivän keskittymään, ajattelemaan, olemaan tarkka, selvittämään ongelmia, oppimaan uutta yms. En missään nimessä väheksy duunereiden työtä, pidän sitä ihan tasan yhtä tärkeänä kuin omaanikin. On varmasti todella uuvuttavaa tehdä joka päivä raskasta ruumiillista työtä.
Appeni mielestä sellainen työ on oikeaa työtä, jossa tulee hiki. Esimerkiksi hänen työnsä metsurina ja vaimonsa siivoustyö. Minun työni opettajana ei ole oikeaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on sellaisiakin toimistotyöntekijöitä jotka vähän pyörittelee mappeja, juo kahvia ja juoruaa, välttelee töitä. Ihan samalla tavalla kun on niitäkin duunareita, jotka lusmuilee, jauhaa pa5kaa pomosta ja valittaa, pitää kahden tunnin taukoja ihan muuten vaan ja välttelee töitä. Lähes jokaisessa ammatissa on varmasti sellaisia tyyppejä jotka yrittää päästä mahdollisimman helpolla.
Asiantuntijatyö/toimistotyö on siistiä sisätyötä, siit ei pääse mihinkään. Välillä kyllä ihan aidosti kaipaisin jotain ruumiillista aktiviteettia, kun joka päivä vaan joutuu töissä istumaan tai seisomaan oman koneen edessä. On ihan hemmetin uuvuttavaa pönöttää aina siinä samassa asennossa. Ja se keskittyminen mitä työni vaatii, puristaa aika hyvin mehut ulos. Välillä sitä on nuppi ihan puhki poikki työpäivän jälkeen, kun joutuu koko päivän keskittymään, ajattelemaan, olemaan tarkka, selvittämään ongelmia, oppimaan uutta yms. En missään nimessä väheksy duunereiden työtä, pidän sitä ihan tasan yhtä tärkeänä kuin omaanikin. On varmasti todella uuvuttavaa tehdä joka päivä raskasta ruumiillista työtä.
Harvinaisen fiksu kirjoitus, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Oikea työ on sellaista joka tuottaa oikeaa lisäarvoa yhteiskunnalle, ei esim. pörssikeinottelu joka vaan tuhoaa sitä.
Pörssikeinottelu on laitonta, mitä mahdat siis tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi oikein mitään muuta määritelmää kuin sellainen työ joka tuottaa jotain lisäarvoa.
Tuottaa lisäarvoa mille/keille? Sijoittajille? Keinottelijoille? Etuoiketetuille? Toisten kurjuudesta hyötyville? Luonnonvaroja haaskaavalle kertakäyttö-luxukselle?
Ihan kenelle vaan tai mille vaan.
Vierailija kirjoitti:
Appeni mielestä sellainen työ on oikeaa työtä, jossa tulee hiki. Esimerkiksi hänen työnsä metsurina ja vaimonsa siivoustyö. Minun työni opettajana ei ole oikeaa työtä.
Sen kun vääntää lämpöä kovemmalle niin taatusti tulee opettaessakin hiki.
minun mielestä yrittäjän työ on sitä oikeaa työtä
Mene oikeisiin töihin. Näin sanotaan henkilölle, jolla on mukavaa työssään. Ne oikeat työt kun ovat ikäviä, tylsiä, paskalla liksalla ja pomokin on p:stä, että voidaan sitten valittaa. Eli oli työt mitä vaan, vaikkaa samaa kuin sillä, joka sanoo näin, jos et valita vaan nautit, niin et ole oikeissa töissä.
Ehkä se mulla tulee taustasta. Olen maalla kasvanut juntti suomalaismies, joka kouluttautui insinööriksi ja näitä siistejä sisähommia on nyt parikytä vuotta takana.
Silti aina on jotenkin takaraivossa fiilis tai jonkinlainen kaipuu "oikeisiin" fyysisiin töihin. Vasta asensin taloon uuden keittiön ja tuli todella hyvä mieli. Samoin kun käyn kotopuolessa auttelemassa tilalla. 10 tuntia metsässä taimia istuttaessa menee kuin siivillä..
Eihän tää edes vastannu kysymykseen.. :D
Yleensähän työntekijät itse tietävät, miten työtään voitaisi helpottaa ja parantaa. Pomot eivät vain usko heitä, koska he eivät ole "asiantuntijoita" (oman työnsä?!). Joten täytyy hommata sitten vielä erikseen ihminen kertomaan työt tulisi tehdä...
Netin keskustelupalstojen perusteella ojankaivuu on ainoaa oikeaa työtä. Oikea työ alkaa siis olla katoavaa kansanperinnettä. Tai mistä sitä tietää, ehkä Suomen talous lähtisi huimaan nousuun, kun kaikki ottaisivat lapion käteen ja alkaisivat kaivaa ojia joka paikkaan?
Tää on niin hauskaa kun ihmisillä on eri käsityksiä. Itse huomaan usein mainitsevani että mieheni käy oikeissa töissä (hän on insinööri, eli istuskelee koneella ja kaivelee nenäänsä) ja itse käyn vain puuhastelemassa (olen kotihoitaja). Mä määrittelen oikean työn niin, että siinä tarvitaan edes jonkinasteista osaamista ja asiantuntemusta. Itse kun teen työtä johon hyvin lyhyessä ajassa voidaan kouluttaa uusi tyyppi, joka hoitaa hommansa yhtä hyvin kuin minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän työntekijät itse tietävät, miten työtään voitaisi helpottaa ja parantaa. Pomot eivät vain usko heitä, koska he eivät ole "asiantuntijoita" (oman työnsä?!). Joten täytyy hommata sitten vielä erikseen ihminen kertomaan työt tulisi tehdä...
Just näin se menee. Ja sitten ihmetellään kun hommat k.see.
Koodarin työ ei todellakaan ole sitä oikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se mulla tulee taustasta. Olen maalla kasvanut juntti suomalaismies, joka kouluttautui insinööriksi ja näitä siistejä sisähommia on nyt parikytä vuotta takana.
Silti aina on jotenkin takaraivossa fiilis tai jonkinlainen kaipuu "oikeisiin" fyysisiin töihin. Vasta asensin taloon uuden keittiön ja tuli todella hyvä mieli. Samoin kun käyn kotopuolessa auttelemassa tilalla. 10 tuntia metsässä taimia istuttaessa menee kuin siivillä..
Eihän tää edes vastannu kysymykseen.. :D
Niin tätä voi tarkastella monesta näkökulmasta. Siitä mikä tuottaa nautintoa ja se on usein fyysinen työ. Toki jonkin sapekkaan ongelman ratkaiseminen ajatustyölläkin on nastaa. Mutta toivottavasti et koe huonoa omaatuntoa siisteistä sisähommista koska se mielestäni on tarpeetonta ja jotkut pyrkivät sellaista synnyttämään silkkaa ajattelemattomuuttaan, typeryyttään tai sumeilematonta pahansuopuuttaan.
Olen kuullut juuri toimistotyöläisten vitsailevan asialla, eli sanovat ns duunarityötä oikeaksi työksi. Tietysti kaikki työ on oikeaa työtä, mutta yleensä puheessa sillä tarkoitetaan suorittavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta kun pitäisi huomioida myös isompia kokonaisuuksia, kun koko prosessia pitää parantaa. Silloin ei riitä sen oman työn helpottaminen ja parantaminen, ja sitä usein ei nähdä. Se oma helpotus voi vaikuttaa muihin osiin vaikeuttavasti.
Oikeaa työtä on ainakin kaikki semmoinen jota voi näpytellä pehmeän ja lämpöisen viltin huomasta.