Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä on "oikea työ"?

Vierailija
13.06.2018 |

Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. Usein kuuluu puhuttavan oikeasta työstä ja siitä, miten toimistotyötä tai vastaavaa tekevät eivät sitä ymmärrä. Olen itse ei-fyysisessä työssä, joka kuitenkin on todella vaativaa ja stressaavaa. Onko se oikeaa työtä? Millainen työ ei ole oikeaa? Kuinka paljon siinä pitää olla fyysistä työtä mukana?

Kommentit (201)

Vierailija
81/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas just nimenomaan toimistotyö on oikeaa työtä :D Itse olen taideopettaja, ja vanhemmat joskus kysyvät, mitä oikein teen työkseni... nim.merk. akateeminen ja maisteri

Vierailija
82/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä minä sitten mielestäsi teen. Minä en istu koneella ja naputtele kuin ehkä 1 päivän viikossa. Muun ajan seuraan mitä muut tekevät, sen jälkeen pähkäilen kuinka se tehtäisiin entistä laadukkaammin, nopeammin ja vähemmällä porukalla. Olenkin mahdollistanut tänäkin vuonna sen että sama tuotos kuin viimevuonna tehtiin, pystytään tekemään 15% pienemmällä henkilömäärällä.

Teen ihan samanlaista työtä. Eikä tuo 15% pienempi henkilömäärä aina suoraan tarkoita sitä, että heidät irtisanotaan. Henkilöitä voidaan siirtää muihin tehtäviin talon sisällä, sellaisiin tehtäviin, joihin aiemmin ei ole ollut aikaa, mutta jotka katsotaan tarpeellisiksi. Ne ihmiset, jotka jäävät samoihin tehtäviin, ovat yleisesti ottaen varsin tyytyväisiä työn tuottavuuteen liittyviin parannuksiin. Ja muistakaa, ei parhaita työntekijöitä laiteta pihalle. Välillä tiimit ovat huokaisseet helpotuksesta, työt sujuu paremmin kun porukasta on pois ne jatkuvat saikuttelijat, vastarannankiiskit ja valittajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikea työ on sitä, kun hikipäässä ottaa selfieitä tai biksukuvia altaalla itsestään, muokkaa niitä ja laittaa someen ja sit odottelee kun mainosrahat kilisee tilille....

Vierailija
84/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen toki kuullut termiä oikea työ käytettävän myös tuossa fyysisesti raskaassa suorittavan tason homma merkityksessä. Itse opiskeluaikana oikea työ tarkoitti oman alan työpaikkaa. Myöhemmin oikea työ tarkoitti vakituista työsuhdetta, eikä mitään typerää pätkää. Viimeaikojen keskustelujen aikana olen alkanut mieltämään termin oikea työ enemmän tarkoittavan perinteistä palkkatyötä, jossa on työsopimus ja saa palkkaa ja eläkekkin kertyy.

Vierailija
85/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai oikeita töitä ole muuta kuin pellonraivaus raakaan korpeen, ojan kaivuu jäätyneeseen maahan ja pöllinteko justeerilla. Kaikki muu on hyödytöntä höpöhommaa.

Vierailija
86/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttöni näki, että pieni poika pakotettiin syömään puuronsa. Hän ei myös osannut pissiä pottaan ja poikaa pidettiin koko päivän märissä vaipoissa.

?

Muistelee vain aikoja kun omat lapsensa olivat pieniä.

Vierailija
87/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oikea työ olisi semmoinen että parin vuoden jälkeen ei tarvitsisi tehdä töitä. Vielä en oo löytänyt oikeaa työtä joten teen vääriä hommia.

Vierailija
88/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hölmöä kilpailla työn rasittavuudella.

Vierailija
89/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni mielestä oikeaa työtä ovat vain juuri nuo siistit sisätyöt, esim. nuorille sopivista kesätyöpaikoista oikeaa työtä on hänelle vain kaupan kassa. Oli kiva teini-ikä, kun tein kesäisin enimmäkseen erityisryhmien kesäleirejä tai lastenhoitokeikkoja (kaikki verokortin kanssa kyllä) ja sai vähän väliä kuulla kotona vittuilua siitä, kuinka "sulla ei tänäkään kesänä ole mitään oikeita töitä".

Vierailija
90/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai oikeita töitä ole muuta kuin pellonraivaus raakaan korpeen, ojan kaivuu jäätyneeseen maahan ja pöllinteko justeerilla. Kaikki muu on hyödytöntä höpöhommaa.

Ja paskanmättö. Lehmien tai hevosten.

Vierailija
91/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea työ on jotain muuta kuin jonkin turhan tavaran kauppaamisen markkinointipäällikkönä pelehtiminen. Siis se, mitä ne audityypit elehtii.

Tämä!

Paperi, laivat, koneet ja kännykkäverkot menevät kaupaksi itsestään ilman markkonointia -kaikki elämäm koululaisethan tämän tietävät.

Sinulla jäi ymmärtämättä "turhan tavaran".

t.  Akateeminen loppututkinto ja koulutusta vastaava työ on

Tajusin että tuon kirjoittaja määrittelee ihan itse "turhan tavaran" ja että määrittelylle ei kannata antaa minkäänlaista arvoa.

Vierailija
92/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fyysinen, raskas työ on oikeaa työtä. Ei toimistotyö, jossa vain istutaan koneella ja naputellaan.

Niin No, jos minä en naputtelisi tietokoneelle asiakkaiden tilauksia ei tehtaalla pyörisi tuotanto. Eikä pakkaamossa olisi pakattavaa eikä logistiikalla lähetettävää.

Toisessa huoneessa työkaveri naputtaa myös konetta, sen ansiosta mm tulee palkat edellämainittujen "oikeita töitä" tekevien tilille joka kuukausi.

Mutta mitäs meistä 😉

Vierailija
93/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö työaikaa av-palstalla kirjoittamiseen?

Hei kamoon, ei kai kukaan nyt tämmöiseen omaa vapaa-aikaansa tuhlaisi :D

Vierailija
94/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea työ on sellaista joka tuottaa oikeaa lisäarvoa yhteiskunnalle, ei esim. pörssikeinottelu joka vaan tuhoaa sitä.  

Vierailija
95/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että työ voi olla RASKASTA monella tavalla. Älä koskaan pilkkaa kenenkään työtä, jos et ole sitä itse tehnyt (et osaa, et tiedä).

Mulle on kyllä naljailu töistäni paljonkin. Olen saanut huomata sen olleen kateutta. Ja siinä vaiheessa he ovatkin jo menettäneet minut.. kjäh!

Jep. Itse olin puhki fyysisessä työstä. No, sen työn pysty unohtamaan kun sulki oven perässä.

Nyt on se paljon parjattu tietokoneen näpyttelyduuni ja vastuu sen mukainen. Sähköposti laulaa koko ajan, myös illat ja v-loput. Asiskasvastuullisena pitää myös raportoida viikottain johtoryhmälle ja palkkaus toki sidottu tulokseen.

Mutta hei, ei stressiä ku näpytellään vaan tietokonetta 🤗

Vierailija
96/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fyysinen, raskas työ on oikeaa työtä. Ei toimistotyö, jossa vain istutaan koneella ja naputellaan.

Mitähän nämä fyysisen työn tekijät tekisivät, ellei joku olisi niitäkin tehtäviä/tehtävät mahdollistavia rakenteita suunnitellut? Kaivaisivat ojaa käsillään ja tehtaista tai rakennusprojekteista ei tarvitsisi puhuakaan.

Vierailija
97/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea työ on fyysistä suorittavaa, mieluiten yksityisen sektorin, työtä.

Kaveri on kunnanvirastossa töissä ja sanoo että 7h30 min istuminen persiillään on saakutin raskasta hommaa. Sanoo että, keho on siinä niin kovilla että jää varmaan viiden vuoden sisään työkyvyttömyyseläkkeelle. Kaikki työ kuluttaa kroppaa ja päätä jollain tavalla. Jopa työttömyyden toimettomuus romuttaa kehon.

Vierailija
98/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän nämä fyysisen työn tekijät tekisivät, ellei joku olisi niitäkin tehtäviä/tehtävät mahdollistavia rakenteita suunnitellut? Kaivaisivat ojaa käsillään ja tehtaista tai rakennusprojekteista ei tarvitsisi puhuakaan.

Me möllötettäis teitin ikkunoiden takana oottelemassa josko työ meille kertoisitta että mitä meiän oikeen pitäs tehrä ja millä viisii.

Vierailija
99/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi oikein mitään muuta määritelmää kuin sellainen työ joka tuottaa jotain lisäarvoa.

Vierailija
100/201 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysiset työt ainoita oikeita töitä. Piste.