Mitä on "oikea työ"?
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. Usein kuuluu puhuttavan oikeasta työstä ja siitä, miten toimistotyötä tai vastaavaa tekevät eivät sitä ymmärrä. Olen itse ei-fyysisessä työssä, joka kuitenkin on todella vaativaa ja stressaavaa. Onko se oikeaa työtä? Millainen työ ei ole oikeaa? Kuinka paljon siinä pitää olla fyysistä työtä mukana?
Kommentit (201)
Keponen kirjoitti:
Suomen fyysisesti raskaimmassa ammatista (virallisesti) työskennelleenä ja hoitsuna sekä toimistorottanakin olleena voin sanoa että oikeaa työtä on työ, joka tuottaa jotain. Kaikenlainen paperien pyörittely ja ATK homma ei maailmaa muuta.
Ainoat työt, joita tarvitaan on ruoan tuotanto ja asuminen. Loppu työ on turhaa ja perustuu vain kulutuksen lisäämiseen jotta eräät rikastuvat... ja ihmiskunta saastuttaa sillä planeetan.
Ihmiset eivät tee työtä vaan ovat markkinatalouden orjia. Nykyaivoilla ihminen rakentaisi talon vuodessa ja kuluttaisi ruokaansa parituntia päiv'ässä. Loppuaika jäisi läheisille. Elinikä olisi lyhyempi, mutta onnelisempi.
Katsokaa alkuperäiskansojen ja heimojen videoita mm eteläamerikan metsistä. He hymyilevät aina ja ovat aina yhdessä. Katso sitten valokuvaa helsingin keskustasta ja mieti heidän läheisyyttään....
Ei mikään estä luopumasta nykyaikaisista mukavuuksista ja muuttamaan metsään elämään Etelä-Amerikan alkuperäiskansojen kehitystasolla. Suurin osa ihmisistä ei silti tee niin. Miksiköhän?
Oikea työ on sellainen, josta kirjoitetaan mielellään työsopimus (4kk saa olla työsopimusta laatimatta jonka jälkeen kirjallinen on tehtävä), josta saa palkkatuloa ja johon liittyy edes jonkinlaiset työterveysedut ja joista kerääntyvät eläkkeet.
Erotuksena töistä, joista nämä eivät toteudu.
Ihan sama istuuko koneen äärellä (pankissa, Kelassa, IT-tuki ja muu puhelinpalvelut) tai kaivaa lapiolla ojaa tai pesee vanhuksia vanhaikodissa.
Keponen kirjoitti:
Suomen fyysisesti raskaimmassa ammatista (virallisesti) työskennelleenä ja hoitsuna sekä toimistorottanakin olleena voin sanoa että oikeaa työtä on työ, joka tuottaa jotain. Kaikenlainen paperien pyörittely ja ATK homma ei maailmaa muuta.
Ainoat työt, joita tarvitaan on ruoan tuotanto ja asuminen. Loppu työ on turhaa ja perustuu vain kulutuksen lisäämiseen jotta eräät rikastuvat... ja ihmiskunta saastuttaa sillä planeetan.
Ihmiset eivät tee työtä vaan ovat markkinatalouden orjia. Nykyaivoilla ihminen rakentaisi talon vuodessa ja kuluttaisi ruokaansa parituntia päiv'ässä. Loppuaika jäisi läheisille. Elinikä olisi lyhyempi, mutta onnelisempi.
Katsokaa alkuperäiskansojen ja heimojen videoita mm eteläamerikan metsistä. He hymyilevät aina ja ovat aina yhdessä. Katso sitten valokuvaa helsingin keskustasta ja mieti heidän läheisyyttään....
Luonnonkansoilla elämä on jatkuvaa työtä eloonjäämisen eteen. Kovin romantisoitu kuva sinulla.
Minulle sanotaan usein, että menisit oikeisiin töihin. Kyseenalaistetaan myös, miksi vien lapsen päiväkotiin kun en ole töissä. Tänään viimeksi kysyttiin että "ai sä teet tätä ihan työksesi vai?".
Olen vaatetusalan artesaani ja suunnittelen ja valmistan lastenvaatemallistoa (enemmän kyllä jo palkatut ompelijat valmistavat, sillä itse en enää ehdi kaikkea ommella). Tienaan enemmän kuin palkkatyöstä ikinä ja teen keskimäärin 60-70 tuntista työviikkoa. Missäköhän välissä minä niitä oikeita töitä ehtisin tehdä..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen, raskas työ on oikeaa työtä. Ei toimistotyö, jossa vain istutaan koneella ja naputellaan.
No mitä minä sitten mielestäsi teen. Minä en istu koneella ja naputtele kuin ehkä 1 päivän viikossa. Muun ajan seuraan mitä muut tekevät, sen jälkeen pähkäilen kuinka se tehtäisiin entistä laadukkaammin, nopeammin ja vähemmällä porukalla. Olenkin mahdollistanut tänäkin vuonna sen että sama tuotos kuin viimevuonna tehtiin, pystytään tekemään 15% pienemmällä henkilömäärällä.
Aika lyhytnäköistä. Eikö mieluummin kannattaisi miettiä, miten samalla henkilömäärällä tehtäisiin parempaa tulosta?
Oikeaa työtä on se, mistä maksetaan palkkaa. Vastakkainasettelu on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanotaan usein, että menisit oikeisiin töihin. Kyseenalaistetaan myös, miksi vien lapsen päiväkotiin kun en ole töissä. Tänään viimeksi kysyttiin että "ai sä teet tätä ihan työksesi vai?".
Olen vaatetusalan artesaani ja suunnittelen ja valmistan lastenvaatemallistoa (enemmän kyllä jo palkatut ompelijat valmistavat, sillä itse en enää ehdi kaikkea ommella). Tienaan enemmän kuin palkkatyöstä ikinä ja teen keskimäärin 60-70 tuntista työviikkoa. Missäköhän välissä minä niitä oikeita töitä ehtisin tehdä..?
Niin tuttua. Harrastuksesta alkanut työ yksinyrittäjänä on monen mielestä edelleen vain harrastus, varsinkin jos toimitilat ovat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Oikeaa työtä on se, mistä maksetaan palkkaa. Vastakkainasettelu on turhaa.
Vasemmisto elää vastakkainasettelusta oikeiden perusduunarien ja paperinpyörittelijäherrojen välillä.
Otsa hiessä pitää sinun työtä tekemän, Raamatussa sanotaan. Oikeassa työssähän ei missään tapauksessa saa syödä, kahvittelusta puhumattakaan. Juoruilu ja kaikenlainen puhuminen on pahasta, missä on paljon sanoja - sieltä ei syntiä puutu. Oikean työn tekijä kaatuu väsyneenä työpäivän jälkeen sänkyyn.
Keponen kirjoitti:
Tämä se ois munkin unelma. Ikävä kyllä taitaa olla utopiaa. Mutta kuitenkin, oon kanssasi samaa mieltä. Monet nykyduunit ovat olemassa vain kulutuksen ja byrokratian ylläpitämiseksi. Siksikin arvostan omaa duunarin hommaani, työni on hyödyllinen ja tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Keponen kirjoitti:
Katsokaa alkuperäiskansojen ja heimojen videoita mm eteläamerikan metsistä. He hymyilevät aina ja ovat aina yhdessä. Katso sitten valokuvaa helsingin keskustasta ja mieti heidän läheisyyttään....Tämä se ois munkin unelma. Ikävä kyllä taitaa olla utopiaa. Mutta kuitenkin, oon kanssasi samaa mieltä. Monet nykyduunit ovat olemassa vain kulutuksen ja byrokratian ylläpitämiseksi. Siksikin arvostan omaa duunarin hommaani, työni on hyödyllinen ja tärkeä.
Oletko metsästäjä tai maanviljelijä? Jos et, niin et tee tuon mukaan hyödyllistä työtä.
Kyllä se oikea työ on ihan mitä tahansa, josta saa palkkaa itsensä ja/tai perheensä elättämiseen.
Usein kuvitellaan, ettei taidealan ihmiset tee ns. oikeaa työtä, mutta kyllä me teemme.
Jotkut pärjäävät hulppeasti, jotkut kitkutellen, mutta työtä se taiteen tekeminenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen, raskas työ on oikeaa työtä. Ei toimistotyö, jossa vain istutaan koneella ja naputellaan.
No mitä minä sitten mielestäsi teen. Minä en istu koneella ja naputtele kuin ehkä 1 päivän viikossa. Muun ajan seuraan mitä muut tekevät, sen jälkeen pähkäilen kuinka se tehtäisiin entistä laadukkaammin, nopeammin ja vähemmällä porukalla. Olenkin mahdollistanut tänäkin vuonna sen että sama tuotos kuin viimevuonna tehtiin, pystytään tekemään 15% pienemmällä henkilömäärällä.
Aika lyhytnäköistä. Eikö mieluummin kannattaisi miettiä, miten samalla henkilömäärällä tehtäisiin parempaa tulosta?
Se miten tuo vapautuva aika käytetään ei ole minun tehtäväni. Sanotaanko että yhtään ei ole pois potkittu, joten on heille järkevää tekemistä löydetty.
Monet näyttävät sanovan että vain fyysinen työ on oikeaa työtä, mutta voi se olla toisinpäinkin. Esim. opiskeluaikana kun ihmiset tekivät sekä hanttihommia rahaa saadakseen että oman alan töitä, ne oman alan työt olivat sitä "oikeissa töissä" olemista.
Kannattaa muistaa, että työ voi olla RASKASTA monella tavalla. Älä koskaan pilkkaa kenenkään työtä, jos et ole sitä itse tehnyt (et osaa, et tiedä).
Mulle on kyllä naljailu töistäni paljonkin. Olen saanut huomata sen olleen kateutta. Ja siinä vaiheessa he ovatkin jo menettäneet minut.. kjäh!
Oikeana työnä pidän tehtyä työtä. Jos katsot itseäsi ulkopuolelta ja olet itse valmis maksamaan palkan tehdystä työstä, työ on oikeaa.
Katsoppa itseäsi peiliin ja lasket päivän aikana viettämäsi ajan kahvihuoneessa ja lounaalla ym, niin olisitko valmis maksamaan siitä ulkopuoliselle koko päivän palkan?
Oikeaa työtä on sellainen josta saa palkkaa lakien mukaan ja maksetaan veroja
Vierailija kirjoitti:
Oikeaa työtä on sellainen josta saa palkkaa lakien mukaan ja maksetaan veroja
ALV-yrittäjä täällä
teenkö minä oikeaa työtä?
Vierailija kirjoitti:
Mulle anoppi sanoi kerran "mene oikeisiin töihin" vaikka olin silloin siivoojana, niinkuin anoppikin.
Selvästi ei arvostanut omaa alaansa. T itsekin siivooja.
Minullakin on tapana hymyillä kuvissa.