Mitä on "oikea työ"?
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. Usein kuuluu puhuttavan oikeasta työstä ja siitä, miten toimistotyötä tai vastaavaa tekevät eivät sitä ymmärrä. Olen itse ei-fyysisessä työssä, joka kuitenkin on todella vaativaa ja stressaavaa. Onko se oikeaa työtä? Millainen työ ei ole oikeaa? Kuinka paljon siinä pitää olla fyysistä työtä mukana?
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen, raskas työ on oikeaa työtä. Ei toimistotyö, jossa vain istutaan koneella ja naputellaan.
Sitä raskasta oikeaa työtä ei olisi jollei joku ensin istuisi koneella ja naputtelisi. Minulla ei ainakaa olisi yhtään tilausta ja työkuvaa :D
Niinpä. Miten esimerkiksi rakennustyömaalla työskentelevä ajattelee, että se työmaa on siihen paikkaan päätynyt? Ensin on jonkun täytynyt tehdä kaavoitus, sopimukset, kilpailutukset, rakennussuunnitelmat, erilaiset laskelmat jne.
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen, raskas työ on oikeaa työtä. Ei toimistotyö, jossa vain istutaan koneella ja naputellaan.
No mitä minä sitten mielestäsi teen. Minä en istu koneella ja naputtele kuin ehkä 1 päivän viikossa. Muun ajan seuraan mitä muut tekevät, sen jälkeen pähkäilen kuinka se tehtäisiin entistä laadukkaammin, nopeammin ja vähemmällä porukalla. Olenkin mahdollistanut tänäkin vuonna sen että sama tuotos kuin viimevuonna tehtiin, pystytään tekemään 15% pienemmällä henkilömäärällä.
TE-toimisto ei ainakaan tee oikeaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä minä sitten mielestäsi teen. Minä en istu koneella ja naputtele kuin ehkä 1 päivän viikossa. Muun ajan seuraan mitä muut tekevät, sen jälkeen pähkäilen kuinka se tehtäisiin entistä laadukkaammin, nopeammin ja vähemmällä porukalla. Olenkin mahdollistanut tänäkin vuonna sen että sama tuotos kuin viimevuonna tehtiin, pystytään tekemään 15% pienemmällä henkilömäärällä.
Minulle olet ihmishirviö. Häpeäisit.
Vierailija kirjoitti:
Tyttöni näki, että pieni poika pakotettiin syömään puuronsa. Hän ei myös osannut pissiä pottaan ja poikaa pidettiin koko päivän märissä vaipoissa.
?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle olet ihmishirviö. Häpeäisit.
Eli tykkäät maksaa tuotteistasi entistä korkeampia hintoja? Kyllä meidän firmassa minusta pidetään ja jopa valitellaan että "harmi kun et ehdi tänne meille".
Vierailija kirjoitti:
Se "vain istuminen" muuten pidemmän päälle on yllättävän rasittavaa kropalle. Samoin näppiksen naputtelu. Monella toimistoduunarila pidemmän päälle prakaa ranteet, niska tai alaselkä ihan työn takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma. Toivottavasti sinäkin pääset pian saman toimenpiteen kouriin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meidän työpaikalla ei ole tuollaista kyttääjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma. Toivottavasti sinäkin pääset pian saman toimenpiteen kouriin. :)
Ei haittaa että minulta poistuisi 15% työstä, Olen 400 % "myyty" jo nyt organisaatiossani, joten asioita jää tekemättä ja turhaa työtä tehdään edelleen. No asiakkaathan ne turhatkin työt maksaa.
Oikea työ on sellaista, jota tehessä tulloo hiki ja joka vi*u*taa.
Olen 20 henkilön esimiehenä toimistolla ja burn Putin partaalla. Kukaan ei usko,miten raskasta tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se "vain istuminen" muuten pidemmän päälle on yllättävän rasittavaa kropalle. Samoin näppiksen naputtelu. Monella toimistoduunarila pidemmän päälle prakaa ranteet, niska tai alaselkä ihan työn takia.
Ymmärrän tämän täysin, ja vaikka itse olen fyysisen työn tekijä, nuo on tullut tutuksi läheiseni kautta. Uskallan kuitenkin väittää, että venyttelemällä ja kuntoilemalla vapaa-ajalla voit pitkälti ennaltaehkäistä noita vaivoja. Työergonomiaa voi myös yleensä parantaa, kiinnittämällä huomiota tuolin ja pöydän säätöihin ja korkeuteen, ja usein on mahdollista siirtyä tekemään työtä seistenkin.
Fyysisen työn tekijä on ainakin toisinaan niin uupunut työpäivänsä jälkeen, että kynnys harrastaa liikuntaa kasvaa, kun energiaa pitäisi riittää vielä koti- ja perheasioidenkin pyörittämiseen. Toisinaan vaivat ovat myös aika konstikkaita, erilaisia tulehdustiloja, nivelrikkoja ja kulumia tukielimistössä, että niiden hoitaminen liikkumisella on jo aika konstikastakin. Tavallinen aerobic vaikka saattaa silloin olla jopa vahingoksi, pitäisi tietää mitä tekee ja miten tekee, kuinka usein ja kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto ei ainakaan tee oikeaa työtä.
Tekevät sitä mitä on määrätty tekemään, vaikka se olisi älytöntä. Samaa esiintyy jossakin määrin useimmissa duuneissa.
Itse olin töissä firmassa, jossa työtunnit tai oikeammin -minuutit piti kirjata niin tarkkaan ja yksityiskohtaisesti työajanseurantajärjestelmään, että se jo vaikeutti itse työn tekemistä, ts. vei siltä aikaa. Kirjauspaikkoja oli sen tsiljoona, ja koko ajan joutui myös keskeyttämään muiden työtä kysyäkseen, mihin joku oma pikku duuni pitäisi kirjata ja kuka luvittaisi minulle sen kirjauspaikan seurantajärjestelmässämme.
Vierailija kirjoitti:
Tyttöni näki, että pieni poika pakotettiin syömään puuronsa. Hän ei myös osannut pissiä pottaan ja poikaa pidettiin koko päivän märissä vaipoissa.
Alapeukkuja tietenkin, koska vanhemmat eivät halua uskoa, että näin tapahtuu. Näin kuitenkin käy. Eräs hoitaja kertoi turhautuneensa, koska hän vie omat lapsensa päiväkotiin ja sitten tulee hoitamaan töihin toisten lapsia ja se näkyy käytöksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuja tietenkin, koska vanhemmat eivät halua uskoa, että näin tapahtuu. Näin kuitenkin käy. Eräs hoitaja kertoi turhautuneensa, koska hän vie omat lapsensa päiväkotiin ja sitten tulee hoitamaan töihin toisten lapsia ja se näkyy käytöksessä.
Minä ainakin alapeukutin siksi, kun asia ei oikein liity keskustelun aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin alapeukutin siksi, kun asia ei oikein liity keskustelun aiheeseen.
Sama täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meidän työpaikalla ei ole tuollaista kyttääjää.
Ehkäpä pitäisi olla. Tehottomuutta on aivan valtavasti työelämässä. Ainakaan minua ei kiinnosta tehdä työtä jolla ei ole tarkoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla duunareilla ei myöskään palkka napsahtaisi tilille, jollei olisi palkanlaskijaa istumassa ja naputtelemassa. On tarvittu myös nörtit istumaan ja naputtelemaan palkanlaskennan ja pankin tietojärjestelmät.
"Oikea työ" on sellaista, joka tuntuu väkisin puurtamiselta ja ikävältä. "Oikeita töitä" tekevät ihmiset ovat kärttyisiä ja katkeria kaikille, joille työnteko ei ole kärsimystä. Tyytymättömyyttä omaan elämänlaatuun sitten puretaan muihin vaahtoamalla niille, että niiden pitää mennä "oikeisiin töihin", koska "oikeita töitä" tekevä ei kestä sitä, että muut eivät ole yhtä onnettomia kuin he itse.