Vanhemmilla eri sukunimet, mikä lapselle?
Te jotka olette avioituessanne pitäneet oman nimenne/olette avoliitossa, kumman sukunimen olette antaneet lapsellenne? Jos ei ole vielä lapsia, niin kumman sukunimen todennäköisesti antaisitte?
Kommentit (86)
Se on jännä miten tämä kompromissi suosii miehiä 99% prosenttia tapauksissa :DDDD Ompa melkoinen kompromissi! Missä muuten miesten kiitos naisten joustamisesta? Joka viides suhde väkivaltainen. Kertokaapa miksi ukot hakkaavat kiitokseksi? Kertokaa, miksi tyttöjä abortoidaan koska he liittyvät miehen sukuun? EIkös se provosoi teitä? Se ei provosoi, että miehet haluavat hylätä tyttöjä?
Isän nimen antaisin kun sen aion itsekin myöhemmin ottaa, lisäksi se on paljon helpompi ja kauniimpi.
Ihan kiva ketju meni pilalle, kun tuo yksi hullu tuli huutamaan.
Miksi miehellä pitäisi olla nimenjatkamisoikeus, kun he ovat käyttäneet sitä tyttöjen ja naisten alistamiseen? Miksi annatte miehille koko populaation tasolla näin ison vallan, kun he eivät sitä ole käyttäneet oikein? Tehkää joskus järkeviä päätöksiä sukupuolen edessä joka alistaa naisia kaikkialla. Valot päälle.
Kaikenmaailman huivikulttuureja ja akat vain alistuvat lännessäkin. SUosittelen pohtimaan millaisia päätöksiä tekee miesten edessä jotka eivät naisia arvosta missään.
Itse en kysy mieheltä edes etunimistä. Mies saa alistua. Mitäs alistatte naisia. Omassa perheessäni mieheltä ei kysytä mitään.
Tuo yksi hullu on kyllä todella, todella sairas.
Vierailija kirjoitti:
Tehän otatte aina miehen nimen :DDDDDDDDDDDDD Eikö sinua ap provosoi yhtään se, että miehe pakottavat naisia edelleen esim. Tsekissä miehen nimeen? Se ei provosoi, että tapa on keksitty pitämään naista omaisuutena?
Miten voitte haukkua paljastavasti pukeutuvia naisia halvoiksi, kun itse julistatte olevanne omaisuutta ja alisteisia julkisella nimellänne?
Niitä miesten nimenvaihtoja odotellessa! Ei jostain syystä näy;) Miksiköhän? Ettekö kelpaa kuin panoiksi, niin??
”Tehän”? En tiedä, mihin ryhmään minut niputat. Ja jos se ei mielestäsi käynyt aloituksessa ilmi, niin en ole ottamassa miehen sukunimeä. Tässä yritin asiallisesti kysellä, millä perusteella sukunimi on tälläisissä tapauksissa valittu, kun en googlaamallakaan löytänyt esim. mitään tilastotietoa.
En tiedä, mitä Tsekeissä tapahtuu tällä saralla. Jotenkin en osaa kuvitella naisen olevan miehen omaisuutta sukunimen kautta. Nykyään miehet on aika heikoilla siinä, kun tulee ero ja vaimo ”vie” lapset.
Itse osaan ajatella monesta näkökulmasta. En ajattele miesten yleensä olevan mikään kaljaa kittaavia alistajamiehiä, jotka eivät tee kotitöitä, koska elämässäni ei ole sellaisia miehiä. Totta kai jokaiseen asiaan liittyy kulttuuriset juuret ja vaikuttimet. Sukunimiasia ei ole kuitenkaan sellainen, mikä esimerkiksi vaikuttaisi naisen elämänlaatuun negatiivisesti ihan arjessa (vrt. oikea naisten alistus)
Ap
Lapsi minun (naisen) nimellä. Talvella naimisiin ja mies ottaa minun nimen. En halunnut luopua omastani, mies haluaa ottaa minun sukunimen.
Lapsia ei vielä ole mutta koska mies ei halunnut ottaa meille yhteistä nimeä, lapset tulevat olemaan minun nimelläni. En suostu olemaan jämäperheenjäsen, jolla on eri nimi kuin muilla vain siksi, että "aina on lapset laitettu miehen nimellä". Koska mies ei halunnut yhteistä nimeä, hän voi olla se jämäpala, jota luullaan uusperheelliseksi. Oikeudenmukainen ratkaisu mielestäni :)
Vierailija kirjoitti:
Nainen suosii miehen nimeä jopa koulutettuna, vaikka miehet ovat käyttäneet nimeä alistamaan naisia ja syrjimään tyttöä. Sinua ap provosoi yksittäinen kommentti palstalla, mutta nimen rankka, naisia alistava historia ei provosoi ollenkaan? Oletpas sinä herkkä ja aika valikoiva, että yksi kommentti saa sinut ottamaan miehen nimen, mutta ne pakkolaita ja naisten/tyttöjen syrjiminen voidaan sivuuttaa? Ollaanpas sitä valikoivan tarkkaavaisia. Onpas teillä aina joku syy ottaa se miehen nimi! Nyt löytyi syyksi ottaa miehen nimi kun ärsyynnyit palstakommentista! Olette te naiset luovia! Syy miehen nimeen löydetään jopa vauvapalstan ärsyttävästä kommentista. Olette te aika surkimuksia.
Joka viides suomalainen parisuhde väkivaltainen. EN ihmettele. EI kukaan arvosta tuollaisia käytettäviä luuttuja kunnon ajattelijoina. ;) Jos olisitte miehille muuta kuin pano, miehet näkisivät saman vaivan eteenne.
On se kumma kun vain prosentti miehistä kykenee joustamaan. On se jännä.
Niin, minähän olen aina tosissasi kirjoittaessani tänne ja kaikki mitä täällä sanon, tapahtuu 100-prosenttisen varmasti. Minä en osaa provosoida.
En ole valitettavasti tutustunut sukunimien ja naisten alistamisen historiaan sen kummemmin. En aio ottaa miehen sukunimeä, mutta sekin perustuu pääosin pinnallisiin perusteluihin, kuten ”tylsä” ja ”ei rimmaa mun etunimen kanssa”.
Olisihan se pitänyt tietenkin arvata, että tunnettu ”sukunimihullu” löytää tänne.
Ap
Minusta on tosi surullista, että naiset suostuvat olemaan miehelle vain suvunjatkajia saamatta itse kiitokseksi mitään. Kannettavat kohdut olisi parempi nimi kuin vaimot. Todella surullista, jos äidillä ja lapsella ei ole sama nimi. Kuka sitä lasta kantoi 9 kk ja pisti oman henkensä alttiiksi hänen puolestaan?
Meillä lapset on minun nimellä, voi olla, että kun mennään naimisiin otetaan koko porukalle yhdysnimet (ymmärtääkseni laki sen nykyään sallii)tai sitten pitäydytään tässä. Miehelle oli lasten nimi yhdentekevä. Minulle taas nimeni on rakas ja olen siihen hyvin kiintynyt ja halusin sen lapsillekin.
Valitettavasti näistäkin kommenteista välittyy "sukunimiasia oli miehelle tärkeämpi" eli vaimon mielipidettä ei ole kysytty. Miehen on helpompi vaihtaa myöhemmin nuorempaan naiseen, kun lapset ovat miehen nimellä, pysyy hyvän isän ja omistajan imago yllä.
Meillä ei ole vielä lapsia, mutta jos joskus on niin tulevat todennäköisesti saamaan miehen sukunimen, koska:
- miehen sukunimi on harvinaisempi kuin minun
- miehen sukunimi on lyhyt, joten sopii hyvin meille mieluisten pitkien etunimien kanssa
- minulla on sellainen ammatti, että on ehkä kivempi ettei lapsia heti yhdistetä minuun (ei yhdistämisestä tosin mitään vaaraakaan aiheudu)
Omaa sukunimeäni en aio koskaan vaihtaa.
Meillä on lapsilla mun sukunimi, eli meitä on perheessä 3 tällä nimellä ja mies yksin omalla sukunimellään tyyliä "Virtanen". Silti jotkut miehen sukulaiset lähettää kortteja nimellä "Perhe Virtanen". Kyllä ottaa joillekin vanhoillisille koville :D
Täällähän se sukunimihullu luuraa. Mitenkäs ne sinun nimiasiasi? Joko olet vaihtanut omasi suvun nimestä johonkin itse keksittyyn?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapsilla mun sukunimi, eli meitä on perheessä 3 tällä nimellä ja mies yksin omalla sukunimellään tyyliä "Virtanen". Silti jotkut miehen sukulaiset lähettää kortteja nimellä "Perhe Virtanen". Kyllä ottaa joillekin vanhoillisille koville :D
Meitä on perheessä neljä minun nimellä. Silti me ollaan esim joulukorteissa "Virtaset" miehen mukaan. Tosin iso osa näistä korteista tulee miehen opiskelukavereilta tai työympyröistä tms eivätkä varmaan edes muista minun nimeäni.
Ja jos liikun jossain kaksin miehen kanssa, ollaan taas "Virtaset" tai "Virtasten pariskunta" tms.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehellä pitäisi olla nimenjatkamisoikeus, kun he ovat käyttäneet sitä tyttöjen ja naisten alistamiseen? Miksi annatte miehille koko populaation tasolla näin ison vallan, kun he eivät sitä ole käyttäneet oikein? Tehkää joskus järkeviä päätöksiä sukupuolen edessä joka alistaa naisia kaikkialla. Valot päälle.
Kaikenmaailman huivikulttuureja ja akat vain alistuvat lännessäkin. SUosittelen pohtimaan millaisia päätöksiä tekee miesten edessä jotka eivät naisia arvosta missään.
Itse en kysy mieheltä edes etunimistä. Mies saa alistua. Mitäs alistatte naisia. Omassa perheessäni mieheltä ei kysytä mitään.
Kenen nimi sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
On minunkin mieheni ainoa jolla se sukunimi olisi jatkunut. Siskonsa on tällänneet äpärilleen sen isän nimen. Ei se silti mihinkään meillä vaikuttanut.
Hyi, olet inhottava ihminen!
Vierailija kirjoitti:
Oho! Aika karuja nämä jutut, että kutsutaan silti perhettä miehen sukunimellä.
Mitä mieltä mies oli, kun lapsille tuli sinun sukunimi? Oliko ihan sama, vai vastusteliko?
Näin minäkin todennäköisesti tulisin tekemään, mutta jotenkin silti tulee paha mieli miehen puolesta.
Ap
Minä pidin naimisiin mennessä oman sukunimeni, lapsi sai miehen sukunimen. Omani olisi kauniimpi ja harvinaisempi, mutta miehelle sukunimiasia oli tärkeämpi, juurikin tuo yleinen nimen jatkumisperuste oli hänelle tärkein syy.
En tunne itseäni millään tavalla ulkopuoliseksi perheessä, ei eri nimi muuta mitenkään sitä faktaa, että olen lapseni äiti. En ole kokenut myöskään käytännössä hankalaksi, esim. ajanvarauksissa tms. sanon yleensä vain heti lapsen koko nimen.